Har någon tips om man ska bli medryttare?

Nathaliie

Trådstartare
Hej. Jag kommer kanske att få chansen att bli medryttare på en häst. Tycker att det skulle vara jättekul då jag har ridit på ridskola i några år, men tycker att det skulle vara roligt att utvecklas mer och få vara friare än att bara rida efter varandra på ridskolan! Har ingen tidigare erfarenhet av medryttare eller egen häst, utan har bara ridit på ridskola och sedan har jag även ridit privat häst typ 5 gånger. Jag har dock några frågor som kan vara bra att veta om jag skulle prov rida denna hästen. Skulle bli jätteglad om ni tog er tid och svarade:)
Hur långt brukar ni ha ett ridpass och hur brukar ni lägga upp det med att skritta fram och så? Alltså ungefär hur länge?
Vad är den största skillnaden mellan att rida privathäst och ridskolehäst?
Hur gör ni när ni rider uteritt, på vilka underlag/ vägar brukar ni trava samt galoppera?
Vet dessa frågor på ett ungefär, men vill känna mig säker om jag ska bli medryttare:D
Är som sagt van med att en ridlärare säger åt mig hur och när jag gör övningar mm, så det skulle vara kul och få läsa hur ni lägger upp era träningspass.
 
Ja absolut, men har redan ganska mycket erfarenhet av det (Jobbar bland annat med hästar och då skötsel av de) Så det är mest ridningen jag tänker på nu.
 
Jag skulle fråga ägaren hur hen brukar lägga upp sina ridpass. Både vad de brukar göra och hur länge de olika delarna av passet brukar vara. Fråga också om hur hästen är van att bli riden på uteritt, olika hästar dukar olika bra på olika underlag.
 
Vilka bra frågor. Klokt att ställa dom innan när du är osäker.

Hur långt ett ridpass är kan variera stort! Det beror på hästens ålder, utbildning och vad man gör under passet. Jag rider i regel i 20-30 min på banan när jag tränar med min häst. Ganska kort om man jämför med ridskolepass men jag brukar känna efter den tiden att vi gjort bra ifrån oss och behöver avsluta för att göra det när allt känns bra. I nån någon tröttnar. När jag rider ren dressyr. Rider jag en lektion brukar den vara ca 45 minuter för då vill msn hinna gå igenom olika saker och kanske jobba igenom nåt som jag har problem med - dvs saker i min sits, hållning, etc, som kanske inte nödvändigtvis kräver så mycket av hästen under hela passet. Men den gyllene regeln är - sluta innan ni tröttnar på det ni gör! Hästen ska känna att det är kul och du med.

Skritt fram gör man så mkt det behövs. Jag rider ett par varv och känner på lång tygel att hästen är mjuk i båda sidor. Sen gör jag lite skolor i skritt och hittar samlingen och sen är man ju igång.

Skillnaden på provathäst och ridskolehäst behöver inte vara nån alls. :)

Jag rider i alla gångarter där hästen klarar av att göra det balanserat. Jag galopperar i skogen både på och utan stig där jag känner till underlaget. På grusvägar får man gå efter hur skicket är, en fuktig grusväg på våren kan ofta vara mjuk och fin för alla gångarter. Medan den under frusen vinter eller torr sommar är lika hård som asfalt och då är det i första hand skritt som gäller. Asfalt är hårt och bör man inte rida på i trav och galopp allt för mkt kanske, den kan också vara hal för en skodd häst. Men har man en väl balanserad häst med vikten på rätt ställe i galoppen går det ju bra litegrann. Jag har en nordsvensk och han är lite för tung för att det ska vara bra att galoppera mycket på hårt underlag. Men litegrann är ingen fara.

När det är blött och lerigt är det också bra att tänka på att galopp kan vara dumt att ta till just på kladdiga ställen och på gräs - inte minst för att man också förstör underlaget. Tänk på att undvika att rida i skog och mark när det är riktigt blött för man får inte rida sönder stigar - det är inte tillåtet enligt allemansrätten. :)

Vad gäller din provridning så är mitt råd att du berättar för hästägaren direkt att du är en van ryttare (om du är det) men att du inte ridit privat förut så hon får gärna tala om hur hon vill att du rider hennes häst - dvs med underlag och längd på ridpass som du frågat om här.

Vad gäller längd på ridpass i skog och mark förresten så kan dom ju vara mycket längre än ett pass på banan. Jag rider i regel minst 1.5 h när jag rider ut men ofta 3 h. Men om hästen inte är van att gå på långa turer kan man ju trappa upp lite lugnt så det inte blir träningsvärk direkt. ;)
 
Vad är den största skillnaden mellan att rida privathäst och ridskolehäst?
Den största skillnaden som jag skulle vilja säga, är att alla privathästar inte är lika snälla och förlåtande som ridskolehästar. Har själv fått uppleva det och tycker det är bra att rida andra hästar än bara ridskolehästar, det är så utveckling sker.
Det är såklart även individuellt från häst till häst också. :)
 
Det handlar inte om privathäst eller ridskolehäst, för de är alla olika individer. HÄSTAR är olika. :)Sedan om de arbetar på ridskola eller rids privat har inte så mycket med saken att göra. Vissa ridskolehästar är väldigt välridna, precis som vissa privathästar. Vissa är inte det - precis som privathästar. Vissa är lugna och andra är mer "på hugget". Prata med hästägaren om hur utbildad hästen är, hur han/hon brukar rida, vad han/hon vill att du ska göra etc. Antar att du provridit hästen så att du ändå har lite koll på att ni passar för varandra.
 
Som många tidigare svarat handlar det inte om en exakt tid, utan om hästen som individ :) Sen har hästen också sina dagar där den kan vara lite stelare och seg, då behöver den kanske ett längre pass för att bli fin och medgörlig, medan det vissa gånger inte alls behövs ett pass på 45minuter utan hästen blir avslappnad, genomjobbad och fin före!
Jag hade samma tankar som du när jag skaffade min första medyrttarhäst :) mitt tips är att fråga ägaren hur hästen är som individ, reagerar i olika situationer och kanske fråga om ägaren kan rida hästen en stund före eller efter dig så du får titta på den och hur den jobbar, men också hur ägaren rider hästen och kanske be denne instruera lite samtidigt! sen går det inte att lära sig alla knappar på en månad utan det tar lång tid så bli inte orolig om det inte går perfekt första gångerna!
Ägaren har säkert massa tips på bra övningar som passar hästen,men annars finns det massvis med bra ridövningar på internet ifall du inte vet vad du ska hitta på och om du vill variera ridningen.

Ett annat tips jag kan ge är att lära känna hästen från marken innan du sitter upp. Min nuvarande medryttarhäst blev skadad samma dag jag skulle provrida honom, så jag fick lära känna honom på marken genom promenader och longering i en månad innan jag satt upp, och det var perfekt för då hade jag hunnit lära känna honom redan och det var inte lika nervöst!

Du ska inte vara orolig, ägaren kommer berätta allt du behöver veta och lite till, och hen finns också där för att besvara frågor och hjälpa dig hitta knapparna på hästen. Jag önskar dig lycka till med hästen, att vara medryttare är bland det bästa som finns! :)
 
Hej. Jag kommer kanske att få chansen att bli medryttare på en häst. Tycker att det skulle vara jättekul då jag har ridit på ridskola i några år, men tycker att det skulle vara roligt att utvecklas mer och få vara friare än att bara rida efter varandra på ridskolan! Har ingen tidigare erfarenhet av medryttare eller egen häst, utan har bara ridit på ridskola och sedan har jag även ridit privat häst typ 5 gånger. Jag har dock några frågor som kan vara bra att veta om jag skulle prov rida denna hästen. Skulle bli jätteglad om ni tog er tid och svarade:)
Hur långt brukar ni ha ett ridpass och hur brukar ni lägga upp det med att skritta fram och så? Alltså ungefär hur länge?
Vad är den största skillnaden mellan att rida privathäst och ridskolehäst?
Hur gör ni när ni rider uteritt, på vilka underlag/ vägar brukar ni trava samt galoppera?
Vet dessa frågor på ett ungefär, men vill känna mig säker om jag ska bli medryttare:D
Är som sagt van med att en ridlärare säger åt mig hur och när jag gör övningar mm, så det skulle vara kul och få läsa hur ni lägger upp era träningspass.

Jag tror att det bästa du kan göra, precis som andra redan rekommenderat, är att fråga den aktuella hästens ägare hur man vill ha det.

Jag brukar rida ganska korta ridpass, upp till en halvtimme-45 minuter.
Skillnad mellan ridskolehäst och privathäst? Ingen aning. Har inte ridit på ridskola.
På uteritt/underlag: så länge underlaget är "halkfritt" får hästen använda alla gångarter på dem. Sällan galopp på asfalt annat än med hästar som orkar bära sig i ganska långsam galopp.
Tycker att knöligt och halkigt underlag är sämst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 884
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: BornAgain
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 347
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 377
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp