Har köpt ett ödehus!

Är väldigt kort så går inte att ha som dörr dörr.. enda dörren i huset är också badrumsdörren, blir en 20cm springa nertill om man använt denna dörren katten hade iofs uppskattat det men mindre trevligt när man har gäster ;)
Det var synd men när det är så stor skillnad som 20 cm förstår jag varför du gör det valet :)
 
Rörspis är i princip en kakelugn utan kakel, alltså uppbyggd som en kakelugn där röken leds först upp och sedan ned för att slutligen gå upp igen och ut i skorstenen. Din ugn är inte en sådan utan ser ut att vara en modernare historia i järn med någon form av konvektion där luft värms upp och leds ut genom gallret på framsidan.
Det kan ju faktiskt vara en rörspis även om det sitter en kassett, rökgången kan vara murad som en rörspis för att utnyttja värmen mer. :idea: Tänkte att @Buck sett den muras om och hur den var gjord då. :)
 
Det kan ju faktiskt vara en rörspis även om det sitter en kassett, rökgången kan vara murad som en rörspis för att utnyttja värmen mer. :idea: Tänkte att @Buck sett den muras om och hur den var gjord då. :)
Kanske, men det sitter ett galler ovanför eldstaden som jag antar är för att sprida värme genom konvektion och jag tror det blir svårt att också få plats med murade kanaler på sidorna. Så ser det ut på den insatsspis jag har men det kan finnas andra modeller som är kompaktare så jag kan såklart ha fel :)
 
Är väldigt kort så går inte att ha som dörr dörr.. enda dörren i huset är också badrumsdörren, blir en 20cm springa nertill om man använt denna dörren katten hade iofs uppskattat det men mindre trevligt när man har gäster ;)

Bygg igen ovanför dörren så blir det en toalett enbart för kortväxta gäster :D Klart man kan ha en fin garderobsdörr, bara den blir använd är ju jättekul :)
 
Tog bort gipsen från dörren idag och även skivan på baksidan :). Hade inte förväntat mig 4 speglar eller att det var speglar på båda sidorna :D.

Proppfull av spik dock och lite or i botten, så tänker att man kan såga av en liten bit av botten så man kommer till friskt trä och lappa med nytt så man kan använda dörren till badrummet ändä ^_^
 

Bifogade filer

  • IMG_20200320_174128_764.jpg
    IMG_20200320_174128_764.jpg
    40,1 KB · Visningar: 185
Jag har frågor. Köpte ni ett hus eller renoverade ni torpet? Hur ser gården ut idag?

Byggde nytt hus. Vi renoverade upp torpet så det är fullt vinterbonat men uppvärmning osv. Det fungerar idag som gäststuga.

Vi byggde ett hus från xn villan.På deras hemsida heter det Villa Rönn. Om du vill kika.

Idag finns det ett hus till, stor paddock, utestall med 2 boxar och i år kommer varmstallet byggas med 4 boxar.
 
Det börjar gå mer och mer framåt i bygget nu :).
Tagit bort innertaket i hallen helt och byggt takstolat och satt takspont.

Köpt dörr till badrummet som passade perfekt och satt upp trappan.

Har också tagit fram det inbyggda fönstret i vardagsrummet som är helt underbar vackert ^_^. Kommer sparas men flyttas till garaget för framtida bygg projekt ihop med dörren jag hittade :) . Så blir det likadant fönster som jag har i resten av huset där.

Hittat en nyans jag vill ha på ytterdörren men är osäker på vad för typ av färg som är bäst att måla med :/. Linolja har ju många lovord från byggnadsvårdare men mindre lovord från faktiska målare :(.
 

Bifogade filer

  • 20200331_144140.jpg
    20200331_144140.jpg
    176,7 KB · Visningar: 168
Men ni misstänker att det är ngn frukt/bär träd?
Känns bara så tidigt på året för körsbär och plommonträd att blomma :o. Blir bara att vänta och se vad som kommer antar jag.

Har ni någon teori på vad denna rosa blomman är för ngt :)? Hittade den igår vid enen, trodde att det vara var ogräs innan
 

Bifogade filer

  • 20200409_180333.jpg
    20200409_180333.jpg
    520,3 KB · Visningar: 184
Ngn som vet vad detta är för träd?
Jag tror på körsbärsplommon (Prunus cerasifera) som ofta används som grundstam till plommonträd, jag har ett Reine Claude Althan som skjutit skott från grundstammen och de skotten blommar nu. Kanske har där stått ett gammalt plommonträd på platsen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp