Har min gamling epilepsi?

Kicki081

Trådstartare
Min hund är över 15 år. Inom kort kommer vi låta henne somna in.
Senast veckan har hon fått nån slags kramp 3 gånger. Samma sak varje gång. Hon sover djup och andas högt. Långa djupa andetag. Sen plötsligt så kastar hon huvudet bakåt kraftigt. Och kroppen blir stel. Och så kissar hon. Sen vaknar hon och är lite groggy. Själva anfallet varar kanske 30-45 sekunder.
Kan det vara epilepsi? Nån som upplevt liknande?
 
Kan säkert stämma in, det kan nog te sej lite olika.

Vår hund ville alltid försöka ställa sej upp men kunde ju inte då han krampade. Sökte alltid vår hjälp.
Groggy och trött ett tag efteråt.
Alla anfall vid vila/under natten men även vid vila efter fysisk aktivitet.

Upplevde alla väldigt olika långa.

Det allra första och andra var korta och typ ’vad hände och vad VAR det där’ medan det tredje slutade liksom aldrig utan det var akut iväg till djursjukhuset.
 
Min hund är över 15 år. Inom kort kommer vi låta henne somna in.
Senast veckan har hon fått nån slags kramp 3 gånger. Samma sak varje gång. Hon sover djup och andas högt. Långa djupa andetag. Sen plötsligt så kastar hon huvudet bakåt kraftigt. Och kroppen blir stel. Och så kissar hon. Sen vaknar hon och är lite groggy. Själva anfallet varar kanske 30-45 sekunder.
Kan det vara epilepsi? Nån som upplevt liknande?

Kan vara. Oavsett bör du konsultera en veterinär ang frågorna .
 
Min hund är över 15 år. Inom kort kommer vi låta henne somna in.
Senast veckan har hon fått nån slags kramp 3 gånger. Samma sak varje gång. Hon sover djup och andas högt. Långa djupa andetag. Sen plötsligt så kastar hon huvudet bakåt kraftigt. Och kroppen blir stel. Och så kissar hon. Sen vaknar hon och är lite groggy. Själva anfallet varar kanske 30-45 sekunder.
Kan det vara epilepsi? Nån som upplevt liknande?

Det låter absolut som ett krampanfall, men det rör sig sannolikt inte om epilepsi utan någon annan orsak till anfallen på en 15-årig hund som aldrig haft anfall tidigare.
 
Det låter absolut som ett krampanfall, men det rör sig sannolikt inte om epilepsi utan någon annan orsak till anfallen på en 15-årig hund som aldrig haft anfall tidigare.
Nej jag läste en del om epilepsi som tydligen är en uteslutningssjukdom. Att krampanfallen kan bero på i stort sett vad som helst. Hon är ju ingen ungdom nej.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var med om något märkligt idag, någon som råkat ut för samma sak? Var på utflykt och det var kallt och blåsigt så kastade i mig...
Svar
9
· Visningar
1 433
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Var in på magnetröntgen för flera år sen då jag fick sån plötslig huvudvärk+yrsel. Visade sig sen vara kombinerad migrän och...
Svar
0
· Visningar
921
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Vaknade i natt strax innan 5 av hemsk smärta i nedre delen av magen. Kändes som kraftig mensvärk x 10, hela tiden. Alltså inga kramper...
Svar
9
· Visningar
1 031
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kollade på väderprognosen. Hos mig på Östersjökustens fastland skulle det bli 30+, men tittade jag längre ut i skärgården på de...
Svar
10
· Visningar
1 724
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp