Har ni fastnat i stigbygeln?

Fibusen

Trådstartare
Satt och fundera lite på stigbyglar,finns ju endå en hel del säkerhetsstigbyglar,det är den vanliga gummisnodden,dom som löser ut,sen dom australienska (?) med svängd utsida. Endå så rider så pass många i "vanliga" stigbyglar.

Är det verkligen MYCKET högre risk att fastna i en vanlig stigbygel? Jag har under mina 14 år som hästägare ramlat av i både vanliga och gummisnodd,gummisnodden lossnade,precis som tanken är,och när jag ramlade av i den vanliga så kom foten loss på en gång också.

Har även haft dom australienska stigbyglarna en kort period,tror dock aldrig jag fläg av med dom,hörde sen att dom ska man tydligen fastna lätt i? :confused:

Nu undrar jag vilka stigbyglar ni använder,och vilka stigbyglar har ni haft när ni flygit av? Och har ni nån gång fastnat,och vilken stigbygel handlade det om?
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag använder helt vanliga stigbyglar eftersom jag tycker de är snyggast.
Har flugit av med både vanliga, australiensiska och sådana med gummisnodd och aldrig fastnat oavsett vilka skor/stövlar jag haft.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Har ramlat av både med vanliga, med australiensiska och med snodd, har aldrig fastnat. I dagsläget rider jag med stigbyglar med gummisnodd. Hur vida de faktiskt är säkrare eller inte vågar jag inte svara på, men jag inbillar mig det och känner mig därmed säkrare.

Min mamma har åkt av och fastnad med ena foten i vanliga stigbyglar, släpade efter hästen några meter innan foten kom loss. Var inne i ett ridhus och det värsta som hände var att hon fick massa spån innanför kläderna, så det var inget allvarligt, men det hade ju kunnat gå illa. Exakt hur foten var vinklad för att sitta fast vet jag inte då jag inte var där och såg det.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag har fastnat i helgjuten "dressyrstigbygel" och i den australienska.

Förstnämnda var jag 12år och släpades efter hästen i flera minuter ute på en strandäng. Jag minns inget annat än att jag hade hovarna runt huvudet. Tydligen skall jag när de till slut fick tag på hästen ha satt mig upp o sagt " tur att det inte var asfalt". Min kusin har sagt att hon hade kunnat döda mig där och då för den kommentaren :D Hon var ju orolig givetvis. Jag hade inte en skråma.

Andra gången fastnade jag men hästen min stod blick still så jag kunde hasa mig fram o vrida loss med händerna.

Jag använder ingen av dessa byglar idag. Jag har bara islandsbyglar.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

När jag hade min förra häst så använde jag stigbyglar med gummisnodd men jag fastnade aldrig med foten i dom när jag ramlade av, snodden lossnade som det är tänkt.
Min kompis därimot fastnade i en likadan stigbygel och vart släpad efter hästen en bra bit, hästen stannade som tur var & vi kunde ta av henne skon som satt fastkilad utan dess like :eek:

Nu använder jag bow balance för att skona mina knän & har bara "ramlat" av en gång under 2 år & då klev jag i princip av :p så jag vet inte hur dom här stigbyglarna är
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Har fastnat en enda gång, för "hundra år sen" på ridskolan. Jag TROR det var vanliga stigbyglar. Skorna satt inte fast på foten nått vidare, så jag blev inte släpad eller så.

Senaste åren har jag ridit med svänga islandsstigbyglar, brukar iofs inte trilla av, men när jag gjort det har jag inte fastnat.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag har australienska sen 12 år (det som fanns att välja på säkerhetsmässigt då var de eller med gummisnodd, och jag tycker gummisnodd är så brutalt fula :p) och har aldrig fastnat, vare sig med dem eller några andra.

Jag tror bredden är viktigare än modellen, och att man inte har stigbygeln i hålfoten. :)
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag har fastnat i de australiensiska. Hade grova stallkängor på mig och blev permanent skadad.
Efter har jag alltid stigbyglar med snodd och ridstövlar/joddisar och har inte blivit mer skadad.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag har fastnat i vanliga stigbyglar. Hästen gick omkull och jag kom inte loss, som tur var återfick jag fattningen snabbare än hästen så jag kunde ta mig loss innan han började sprattla. Dock hade mina skor grövre sula än vad som kanske är alldeles lämpligt så det kan vara därför jag fastnade.

Är inte säker på vilka sorters stigbyglar jag har trillat av med, men jag har aldrig fastnat vid en "vanlig" avfallning.

Rider helst i såna med gummisnodd.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Islandsstigbygeln,visst är det dom som är svängda på bägge sidor? Är dom säkra?

Verkar som en hel del fastnat i det aus.stigbygeln? Köpte nämligen sånna fär flera år sen,men hörde strax efter att jag köpt dom att dom är typ "livsfarliga",så slutade använda dom! ;)
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag har inte fastnat men min dotter fastnade och åkte med i full fart en längre sträcka. Snälla lugna shettisen blev stressad av att hon åkte med på marken men stannade efter ett tag. ja, det gick bra, lätt att skämta efteråt.
Jag köpte plast-stigbyglar och tå-hättor till på Hööks. Toe-cage kallas de tror jag. De är bara fördelar med det. De är lätta, väger ingenting. Man fryser inte på vintern och finns inte en möjlighet att kunna fastna. Så det är det enda vi använder numer. Känns bra att kunna rida i vilka skor eller stövlar som helst.
Kan tycka att de inte är det snyggaste kanske men det känns som om det är av mindre vikt efter att sett och fattat vilken tur vi hade den dagen hon satt fast.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Nu dröjer det ca 1,5 år innan jag kommer rida min "bebis",men när det är dags så känns det som om man vill ha ett par säkra stigbyglar under inridningen och en tid frammåt! ;) Ifall man flyger av och fastnar så är det nog ganska liten chans att en nyinriden häst är snäll och stannar,utan det blir nog mer lite panik över det hela.

Kikade på islandsstigbyglarna,funderade på hur man tar upp dom på sadeln? "Pluppen" där stiglädret sitter är ju liksom åt fel håll...Känns som om dom kommer stå rakt ut från sadeln?
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag skulle aldrig rida i något annat än antingen de med gummisnodd eller såna quick-out.
De australiensiska är gräsliga tycker jag, de är ju varken säkra eller snygga, dessutom så hamnar foten ofta fel
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag fastnade med foten i australiensiska varianten för många år sen när jag druttade av på hoppbanan. Tur att ponnyn stod still!

Dock har jag inga säkerhetsstigbyglar på hoppsadeln just nu, mina knän är så trasiga att jag måste ha stigbyglar som sviktar. Så det har jag nu men de saknar säkerhetsfunktion, planen är dock att uppgradera dem så småningom. Men ramlar sällan av ponnyskrället nuförtiden och när jag gjort det har jag inte fastnat.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

jag har alltid haft vanliga gummibands stigbyglar, men nu så har jag ledade med gummi på sidorna (bekväma och fick med sadeln :p), inga säkerhets stigbyglar men stabila.
satsar alltid på smala skor med bra sula så man inte glider med foten. och en stigbygel som skon passar i ^_^.
har länge funderat på att köpa Free Jump SOFT'UP stigbyglar eller sprengers svarta plast (fina :D),

men är lätta stigbyglar lättare att fastna i? soft up är ju en säkerhets stigbygel men väger ju inte så mycket = lätt att foten kommer för långt in i den om hästen tar ett extra stort hopp??
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag har fastnat en gång i en vanlig stigbygel, var på tävling vid en tvärnit så hamnade framför hästens framben med foten sittande totalkilad i stigbygeln, tack o lov stod hästen blickstilla för jag viste vilka rejäla gräsbroddar jag dessutom hade i de framhovarna som jag låg med huvudet precis intill det var långa minuter tills funktionär han fram och hjälpa mig ingen vågade knappt röra sig för rädslan att få hästen att bli rädd och börja röra sig. Aldrig någonsin efter det har jag ridet en enda meter i vanliga stigbyglar.
En bekant hade inte samma tur hon åkte av en häst när hon satt och red själv i ridhuset och fastnade och hästen fick panik och sprang och slog dessutom vad värre var hon blev runt släpad i nästan en halvtimme innan någon annan kom in i ridhuset då var hon medvetslös och nästintill varenda ben i kroppen var brutet. Hon överlevde men det tog nästan ett år innan hon var frisk nog att sitta upp på en häst igen vilket var vad hon sysslade med på heltid.

Var även med om en olycka med stigbyglar med gummisnodd red samtidigt i ridhuset som en som hade sådana stigbyglar som åkte av vad värre var att hon hade snörning på kängorna dutten som blir kvar när gummisnodden utlöses gick i snörningen på kängorna och hon satt totalfast till hon fick hjälp att knyta upp kängorna som tur var stannade den hästen nästan direkt så hon blev inte skadad. Så aldrig gummisnoddar ihop med något annat än släta ridstövlar utan snörning, tom med shortchaps finns risken att fastna med gummibandet som går ner under foten.

Själv rider jag alltid i sprengers numera iom de är böjbara så tippar de bara om man skulle ramla så så foten ramlar ut
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag tror inte man drar upp islandsstigbyglar alls. Låter dem hänga alt. lägger upp dem i kors över sadeln. Men jag är ingen isismänniska egentligen så ska inte säga att jag är hundra.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Har fastnat i alla modeller av stigbyglar dock upplever jag den australienska som säkrast.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag har aldrig fastnat i stugbyglarna, men så har jag alltid varit noggrann med att ha tillräckligt breda sådana också.
Numera har jag bara de stigbyglar som sitter på sadeln ;) Ett par rejäla, breda trästigbyglar på ett par rejäla fenders i min rejäla westernsadel :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 658
Senast: Lhas
·
Utrustning Jag har sett nån butik som likställer ledade stigbyglar med säkerhetsstigbyglar. Och jag har sett någon annons där person söker...
Svar
4
· Visningar
1 340
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 746
Senast: lillamy73
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp