Har någon nått tips på hur man kan stärka

E

Estelle

hästens hoppmod ?jag har en häst som hoppar med glädje upp till 110 ungefär sen är det tvärstopp :eek: iaf jag känner att hon inet riktigt litar på mig men jag kan vet inte hur mer jag kan hjälpa henne jag har en bra avståndsbedömning, rider i en bra galopp så hon borde hoppa :crazy: jag känner på nåt sätt att hon vill men vågar på nåt sätt inet riktigt, kankse ska tillägga att hon hoppar exemplariskt och är välldigt rädd om sig, river välldit sällan..kankse just det som är problemet ? at hon är föör rädd om sig ?
iaf finns det ngn som har nåra bar tips på hur man kan stärka modet ? är löshoppning bra ?
 
Löshoppa är bra, då får hästen själv tänka och lösa problem, samtidigt så blir den inte "tvingad" att hoppa, utan den kan själv bestäma.

Har själv en häst som är rädd om sig och har blivit lite feg. Innan hoppade hon i alla lägen men nu hoppar hon bara om hon kommer perfekt, och det kan man ju inte komma alltid.
Så min tränare och jag jobbar på att lösa det prolemet.

När min häst var yngre 4 år, så had ejg problem med att hoppa oxtrar runt 1,00-1,10, hon ville hoppa en gång men inte fler gånger. Fick tips av en som tittade på att sätta på magplata, sagt och gjort problemet var som bortblåst.

Ni kanske ska hålla er till 1,10 och bygga upp bra förtroende, och låta hästen löshoppa på högre höjder. Och sedan efter hand höja något enstaka hinder när du sitter på.

Be någon anna hoppa din häst och se om du kan se något som gör att din häst inte vill hoppa så högt, eller filma någon gång när ni tränar!
 
Nu vet ju inte jag vad du har för erfarenhet av hoppning...
Kan det vara så att det sitter i huvudet på dig, utan att du är medveten om det?
Annars har du fått bra tips av splittan.
 
Det som är viktigt för att stärka hästens självförtroende i hoppningen är att du ger den uppgifter som är LÄTTA att lösa, så att den känner att den klarar av det du ber den om!
DU har helt rätt i att en häst som är försiktig av naturen ofta kan bli lite feg, ffa om den "hamnar i klistret" några gånger, dvs exempelvis får reda ut för svåra uppgifter, river grovt eller vid upprepade tillfällen kommer helt fel på hindret. DÅ ger de snart upp hoppningen helt.

Sen måste jag säja att jag inte helt håller med om att löshoppning är bra.
VISA hästar funkar bra att löshoppa, men det är lika många hästar som INTE löshoppar bra när man börjat hoppa dem uppsuttet och de börjat lyssna på ryttarens signaler - de går ofta o väntar på signaler från ryttaren, so aldrig kommer. SÅ blir det katastrof vid hindret...

En bra tränare som hjälper er att hitta lagom svåra uppgifter OCH som inte forcerar fram att ni ska hoppa högre hinder förrän ni är alldeles redo för det - DET rekommenderas VARMT! :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: miumiu
·
Ridning En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste...
Svar
9
· Visningar
1 731
Senast: Nordx
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 893
Senast: Mickizz
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 178
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp