Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

break_a_leg

Trådstartare
Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Den senaste tiden har jag hört om flera personer som blivit lurade vid hästköp. Exempelvis att man misstänker att hästen varit medicinerad vid provridning...

Har ni själva råkat ut för ngt liknande och ordnade det till sig för er del?
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Det var nära att vi blev blåsta när vi köpte en russhingst 1976...

Visserligen var det en himla dum affär om man ska se tillbaka på den men ändå. Vi köpte en tvåårig russhingst som stod i en transport på en travbana. Säljaren vägrade att ta ut honom och visa upp så vi köpte honom ändå.

Problemet var att han ägde hästen tillsammans med en annan karl och vägrade uppge köpesumman för denne...
Detta är alltså en världskändis inom svensk travsport vi gjort affär med.!!! :mad:

Men efter ett par månader fick vi pappren och russet var trea i sin årgång i ponnytrav tills han tyvärr avled i akut lunginflammation som fyraåring...

/// Ghost
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

En bekant köpte en häst som vi senare förstod var drogad vid provridningen.

Dessutom visade säljaren en video, där hästen reds av en ryttare som då red i Sverigeeliten.
Videon hade "redigerats", så scenerna när hästen tex helt hysteriskt stod rätt upp på bakbenen var borta.
Vid efterforskningar visade det sig att just stå käpprätt upp på bakbenen var ngt hästen OFTA gjorde!
Kan säga att den hästen var FARLIG att rida! :crazy:
Själv så blev jag knockad så jag fick hjärnskakning, då hästen vräkte sig upp på bakenen, då jag inte ens hunnit samla upp tyglarna när jag skulle rida den.

Säljaren sa dessutom att hästen ALDRIG tävlats annat än på klubbtävling.
Vilket var en ren lögn, för hästen i fråga hade startats av dottern på MÅNGA tävlingar, men de fick alltid avbryta, då hästen var så galen att den fick tas av banan.
Den stod på bakbenen...
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

När vi köpte våran fösrta ponny (D-ponny) så var han rädd för ALLT och stressade upp sig hela tiden. För bila, vita sträck i gatan, rida i skogen, ja han var stressad och nervös hela tiden.
Vi var närma att lämna tillbaka honom. Han var väldigt svår för mig då jag inte var så gammal och bara hade ridit på ridskola, men min stora syster klarade av honom bättre då hon hade mer rid vana.

I alla fall så var denna ponnyn en ängel när vi tittade på honom, han var snäll och lugn att rida även när det komm bilar.

ett par år senare så började jag fundera på om han inte var drogad för att vara lugn.
Sedan komm jag i kontakt med en som hade jobbat där som häst skötare att de heta hästarna reds otroligt hårt så de var slut ett par dagar före en visning för köpare, de reds även hårt samma dag som köperen kom för att titta på hästen.
Men hon sa att hon skulle inte bli förvånad i fall de även i vissa fall drogade hästen.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Dessutom visade säljaren en video, där hästen reds av en ryttare som då red i Sverigeeliten.
Videon hade "redigerats", så scenerna när hästen tex helt hysteriskt stod rätt upp på bakbenen var borta.
Vid efterforskningar visade det sig att just stå käpprätt upp på bakbenen var ngt hästen OFTA gjorde!
Kan säga att den hästen var FARLIG att rida!

Hade du inte skrivit mer än det, hade jag kunnat svära på att det var en av våra du pratade om. Vi köpte hästen för över ett år sedan, och köpte av samma säljare min quarter :love:. Quartern har det aldrig varit några problem med, han är världens ängel. Däremot stoet var precis som kopparberg's bekants häst, rent farlig att rida.
Efter mycket om och men så har sondottern fått ordning på hästen.
Av de 55.000:- vi betalade för hästen, lyckades vi efter mycket tjaffs på telefon och hot av indragande av polisen, få tillbaka nästan hela summan.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Vet en häst i mina trakter detta stämmer till 100% på. Är det möjligtvis samma häst. Har inte sett den på ca 4-5 år.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Been there, done that.... :crazy:

Köpte en häst som skulle vara snäll, social, gosig och bla bla bla.
Den häst som klev av transporten hemma hos mig var ett livsfarligt monster som ingen i "mitt" stall vågade gå i närheten av.
(Personer i varierande åldrar med många många års efarenhet av hästar)
Hovslagaren höll på att bli ihjälsparkad, det krävdes 2 doser lugnande OCH brems för att sko honom, han gick till anfall alla människor osv.
En duktig Nh kvinna kom ut men hennes utlåtande var "skicka hästen till slakt innan han dödar eller skadar någon allvarligt!"
Ägaren nekade till att hästen brukade uppföra sig så men vägrade samtidit låta köpet gå tillbaka, så mycket för det-viktigaste-är-att-han-får-det-bra snacket... :mad:
Efter ca 2 månaders förhandlingar med advokater tog de tillbaka hästen för 2/3 av inköpssumman, våra utgifter hade under de 2 mån nått ca 20 000 kr.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Jag oxå blivit lurad, enligt mig iaf inte enligt förra ägaren!

Köpte en häst för 3 år sedan som enligt ägaren skulle vara snäll att rida, hantera, lasta, sko och klippa. Den skulle vara trafiksäker och tuff.

Jag fick en häst som var totalt livrädd för allt, vågade inte ens gå ut ur stallet den första veckan (inte genom stora porten utan kunde bara gå genom en av de mindre dörrarna), hon var rädd för trånga utrymmen, det gick inte att lasta henne, hon var rädd för lastbilar/bussar på stora vägen, slog när man skulle sko henne bak, provade att starta klippmaskinen en gång och då stack hon ifrån mig, hon var bakrädd och väldigt tuff/kaxig att rida. Jag kunde inte rida henne i slutet då hon bara bråkade med mig.. Hon var tuff i humöret inte i sättet som jag ville (alltså skulle gå fram överallt). Om man blev arg på henne så bara bråkade hon tillbaka. Jag sålde henne efter ett år.. berättade allt om henne för den nya ägaren och de trivs jättebra ihop. Hade jag fått veta allt av den förra ägaren så hade jag behandlat hästen annorlunda.. Då kanske jag inte hade sålt henne, tyckte mkt om henne annars och hon hoppade kanon..

Min erfarenhet av att köpa hästar (har köpte ett par stycken under åren) är att tyvärr så är de flesta säljaren oärliga.. De tror nog att man inte är intresserad av hästen om de berättar allt. Men jag tycker att man ska berätta så mkt som möjligt för det är det bästa för hästen.. Man måste tänka på djuret i första hand!

Men självklart finns det ärliga säljare.. De som tänker på hästens bästa!
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Annonserade här eller det var på stallet tiden om att jag ville köpa en unghäst och fick svar från en uppfödare uppåt landet som sade sig ha en supertrevlig men inte jätte mkt hanterad unghingst, då tre år gammal, jag fick kort på honom, hans mor, far och helsyster och tyckte han lät intressant och åkte dit, visst var han inte mkt hanterad, kunde inte lyfta hovarna men stod någorlunda stilla vid borstning och var lugn och trevlig. Sen skulle hon longera honom för att visa upp hans fina gångarter, hon brukade longera honom flertalet gånger i veckan men på hästen verkade det som om detta var första gången, han förstod inte vad han skulle göra. Hur som helst så fastnade jag för hästen och över en fika innan vi åkte hem så frågade jag om skador, vacc osv. Han hade ALDRIG haft några skador och vacc det var han.
När vi sedan skulle hämta honom så visade det säg att vacc hade råkat försvinna, så försäkerhets skull grund vacc jag honom, när han kom hem började han väva, vilket säljaren förnekade att han någonsin gjort, neligt mig och alla jag känner börjar inte en häst bara väva sådär helt plötsligt, han slutade efter ca 2 månader. hur som helst så red jag in honom och sålde honom sedan till en tjej några mil här i från jag sålde honom för drygt 3/4 del av hans riktigt värde pga vävningen detta skrevs in i kontraktet samt att han var behandlad för luftrörskatarr på så sätt hade jag uppfyllt min plikt om upplysning om hans sjukdoms historia. Efter några månader ringer tjejen och frågar mig om hästen hade klämt svansen hos mig någon gång för nedre delen hade börjat ruttna, så hon skulle till skara, jag följde med och då röntgades hela bakdelen på hästen där man hittade att stakaren hade brytigt benet som lite och dett hade växtihop fel och då hade han till följd av detta fått pålagringar i bägge bak samt att haserna var ihop växta, vi blev chockade bägge två och enligt vet var dessa skador minst 2 år gamla, alså innan jag köpte hästen så fort vi kom hem ringde jag säljaren jag köpte honom av som dessutom är uppfödare och hon blånekar till detta, han har hellr aldrig lämnat gården så det måste ju ha hänt där,, men hon påstår att jag ljuger trots att jag erbjuder mig att skicka upp kopia på läkar intyget. Hur som heöst så bestämdes det att hästen skulle avlivas för att skulle hon häva köpet pga dolt fel så skulle jag göra det samma och då kanske uppfödaren sålt honom igen. Så vi struntade ialltihop men man kan väl säga att jag blev "lurad" för jag kan inte tänka mig att uppfödaren inte hade märkt att hästen haltade i flera veckor.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Nu när man hör mer och mer såndana här historier så vågar man ju knappt ens tänka tanken på att leta häst:)

För 10-15 år sedan hörde jag inte alls lika många skräckhistorier som jag har gjort det senaste året. Och då är det folk i bekantskapskretsen som råkat illa ut!!
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Köpte ett sjuårigt halvblod som jag fick ta bort då han blev farlig, det är jättesvårt att häva köp.

Nu i sommar, fem år efteråt, blev jag uppringd av en tjej som köpt min hästs "tjuvbeteckningsavkomma" (han tjuvparade ett annat sto när han var två)av samma ägare.
Hon hade problem...hästen visade nämligen symptom på galenskap - sådan far sådan dotter.
Med hänvisning till mig så lyckades hon häva köpet - hästen skulle sedan säljas vidare, vem vet, det kanske är någon stackars Bukefalist som köpt den? Den hörde hemma i Eksjö...

Avel på kända "bra" hingstar och ston behöver inte vara en trygghet.

Förrutom det så vet jag om ytterligare två halvblod som är på försäljning och båda hästarna i princip är skrot.
Den ena begär de 120 000kr för (msv A hoppning) och den andra ca 75 000kr.
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

På vår ridklubb blev vi lurade fast vi fick se russ stoet som vi skulle köpa. När hon skulle komma stod vi där med en mager fjording med två brutna ben. hon gatt avlivas och vi fick aldrig tillbaka pengarna. :mad:
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Naturligtvis sker detta ibland. Jag har dock en annan teori, helt obekräftad naturligtvis.
Fler och fler kan köpa häst. Det är lätt att hitta stallplats, pengar till en hyfsad häst/ponny som är ridbar har de flesta. Något som tyvärr inte alla har är kunnandet att ha häst. Viljan finns men inte kunskapen. Du står efter en tid med en häst/ponny som är svår att rida, bits, sparkas och har diverse olater. Ibland riktigt farliga sådana.
Detta beror på något! Är till 99% aldrig hästens fel. Det finns naturligtvis hästar som är obotligt skadade/felhanterade men de flesta går att fixa till.
Sen om säljaren bara vill ha tillbaka sina pengar och undanhåller viktig information eller om det är så "slipat på tattarbrynet" att man drogar hästar och förfalskar eller förskönar videofilmer är något jag inte kan uttala mig om. Jag tycker att man som köpare har ett stort ansvar här!
Köper man en häst så ska man göra sitt yttersta för att ta reda på så mycket som möjligt. Köper man den "osedd" får man tyvärr skylla sig själv.

Beklagar djupt alla som blivit lurade eller tom skadat sig på dessa hästar!

Fram för mer ärlighet i hästvärlden!!!! :bow:
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Dom som jag vet har "råkat illa ut" har flera år med egen häst och är vuxna människor. Så i deras fall är dom inga nybörjare, och har också provridit sina hästar...

För 10-15 år sedan nöjde man sig ofta med att en veterinär kom ut och besiktigade sig hästen (och då hörde jag aldrig om såna här historier), men nu har det ju blivit så att i alla fall jag nästan känner det som ett måste att åka till klinik och röntga...
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Jag önskar också att fler säljare var ärliga och berättade mer om hästen; det gynnar ju både häst och köpare! Men det hjälper inte alltid... När jag sålde min gamla häst berättade jag allt negativt för köparen, framför allt att han var väldigt nervig och bakskygg att rida ut på. Jag erbjöd henne att rida ut på honom, men hon avböjde och sa att lite nerver i en häst är bara bra. Allt var jättepositivt och det kändes som att han skulle få det bra. Sen fick jag veta att hon bara behållit honom i ett halvår, för han var alldeles för nervig! :( Han hade sålts vidare och numera går han som lektionshäst på ett ridgymnasium och det var inte precis vad jag hade önskat åt honom... :cry:
Så mycket för den ärligheten vid försäljningen.

Men jag har sett mycket konstigheter vid hästförsäljningar, framför allt när jag jobbade som hästskötare. Byte av bett när hästen ska visas, extra foder ett par dagar till den slöa hästen, den ängsliga hästen som "råkar" visas i ridhuset när det redan är ekipage där (för att slippa bli ensam). Man får se mycket oseriöst... :mad:
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Jag håller med dig om att "fallen" där köparen lockat fram dåliga egenskaper hos hästen som den absolut inte hade hos säljaren, säkerligen är MÅNGA fler än de som verkligen blir lurade!

Ofta är det ju fall i tex Ridsports juridikdel som är just det! Säljare som dokumenterat aldrig haft problem med sin häst, får höra att hästen är TOOOOKIG och FAAARLIG när den varit ett tag hos köparen.

Min mentor sålde och köpte en del hästar.
Han hade hittat en billig 4-årig märr, som han köpt och grundutbildat. Hästen var så URSNÄLL, att det var nästan löjligt!
Min mentor hade en ridskola, och hade hästen varit äldre, så hade den varit en SOLKLAR ridskolehäst, med DET lynnet.
Men han ansåg det väl tidigt för en 4-åring att gå på ridskola, så han sålde stoet.

Efter några veckor ringde köparna och sa att hästen var både FARLIG och TOKIG.
De var visst 5-6 st för att sadla, och några till för att kunna sitta upp på hästen! :eek:

Min mentor åker dit, sadlar hästen, sitter upp och rider ut i skogen utan problem.
Han låter köpet gå tillbaka, tar hem hästen, och jag vill minnas att hon gick lite på hans ridläger med lite mer erfarna ryttare (hästen var ju så ung).
Sedan såldes hon igen, och nya köparen var vettig, och uppskattade sin snälla häst, och krånglade inte till det med den.

Själv så köpte jag en halvblodsvalack som jag absolut inte passade ihop med, och INTE klarade av!
Men att försöka häva köpet?! Näää, varför då?
Jag sålde honom till en tuffare ryttare, och hon "hoppade hus" med hästen.
Iofs så fick jag senare höra att hästen fått öknamnet "hoppmaskinen utan hjärna" i trakterna dit han såldes, men det är ju en annan historia... ;)

Nej ska jag anse en köpare lurad, så ska det vara neddrogade hästar, redigerade videofilmer och sådant som min bekanta var med om!
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Jag har varit med om 4 häst köp. Den ena skickade vi tillbaka under prövotiden eftersom han var ltie grönare än väntat, men vi blev inte lurade.

DOm andra tre är köpta utan besiktning och alla tre har funkat jättebra. Man kan tacka en lycklig stjärna.

//A
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Jag fick en video hemskickad till mig, hästen var väldigt lugn och sansad när de red henne. De visade upp hur hon var i stallet, ridhuset etc.

När jag var och kollade på henne så var hon väldigt lugn inne i stallet, vi red längs en stor väg och det var inga problem med de få bilar som kom. Vi lastade hästen oxå och det var inga problem alls..
Ägaren intygade för mig att det här var en riktig trevlig och snäll häst utan olater. Hästen var snäll i allt..

Hästen hade väldigt dåligt självförtroende och var osäker i sig, det visste inte jag när jag köpte hästen. Hade jag fått veta det så hade jag behandlat henne annorlunda! Nu blev det som det blev!
Eftersom hon var så osäker så var hon rädd för det mesta hemma på gården. Efter ett år så var hon betydligt lugnare, hade jag haft kvar henne idag så hade hon varit kanonlugn. Men eftersom vi inte passade ihop för fem öre så var det lika bra att sälja henne!
 
Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Men vad hade du för klåpare till veternär som inte upptäckte alla dessa fel ? Det *borde* framkommit vid en besiktning. I allafall tycker jag att du och den andra som du sålt hästen fattade ett klokt beslut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 412
Senast: Sootie
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 724
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 541
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp