Har köpt häst som inte är tilläggsregistrerad, vad göra

Nja, slöseri med tid vet jag inte om det är. Det kostar ju en slant att ta ut en veterinär för att läsa av chippet, så nog tänker jag forska i det hela först.
Slöseri med tid att fråga f.d ägare VARFÖR den inte var reggad menade jag. Du började ju tråden med att skriva att hästen inte fanns i Sverige.
 
Nja, slöseri med tid vet jag inte om det är. Det kostar ju en slant att ta ut en veterinär för att läsa av chippet, så nog tänker jag forska i det hela först.
Fast vad skulle det göra för skillnad menar du? Hästen är ju i din ägo nu och därmed ditt ansvar. Jag har köpt två hästar i Sverige, importer som inte varit tilläggsregistrerade och reggade dem själv. Att börja tjafsa med tidigare ägare ger knappast något. Köpt är köpt och sålt är sålt tycker jag. Hade det varit en dealbreaker för dig kunde du ju ha tagit upp det innan köpet.
 
Ja vem har sagt nåt annat? Det jag vände mig emot var att TS skulle kontrollera VARFÖR den inte var reggad tidigare. Slöseri med tid. Är hästen inte reggad så får ju TS göra det bara och givetvis ska den vara ID-kollad då.
Du har inte "sagt något annat", du har bara rabblat allt annat som ska med, utan att nämna att hästen ska vara ID-kontrollerad. Om TS väljer att göra som du skrev kommer det tillkomma extra kostnader för tilläggsregistreringen, då de tar extra betalt för påminnelser om kompletteringar.
 
Fast vad skulle det göra för skillnad menar du? Hästen är ju i din ägo nu och därmed ditt ansvar. Jag har köpt två hästar i Sverige, importer som inte varit tilläggsregistrerade och reggade dem själv. Att börja tjafsa med tidigare ägare ger knappast något. Köpt är köpt och sålt är sålt tycker jag. Hade det varit en dealbreaker för dig kunde du ju ha tagit upp det innan köpet.

Kanske missuppfattar ditt tonläge men det känns som att du har taggarna utåt.
Vem sa att det var en dealbreaker? Och vem sa något om att tjafsa med tidigare ägare?

Jag anser att man är ganska naiv om man inte gör vissa efterforskningar innan man kastar pengar omkring sig.
 
Det jag vände mig emot var att TS skulle kontrollera VARFÖR den inte var reggad tidigare.

Varför vända sig emot det? Tänk om det hade funnits en sjukt bra förklaring som också fråntog mig tvånget att tilläggsregistrera hästen? Jag har ingen aning om hur det funkar och då ställer jag rimligtvis frågor. Hur ska man annars få veta något?
 
Varför vända sig emot det? Tänk om det hade funnits en sjukt bra förklaring som också fråntog mig tvånget att tilläggsregistrera hästen? Jag har ingen aning om hur det funkar och då ställer jag rimligtvis frågor. Hur ska man annars få veta något?
Ja jag kan förstå att du behövde info men såsom jag tolkade ditt första inlägg ville du ha reda på varför den inte var reggad. Finns bara en förklaring på det och det är att de har missat att göra det. Finns inga som helst undantag från regeln. Jag ber om ursäkt för att jag inte förstod vad det var egentligen du undrade över.
 
Kanske missuppfattar ditt tonläge men det känns som att du har taggarna utåt.
Vem sa att det var en dealbreaker? Och vem sa något om att tjafsa med tidigare ägare?

Jag anser att man är ganska naiv om man inte gör vissa efterforskningar innan man kastar pengar omkring sig.
Som du ser så var det fler än jag som missförstod varför du ville kontakta f.d ägare.
 
Du har inte "sagt något annat", du har bara rabblat allt annat som ska med, utan att nämna att hästen ska vara ID-kontrollerad. Om TS väljer att göra som du skrev kommer det tillkomma extra kostnader för tilläggsregistreringen, då de tar extra betalt för påminnelser om kompletteringar.
Nej för jag tror TS är läskunnig och på blanketten för registrering och även på SH:s sida står det klart o tydligt vad man måste göra för att regga en häst. Dessutom skrev ju TS själv att hen visste om kostnad för kontroll av chip.
 
Kanske missuppfattar ditt tonläge men det känns som att du har taggarna utåt.
Vem sa att det var en dealbreaker? Och vem sa något om att tjafsa med tidigare ägare?

Jag anser att man är ganska naiv om man inte gör vissa efterforskningar innan man kastar pengar omkring sig.
Nej inga taggar :) Jag bara undrar vad du tror ska komma ur efterforskningarna? Tidigare ägare har inte följt lagen och nu är hästen din och du får göra det rätta. Ingen annan har någon skyldighet att betala för tilläggsregistreringens omkostnader.
 
Har fått några ponnyer utan pass och har haft många trav och galopphästar som inte är reggade i Sverige, i de senare fallen handlar det om hästar som tävlat här och inte varit meningen att de ska stanna men ändå stannat och i de fallen utan pass handlar det om skogsmullar. Jag har fixat pass och reggat dem. Ingen stor grej och vet inte vad det finns att utreda...
 
Har just köpt häst, han är importerad från Finland 2018 och har ett finskt pass. När jag skulle ordna med ägarbytet insåg jag att han inte ”finns” i Sverige 😳

Enligt reglerna borde väl de som tog in honom till Sverige ha tilläggsregistrerat honom?

Han har alltså varit i Sverige i över 2 år, och jag är tredje svenska ägaren.

Är det bara att registrera honom och glatt betala eller hur ska man göra?

Det finns nog en och annan häst i gränstrakterna som inte är tilläggsregistrerade, det är ju bara att fixa. Vill minnas att det inte var särskilt krångligt. En del bor ju på ena sidan gränsen och har hästen uppstallad på andra sidan. Då kan sådant glömmas bort, ibland är det ju bara tänkt att det skulle vara så en tid och sen blir hästen kvar längre.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 850
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 854
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 712
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp