Har man användning av en ”stallvagn”?

Reville

Trådstartare
Ni hästfolk med barn i barnvagnsålder, har ni haft behov av att ha en separat barnvagn i stallet eller är det bara onödigt att skaffa en vagn till?
Jag vill gärna läsa era reflektioner kring ämnet:)
 
Vi funderade på om vi skulle köpa en "stallvagn" men landade i att vi skulle avvakta, och än så länge har vi inte haft något behov.
När hon är med i stallet och ligger i vagnen står den oftast utanför och inte ens min väldigt allergiska bror tycker att det luktar häst/stall om vagnen.
 
Inte för egen del men vänner som har haft barn och vagn i stallet har snabbt insett att en stallvagn behövs men det beror ju på hur man är. Det luktar häst om vagnen ganska snart men endel bryr sig inte medans andra gör det.
 
Min erfarenhet är som @TinyWinys.Vissa vänner har haft stallvagn. Jag har inte haft det.
På sin höjd har jag kunnat byta ut det fina täcket mot en mer vardaglig filt eftersom det kan komma in boss m.m. i vagnen, men det är nog när bebisen blir lite större och är ur och i vagnen samt sitter upp lite mer, som det finns risk för kontaminering. Att vagen luktar lite häst har aldrig stört mig.
 
Vi kommer skaffa separat stallvagn. Dels för att vår nuvarande vagn tar så enorm plats i bilen men även ifall den kommer lukta.
 
Jag skaffade det till de två stora barnen när de var små men använde väl den typ två gånger :p så för oss va det helt onödigt. Varvade ändå mellan att använda vanliga vagnen (som mest stod ute och började därför inte lukta) och bärselen. Nu till yngsta har vi ingen stallvagn utan vi använder den vanliga och dammsuger ur/tvättar tyget vid behov och låter den mest stå ute. Vi har en gammal kronan från 2013 som jag ändå inte är särskilt rädd om :) och vi har den ändå nästan aldrig inne i huset, utan den ligger i bilen eller står möjligen i tvättstugan när den inte används. När vi är ute med shettisen sitter han i bärselen. Ibland pallar jag inte plocka ut vagnen ur bilen så han ligger på ett hästtäcke och min stalljacka mitt på stallgolvet när jag mockar :o (självklart ingen häst inne då).
 
Vi hade en stall/hemmavagn när barnen var små, men då bodde vi på gård så var oftast ute i stallet flera ggr/dag. Tyckte det var skönt att ha en gammal "ful" vagn som man inte alls behövde vara rädd om.
 
Vi hade stallvagn.
Eller ja, det var den vanliga vagnen, vi var mest hemma ändå.
Skulle vi någon gång iväg på något eller lämna barnen till barnvakt så tog vi med den, det var inga problem.
Hade vi varit iväg mer på saker hade vi nog skaffat en till.
 
Min unge gillade inte vagn.

Jag skulle kunna tänka mig en som i så fall förvaras i stallet så man slipper släpa.
 
Nu är bebis bara en månad och han har bara varit med till stallet ett par gånger, men vi har precis köpt en ”stallvagn” som vi ska lämna kvar i stallet är tanken. Jag hoppas verkligen han kan tänka sig att sova i den när jag grejar i stallet, men det återstår att se ;)
 
Jag köpte en vagn med fyra fasta däck men den var alldeles för jobbig att släpa fram och tillbaka. Testade att ha den på logen men lukten satte sig verkligen i tyget och barnets kläder luktade så mycket häst då.
Tyckte att det var tråkigt att ”fin” vagnen också luktade häst så försökte ha vagnen utomhus om barnet sov och annats i bärsele.
 
Vi hade två, en sprillans ny som bodde i bilen och följde med bort och en gammal ful som användes hemma, bodde vid stallet. Men då var jag väldigt mycket i stallet och sambon är allergisk, så ville inte ha in "hästvagnen" i bilen. Nu kommer ny bebis i vinter men jag är mycket mer sällan i stallet och bor inte längre vid stallet så blir nog annorlunda denna gång.
 
Vi har bara en vagn, hade aldrig orkat byta plats på vagnar beroende på vart jag ska åka. Så risken är stor att jag nog bara skulle använda stallvagnen. Då jag förr eller senare hamnar där hade jag ju fått packa in den för säkerhetsskull.

Kanske tänkt annorlunda om jag hade stall hemma. Och mycket plats för vagnsförvaring.
 
Jag har en vagn som alltid står i stallet. Den användes ibland till barn nr 1 då vi cyklade dit och hon skulle sova middag medan jag red.

Nuvarande barn sitter nästan uteslutande i sele men vår syskonvagn är med i stallet rätt ofta. Den står mest utanför pga litet stall men enkelvagnen har stått en del inne och jag tycker ingen av våra vagnar luktat häst nåt speciellt. Min häst gillar att stoppa in huvudet i vagnen och hälsa på den som sitter där.
 
Jag har hästarna hemma.
Har haft en separat stallvagn till alla våra barn, eftersom en stor del av vår utomhustid har varit just i stallet hemma.
Det har gjort att jag kunnat ha samma vagn till alla fyra, för att "finvagnen" använts mycket mindre än stallvagnarna - som bytts ut ett par gånger...
 
Vi hade en vardags-/stallvagn och en finvagn/gå-i-affär-vagn. Typ. Bor på landet och ville ha stort, rejält och med fasta hjul till vardags. Inne i staden ville jag dock ha en lite smidigare vagn. Så här i efterhand är jag otroligt nöjd med antalet vagnar men skulle ha satsat på en ännu smidigare city-vagn än den vi köpte om jag skulle göra om det.

Kan tilläggas också att vagn nr 2 inköptes först efter att dottern var född och suget efter ngt smidigt och fräscht hade uppstått.
 
Har hästarna hemma och har inte haft någon speciell vagn till stallet. Nu hade vi sällan vagnen med någon annanstans heller utan den användes hemma på gården och på promenader.
 
Köpte en väldigt begagnad vagn och ställde i stallet. Den är använd en del och den är smutsig och luktar häst. Skulle aldrig ha min vanliga vagn i stallet...
 

Liknande trådar

Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 834
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp