Har licenspriserna höjts igen??

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och tittade på TDB då jag ska lösa licens för 2018 snart.
Jag har löst licens 2015, 16, 17 och nu snart för 18 också. Och det känns som att ryttarlicenserna blir dyrare och dyrare för varje år! :down:
Eller är jag ute och cyklar? Nu låg ryttarlicensen på 805 kr, jag har för mig att jag aldrig betalat över 800 kr tidigare :confused:

Varför ska licenserna vara så dyra?! :arghh:
Alltså jag fattar med inflation osv. osv. samt att licenser för int.tävlande är dyrare. Men att ryttarlicens för mig som ryttare ska kosta över 800 kr?! Det känns vansinnigt! :rage:
Typ 250 kr för hästlicens och 500 kr för ryttardito hade jag absolut kunnat tänka mig att betala. Men inte detta! :arghh:
Och ja, jag är väl medveten om endagslicenser, men då jag ändå beräknar att göra mer än 5 starter/år är det likabra att köpa års direkt.

Någon som håller med mig/har andra tankar?
 
Jag förstår inte riktigt problemet? Varför är det orimligt med licenspriserna menar du? Eller är det bara rent allmänt att det känns trist att betala?

Utslaget per år är hästlicens, ryttarlucens och klubbmedlemskap en hundring i månaden ungefär. En piss i Nilen sett till totalkostnad. Jag gissar att jag spiller foder och mockar ut rent strö i onödan för ungefär samma summa...

Och jag köpte tex nyss ett pannband för 530 kr på rea. Du gillar ju också att shoppa hästsaker.

Så. Inte roligaste att betala - men jag har svårt att sakligt kritisera kostnaden faktiskt...
 
Jag förstår inte riktigt problemet? Varför är det orimligt med licenspriserna menar du? Eller är det bara rent allmänt att det känns trist att betala?

Utslaget per år är hästlicens, ryttarlucens och klubbmedlemskap en hundring i månaden ungefär. En piss i Nilen sett till totalkostnad. Jag gissar att jag spiller foder och mockar ut rent strö i onödan för ungefär samma summa...

Och jag köpte tex nyss ett pannband för 530 kr på rea. Du gillar ju också att shoppa hästsaker.

Så. Inte roligaste att betala - men jag har svårt att sakligt kritisera kostnaden faktiskt...

Du har absolut en poäng Alex! :up:
Men jag tänkte - detta kan dock vara ett rykte - men när de gjorde om något med licenser för ett par år sedan så skulle inte licenspriserna höjas på ett tag - men så har man gjort det ändå...
Samt att jag absolut förstår att det är administrativa utgifter etc. etc. även om mycket är på nätet nu, men som jag räknade ut i någon annan tråd så kostade licenser + medlemskap mig typ 1 600-1 700 kr totalt år 2017. Det tycker jag faktiskt är lite i överkant. Alltså, jag säger inte att licenser och sånt ska få kosta, men jag förstår inte riktigt hur man motiverar priserna. Typ 800 kr för både häst och ryttarlicens för ett år - absolut, det har jag inget som helst problem att betala. Men när bara licenserna blir 1 100 kr, känns det lite...omotiverad på något sätt? Varför såpass dyrt? Är de administrativa kostnaderna så omfattande? Varför dessutom höja varje år? Förut höjdes det inte varje år vad jag förstått det som. Det är mer så jag tänker på något sätt...:up:
 
Det där är verkligen en problematik. Här nere klagar klubbarna på att många kör så mycket P&J. De flesta klubbar gör det under mer och mer tävlingslika former. Tidigare var det ju så att hästen hade en livstidslicens och ville man bara hoppa lägre klasser hade man som ryttare en lokal licens. Då startade man lokal tävling. Nu är starterna dyrare, hästen licens kostar pengar (om den inte är så pass gammal att den har livstids licens) och det finns bara en typ av licens för ryttaren.

En klubb jag är aktiv i nu räknade ut att tidigare kostade en start i lokal klass jämförelsevis lika mycket som en P&J gör nu, en start i en riktig tävlingsklass dubbelt så dyr om man tävlar tre klasser i månaden 9 månader om året. (om man förutsätter att hästen tidigare hade livstidslicens och nu inte har det).
 
Att det kostar när man rider på lite högre nivå har jag full förståelse för. Men när man inte gör det så är priserna inte rimliga. Dom dödar sporten och gör den till en rikemanssport. Är glad att jag var förutseende och betalade in livstids licens när hästen var liten.
 
Det där är verkligen en problematik. Här nere klagar klubbarna på att många kör så mycket P&J. De flesta klubbar gör det under mer och mer tävlingslika former. Tidigare var det ju så att hästen hade en livstidslicens och ville man bara hoppa lägre klasser hade man som ryttare en lokal licens. Då startade man lokal tävling. Nu är starterna dyrare, hästen licens kostar pengar (om den inte är så pass gammal att den har livstids licens) och det finns bara en typ av licens för ryttaren.

En klubb jag är aktiv i nu räknade ut att tidigare kostade en start i lokal klass jämförelsevis lika mycket som en P&J gör nu, en start i en riktig tävlingsklass dubbelt så dyr om man tävlar tre klasser i månaden 9 månader om året. (om man förutsätter att hästen tidigare hade livstidslicens och nu inte har det).
Precis, det drabbar främst dom som inte gör jättemånga starter. Startar jag typ 30-40 starter så blir det inte jättemycket, men startar man fem gånger på ett år, då.blir det dyra starter. Pay and jump, då behöver du inte alltid ens tillhöra en klubb..
 
@Sumsum @nightcrawler @Unafraid
Precis! Håller med er. Absolut att redan t.ex. DM och uppåt börjar kosta lite mer, men inte redan på lägre nivå.
Om jag bara ska ta mig själv och 2017 som ett exempel:
Licenser + medlemskap: 1 640 kr (790+550+300kr).
Dressyrstarter - lokala och företrädesvis LB:3: 1 800 kr (6x300 kr i snitt).
Jag har pengar, ja. Men jag ser det också lite som en principsak. Är det verkligen försvarbart att tävlande på såhär pass låg nivå ska vara såhär pass dyrt? Det tycker jag att man faktiskt kan fråga sig...
Om jag jämför med P&R, så kostar de här i krokarna 80-180 kr i snitt. Och då behöver jag inga licenser heller. Jag förstår helt ärligt varför P&J och P&R är stort....
 
Pay and jump har ungefär samma avgift som lokal här. Skillnaden är banorna och kringarrangemangen.

Så den "extra" kostnaden är licenser. Och jag - som absolut är en av de som tävlar på låg nivå och lite - kan ändå inte anse att licenserna är så mycket att yvas över. Vill man kan man sätta in 200 spänn i månaden på TDB-kontot så känns inte klumpsumman i plånboken i jan heller.

Förra året kostade mig den enda lokala start jag gjorde en hutlös summa just för det blev bara en. Men skit händer och licens/medlemskap är fortfarande en av de absolut billigaste posterna i hästeriet. Jag lägget enormt mycket mer pengar på att träna, inkl ridhusavgifter/-kort/-hyror.

Sen skulle jag inte gråta om lokal licens kom tillbaka.
 
@Sumsum @nightcrawler @Unafraid
Precis! Håller med er. Absolut att redan t.ex. DM och uppåt börjar kosta lite mer, men inte redan på lägre nivå.
Om jag bara ska ta mig själv och 2017 som ett exempel:
Licenser + medlemskap: 1 640 kr (790+550+300kr).
Dressyrstarter - lokala och företrädesvis LB:3: 1 800 kr (6x300 kr i snitt).
Jag har pengar, ja. Men jag ser det också lite som en principsak. Är det verkligen försvarbart att tävlande på såhär pass låg nivå ska vara såhär pass dyrt? Det tycker jag att man faktiskt kan fråga sig...
Om jag jämför med P&R, så kostar de här i krokarna 80-180 kr i snitt. Och då behöver jag inga licenser heller. Jag förstår helt ärligt varför P&J och P&R är stort....

Jisses vilken dyr klubb. Där borde du kunna spara lite om du vill?
 
Fast om ni tänker på vad ni får för licenserna tycker jag att det är en hel del. Det är hela administrativa systemet med tdb som ska finansieras, utveckling, serverkapacitet osv. Och det finns en resultatservice som är enkel och tydlig. Det är numera lätt att anmäla sig till tävling. Det är ett bra system för att ta in reserver, ekonomin sköts enkelt osv. Jag har tävlat sen 1997 och jag tänker inte klaga på dagens system. Det är bra mycket lättare med detta än det system som fanns då med lokala och regionala licenser osv.

Vet ni förresten vad en dressyrdomare fakturerar i timmen? 200 kr på lokal och regional nivå. Domarna måste själva lösa sin egen licens varje år för 750 kr dessutom. Det betyder att en domare behöver jobba mellan 5 och 8 timmar för att kunna finansiera att de FÅR jobba. Och de flesta andra funktionärer som finns på tävlingsplats är oavlönade för att det inte skulle hålla annars.
 
Här ligger det på ca 250-350 kr. Det billigare för de små klubbarna. Men då får man mycket för pengarna, t ex brukar årsavgiften för ridbanan vara nån hundring bara.

En klubb ligger högre och tar 400 kr. Majoriteten ligger på ca 300 kr.
 
Här ligger det på ca 250-350 kr. Det billigare för de små klubbarna. Men då får man mycket för pengarna, t ex brukar årsavgiften för ridbanan vara nån hundring bara.

En klubb ligger högre och tar 400 kr. Majoriteten ligger på ca 300 kr.

Det kanske är klubbarna norröver man ska tävla för då?! :D
(För visst bodde du norröver?)
 
Men resultatsystemet mm (som ett utomstående företag står för, och de lever i symbios med Ridsportförbundet), serverkapacitet mm har ju inte med licenser att göra? Jag säger inte att det inte är bra, jag säger bara att om man gör ett fåtal starter under året tycker i alla fall inte jag det är värt kostnaden...
 
Men resultatsystemet inkl reservhantering mm (som ett utomstående företag står för, och de lever i symbios med Ridsportförbundet), serverkapacitet mm har ju inte med licenser att göra? Jag säger inte att det inte är bra, jag säger bara att om man gör ett fåtal starter under året tycker i alla fall inte jag det är värt kostnaden...

Var ska de få in pengarna om inte via bla licenser?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp