Har ni extragrimmor....

G

Grevinnan

...och dyligt med er när ni transporterar era pållar???
Vi var med två stycken tvååringar vid ridhuset och då kom jag på att jag skulle stå där handfallen om en grimma gick sönder...
Så nu har jag införskaffat en plastbox med lock och i den ska jag ha en grimma i "varje" storlek, inga nya och fina utan solblekta gamla men hela och rena saker, och ett grimskaft och kanske en "punkaspray"...är det något mer man ska ha med sej???
Vem vet...det kansnke är någon annan som behöver grimman för att dom gör sönder en och inte har en extra med sej!!!
 
En mycket bra idé tycker jag!

Själv har jag ALLTID dubbla grimmor och grimskaft meed mig när jag är ute. En annan grej som är viktig att ha med sig är en kniv, typ morakniv eller dylikt.
 
Jepp, det har jag.
Alltid två grimskaft (det hästen är uppbunden i och det jag leder den i), en longerlina, extragrimma och en kniv.

På tal om att ha med sig utrustning i reserv minns jag när min häst gick kvalitetstävlan.
Jag hade med ALLT dubbelt (ung och oerfaren pålle tänkte jag...) utom sadeln.
Trodde jag! :smirk:

Tar ur hästen ur kärran, det börjar regna. Snabbt på med det heltäckande regntäcket, då ju även hästens utseende bedöms.
Ska dra gjorden, och pålle blåser ut sig som en ballong.
Spooiiiing, så går täckgjorden rätt av! :crazy:
Hade jag en SÅDAN med i reserv?! Nejdå! :angel:
 
Har alltid med extra grimma och grimskaft, samt ledträns (rundsytt träns som jag plockat bort käk- och nosrem på, så det går att sätta över grimman).

Kniv bör man också ha med sig!
 
Vi har alltid extra grimma och grimmskaft i transporten.
 
Ska jag bara åka in till ridhuset är det tyvärr dåligt med extragrimma.... Väldigt dumt - egentligen.
Ska jag däremot åka längre planerar jag lite mer.
 
Jag tänkte ha kniven fastsatt i transporten så vet man alltid vart den är.....
 
Jag har ALLTID en grimma och en longerlina ligger bak i bilen. Då är den alltid med när det behövas, och kommer det en lös häst på vägen har man en chans med.

Så, alltid extra grimma och longerlina med ja.

Longerlinan var VÄLDIGT skönt att ha när jag i kolmörker på E4:an fick lasta om en häst som för mig var alldeles okänd, dessutom dräktig. Nu var hon god som guld, men med tre bilar och en transport med varningsblinkers på (såg ut som en mindre cirkus iom att det var kolsvart), långtradare och vanlig personbilstrafik som susade förbi i 90 km/h och en okänd häst (som dessutom inte var min) så kändes det som en gudomlig extra säkerhet att ha longerlina med.

Efter den incidenten har jag ALLTID reflexer till hästen (reflexväst till mig har jag haft i åratal i bilen) med mig när jag åker med. Jag hade inte det den gången men jag fick ju ringa efter hjälp (mamma & pappa) för att få tag i en ny dragbil så vi kunde koppla om transporten och lasta på hästen igen, och mamma tog med sig hästreflexer. Men i ett annat läge kanske inte mamma kan komma med reflexer, så jag har det alltid i bilen nu.

I övrigt så har jag ALLTID (även när jag inte kör häst)
MÖSSA
VANTAR
REFLEXVÄST
FICKLAMPA
FÖRSTA HJÄLPEN LÅDA
Grimma + longerlina

i bilen. Samt full utrustning för att skifta däck etc såklart.

När jag kör med transport så har jag dessutom då
(longerlina & extra grimma)
VASS kniv
Reservhjul, domkraft etc för att kunna byta däck
BENREFLEXER
FÖRSTA HJÄLPEN LÅDA FÖR HÄST
Och så självklart mobiltelefon med välfylld telefonbok. :D
 
Hej!

Kniv och brandsläckare är bra att lägga i lådan också. Jag tror att det är lag på att ha kniv med sig när man transporterar hästar, och rekommendation på brandsläckare. Om inte annat så är det bra att ha.
 
Utöver den utrustning man ska använda har jag med extra grimma, longerlina och kniv. Funderar på om man inte skulle ta och skaffa sig en brandsläckare också (tänk på att brandsläckare ska kollas/bytas/omplomberas vart eller varannat år).
 
Nu åker inte jag iväg med mina hästar direkt mycket, men när jag väl gör det har jag alltid extra grimma och grimskaft med mig. Och kniv.
 

Liknande trådar

A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
11 992
Senast: Anonym
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 909
Senast: Lavinia
·
Träning Har en 3,5 årig vallack som inte gillar när grimman trycker mot nacken. Jag har bara ägt honom sedan slutet på juli och jag vet inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 734
Senast: axel
·
P
Hästmänniskan Som ni alla vet har jag fått jobb på ridläger och nu vart där en vecka. Jag har aldrig fått någon direkt information om exakt vad det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 230
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp