Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Tyvärr är man god trogen och vi hade inte pengar nog att lägga ut på röntgen och det fick vi stå vårt kast för, vi tänkte inte ens i de banorna.
vi hade hästen ett år innan vi fick ta bort han så allt visade sig inte direkt.

Ryggfelet hade inte visat sig på en röntgen sa vet om vi hade gjort en röntgen vid bes. Då den egat dolt och fram kommit efter att hästen gått omkull en gång.

Tyvärr lita vi på att den gick igenom Ua på böjproven vid vet.bes

Att det sen kom fram att hon var oseriösa visade sig när alla hästar hon sålt till slut dömdes ut, och advokater till andra männsikor hörde av sig till oss om vittnes uppgifter. Sådant hade vi inte fått veta innan.
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp? Låångt

Jag bestämde mig för att ”byta” min förra häst på ett försäljningsstall som ligger i norra Skåne, Väl nere hittade vi en häst som kändes toppen, provred ett par gånger och hade med mig folk som hjälpte mig och alla var överens. Priset för hästen var 125,000 kr. Hästen var en dansk valack född 2000 efter Jazz- Capital

Hästen besiktigades och röntgades på en klinik i närheten ua och hästen kom hem till mig. Säljaren sa att han var jätte snäll att lasta och köra, lastningen var helt ok men att köra honom hem 20 mil var ingen höjdare kan jag säga.
Väl hemma började hästen visa sidor i ridningen som han inte visat hemma, hyper stressad, taktade i skritt, exploderade i galopp för att nämna något.

Jag gav det 7 månader innan jag kontaktade säljaren och han sa att han gärna skulle hjälpa mig men att det var en svår prisklass, (läs billig häst). Eftersom jag var ganska desperat var jag beredd att lägga nåt litet i mellan. Han skulle iallafall ha något att visa mig så jag åkte ner med min häst och provred 2 st. Den första hästen var halt och den andra var en kanon fin treåring som bara riden i två veckor, det var bara en hake, han skulle ha 200,000 för den. 75,000 är inte ”nåt litet i mellan” i min värld. Det kändes som ett grymt ocker!!

Ledsen och något uppgiven åkte vi hem med en häst jag inte kunde rida och som var alldeles för billig för att byta in hos honom. Hästen var ju inte säljbar i det skicket han var i eftersom han inte gick att rida.

Gjorde ett försök och bytte tränare vilket gjorde det hela något bättre men jag var fortfarande beslutsam om att sälja honom då det var en alldels för svår häst för mig.

I våras kontaktade jag säljaren igen och vi bestämde att jag skull komma ner och han hade några som vi kunde byta rakt av med ifall det passade. Nu kändes det lovande! Väl nere i Skåne så fick vi vänta över två timmar trots att vi bokat tid, så oerhört respektlöst.
Han visade två treårs hingstar direkt från lösdriften som han jagade runt i ridhuset, den ena förvisso riktigt fin men inte inridna och knappt hanterade. Även dom skulle han ha 200,000 för. Vad tänkte karl med?

När jag talade med honom så berättade jag naturligtvis att det här inte kändes bra och att jag tyckte att det var hans skyldighet att hjälpa mig (eftersom han lovat det) att hitta en lösning eftersom jag verkligen satt i en besvärlig situation.
Sen sa jag att jag kollat upp om min häst verkligen var tävlad i Danmark som han påstod och det var den inte. Då sa han att han inte har sagt det. (Jag har det inspelat på video) Svaret blev då: jag vet inte vad jag sagt, vet inget om den hästen..

Av en hädelse lite senare i våras gick hästen på smärtstillande och blev märkbart lugnare att rida, anande såklart oråd och beställde tid hos Tornell. Det visade sig att hästen hade en kraftig inflammation i SI leden som troligtvis hörrör från en gammal skada. Jag personligen är övertygad att hästen gick på smärtstillande när jag provred honom. Dessutom var han alltid bättre att rida när han vilat några dagar. Det går ju inte att bevisa eftersom inget blodprov togs vid besiktningen.

Nu sedan hästen är behandlad och frisk* är han fin att rida och jag är i dagsläget glad att jag har honom kvar men säljaren på stallet i skåne är av den värsta sortens skojare!!
(*SI leden ofta är kronisk och måste behandlas regelbundet)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 289
Senast: bobbbo
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp