Har man slutat tävla i de lättaste klasserna? Varför?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst.

Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den tiden jag har varit tävlingsaktiv på "officiell" nivå - sedan våren 2016.
Att hitta LC:er, oberonde av 1 eller 2, härikring, är som att leta nålar i höstackar. LB:er, framförallt LB:2or, finns det absolut många av. Även LB:3or är det hyggligt med. LB:1or är det tunnare med dock. Så har det på ett ungefär varit under samtliga av dessa två år. Möjligen att det fanns något fler C:2or och B:1or -16, men det kan lika gärna ha varit en slump.
Vad jag däremot tycker mig ha sett en ganska tydlig förändring kring är vilka klasser ryttarna föredrar och vilka klasser som fylls upp snabbast/får flest reserver snabbast. 2016 när jag började tävla "ute" verkade LB:2 och LB:3 vara de lätta klasserna som fylldes upp snabbast. LC:erna i viss mån, men det var väl snarare för att utbudet inte matchade efterfrågan. I höstas i viss mån, men speciellt nu 2018, tycker jag att det verkar vara LA och MsvC klasserna som fylls snabbast, medan LB-klasserna förvisso fylls, men knappt har några reserver längre (bra för mig dock!).
Tänkte att det främst var dem som red LB för något år sedan, som nu gått upp, och så är det absolut i viss mån. Det är dock inte hela sanningen, utan det är väldigt mycket yngre (5-7 åriga) hästar i dessa klasser också, som om man ser på historiken, inte verkar ha gått LB eller lägre i någon större mån (om ens alls) innan. Det verkar helt enkelt som att man "tar ut" även yngre hästar direkt i LA-MsvC, utan att gå via LC-LB.
De som nu för tiden rider (de få) LC:erna som finns, samt LB:erna verkar i mångt och mycket vara ridskole-ekipage och privatekipage med hästar av "udda" (ej halvblods) raser.
Därmed inte sagt att det är något fel med denna utveckling, jag är bara nyfiken på fenomenet som sådant!
Men varför verkar "halvblodsfolket" inte vilja tävla LC-LB längre, iaf inte i samma utsträckning som "förr"?
Att man kanske inte vill komma med sin "180 cm fina flash-gående SWB" i LC:2 som dels är rätt så tekniskt, och dels på kort bana, det förstår jag ju givetvis. Men typ LB:2 är ju både på lång bana och med en himla massa transportsträckor. Sen absolut att man kanske samlar en del rutin på P&R innan man ger sig ut i de där LA-MsvC:erna, men så extremt mycket P&Rs finns det ju inte heller, åtminstone inte härikring? Eller är det helt enkelt så att man gör hästarna så redo för tävlingslivet, att man kan gå ut i LA-MsvC direkt, utan att samla rutin i LC-LB först?

Som sagt, är nyfiken på halvblodsfolket verkar "gå ut i" LA-MsvC direkt. Det är absolut inget illa menat, utan bara genuin nyfikenhet. Hur tänkte du, som känner dig träffad av ovanstående? :)
 
För en talangfull 5-åring med en bra/ok ryttare är inte LA speciellt svårt. LA:3 är troligen att föredra framför tex LB:3 som är mycket mer tekniskt vilket gör att det är lättare att får bra flyt trots lite svårare rörelser. Har man en spänd häst tror jag att man hellre rider en programridning än går ner eftersom det är själva situationen som behöver tränas på. Längre upp i klasserna kan det vara vettigt att gå ner om man stöter på problem men i lätt klass tror jag inte att det spelar speciellt stor roll. Har ryttaren mycket rutin sen tidigare brukar man inte ägna någon tid i de lättaste klasserna, bättre att lägga tiden och pengarna på att träna. Är ryttaren är oerfaren då gör man självklart mer starter i lägre klasser innan man går upp. Att det blir mycket starter i MsvC tror jag att det beror på att alla hästar som inte byter (än) hamnar här.
 
Kan vara att allt fler hästar gör sej bättre på lång bana. Kanske.
Alla gör inte det dock, så förhoppningsvis fortsätter arrangörerna ta med kortbaneprogram även om de inte fylls.

Jag gillade tex msvb1, som används väldigt sällan. Passade min lilla häst bra, saker hände snabbt, så inget plättlätt program. Men många hästar på den nivån är stora hästar med gång därefter som gör sej bättre på lång bana (generalisering :p) och då väljer man inte ett sånt program.
 
Tror det beror på att de klasserna är kort bana, och att många av de som planerar tävlingar hellre rider på långa banor samt högre klasser än LC..

Alltså jag köper LC, men t.ex. LB:2? Det är ju ett jättebra program att debutera i om man vill ha riktigt enkla vägar och mycket transportsträckor. :)
 
Kan vara att allt fler hästar gör sej bättre på lång bana. Kanske.
Alla gör inte det dock, så förhoppningsvis fortsätter arrangörerna ta med kortbaneprogram även om de inte fylls.

Jag gillade tex msvb1, som används väldigt sällan. Passade min lilla häst bra, saker hände snabbt, så inget plättlätt program. Men många hästar på den nivån är stora hästar med gång därefter som gör sej bättre på lång bana (generalisering :p) och då väljer man inte ett sånt program.

Jo, långbana förstår jag också. Men både t.ex. LB:2 och LB:3 är ju på lång bana, varav LB:2 är extremt enkelt och med väldigt mycket transportsträckor.
 
Alltså jag köper LC, men t.ex. LB:2? Det är ju ett jättebra program att debutera i om man vill ha riktigt enkla vägar och mycket transportsträckor. :)
I mina tre första starter i LA:3 året min häst var 5 hade jag ett snitt på 71%, finns ingen anledning att rida LB då. Med min nästa (ung-)häst kommer jag troligen inte heller göra många starter i lätt klass. Då hade jag dessutom inte den tävlingsrutinen som jag nu har fått.
 
Min gissning är att de flesta hoppar över LC och många även LB, de klasserna är förmodligen mer till för att ryttarna ska få tävla på sin nivå. Det handlar mycket om att rida prydligt och korrekta vägar i rätt gångart vid rätt plats. Har man tagit sig igenom de lättare klasserna en gång med en häst så startar man säkert gärna en bit upp.
 
@Dressyrtjejen_97 Jag har för mig att du är hemmahörande i "mitt" distrikt, Stockholm, och i vår finns det minst 4 tävlingar med LB:1 eftersom allsvenskan div 3 går i det och det är två grupper med 2 omgångar.
LC blir aldrig fullt, 40 starter, och klubbarna vill ha tävlingar som drar fulla hus så man tjänar så mycket pengar som möjligt.
Dessutom är det ju som @AW säger ingen idé att rida lägre än LA om man har en talangfull häst. Man får rida LA fr.o.m det året de är 5 och en 5-åring ska kunna både skänkelvikning och förvänd galopp.

I vår hittar jag detta i TDB:
18/3 Rånas LC1 LB1
25/3 Märsta LB3
30/3 Ågesta inte klara med klasser men verkar köra 2 LB för häst
1-2/4 Botkyrka, LB2 och LB3
1/4 Vällingby LB2 och LB3
2/4 Enskede 2st LB1 en är allsvenskan
7-8/4 Djursholm 3st LB1, varav en på söndagen är allsvenskan
8/4 Upplands Bro LB1
12/4 Fågelbro LB2
22/4 Bromma 2st LB1 och LA1, allsvenskan
28/4 Märsta LB3
28/4 Stockholms FK LB3
30/4 Mälarhöjden LC1, LB1,LB2.LB3

Sen orkade jag inte kolla längre men man kan ju tävla typ varje helg i de lägre klasserna
 
@Dressyrtjejen_97 Jag har för mig att du är hemmahörande i "mitt" distrikt, Stockholm, och i vår finns det minst 4 tävlingar med LB:1 eftersom allsvenskan div 3 går i det och det är två grupper med 2 omgångar.
LC blir aldrig fullt, 40 starter, och klubbarna vill ha tävlingar som drar fulla hus så man tjänar så mycket pengar som möjligt.
Dessutom är det ju som @AW säger ingen idé att rida lägre än LA om man har en talangfull häst. Man får rida LA fr.o.m det året de är 5 och en 5-åring ska kunna både skänkelvikning och förvänd galopp.

I vår hittar jag detta i TDB:
18/3 Rånas LC1 LB1
25/3 Märsta LB3
30/3 Ågesta inte klara med klasser men verkar köra 2 LB för häst
1-2/4 Botkyrka, LB2 och LB3
1/4 Vällingby LB2 och LB3
2/4 Enskede 2st LB1 en är allsvenskan
7-8/4 Djursholm 3st LB1, varav en på söndagen är allsvenskan
8/4 Upplands Bro LB1
12/4 Fågelbro LB2
22/4 Bromma 2st LB1 och LA1, allsvenskan
28/4 Märsta LB3
28/4 Stockholms FK LB3
30/4 Mälarhöjden LC1, LB1,LB2.LB3

Sen orkade jag inte kolla längre men man kan ju tävla typ varje helg i de lägre klasserna

Jag tävlar lite i främst de sydligaste delarna. Dock, som jag skrev, blir det ju bättre för mig (mindre konkurrens) när fler väljer LA före LC-LB ;)
 
@Dressyrtjejen_97 Då är det ju ett helt annat problem för dig. Att klubbarna runtomkring dig inte anordnar dressyrtävlingar. Det finns ju uppenbarligen låga klasser i distriktet. Jag har alltså inte sökt på bara norra delen utan hela distriktet.

De flesta ridskolehästar gör sig bättre i LB än LC då det finns mer grejer att visa lydnad på i LB. LC gynnar ju bara hästar som är flashiga eftersom det inte är några rörelser.
4-åringar visar man nog hellre i 4-års program då man dessutom är 2 inne på banan än LC...

Jag sitter Tävlingssektionen för distriktet och det finns uppenbarligen inget behov för LC, annars skulle fler klubbar anordna det så det är nog så att ryttare på lägre nivå än LB väljer att helt enkelt inte tävla. Vilket inte är så konstigt då kraven mellan LC och LB inte skiljer sig så nämnvärt så kan man rida sin häst i form kan man lika gärna rida LB som LC. Hästen måste ju liksom gå i form även i LC
 
@Dressyrtjejen_97 Då är det ju ett helt annat problem för dig. Att klubbarna runtomkring dig inte anordnar dressyrtävlingar. Det finns ju uppenbarligen låga klasser i distriktet. Jag har alltså inte sökt på bara norra delen utan hela distriktet.

De flesta ridskolehästar gör sig bättre i LB än LC då det finns mer grejer att visa lydnad på i LB. LC gynnar ju bara hästar som är flashiga eftersom det inte är några rörelser.
4-åringar visar man nog hellre i 4-års program då man dessutom är 2 inne på banan än LC...

Jag sitter Tävlingssektionen för distriktet och det finns uppenbarligen inget behov för LC, annars skulle fler klubbar anordna det så det är nog så att ryttare på lägre nivå än LB väljer att helt enkelt inte tävla. Vilket inte är så konstigt då kraven mellan LC och LB inte skiljer sig så nämnvärt så kan man rida sin häst i form kan man lika gärna rida LB som LC. Hästen måste ju liksom gå i form även i LC

Jag tror du har missförstått mig lite. Jag syftade mer på fenomenet "varför man hoppar över LC-LB" än "det finns inga lättklasser i mina distrikt". För, som jag konstaterade i TS så finns det helt ok med långbane-LB:er, och jag känner också till dem tävlingar som ligger på TDB. Jag skrev också att denna "trend" gynnade mig eftersom att trycket på LBerna då blev/blir mindre = lättare att komma med för mig.
 
Jag tror du har missförstått mig lite. Jag syftade mer på fenomenet "varför man hoppar över LC-LB" än "det finns inga lättklasser i mina distrikt". För, som jag konstaterade i TS så finns det helt ok med långbane-LB:er, och jag känner också till dem tävlingar som ligger på TDB. Jag skrev också att denna "trend" gynnade mig eftersom att trycket på LBerna då blev/blir mindre = lättare att komma med för mig.

Många hoppar över dom klasserna för dom tränar hellre eller startar pay and ride och rider sen LA istället. Jag menar man rider mest runt i LB, hur intressant kan det bli liksom?
 
Många hoppar över dom klasserna för dom tränar hellre eller startar pay and ride och rider sen LA istället. Jag menar man rider mest runt i LB, hur intressant kan det bli liksom?

Ja alltså LB:2 är väl "rida runt" per definition typ, men LB:3 är ju väldigt (utifrån sin kontext iaf) teknisk, om man gillar sådant. :) Sen att man hoppar över kortbana om man har en häst med stor gång kan jag också köpa.
 
De flesta ridskolehästar gör sig bättre i LB än LC då det finns mer grejer att visa lydnad på i LB. LC gynnar ju bara hästar som är flashiga eftersom det inte är några rörelser.
4-åringar visar man nog hellre i 4-års program då man dessutom är 2 inne på banan än LC...

Jag sitter Tävlingssektionen för distriktet och det finns uppenbarligen inget behov för LC, annars skulle fler klubbar anordna det så det är nog så att ryttare på lägre nivå än LB väljer att helt enkelt inte tävla. Vilket inte är så konstigt då kraven mellan LC och LB inte skiljer sig så nämnvärt så kan man rida sin häst i form kan man lika gärna rida LB som LC. Hästen måste ju liksom gå i form även i LC

Kommer som hoppryttare och hoppar (no pun intended :D) in med en fråga om det här.
Min häst kan nog liknas med en ridskolehäst i dressyren. Hyfsat stabil och lydig men inte slå flashig. Skulle det då vara en fördel för oss som ekipage, att starta LB istället för LC om vi ska prova på dressyr?
Jag har tänkt att jag vill rida LC:2 för att det ser roligast ut och nog passar bättre för oss än LC:1, men det finns aldrig häromkring. Anledningen till att det ser roligare ut är att det händer mer, inte lika mycket "sitta och karva runt fyrkantsspåret" upplever jag det som. Och det blir både jag och hästen ofokuserade av.
Klasser som finns lokalt här är nästan bara LC:1 (som verkar tråkigt) och LB:1 (som jag inte har någon koll på alls). Några LB:2 och en LB:3. Kollar jag lite snabbt bara på programmen ser LB:1 mycket trevligare ut än LC:1, bättre flyt liksom och jag slipper mina hatade serpentinbågar :o:D
Kan det vara vettigt då att rida LB istället för LC? Är det ungefär samma krav på ekipaget i de klasserna?
 
Kommer som hoppryttare och hoppar (no pun intended :D) in med en fråga om det här.
Min häst kan nog liknas med en ridskolehäst i dressyren. Hyfsat stabil och lydig men inte slå flashig. Skulle det då vara en fördel för oss som ekipage, att starta LB istället för LC om vi ska prova på dressyr?
Jag har tänkt att jag vill rida LC:2 för att det ser roligast ut och nog passar bättre för oss än LC:1, men det finns aldrig häromkring. Anledningen till att det ser roligare ut är att det händer mer, inte lika mycket "sitta och karva runt fyrkantsspåret" upplever jag det som. Och det blir både jag och hästen ofokuserade av.
Klasser som finns lokalt här är nästan bara LC:1 (som verkar tråkigt) och LB:1 (som jag inte har någon koll på alls). Några LB:2 och en LB:3. Kollar jag lite snabbt bara på programmen ser LB:1 mycket trevligare ut än LC:1, bättre flyt liksom och jag slipper mina hatade serpentinbågar :o:D
Kan det vara vettigt då att rida LB istället för LC? Är det ungefär samma krav på ekipaget i de klasserna?
LC:2 är kul tycker jag, roligare än LB:1 som mest är en radda ökningar, begränsat kul om hästen inte har så mycket gång. Det är skillnad på formen i LC och LB - i LC räcker det att hästen går med eftergift, ska den placera sig i LB krävs i regel lite samling också.
 
Man kan ju väga in resultat också. Hur går det för folk i LA? Går det bra så tyder det troligen på att de tränat hemma och inte ser ngn poäng i att starta lägre klass bara för att.
Går det dåligt? Ja då kanske det är ngn trend där folk startar högre klasser än de borde.
 
Jag tycker kort bana passar ponnier och lång bana passar storhäst. Jag satt som skrivare på en ponnytävling på lång bana och B-ponnierna tog ju en evighet att ta sig runt programmet.

Jag tävlade hellre LA än de "enklare" programmen med min storhäst då jag tycker jag fick hjälp av rörelserna att hålla ihop honom. LC och LB programmen händer ju inte så mycket och därmed är de lite tråkiga. Jag tror att många hoppar över dem och börjar direkt i LA för att det inte ger så mycket i hästens utbildning att visa att den kan skritta trava och galoppera, då miljötränar man hellre på en programridning där man slipper att resultatet blir officiellt.
 
Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst.

Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den tiden jag har varit tävlingsaktiv på "officiell" nivå - sedan våren 2016.
Att hitta LC:er, oberonde av 1 eller 2, härikring, är som att leta nålar i höstackar. LB:er, framförallt LB:2or, finns det absolut många av. Även LB:3or är det hyggligt med. LB:1or är det tunnare med dock. Så har det på ett ungefär varit under samtliga av dessa två år. Möjligen att det fanns något fler C:2or och B:1or -16, men det kan lika gärna ha varit en slump.
Vad jag däremot tycker mig ha sett en ganska tydlig förändring kring är vilka klasser ryttarna föredrar och vilka klasser som fylls upp snabbast/får flest reserver snabbast. 2016 när jag började tävla "ute" verkade LB:2 och LB:3 vara de lätta klasserna som fylldes upp snabbast. LC:erna i viss mån, men det var väl snarare för att utbudet inte matchade efterfrågan. I höstas i viss mån, men speciellt nu 2018, tycker jag att det verkar vara LA och MsvC klasserna som fylls snabbast, medan LB-klasserna förvisso fylls, men knappt har några reserver längre (bra för mig dock!).
Tänkte att det främst var dem som red LB för något år sedan, som nu gått upp, och så är det absolut i viss mån. Det är dock inte hela sanningen, utan det är väldigt mycket yngre (5-7 åriga) hästar i dessa klasser också, som om man ser på historiken, inte verkar ha gått LB eller lägre i någon större mån (om ens alls) innan. Det verkar helt enkelt som att man "tar ut" även yngre hästar direkt i LA-MsvC, utan att gå via LC-LB.
De som nu för tiden rider (de få) LC:erna som finns, samt LB:erna verkar i mångt och mycket vara ridskole-ekipage och privatekipage med hästar av "udda" (ej halvblods) raser.
Därmed inte sagt att det är något fel med denna utveckling, jag är bara nyfiken på fenomenet som sådant!
Men varför verkar "halvblodsfolket" inte vilja tävla LC-LB längre, iaf inte i samma utsträckning som "förr"?
Att man kanske inte vill komma med sin "180 cm fina flash-gående SWB" i LC:2 som dels är rätt så tekniskt, och dels på kort bana, det förstår jag ju givetvis. Men typ LB:2 är ju både på lång bana och med en himla massa transportsträckor. Sen absolut att man kanske samlar en del rutin på P&R innan man ger sig ut i de där LA-MsvC:erna, men så extremt mycket P&Rs finns det ju inte heller, åtminstone inte härikring? Eller är det helt enkelt så att man gör hästarna så redo för tävlingslivet, att man kan gå ut i LA-MsvC direkt, utan att samla rutin i LC-LB först?

Som sagt, är nyfiken på halvblodsfolket verkar "gå ut i" LA-MsvC direkt. Det är absolut inget illa menat, utan bara genuin nyfikenhet. Hur tänkte du, som känner dig träffad av ovanstående? :)

Det verkar vara geografiskt.
I "mitt" distrikt finns det gott om LC och LB.
Om vi räknar från nu och till och med sista maj så hittar jag nio tävlingstillfällen där LB erbjuds (vid något tillfälle fler än en LB) och fyra med LC.
Juni har jag inte brytt mig om att titta på.

Och det har brukat vara gott om tillfällen varje år som jag varit ute och lekt på dressyrbanorna (första dressyrstart jag gjorde tror jag var 2013 om jag minns rätt).
 
I vår kommer det, som det ser ut nu, finnas ganska mycket tävlingar som erbjuder lätt C och lätt B hos oss, eftersom division tre går i de klasserna. Generellt brukar utbudet vara sämre på hösten. Jag rider ponny mot stora, så kort bana är inte ett lika stort problem för oss som för någon med en häst med större gång. Men lätt C, särskilt ettan, passar oss rätt dåligt ändå eftersom det är så lite galopp och det är den gångart min har lättast för.

Jag bor i ett litet distrikt, men tävlar även i grannlänet eftersom jag bor i ena änden.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
16 089
Senast: ginnies
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 814
Senast: tuaphua
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 662
Senast: jemeni
·
Hästvård - Alla exempel jag tar upp i tråden är fiktiva, och endast tanke-exempel - Jag funderar ju då på att skaffa häst inom några år. Jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp