Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Om man har hästförsäljning som huvudnäring och inte som bisyssla tycker jag att man ska ha en registrerad firma. Men det vimlar ju av svartjobb i allt som har med hästar att göra, det mesta går ju numera att få billigare utan kvitto.

Utbildning är väl inget måste, men om jag skulle köpa häst från en näringsidkare skulle jag nog gärna se att dom har någon "hästutbildning" i botten...Det är ju som med de flesta andra jobb, har man en utbildning i botten så har man ju iaf papper på att man har genomgått något!
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Om man av nån anlednig ska sälja sin häst så tycker jag att man ska stämma träff i stallet med den intresserade köparen och då tillsammans hämta hästen i hagen, binda upp den,borsta,kratsa hovar,sadla och tränsa den så köparen får se allt hur hästen beteer sig vid alla situationer. Då är det en ärlig start och att sen dessutom berätta allt om ev krubbitning, vävning, lastning mm.
 
Sv: Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Ponnymamman skrev:
Naturligtvis sker detta ibland. Jag har dock en annan teori, helt obekräftad naturligtvis.
Fler och fler kan köpa häst. Det är lätt att hitta stallplats, pengar till en hyfsad häst/ponny som är ridbar har de flesta. Något som tyvärr inte alla har är kunnandet att ha häst. Viljan finns men inte kunskapen. Du står efter en tid med en häst/ponny som är svår att rida, bits, sparkas och har diverse olater. Ibland riktigt farliga sådana.
Detta beror på något! Är till 99% aldrig hästens fel. Det finns naturligtvis hästar som är obotligt skadade/felhanterade men de flesta går att fixa till.
:
:bow: :bow: :bow: precis min åsikt. Som säljare har du ett stort ansvar att se till att din häst hamnar hos kunniga ägare!!! Om jag visar en häst och märker att spekulanterna inte kan så mycket, då kräver jag att de tar med den person som tränar/hjälper dom med hästeriet...
Jag frågar dom också om dom verkligen förstår vad det innebär att ha häst... :crazy:
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Förra året var jag i skåne med en kompis och tittade på ponnyer till hennes 10 åriga dotter. Många var jättefina, men på ett ställe hade de en connemara/fullblods sto som annonserats som snäll, välhoppande mm...
Det fanns inget stall att göra iordning hästen i, sadlarna låg slängda under en bod vid "Manegen"...en grusig,gropig ända av hagen...

Säljarens dotter var hemma , men våägrade att rida ponnyn, eftersom hon "inte gillade den"...

Min kompis satt då upp och red ponnyn, och den var väl ändå rätt så hyfsad för det priset dom begärde.

efter ritten så kikade jag llite på ponnyn, och kollade igenom henne. det visade sig att hon hade stora knölar under svansroten(Cancer...) när jag försökte lyfta på svansen så sparkade hon hysteriskt gång på gång... efter det gick det inte att komma nära bakdelen på hästen... den sparkade o högg allt o alla.

Ägaren slängde in den i padocken och erkände till slut att den kanske var lite "lätt i röven"!!!

Jag talade om att jag inte tyckte dom skulle annonsera den som "barnponny" då...

Flera månader efteråt såg jag ponnyn annonseras som "barnponny" i annonstidningarna... :eek:
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Jag är snarare böjd att hålla med de som säger att det är köparen som inte klarar av hästen..

SOm någon skrev kan det för vissa hästar ta ett tag att landa på det nya stället. Spec om det rör sig om relativt unga hästar.

Sedan tror jag att flertalet hästköpare i grund och botten saknar den riktiga hästhanteringen. De kan vara duktiga att rida och då går provridningen bra, men hur de sedan ska hantera hästen i övrigt har de ingen aning om. Då är det himla msidigt att skylla på säljaren när saker och ting inte går planenligt.

Några skräckexempel:
Red in en märr (inte min) som sedan skulle säljas. Hästen i fråga var endast tre år och köptes osedd. (Inte mina problem).
Jag uppgav att hon var "insutten" och riden mest i skogen rakt fram i skritt och trav. Galoppfattningarna var påbörjade.
Hästen hade kommit till mig som totalt ohanterad teåring. Kanppt hafft grimma på sig och överhuvudtaget aldrig ledd ens en gång.
En liten tid senare ringer jag upp köparen för att höra hur det går med hästen.

Får världens utskällning om hur oseriös och okunnig jag är osv :confused:
Det visade sig att köparna lastat av hästen och sadlat den på gårdsplanen för att testa galoppen.. :eek: Direkt vid framkomsten!
Köparen försökte sedan förklara för mig hur man går tillväga när man rider in en häst för jag verkade ju inte vara så van...

Nehej,jag har bara ridit in flera hundra...

Köparen visste att det var en grön häst de hade köpt. enligt mig borde de ha låtit hästen stå åtminstonde första dagen för att komma till ro, med allt det nya. Sedan siter man inte upp på en grön häst där galoppfattningarna är påbörjade och drämmer i en galoppskänkel.Utan uppvärming dessutom. Klart som sjutton att hästen blir rädd..
De skulle bara testa lite innan de ställde in henne. :eek:

2. Häst som gått 130 klasser säljs till tjej som läromästare. Tjejen får inte runt hästen 90 banor ens då hästen totalt har tagit överhanden.
Flera påpekanden om att hästen är felriden mm rinner av som vatten på en gås.. Numer triangelmärkt och aldrig tävlad under nya ägarenEller rättare de har försökt tävla men måst ge upp..
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Det är inte lätt att vara säljare heller för jag vill att min 3-åring som är till salu ska komma till ett bra hem. Den ska besiktigas denna vecka och om det är ok så är den såld till en tjej i mellersta Sverige. Tjejen har bara sett kort och video och vill köpa den. Jag undrade om hon inte ens vill komma och titta och provrida. "Nej, en 3-åring är där ju inte så mycket att titta på, går den igenom besiktningen så är det ju ok." Känns lite konstigt, för när jag har köpt häst har jag tittat på många och de hästar jag har köpt har jag antingen sett 2 eller 3 gånger eller haft på prov. Tänk om hästen inte är allt hon har tänkt sig när hon väl kommer fram till henne, jag ångrar lite att jag inte sa att jag inte säljer om hon inte kommer och tittar. Hoppas att allt blir bra för det är en fin och trevlig häst.
 
Sv: Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Splittan skrev:
Om en köpare inte klarar av hästen så borde det märkas vid provridningen!
En häst förvandlas inte från en lunkande snäll "skogshäst" (när man provrider den), till en vild "hingst" dagen efter man har fått hem den...

En inackordering jag hade var en sådan häst som var jättelätt att rida första gången, men andra eller tredje tog det hus i helvete. Jag tror inte det är helt ovanligt. Den hästen stegrade och var alltid istadig med alla som ridit den mer än två gånger.
Ofta tror jag problemen kommer när man på hemmaplan börjar kräva mer, och då kan problemen uppstå. Och hästen testar oftast mer tillbaka när man kräver mer.

Jag köpte ett underbart, mycket känsligt sto. Jag visste att vi nog kunde få problem i början, därför red jag mycket för instruktör.
En sak som stoet började med hos mig var att bocka. Hon bockar om man inte har nästintill perfekt balans i sitsen, vilket den som sålde hade.
Inte skulle jag få för mig att det är säljarens fel att hästen börjar bocka hos mig, istället har jag ransakat mig själv och åtgärdat min sits.
När jag haft medryttare som provridit detta sto har personer med mångårig erfarenhet av egen häst , tävlat dressyr etc, inte klarat av henne särskilt bra. Känsliga hästar kan nog lätt lägga sig till med olater vid försäljning.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

lurade och lurade. I och med att vi köpte hästen osedd så kunde ju mycket ha listats ut genom en provridning. Men hur som helst köpte vi en d-ponny 4 år, grundriden. Fick en c-ponny (136 cm så det var ju ingen stor c-ponny ens, fast han är idag maxad) 4 år varr han, men grundriden var han inte. Han var knappt inriden. Nu blev det ju mycket bättre än både vi och säljer hade kunnat någonsin hoppats på så jag klagar inte, men visst så här i efterhand kan man ju tänka tillbaka på det och faktiskt se att vi blev lite "lurade". Han var ju dock hur lugn och snäll som helst så det stämde ju i alla fall (fast med tiden blev han hetare i och med mer ork och muskler.)
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

just nu känns det nästan lite så faktiskt

Har visat sig att hästen inte alls var så frisk och fräsch som han sas vara
 
Sv: Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

break_a_leg skrev:
Nu när man hör mer och mer såndana här historier så vågar man ju knappt ens tänka tanken på att leta häst:)

Du har skrämmande rätt måste jag säga. Jag är i hästköpartankar nu, och ju mer man läser det här, ju räddare blir man för att bli lurad.
 
Sv: Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

*lånar knapp*

Det är inte alltid lätt att upptäcka i början hur de funkar djuren, jag red en tjes häst en gång i veckan när jag var liten, så var det dags för klubbtävling, ägaren red först, hästen vägrade gå in i mangen väl inne vägrade den ut sig gansak snabbt, min tur hästen springerr glatt in i mangen och hoppar som en tok och vi vinner, så här var det tre tävlingar ägaren tyckte det var så där kul... i början hade det gått ra med henen också, men den började det likandat för mig som för ägaren. På träningar gick det bra för oss båda.

Ägare sålde ponnyn för att skaffa stor häst, de nya ägarna var lyriska efter de tre-fyra första tävlingarna.. men den var det precis likadant för dem som det hade varit för oss...:crazy:
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

älgen skrev:
Det visade sig att köparna lastat av hästen och sadlat den på gårdsplanen för att testa galoppen.. :eek: Direkt vid framkomsten!

Nej men herregud, stackars lilla hästen! Det är ju för bövelen en levande varelse, ingen ny bil som man kan dra ut och busköra med direkt när man fått hem den!
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Nej men herregud, stackars lilla hästen! Det är ju för bövelen en levande varelse, ingen ny bil som man kan dra ut och busköra med direkt när man fått hem den!
Eller hur, och jag kan slå vad om att det är precis denna typ av okunniga köpare :eek: som är överrepresenterade då det gäller att bråka om hästar efter köp, :crazy: dvs det är de som reklamerar mest och flest.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Jag tror att det finns orutinerade ryttare som köper för svåra hästar och människor som saknar kunskap och därför felbehandlar hästen. MEN jag vet att det finns gott om luriga typer också som inte drar sig för att ljuga och bluffa rejält för att få igenom en affär. Har själv blivit lurad vid ett tillfälle men fick lämna tillbaka hästen och fick tillbaka hela köpesumman. Det finns ju skojare inom alla brancher, så varför skulle hästfolk inte luras?
 
Sv: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Inte jag men en vän till mej. Vid provridningen var hästen jättecool men väl hemma så hade den konstiga ryck i ridningen. Kunde vara jätteseeg och inte alls bjuda för att i sekundrarna senare bara dra järnet rakt igenom manegen utan att något hade hänt alls... Inte stanna förrens väggen tog emot...
Skumma svullnader och hältor som inte gick att förklara hos veterinären och ja... efter ett tag togs han bort...
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Jag blev lurad men på ett annat sätt: Skulle köpa en häst inkl utrustning till ett dyrare pris. När jag hade betalat in handpeng så fick jag inget kvitto på det, jag blev irriterad och tog upp det med försäljaren - då sa h*n att diverse av utrustningen helt plötsligt inte passade och att jag inte kunde få det med på köpet som faktiskt var avtalat. Detta blev ett stort problem då jag varken fick ett kvitto på inbetald handpeng + fick inte med något av utrustningen som jag hade betalat extra för så jag sa upp köpet. Har fortfarande inte fått tillbaka några pengar :crazy: SÅ detta är sista gången som jag köper häst ifrån en privat person (har köpt 2 hästar nya men från ett turridnings firma och är supernöjd med köpet). Tycker att det är synd att folk är så oärliga - SKÄRP ER NI SOM TAR ÅT ER!!!!
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Knapplån.

Jag blev lurad vid senaste hästköpet, tråkigt nog. Hästen var lite nervös när jag var och tittade, men det hände ganska mycket på gården den dagen (en häst som lastades, fullt med folk) och säljaren sa att han normalt inte var sån, så jag trodde på det. Korkat... :crazy: Jag ville inte ha en stressig och nervös häst, så jag frågade hur han reagerade i olika situaioner och det var inga problem. Bortsett från transporten som var parkerad på gården så var det inga bilar där, så jag fick fråga om han var trafikvan och det sa säljaren att han var. Det var en himla fin häst och han verkade trevlig, så jag köpte honom.
Han gick i hagen i en vecka som "mjukstart", sen började jag att promenera med honom. Han var jättestressad, kunde inte vara ensam varken i stallet eller i hagen och han var långt ifrån trafiksäker (snarare livrädd). En månad senare ingen skillnad. Hästen är lugn och trevlig att hantera, men kan fortfarande inte vara ensam och är jätterädd för trafik. Jag pratade med säljaren flera ggr och hon hävdade att jag pressat hästen och satt igång den för tidigt. Promender när den varit hos mig en vecka? Och inte sjutton blir en trafikvan häst rädd för trafik bara för det? :confused: När jag ville häva köpet slutade hon helt plötsligt att svara i telefon och när jag fick tag på henne hade hon tusen undanflykter... Jag tyckte att det kändes meningslöst att anlita advokat och försöka driva en tvist, så jag annonserade ut hästen. Sänkte priset rejält, la alla kort på bordet och sålde hästen till en tjej som vill ge honom en chans till. Jag förlorade pengar och hästen blev tvungen att byta hem en gång extra, bara för en oärlig säljare som ville tjäna pengar. Man blir så :devil: :devil: :devil:
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Lite offtopic...

Det där med trafikvana, kan faktiskt i stor utsträckning vara ryttarpåverkan. Finns de som utan att blinka går förbi väldens störtsa vägbult, för att med en annan ryttare skita på sig om det kommer en bil.

En del ryttare är rädda för att hästen inte ska vara trafiksäker och gör hästen osäker.

Vet om en kille som inte kunde hantera någon häst i trafiken. Han var överygad om att de skulle skena hem om det så stod en bil parkerad. Vilket de också gjorde.
Andra hade inga som helst problem med samma hästar.

Nu vet jag ju inte exakt hur det var i ditt fall, men vill än en gång poängtera för hästköpare att det är ett djur och ingen maskin ni köper och leta gärna fel hos er om hästen inte uppför sig som väntat, istället för att ropa varg att ni blivit lurade av säljaren.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

älgen skrev:
men vill än en gång poängtera för hästköpare att det är ett djur och ingen maskin ni köper och leta gärna fel hos er om hästen inte uppför sig som väntat, istället för att ropa varg att ni blivit lurade av säljaren.


:bow: :bump: :bow:
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

- lånar knapp -

Känner en tjej som köpt en lite äldre hopphäst som läromästare. Just inga problem eller så, men efter flera år står hon och ryktar hästen, skit sitter fast under buken så hon mer eller mindre kryper in under buken och börjar pilla loss, och ser ett ärr efter att hästen varit helbuk-öppnad, från bröstben till skap. Surprise?

Tessan
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 404
Senast: Sootie
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 539
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp