Har nagon en stegraknare?

hastflicka

Trådstartare
Detta djavulens pafund som gor att jag nu far runt som en tatting och tar langre och langre promenader med mina hundar? Jag spenderade runt $200 USD (lite mer an 1500 sek) sa jag maste ju anvanda den.

Om nagon har en, har ni blivit sams med bara tanken att rakna stegen ... och hur manga steg per dag raknar ni?
 
Jag hade stegräknare i mobilen ett tag, sen fick vi även en stegräknanre när vi var med i en sån där tävling. Riktigt roligt och utmanade då man tävlade lite mot sig själv. :)
 
Jag hade en för ett par år sen när vi var med i en tappa-utmaning, var verkligen peppande! Köpte en för ett tag sedan men den for i backen andra dagen och gick sönder... Borde kanske återuppta det, då rörde jag mig massor på jobbet men nuförtiden är det mest sitta still.

Förr satsade jag på 15-20k steg på en dag (annars hade jag hamnat fetsist i tävlingen :p), nu med nya jobbet fick jag inte ens ihop de där 10k som en bör ha.
 
Jag har en fitbit charge hr. Den räknar steg, sömn, puls, osv.
Jag har den alltid på mig och den räknar allt jag gör vilket ibland blir lite fel. (det är ett armband och den räknar ibland armrörelser som steg)
Hade vanlig stegräknare förr men glömde ofta att sätta på mig den så denna jag har nu är ju bättre för den är alltid på.

När jag jobbar och sen är i stallet så ligger jag på 15000-25000 steg. Är jag ledig så blir det oftast mindre :P
 
Jag tycker stegräknare är rätt fånigt. Du märker ju liksom om du går mycket eller inte.

Dessutom har jag alltid undrat vem som hittade på den magiska gränsen 10 000 steg och vad den betyder. Vilken avgörande hälsoförbättring inträder vid 11 000 men inte vid 9 000?

Min stegräknare ligger oanvänd sedan många år.
 
Jag kör med Moves-appen. Igår räknade den in 22800 steg + 600 löpning. Bara att mobilen var med på två ridturer a drygt en och en halv timme, så det var mina båda hästar som stod för den alldeles övervägande delen av stegen.

Jag är dålig på att asa runt på mobilen överallt men det varierar ändå väldigt mycket hur många steg jag får ihop för egen maskin. En helgdag när jag är ute och grejar i trädgården eller fixar med hagarna och stallet så kan det nog komma upp i 10 000 utan någon "extra" promenad.
 
Jag tycker stegräknare är rätt fånigt. Du märker ju liksom om du går mycket eller inte.

Dessutom har jag alltid undrat vem som hittade på den magiska gränsen 10 000 steg och vad den betyder. Vilken avgörande hälsoförbättring inträder vid 11 000 men inte vid 9 000?

Min stegräknare ligger oanvänd sedan många år.
Jag slängde stegräknaren när jag insåg att jag gick ungefär 30 000 steg i snitt varje natt på jobbet. :eek: Jag dog lite och nu har jag bytt arbetsplats - tack gode tid, annars hade jag gått ihjäl mig! :nailbiting:

Jag köpte också (på begäran) en fitbit flex till min ena dotter, den använder hon dagligen - mest som väckarklocka dårå. Däremot vetifasen om hon hetsar upp sig så mycket över armbandets prestationskrav. Not so much - men hon har hittat jättefina och skiiiitbilliga utbytesarmband på ebay så hon matchar den med sina kläder varje dag. :)

Här en förvisso gammal men ändå-artikel om den magiska 10 000 stegs-gränsen:
http://www.svd.se/10-000-steg-racke...soraden-ska-foljas-enligt-folkhalsoinstitutet
 
Vi kör stegräknartävling på jobbet nu under ett halvår. Vi är indelade i lag men utnämner även "Månadens luffare" i nyhetsbrevet. :p

Jag hade lite svårt för det först; både att behöva rapportera hur mycket jag rör mig (det var frivilligt deltagande förstås, men jag föll för grupptrycket) och att bara komma ihåg att ha med mig den där lilla jädra manicken jämt.

Nu har jag dock kommit in i det och jag tycker faktiskt att det är rätt kul! Och faktiskt tycker jag helt klart att det motiverar mig till att röra mer på mig. Jag är ganska aktiv ändå, springer en del och så, men nu kanske jag springer förbi genvägen och kör den långa rundan etc. bara för att få de där extra stegen och det ser jag ändå som något positivt. :)

Jag undrar också vad som är så himla magiskt med den där 10 000-stegsgränsen men har ändå satt 10 000 steg som "mål" för en dag (stegräknaren talar om för en hur nära dagsmålet man är) och har ju insett att man faktiskt får vara ganska aktiv för att nå hela vägen. Jag har ett ganska aktivt jobb, så jag trodde faktiskt att jag gick mer under en dag (omedvetet, så att säga) än vad det visade sig att jag faktiskt gör. Lite intressant att få koll på ändå.
 
Jag slängde stegräknaren när jag insåg att jag gick ungefär 30 000 steg i snitt varje natt på jobbet. :eek: Jag dog lite och nu har jag bytt arbetsplats - tack gode tid, annars hade jag gått ihjäl mig! :nailbiting:

Jag köpte också (på begäran) en fitbit flex till min ena dotter, den använder hon dagligen - mest som väckarklocka dårå. Däremot vetifasen om hon hetsar upp sig så mycket över armbandets prestationskrav. Not so much - men hon har hittat jättefina och skiiiitbilliga utbytesarmband på ebay så hon matchar den med sina kläder varje dag. :)

Här en förvisso gammal men ändå-artikel om den magiska 10 000 stegs-gränsen:
http://www.svd.se/10-000-steg-racke...soraden-ska-foljas-enligt-folkhalsoinstitutet
Tack! Inte heller den talar ju om hur hälsan påverkas av de där 10 000 stegen man mest verkar ha huggit till med. Men studien som artikeln berättar om talar om vilket stegantal som behövs för att behålla en hälsosam vikt. Det är precis något sådant jag alltid undrat över med Folkhälsoinstitutets steg.
 
Jag hade en fitbit flex som jag fatt av nagon, da den rackaren slutade att fungera kopte jag mig en fitbit Blaze (min klocka har ocksa lagt av sa jag tankte sla tva flugor i en small, sa att saga). Jag kan ju erkanna att jag gar mer nu nar jag tittar pa klockan och ser hur mycket jag har kvar till mitt 'goal'.
Jag andrar mitt goal lite da och da. Om vi kor for att forflytta oss lagger jag mig en bit under 10,000 steg sa att jag har en chance att vandra runt rastplatser tillrackligt manga ganger for att fa ihop mina steg. Hundarna hittar jag oftast nagot stalle att kasta boll eller annat till sa jag behover ju inte rora mig mycket da alls.
I vanliga fall har jag mitt goal satt pa 18,000 steg. Jag vill helst alltid kunna komma upp till mitt goal och ga over lite, det kanns battre da ... sa jag tar langpromenader med hundarna for att se till att uppfylla mina goals.

Jag tycker inte att iphonen's stegraknare ar lika bra, den lagger jag ju ofta bort och den raknar inte nar jag bara gar omkring har hemma och inte om jag har den i en vaska.
 
Brukar köra igång den medföljande appen på telefonen när jag går hundpromenad. 7 km gav mig 8000 steg.
 
Jag har lånat min mors då och då bara för att jag är nyfiken på hur många steg jag tar. Hittills har jag aldrig gått under 20000 steg per dag (yes, jag går både på jobbet, med hundarna och lite på övrig tid, tex till affär osv). Nu räknar jag mer timmar än steg. Oftast blir det att jag går ca 6-7 timmar per dag + det som jag går runt i hemmet och till affären eller tvättstuga. Så länge jag har bra skor på mig så fungerar det fint.
 
Detta djavulens pafund som gor att jag nu far runt som en tatting och tar langre och langre promenader med mina hundar? Jag spenderade runt $200 USD (lite mer an 1500 sek) sa jag maste ju anvanda den.

Om nagon har en, har ni blivit sams med bara tanken att rakna stegen ... och hur manga steg per dag raknar ni?
Jag har också blivit lite besatt av att mäta min aktivitet med hälsoappen på mobilen. Har satt gränsen 12000 steg som miniminivå eftersom det är den summa jag har hört rekommenderas. Antal steg på jobbet är negligerbart så det är på fritiden jag går. 12000 steg tar ungefär 110 minuter, och det är mina hundpromenader. Det är bra att få svart på vitt hur mycket man faktiskt rör sig. Bara för att jyckarna har tokgalopperat sig trötta, har inte jag motionerat mer. Det är mycket sällan jag har kommit över 20000 steg, (och två av de gångerna har jag besökt Ikea!).
 
Hade ett tag för en del år sen. För mig slutade det med benhinneinflammation för att jag gick ut för hårt på för hårda underlag och tänkte inte på att ha bra skor heller. Jag är lite tävlingsmänniska i allt jag gör och efter det så lade jag undan den och har aldrig använt den igen.
 
Detta djavulens pafund som gor att jag nu far runt som en tatting och tar langre och langre promenader med mina hundar? Jag spenderade runt $200 USD (lite mer an 1500 sek) sa jag maste ju anvanda den.

Om nagon har en, har ni blivit sams med bara tanken att rakna stegen ... och hur manga steg per dag raknar ni?

Jag har ett aktivitetsarmband, och att räkna steg är något av en besatthet :angel: Har haft det i tre månader och eftersom maken köpte ett likadant är det självklart tävling dessutom.

Jag har ett dagligt mål som armbandet bestämmer, baserat på min egen statistik. Det är dock inga vansinniga sträckor utan ligger på 9-12 tusen steg per dag. :)
 
Jag har stegräknare i hälsoappen i mobilen. Gör ca 10000 steg på jobbet. Med hundpromenader och det jag gör i stallet är runt 20000 en normal dag.
 
Jag måtte ju ta jättekorta steg för jag kom upp i 2804 steg bara för att gå en liten extra lång runda till affären. :confused:. Och den ligger inom synhåll hemifrån.
Du ska ha en räknare som du kan ställa in din egen steglängd med om du ska ha någon nytta alls av den.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 232
Senast: Huggorm
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
922
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 278
Senast: Disen
·
Övr. Hund Jag gar 5 - 7 km med Miss Mandy varje morgon genom en avstangd park. (Den ar stangd med bommar och stora skyltar, plus skyltar med...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp