Har ni fått ändra eran hästhållning p.g.a hästen?

lovehorses

Trådstartare
Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera...
När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka om hästhållningen med.

Jag kan börja.
När jag skaffade min första häst för ca 15 år sedan, hade jag den på lösdift, täcke på bara vid behov. Ägde kanske ett regntäcke och ett vintertäcke. Så fortsatte min hästhållning. När jag satt in dem på box skulle jag ha dem ute så länge som möjligt - tidig morgon till sen kväll. Så naturligt som möjligt. på sommaren gick de ute dygnet runt så länge det gick. Funka riktigt bra, tills jag för 6 år sedan skaffade min arabdam. :banghead: Då fick jag ändra på min hästhållning.
Märkte tidigt att sommarbete inte var något för henne, hon ville inte vara ute dygnet runt. Försökte flera år, tänkte att hon var ung och behövde vänja sig... 6 år senare och det funkar inte ännu.:D Men hon får nog gå vissa perioder ändå.
Fryslort är hon också, blev väldigt spänd i musklerna om hon får kallt, blev det riktigt jobbigt så stod hon å skaka. Hon hatar blåst och regn. Och här blåser det ofta. Hon lägger sig inte ner och sover i boxen vintertid om hon inte har pyjamas på sig, (innetäcke)
Hon står gårna inne mer när det är blött och lerigt ute. Visar tydligt att hon inte vill ut när det är som äckligast.

Jag har under årens lopp fått gilla läget med henne helt enkelt och göra det bästa för henne.
Nu blir de ändå att gå ute 10-12 timmar om dagen vilket jag tycker är helt ok. De kommer in tidigare vid riktigt dåligt väder och hon visar tydligt när hon fått nog.

Eran tur!:banana:
 
Ja, som islandshästägare blev det en chock när jag skaffade en halvblod/kallblodskorsning.
För det första blev han större än jag trott, så att gå med islänningarna var uteslutet tillslut, så då måste man ha ett stall där både isisar och stora har det bra och är välkomna och kan gå på lösdrift.
Sen visade det sig att han var en fryslort, måste ge mig in i täckesdjungeln..
Sen visade det sig att han blev halt på en massa skumma sätt, så fick både lära mig en massa om hältor, men även nya sätt att träna på..
Sen visade det sig att han inte tålde hösilage, så då måste vi hitta ett stall som förutom ovanstående även serverar hö...
När vi väl hittat ett underbart ställe så funkade inte det för islänningen, som blev för fet på den utfodringen som var där, så då fick vi flytta igen...
 
Har alltid haft häst på stall nattetid utom en tid på sommaren dygnet runt.Men så träffade jag min sambo som håller på med fullblod.Det blev en en hel del hästar.Nu har vi 8 (det varierar) allt från fullblod , fullblod/halvblod o halvblod.Vi har fått en dotter nu på 2 år , jag jobbar deltid resten på gården o mannen jobbar som hovslagare o det är många resor i vårt liv till Stockholm, Göteborg o Skåne.Så vår lösning är lösdrift !De ända som nu står på Box nattetid är de tre fullblod som går löp .
 
Mina uppfödningar, dvs från föl och uppåt, försöker jag pjåska med så lite som möjligt. De går utan täcken i flock med jämnåriga på stora och kuperade beten. Ute dygnet runt så länge vädret tillåter. Det har funkat utmärkt på de första två.
De vuxna hästarna är mer blandad kompott men vanligtvis går alla tre ute dygnet runt så länge vädret tillåter. Den ena av dem står nu installad av olika anledningar men hon funkar lika bra på stall som ute. Täcke vid behov på 2/3, inte för att det behövs men jag hatar att behöva borsta lermonster vareviga dag.

Den 3:e är nyinköpt och henne pjåskas det med. I början körde jag samma koncept som med de övriga men hon är importerad som unghäst och behöver täcke och mer ompyssling för att må bra. Hon fryser vid dåligt väder, har stora besvär av flugor, har mugg i ett framben som måste hållas efter, är känslig mot solen. Hon trivs bättre men en hästkompis istället för att gå i stor flock (har aldrig gått i stor flock tydligen). Osv osv.
Om detta ligger genetiskt eller om det grundlades under uppväxten i Tyskland och befästes under hennes senare liv som tävlingshäst har jag ingen aning om, men jag märker trots det stor skillnad på henne och mina 4 andra, svenskfödda, hästar.

Sammanfattningsvis, jag har inte lagt om min hästhållning för nån av hästarna men självklart finns det individuella skillnader som måste tas i beaktande. Jag tror det är farligt att låsa fast sig vid en specifik hästhållningsfilosofi bara för att alla hästar "ska" klara det. Överlever lär de säkert göra, men jag vill ha välmående och glada hästar.
 
Skaffade min tredje fjording som visade sig inte tåla hösilage, det fick bli mycket dyrare och svårhittat hö istället.

Dessutom är han kolikhäst vilket gör att han inte kan vara ute på nätterna av någon jäkla anledning och jag fick öka antal fodringar till 5 men skulle vilja ha 6.

Samtidigt har det visat sig att han klarar sig bättre med täcke än utan trots tjock, fin päls.

Inte ens fri tillgång på halm i slow feeding fungerar för honom hela året (just nu fungerar det) men snart går det nog inte. Han får perioder när han äter kopiösa mängder (vilket såklart bevisar något) men hans kropp klarar inte av det.

Det var så enkelt att ha häst före honom. Egen gård skulle ju ge möjligheter till långa dygnsutevistelser på sommaren, helst hela året men det har jag fått lägga på hyllan.
 
Mitt förra halvblod hade kissing spines och ett gäng följdskador/sjukdomar pga det. Han kunde aldrig gå ute dygnet runt då han inte vilade ordentligt och blev halt. Utöver massor med täcken, även sommartid, var det många resor till klinik, specialskoningar, träning sex dagar i veckan - alltid osv osv. Han var mitt livs kärlek men jag hoppas att jag aldrig mer behöver ha en sjuk häst.

Nu har jag en kwpn och håller på att bygga en lösdrift hemma :) Hon är inte frusen av sig utan klarar av att gå naken ute när det regnar (kommer ha täcke vintertid dock). Vilken frihet att inte behöva få panik vid regn om jag inte är hemma och kan springa ner till hagen. Hon tål inte hösilage men det gör inget då jag bara har två hästar hemma som ska gå på fri tillgång. Det blir torrt hö på storbal istället, lite dyrare men känns mer hygieniskt.
 
Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera...
När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka om hästhållningen med.

Jag kan börja.
När jag skaffade min första häst för ca 15 år sedan, hade jag den på lösdift, täcke på bara vid behov. Ägde kanske ett regntäcke och ett vintertäcke. Så fortsatte min hästhållning. När jag satt in dem på box skulle jag ha dem ute så länge som möjligt - tidig morgon till sen kväll. Så naturligt som möjligt. på sommaren gick de ute dygnet runt så länge det gick. Funka riktigt bra, tills jag för 6 år sedan skaffade min arabdam. :banghead: Då fick jag ändra på min hästhållning.
Märkte tidigt att sommarbete inte var något för henne, hon ville inte vara ute dygnet runt. Försökte flera år, tänkte att hon var ung och behövde vänja sig... 6 år senare och det funkar inte ännu.:D Men hon får nog gå vissa perioder ändå.
Fryslort är hon också, blev väldigt spänd i musklerna om hon får kallt, blev det riktigt jobbigt så stod hon å skaka. Hon hatar blåst och regn. Och här blåser det ofta. Hon lägger sig inte ner och sover i boxen vintertid om hon inte har pyjamas på sig, (innetäcke)
Hon står gårna inne mer när det är blött och lerigt ute. Visar tydligt att hon inte vill ut när det är som äckligast.

Jag har under årens lopp fått gilla läget med henne helt enkelt och göra det bästa för henne.
Nu blir de ändå att gå ute 10-12 timmar om dagen vilket jag tycker är helt ok. De kommer in tidigare vid riktigt dåligt väder och hon visar tydligt när hon fått nog.

Eran tur!:banana:
Innan jag skaffade nuvarande häst hade jag en tävlingshäst uppstallad på ridklubben med frimärkshage mellan 9-14. Red inte jätteofta ut, hade nog aldrig ridit bettlöst. Barfota var det bara unghästar som gick.

Min nuvarande sa tvärnej till det, tack o lov såhär i efterhand. Bettlöst, barfota, lösdrift etc. :) inte sett ridhus på 6 år!
 
Nej man kan inte låsa sig fast vid något men på mig märker jag hur svårt det varit att säga "ok jag måste köpa in flera täcken/ta in henne tidigare vid ruskväder".
Till på köpet har jag haft inhyrningar och då har det varit svårt att ändra rutiner huxflux. Men nu står jag ensam och kan ta in/ut dem när jag vill.

Iår har det varit så fin höst hos oss att de kunnat gått ute länge. Men så fort vädret blir sämre i oktober så blir det tidig insläpp.
Sen är det otroligt skönt att ha täcken den blöta perioden när man ska träna dem. :D
 
Jag skulle behöva, men har inte riktigt klurat ut hur än...

Har alltid haft 2-3 lättfödda hästar på lösdrift med fri tillgång på hösilage med småmaskigt nät. För 2,5 år sedan kom den nya svårfödda hästen, som blev frustrerad av nätet. Så jag fick göra hål i det så att han kom åt lättare, vilket naturligtvis gjorde så att tjockisarna också åt mer. Det resulterade tyvärr i att den ena fick fång. Nu får fånghästen inte äta för mycket, medan den svårfödda måste äta mer. Det går inte att stänga in den svårfödda och ge honom mer separat, för han sparkar hål i väggarna när han blir instängd, han får dock extra kraftfoder. Det lutar åt att vi måste stänga in fånghästen för att han inte ska äta upp maten för den svårfödda. Vill helst inte ha någon instängd, för jag ser att de inte trivs med det, men jag vet inte hur jag ska lösa detta. Har aldrig haft en svårfödd häst förut. :crazy:
 
När min häst började bli till åren började hon tjockna i bakbenen vid installning på hösten. Hon var fin i benen under betet men inte under uppstallningsperioden. Så för fyra år sedan släppte jag henne på lösdrift med fri tillgång på hösilage.

Jag fick en nöjd häst som inte alls var lika matfixerad som tidigare, hela hon är mycket mer avslappnad. På 25-årsdagen förra året var hon helt torr i alla benen.

Hon går tillsammans med sin yngsta dotter som är fem år och ett riktigt matvrak. Hon skulle behöva att inte ha fri tillgång men det går inte att lösa nu eftersom jag inte vill ha henne och mamman på olika ställen. Mamman har dessutom svårt för att vara ensam så jag vill ha dottern där hon är för att alltid kunna ge henne sällskap. När hon blir moderlös ska hon inte längre få ha fri tillgång men gärna fortsatt lösdrift.
 
Jag har velat ha min på bete dygnet runt på sommaren men hans patellaluxuation gör att han har svårt för att stå och sova och med den oroliga själ som han har så vilar han inte tillräckligt på betet. Vi har provat och det blev inte bra. Det blir till att sova inne...
 
Tycker att man ändrar sig efterhand även om man inte märker det :p, t ex så började livet med storhästen genom att ha henne ute till 16, max kl 17, övertäcka och ge mycket kraftfoder (mer än vad hon behövde). Samt att ta in hästarna så fort det typ började regna :p.
Nu så får hästarna hö och mineraler, mycket hö ^_^, har inte rört vinter täcket på flera år utan nu är det regntäcke och på sin höjd övergångstäcket som gäller, hästarna går ute dygnet runt så fort det är väder till det, dvs nu har de varit ute sedan maj :), tagit in vid åska och när det blev höst väder mitt i sommaren bara. Annars så går de ute ca 14-17h :). Gladare häst och mer avslappnad matte som slipper vara stressad över att hästen ska sparka av sig skorna i boxen eller riva stallet :p.

Ponnyerna jag hade innan var det väldigt löst och ledigt med, de gick ut när man vaknade och in innan man åt kvällsmat. Hade ett vinter täcke till varje ponny då det tydligen var bra att ha, dvs de hade det bara då det var underkylt regn. Mocka gjorde man när det var tillräckligt mycket skit i boxen för att fylla en kärra (:love: 2 små ponnyer i samma box och båda sket längst med samma kortsida ^_^)
 
Många svarar att de ändrat hästhållningen men vilka är det som ändrat hästhållningen p.g.a hästen?

Det är ju grundfrågan och jätteintressant att höra; att den inte föll inom normen för vad du tänkt dig först eller måste ha på ett visst sätt för att må som bäst.

Även om det andra också är intressant.
 
Småsaker, när jag fick hem foderhästen var jag tvungen att stänga av paddocken - mina hästar har tidigare fått gå i paddocken - de älskar att ligga i den och rulla sig och använder den även som toalett vilket var perfekt och lättmockat - jag mockade den självklart regelbundet. När foderhästen kommer in i paddocken gräver hon stora hål - och då menar jag stora!! ca 0,5 meter djup och minst lika stor - inte så bra då även jag fyller igen så blir det "mjuka" fördjupningar :p så nu får de inte gå där. synd.

jag hade ett russ och har nu foderhästen som är lättfödda - den andra hästen är normalfödd så tidigare fick fri tillgång på grovfoder - hade en grovfoderbehållare där stora hästen kunde äta uppifrån och russet fick pilla ut på sidorna - utan hönät. men nu när jag har foderhästen - som oxå är en stor häst så har jag fått börja med nät runt rundbalen. iår kommer jag få fodra på flera ställen - lite omständigare - då de ranghöga hästarna inte riktigt släpper fram alla - den som är ranglåg får inte riktigt komma fram och äta - och tyvärr är hon inte den som behöver banta.
 
Det intressanta är att flera kompisar tycker att jag pallrar, sätter för mycket täcken eller inte har dem ute ordentligt sommartid.
Sen ser de hur hon beter sig när hon varit ute några dagar under sommaren och likadant på hösten/vintern när man missat med täcken. Hon är spänd som en fiolsträng och skakar. OCh är det storm så är hon stressad och vill in.
Brukar säga att hon är min prinsessa på ärten
 
Inte på grund av en ny häst, däremot har de ponnyer jag ägt många år blivit äldre och således fått lite ändrade behov.
Tidigare var det lösdrift och inga täcken som gällde. Numera behöver gamlingarna stå på stall nattetid, och ha täcke vid dåligt väder, så de andra hakar liksom på de med :p
 
Jag hade min häst installad och ute endast dagtid då han efter en fuktig sommar drabbades av kronisk hosta och vet sa att det enda som skulle rädda honom var lösdrift. Lösdrift fanns inte i min värld men som tur var så hade de en gammal lösdrift där kor tidigare gått på stallet där jag stod. Så min häst fick gå med kompisar på dagarna och på kvällen när de gick in i stallet så fick han gå till sin lösdrift istället (det var ingen av de andra hästägarna som ville ha sin häst ute nattetid). Det fungerade jättebra, det enda som märktes var att han gärna sov på förmiddagarna i hagen när kompisarna kunde hålla vakten. Sedan arrenderade jag mark hemma och byggde en lösdrift och jag fascinerades över hur mycket hästar rör på sig nattetid ifall de får möjligheten att välja.
 
Min förra häst blev gammal och fick pålagringar i knän och kotor och kunde då inte stå på box längre (blev tjock i benen och stel/halt), så jag fick byta till lösdrift. Tack vare det klarade han sig ett par-tre år till och jag upptäckte fördelarna med lösdrift. Hade inget emot lösdrift innan det heller, men hade aldrig tänkt tanken att jag kunde ha min häst på en sådan, det var väldigt ovanligt med lösdrift på den tiden (förutom för islandshästar).
När nya hästen köptes in ville jag absolut ha honom på lösdrift, men var supernervös för om det verkligen skulle funka; PRE, importerad från Spanien... Var fullt beredd på att behöva byta till box. "Kommer säkert frysa ihjäl, ju!" 400-gr vintertäcken köptes in. Och används aldrig... Han klarar kylan alldeles utmärkt, däremot är han känslig för regn, är det kallare än +12 grader och regnar i mer än ett par timmar i sträck, så blir han hostig och snorig om han inte har täcke på. Så har istället fått köpa på mig ett antal fleecefodrade regntäcken och 50-grams regntäcken. Han går dessutom barfota, som också är något jag tidigare aldrig trott att en häst som rids för fullt kunde klara av, men när jag tyckte att det dags för skor, när han var fyra, så deklarerade hovslagaren att hon slår INTE på skor på hästar yngre än sex år! Och när han var sex så hade ju jag insett att det funkade alldeles utmärkt utan skor.
 
Många svarar att de ändrat hästhållningen men vilka är det som ändrat hästhållningen p.g.a hästen?

Det är ju grundfrågan och jätteintressant att höra; att den inte föll inom normen för vad du tänkt dig först eller måste ha på ett visst sätt för att må som bäst.

Även om det andra också är intressant.
Jag har ändrat min hästhållning pga av min häst.
Hon hatar Box över allt annat. Att stå där och äta är okej men så snart maten är slut så sprakar hon konstant med både fram och bak och sover inte alls. Hon dricker dessutom dåligt inne och svullnade i benen av detta.
Jag försökte i början ha henne på box som alla andra , gav mer mat, bytte Box, mer utevistelse men efter hon flyttat en vägg i ren frustration en natt och dessutom skrämt totalslag på boxgrannen så ordnade jag en egen lösdrift. Där fick jag en annan häst som är lugn och harmonisk,sover igen och har torra ben.
Jag prövade (blev tvungen pga av flytt) att ha henne installad förra vintern och det fungerade inte alls så i år blir det lösdrift igen och jag kommer aldrig mer försöka stalla in henne igen.
Hon kräver dessutom konstant fri tillgång på grovfoder (många små mål funkar inte alls) för att inte få ont i magen och bli en bitsk matfixerad piraya och med en EMS i bakgrunden och ha extremt lätt för att lägga på sig har det varit en utmaning att lösa utan nät och betesbegränsare i naturlig ätställning efter en nackfraktur och skador på tänderna. Bete är inte heller att tänka på utan hon kräver passning året om med sin mat. Och hon är väldigt väldigt känslig på fodrets kvalité vilket ställer höga krav på mig för att hon inte ska få tillbaka sina hudproblem igen. Hon måste dessutom ha täcken på ryggen vid dåligt väder efter vi gick omkull en vinter och hon fick problem med Si- lederna. Just den detaljen stör inte så mycket då jag sen tidigare är van att täcka häst vid dåligt väder men föredrar absolut att ha dom otäckade så mycket som möjligt.

Ibland känner jag att det är tur hon är
min bästa vän för annars hade jag aldrig orkat :love:

Mina andra två är så okomplicerade och för dom funkar allt. Jätteskönt för jag hade nog inte orkat med en till komplicerad ;)
 
Han går dessutom barfota, som också är något jag tidigare aldrig trott att en häst som rids för fullt kunde klara av, men när jag tyckte att det dags för skor, när han var fyra, så deklarerade hovslagaren att hon slår INTE på skor på hästar yngre än sex år! Och när han var sex så hade ju jag insett att det funkade alldeles utmärkt utan skor.

Vad trevligt att han klarar av att gå barfota.

Däremot har jag svårt för så principfasta hovslagare vilket hade gjort att jag, som har en häst som absolut inte kunde gå barfota till han ens var 2 år gammal, hade blivit redit förbannad på. Att inte kunna individanpassa sin skoning/ickeskoning tycker jag är riktigt illa. En hovslagare ska se på hästen om den behöver skor eller inte, inte sätta ålder som förbehåll.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 755
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 806
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp