Har köpt häst som inte är tilläggsregistrerad, vad göra

R

Raderad medlem 142449

Har just köpt häst, han är importerad från Finland 2018 och har ett finskt pass. När jag skulle ordna med ägarbytet insåg jag att han inte ”finns” i Sverige 😳

Enligt reglerna borde väl de som tog in honom till Sverige ha tilläggsregistrerat honom?

Han har alltså varit i Sverige i över 2 år, och jag är tredje svenska ägaren.

Är det bara att registrera honom och glatt betala eller hur ska man göra?
 
Jag hade bara registrerat och låtit det bero. Men det är jag.

Vet man när man ska bestämma sej om köp att det är en import är det ju bara en enkel fråga bort.

Alla vet ju att det ska tilläggsregistreras. Så antingen vet de tidigare ägarna faktiskt inte att det skulle göras så har man helt enkelt bara struntat i det.
 
Jag hade bara registrerat och låtit det bero. Men det är jag.

Vet man när man ska bestämma sej om köp att det är en import är det ju bara en enkel fråga bort.

Alla vet ju att det ska tilläggsregistreras. Så antingen vet de tidigare ägarna faktiskt inte att det skulle göras så har man helt enkelt bara struntat i det.

Importören var Arvidsjaurs Ridklubb 😳 man tänker ju att de borde haft koll.
 
Importören var Arvidsjaurs Ridklubb 😳 man tänker ju att de borde haft koll.
Vad är det du funderar på? Det är väl bara att registrera själv. Köper jag en häst med "ogjord" mun tar jag den till veterinären för att åtgärda själv, jag ringer inte förra eller förrförra ägare och frågar varför det inte är gjort och ber dem ta fakturan...? Din undersökningsplikt sträcker sig en ganska stor bit om du köper av privatperson och oavsett tar man ju reda på grejer som är viktiga för en, även om man köper av företagare
 
Vad är det du funderar på? Det är väl bara att registrera själv. Köper jag en häst med "ogjord" mun tar jag den till veterinären för att åtgärda själv, jag ringer inte förra eller förrförra ägare och frågar varför det inte är gjort och ber dem ta fakturan...? Din undersökningsplikt sträcker sig en ganska stor bit om du köper av privatperson och oavsett tar man ju reda på grejer som är viktiga för en, även om man köper av företagare

Jag funderar på vad det kan innebära, kan det innebära viten eller påföljder.

(Jag förstår förstås att jag rent juridiskt har viss undersökningsplikt, men det bör väl de två föregående ägarna också ha haft).
 
Jag funderar på vad det kan innebära, kan det innebära viten eller påföljder.

(Jag förstår förstås att jag rent juridiskt har viss undersökningsplikt, men det bör väl de två föregående ägarna också ha haft).

Jag köpte en finskfödd/finskregistrerad häst förra året. Han hade då varit i Sverige i 2-3 år och stod registrerad på uppfödaren som ägare. Jag fick skicka passet till Svenska Islandshästförbundet, som i sin tur skickade till det finska, och sedan fick jag tillbaka passet när "importen" var klar. Efter det att hästen officiellt befann sig i Sverige kunde jag genomföra ägarbytet. Tror att detta är ett generellt förfarande oavsett ras eller avelsförbund. Det var ingen som frågade efter hur länge hästen varit i Sverige och ingen som helst "påföljd" för att han varit i Sverige länge innan registreringen.
 
Jag köpte en finskfödd/finskregistrerad häst förra året. Han hade då varit i Sverige i 2-3 år och stod registrerad på uppfödaren som ägare. Jag fick skicka passet till Svenska Islandshästförbundet, som i sin tur skickade till det finska, och sedan fick jag tillbaka passet när "importen" var klar. Efter det att hästen officiellt befann sig i Sverige kunde jag genomföra ägarbytet. Tror att detta är ett generellt förfarande oavsett ras eller avelsförbund. Det var ingen som frågade efter hur länge hästen varit i Sverige och ingen som helst "påföljd" för att han varit i Sverige länge innan registreringen.
Halvt kl

Kan nog vara hårdare regler för importer från icke-EU-länder.
 
Halvt kl

Kan nog vara hårdare regler för importer från icke-EU-länder.
Hästar som importeras från länder utanför EU lär inte ens ha något pass som hamonierar med EU-reglerna.
Jag var så sent som härom vecka ute och ID-kontrollerade en USA-importerad häst, som det skulle göras ett pass till. Den var inte chippad i USA, men det verkar som att den chippades i tullen för att släppas in i landet. Där var hästägaren tvungen att skriva på ett papper, att det skulle ordnas pass till hästen inom en månad efter importen.
 
Jag tänker att du kan inte ta ansvar för vad tidigare ägare gjort eller inte gjort. Eller för den delen ställa krav i efterhand.
Det enda du kan göra är att boka tid för tilläggsregistrering och få det gjort. Jag tror inte någon kommer fråga. Det gjorde inte ID-kontrollanten när jag registrerade min för några år sen.
Annars får du väl bara förklara att du inte visste att det behövde göras men nu när du vet så bokade du tid omgående.
Så hade jag resonerat i alla fall :)
 
Har just köpt häst, han är importerad från Finland 2018 och har ett finskt pass. När jag skulle ordna med ägarbytet insåg jag att han inte ”finns” i Sverige 😳

Enligt reglerna borde väl de som tog in honom till Sverige ha tilläggsregistrerat honom?

Han har alltså varit i Sverige i över 2 år, och jag är tredje svenska ägaren.

Är det bara att registrera honom och glatt betala eller hur ska man göra?

Här du kollat med chippet här?

https://djur.jordbruksverket.se/etj...astreg.jsp&sv.url=12.6eaa160c155b31b535c67ae0
 
Det är ju bara att regga den på SH? Skriv ut ansökan från deras hemsida och skicka in ihop med passet och ett intyg på att du äger hästen, typ köpekontraktet/kvittot, så blir den reggad i Blå Basen.

Att försöka ta reda på hur o varför den inte blivit reggad tidigare är ju bara slöseri med tid.
 
Det är ju bara att regga den på SH? Skriv ut ansökan från deras hemsida och skicka in ihop med passet och ett intyg på att du äger hästen, typ köpekontraktet/kvittot, så blir den reggad i Blå Basen.

Att försöka ta reda på hur o varför den inte blivit reggad tidigare är ju bara slöseri med tid.

Nja, slöseri med tid vet jag inte om det är. Det kostar ju en slant att ta ut en veterinär för att läsa av chippet, så nog tänker jag forska i det hela först.
 

Tack för länk! Kollade nu men hittar inget. Har kollat med Svenska Hästavelsföreningen också och han finns inte där.

Har också pratat med Arvidsjaurs ridklubb, de svarade att ”han tilläggsregistrerades inte, vi tänkte inte på det”.

Så nu får jag göra det och hoppas att det inte blir strul.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Det är ju bara att regga den på SH? Skriv ut ansökan från deras hemsida och skicka in ihop med passet och ett intyg på att du äger hästen, typ köpekontraktet/kvittot, så blir den reggad i Blå Basen.

Att försöka ta reda på hur o varför den inte blivit reggad tidigare är ju bara slöseri med tid.
Det är viktigt med komplett information.
Innan man skickar in passet så måste hästen vara ID-kontrollerad av godkänd ID-kontrollant, eventuellt veterinär (långt ifrån alla veterinärer gör såna kontroller). Och ID-kontrollen får inte vara äldre än 30 dagar när passet skickas in!
 
Sen kom jag på, jag har ju inte köpekontraktet mellan ridklubben som tog in hästen i Sverige och tjejen som jag köpte honom av.
Hade det behövts tro?
 
Det är viktigt med komplett information.
Innan man skickar in passet så måste hästen vara ID-kontrollerad av godkänd ID-kontrollant, eventuellt veterinär (långt ifrån alla veterinärer gör såna kontroller). Och ID-kontrollen får inte vara äldre än 30 dagar när passet skickas in!
Ja vem har sagt nåt annat? Det jag vände mig emot var att TS skulle kontrollera VARFÖR den inte var reggad tidigare. Slöseri med tid. Är hästen inte reggad så får ju TS göra det bara och givetvis ska den vara ID-kollad då.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 752
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 690
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp