Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

en av mammas kusiner letade häst för några år sedan till hennes döttrar. de fastnade för en nera i skåne. som de inte ens åkte för att provrida (något jag inte skulle göra)
ägaren till hästen skickade upp en video på hästen där den visades när den reds, hoppade, lastades och lite sådant. allt såg jättebra ut enligt dom så dom betalade hästen som skulle komma upp en vecka senare med transport. dom struntade i att veterinärebesikta hästen för det var onödigt då dom sett att hästen var frach på fimen??
säjer då de att sånna här affärer är ju väntade att gå fel

när hästen väl kom så såg den faktiskt ut som på videon. som dom redan hade skickat tillbaka. det var ägaren väldigt noga med att få tillbaka den innan!! ästen kom samma dag som avtalat. ut ut transporten kom en väldigt mager och skygg liten stackare. dessuton 20cm mindre än väntat + att hästen i frågan inte hade lika stor stjärn osm den p åvideon. alts åinte ens samma häst. hästen var iofs trevlig att handskas med trots att den var rädd. så dom sa inte så mycket.. försökte ringa ägaren på kvällen men hon svarade inte. dagen efter fick dom för sig att rida en sväng. vilket inte gick någe vidare. hästen reste sig när de spände sadelgjorden och hade aldrig ens haft någon på ryggen förut. i tre veckor försökte de få tag i ägaren utan resultat. dom blev totalt grundlurade .dom stämde ägaren till hästen och krävde att få tillbaka de 60 000kr dom lagt ut på hästen. när dom äntligen fick tag på ägaren när de själva åkt ner dig så blånekade hon allt detta å påstod att hon inte ens visste vilken häst de talade om.

jag vet inte hur det gick sedan för dom men hur jäkla dum kan man vara att köpa en häst osedd så där utan at tprovrida eller veterinärebesikta den?? då får dom faktiskt skylla sig själv!!!
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Håller med om att köparna gjorde bort sig!
Men samtidigt så förundras jag över hur en säljare KAN bete sig så?! :eek:
Att så bestämt bestämma sig för att lura blåögda köpare! :mad:
Usch! :mad:
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

grejen är att jag gjorde en vanlig gårds besiktning med min vanliga veterinär direkt eller ja 2-3 dagar efter hemkomsten, då visade hästen ingenting mer än att veterinären tyckte han var lite stel, men han visade inget på böjprov så vi antog att det berodde på att vi besiktigade honom direkt på morgonen dvs jag tog honom direkt från boxen där han stått och vilat hela natten.
På Skara frågade jag givetvis om detta då även jag tyckte att det var konstigt att detta inte upptäkts av min vet. Dom förklarade det med att det är inte säkert att han hade besvär av det fören senare, alså när han blev riden och tömkörd.
Då blev ju jag helt deprimerad och tyckte att det var mitt fel alltihop att jag inte varit försiktig nog vid inridning osv men ALLA i min närhet tyckte att jag hade gått väldigt sakta och försiktigt fram vid inridning och red korta stunder varannan dag och lät han vila 1-2 veckor i perioder. Efter ett nytt samtal med Skara så förklarade jag inridning osv och även vet när kom fram till att en inridning på hästen hade förvärrat hans skador hur man än hade gjort, han jag inte tagit det så försiktigt så han han troligen blivit dålig mycket fortare så det hade gjort detsamma. Han hade blivit så pass sålig tillslut att avlivning hade varit det ända rätta även om han aldrig hade blivit inriden.

Synd på en så fin häst, för vackrare halvblod får man leta efter.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Jag håller med dig!
Hästar har en fantastiskt förmåga att läsa av människor och även den snällaste och mest pålitliga häst kan ta tillfället i akt att skrämmas lite om den anser att det går. Sätter man inte stopp första gången så kommer hästens "ofog" bara öka och till sist kanske den är rent farlig att handskas med. Så fungerar de flesta hästar, även de snälla.
Det är definitivt inte lätt att vara säljare! Tyvärr är det så att många köpare har ridit i en massa år på tex ridskola och är duktiga ryttare, men de har inte det praktiska handlaget och vanan att hantera en egen häst.
Personligen tror jag att en bidragande orsak till att många får dessa problem är att de ej låter sin nyinköpta guldklimp få vara häst och gå ute i hage med andra hästar. De kanske inte har den foderkunskap som krävs och hästen får för mycket kraftfoder i förhållande till motion och utevistelse. Det kanske inte alls är av elakhet hästen uppför sig på ett visst sätt, utan beror enbart på överskottsenergi och stallmodighet??!!

Jag har skrivit tidigare om hur det är att sälja en tex 3-åring som man fött upp själv. Ett något överdrivet exempel:

Den har gått ute stor del av dygnet oavsett väder i mycket kuperad terräng i en flock med hästar i olika åldrar. Den är uppfödd med fri tillgång på hösilage och inte så mycket kraftfoder i sina 3 första år. Hanteras ej så mycket, men all hantering sker med fast hand. Den är inriden och visad på 3-årstest, men går fortfarande med sitt gamla gäng osv..

Så fort den är såld så får den inte gå ute i hage mer en en stund per dag och definitivt inte med sällskap- den kan ju skada sig! Den har täcke och tom kanske benskydd i hagen, som är liten och platt. Den får för lite stråfoder i förhållande till kraftfoder och motioneras enbart på ridbana. Klart som sjutton att den beter sig annorlunda än den gjorde hemma hos oss...

Hur ska man som säljare kunna garantera att hästen beter sig som den gjorde på sitt förra hem om inte förutsättningarna är lika??
Jag försöker alltid att placera hästarna hos folk som låter dem leva som hästar för jag tror att man får en gladare, friskare häst som ger det lilla extra för sin ägare genom detta.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Det är inte det jag menar med att bli lurad...Att hästar kan ändra sitt beteende när dom kommer till ett nytt ställe med nya människor är ju ganska förståeligt.

Men just att det finns personer som vid hästförsäljning tex ger hästen lugnande/smärtstillande vid provridning, eller låter bli att tala om skador/sjukdomar som hästen har haft.Det har ju ökat senaste åren!
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Fast jag tror att det är väldigt ovanligt att folk drogar hästarna vid provridning. Det är nog ofta mer ett "försvar" från en köpare som upptäcker att man inte riktigt klarar av hästen man har köpt pga att man själv inte är van. Det förekommer säkert att mindra nogräknade säljare gör detta, men som sagt tror jag att det är ovanligt.
Att låta bli att upplysa om sjukdomar och skador är livsfarligt som säljare. Det kan slå tillbaka väldigt hårt i form av att man får ta tillbaka hästen och kanske bli skyldig för en massa utlägg och rättegångskostnader köparen haft. Hellre upplysa om varenda liten rispa hästen har haft...
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Om en köpare inte klarar av hästen så borde det märkas vid provridningen!
En häst förvandlas inte från en lunkande snäll "skogshäst" (när man provrider den), till en vild "hingst" dagen efter man har fått hem den...

Det är ganska naivt att tro att dett är sällan hästar blir drogade.
Man kan droga en häst för att den ska bli lugn, inte käna av någon smärta från någon skada m.m
Men man kan även få en häst lugn genom at rida den stenhårt dagarna före en visning, och även ta ett hårt passa inan de ev. köparna kommer.

Knepen är många!
Känner en som har jobbat hos en hästhandlare och hon har sett både det ena och andra. Den häst hästhandlaren säljer många hästar! Dock så har han själv inte så mkt att göra med hästarna, då det är andra som rider och sköter dem.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Det kanske finns sådana fall också...Men varför tror du inte att folk medicinerar vid provridningar? Jag vet att det förekommer!

Jag tror att detta har ökat de senaste 10 åren. Dessutom verkar det vara fler och fler som köper billiga hästar, rider till och säljer vidare utan att ha vare sig utbildning eller registrerad firma. Man vill göra snabba pengar!
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Ok att det förekommer hos hästhandlare, men jag tror iallafall att det är sällsynt hos privatpersoner eller seriösa uppfödare. Personligen skulle jag vara väldigt skeptisk till att köpa en häst av hästhandlare.
Jag kanske är naiv, men jag vill inte tro så illa om hästfolk att de vill lura andra. :angel:
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Jag skrev inte att det inte förekommer utan att jag inte tror att det så vanligt..

Man jag kanske är för godtrogen och ärlig själv. :angel:
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Jag trodde inte heller att det var vanligt förekommande, jag lever antagligen kvar i det förgångna... :) Men nu har jag hört flera historier om personer i min bekanskapskrets där deras hästköp har lett till tvistemål med säljarna.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Jag har sett hur folk haft alla möjliga sorters problem även med grundsnälla hästar. (i 3 av 4 fall handlar det om människor som skaffat mycket unga hästar - förr fick man alltid höra att en första häst skulle aldrig vara yngre än sex helst över åtta)

Jag hör till skaran som tror att det händer att folk blåser varandra (Agrias veterinär har skält ut mig för att vara ett naivt våp), men att det inte är särskilt vanligt. Däremot tror jag att det är mer vanligt att säljare skarvar lite om hur mycket en häst kan etc
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Jag har aldrig blivit lurad. Detta trots att jag har köpt massor med hästar på alla upptänkliga vis. Även per telefon utan att ens titta på hästen.

Några hästar har dock varit bättre än vad som utlovats.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Har köpt en häst som antagligen var drogad vid veterinärbesiktningen hos säljaren (ELLER så var vet i maskopi med säljaren), han besiktades ua, men när jag besiktade honom vid hemkomsten var han halt på alla fyra. Säljaren, en känd hästfamilj, backade dock efter klinikbesiktning (gjorde en vet bes vid stallet först) och valde att skicka hästen till slakt direkt från mig :eek: :eek:! Frisk lär han ju inte ha varit från början.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Om en köpare inte klarar av hästen så borde det märkas vid provridningen!
En häst förvandlas inte från en lunkande snäll "skogshäst" (när man provrider den), till en vild "hingst" dagen efter man har fått hem den...


Det KAN faktiskt visst vara så. Är ovanligt, men inte unikt.

Jag utbildade och tävlade ett sto under några år åt en uppfödare. Stoet var snällt och trevligt, med med nerv och ganska rejält het i vissa situationer (jag minns våra nödbromsningar meddelst ridhusvägg i början av vår tävlingskarriär *s*). Och det var en satans pissmärr näs hon var brunstig, gick man nära bakdelen bara visslade det. Men på det stora hela en bussig och trevlig häst med STOR kapacitet. Tyvärr skulle uppfödaren ha överpris för henne, annars hade jag köpt henne.

I alla fall, jag tränade och tävlade hästen och red den dagligen och kände henne väl. Så kom då dagen då hon annonserades ut (fast jag visst redan innan att nu skulle hon säljas, det hade börjat komma fram obehagligt mycket folk och fråga om henne på tävlingsbanorna)

Diverse personer kom och provred och en av dem avskydde jag rent spontant. Gissa vilka som köpte henne? =/ I alla fall, jag var där när de provred. Jag visade först hästen, sen red tjejen och det gick bra. De upplystes om hur hästen kunde vara vid hoppning och ute samt brunstproblemen. Jag red även ut med tjejen så hon fick se hur hästen betedde sig ute, och vi galopperade på en äng, och tjejen fick då själv känna hur hästen blev när hon blev "tossig" (vilket eg inte var så farligt, hon låg på och höll man in henne studsade hon men hon stack inte).

De var nöjda med vad de sett, men ville prova lasta henne och åka till ridhus, så de kom tillbaka dagen efter och lastade henne (utan problem) och åkte till ridhus där de även hoppade. (Ett annat tillfälle då hästen kunde bli väldigt het). I samband med detta så hämtade de henne från hagen, borstade och gjorde klar för transport, lastade, lastade ut, tog in henne i stallet vid ridhuset och sadlade och gjorde iorning och sen red + hoppade. Jag rörde inte hästen mer än att jag höll i tyglarna vid ett tillfälle.

Hästen veterinärbesiktigades U.A och köpet gick igenom.

Tre veckor senare ringer de och vill häva köpet, hästen är tokig och de komemr inte upp på henne. Och en landslagsryttare i fälttävlan hade minsann försökt men det gick inte (detta var en maxad D-ponny förresten). Vi åkte dit, hästen gnäggade hjärtskärande när jag kom. jag sadlade, satt upp och red ut. Inga problem. Köparen hävdade att jag hade något skumt inverkande på hästen (ehhh?) så säljarens dotter som var jämnårig med mig men knappt ridit hästen sadlade och satt upp. Utan problem.

Sen skulle köparen sitta upp, och hästen blir som förbytt och blir just tokig och ställer sig rakt upp och är allmänt omöjlig.

Köparen vill häva köpet, säljaren går inte med på det. jag hade ingen talan men stod och hoppades hästen skulel komam hem. Iaf så fanns det ju ingen juridisk grund att häva köpet.

Sen gick det en månad och så ringer de igen och vill häva köpet för hästen är minsann kronisk hosthäst. Hästen hade under sina 8 år ALDRIG hostat innan den såldes. Sen blev det en advokat tvist som jag inte riktigt vet exakt vad som sades, me köpet hävdes inte.

Några år senare gick hästen framgångsrikt Lag-SM i dressyr, MSV hopp och MSV fälttävlan. Med samma ryttare. Så så var det med den tokigheten och den kroniska hostan.

Så det var snarare så att en känslig häst bytte hem, och fick inte tillräcklig tid att ställa om sig (jag fick höra från en oeberoende källa en hel del om hur det gått till i sallet i början när de fått hem hästen, och lämnar man en häst på gången uppbunden i kedjorna i en timme och går och fikar så kan man ju börja fundera..).

Men får inte glömma att hästar är vanedjur och vissa kan bli väldigt upprörda vid miljöombyten och kräva mkt tid och tålamod. Jag hade stått i samma stall som valacken jag köpte i några år. Lagt täcke på honomf lera gånger, lett honom ut och in, och sett honom verkas fullständigt lugn stående lös på stallgången.

Sen kom han till mig och blev väldigt rotlös och så iom flytten och tog lång tid på sig att boa in sig. Och han försökte först mörda min hovslagare. Och då menar jag MÖRDA. Om jag inte visste att han var verkad skulle jag inte tro det. Byte av hovslagare löste problemet, så antagligen hade han något emot min hovslagare. Han for som ett skållat troll i boxen såfort jag närmade mig med ett täcke i början, men även det lugnade ner sig när han väl boat in sig.

Så nog kan de ändra beteende ganska rejält allt!
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Ja..lurad och lurad, men vår häst hade haft elischias, det fick vi inte veta av säljaren, utan av ägaren innan, när vi tog kontakt med denne. Tack och lov har han aldrig haft problem med det.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Nej, jag har faktiskt aldrig blivit lurad. Har köpt sex hästar och alla har varit som de marknadsförts eller BÄTTRE. ;)

Har sålt häst två ggr och har då varit väldigt noggran med att berätta om alla hästens egenheter, hur den brukar reagera, vad den är van vid (antal h utevistelse, foder, hur mkt den ridits etc) allt för att underlätta för köparen.

Sen tycker jag inte det ör konstigt om hästen är lite annorlunda då den väl kommer hem. Vi har precis köpt en 4-åring. Han var under provritten väldigt lugn och snäll. Men försäljaren varnade för att han kunde blir lite piggare eftersom han nyligt (2 dgr tidigare) stått på transport från tyskland. När han kom hem till oss har han visat sig vara en snäll kille men med betydligt mer motor än vi såg vid provritten. Och visst har han sprallat o skuttat en del. Men det tycker jag man får räkna med då det gäller en unghäst som bytt ägare och miljö. En ovan ryttare hade kanske sagt att han var "dum" i de lägen jag ser det naturligt att han sprallat lite.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Provred en häst i somras där jag kände att allt inte stämde. Hästen var framriden när jag kom, vilket jag inte bett om, och lindad på alla fyra, och det är ju snyggt, om det inte är så att det döljs något där under.... Ringde och kollade att allt var ok samma morgon eftersom det var en lång resa, och när vi kommer fram hävdar säljaren att skon som fattas tappats nyligen, vilket var ren lögn eftersom hoven var otroligt ful och hästen inte gick helt rent pga detta, eller möjligen pga såret under lindan som vi såg efter ridturen. Den gapade hela tiden och gick emot bettet, som var mycket skarpt och jag frågade om de brukade rida på det bettet men det gjorde de inte, normalt gick han på vanligt tränsbett, och då kan man ju undra varför han inte gjorde det när vi provade. Den var dessutom vanskött i allmänhet - mager och ful i fötterna.

VÄLDIGT tråkigt att se på en äldre gentelman som gått höga dressyrklasser i sin ungdom, det tvivar jag inte på, men att hästen inte varit skadad eller att man dolde något när man säljer billigt och inte bryr sig mer än så.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Trist! :crazy: Vi har borstat hästen innan köpare kommit så hon ej varit lerig och så. Men de har fått vara med då vi borstat av lite snabbt, lindat, lastat o åkt till banan alt ridit ut. Men så hade vi inget att dölja heller, utan har sålt välskötta hästar.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Var snäll och definiera "utbildning" i det fallet! Och registrerad firma behöver man väl inte ha? Om inte inkomsterna av denna verskamhet skjuter i höjden. Snabba pengar på hästar.... :rofl: Inte om man har rent mjöl i påsen, men det var ju det som tråden gällde, att inte ha det alltså...
Tror fortfande att det är bristande kunskap hos hästköparen som gör att fler och fler känner sig lurade. Men det är min åsikt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 032
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 022
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: valy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp