Har ni fått ändra eran hästhållning p.g.a hästen?

Vad trevligt att han klarar av att gå barfota.

Däremot har jag svårt för så principfasta hovslagare vilket hade gjort att jag, som har en häst som absolut inte kunde gå barfota till han ens var 2 år gammal, hade blivit redit förbannad på. Att inte kunna individanpassa sin skoning/ickeskoning tycker jag är riktigt illa. En hovslagare ska se på hästen om den behöver skor eller inte, inte sätta ålder som förbehåll.

Men självklart skor hon ju om hästen behöver det! Men fullt friska hästar, med bra hovar, sätter hon inte på skor bara för att. Tror nog att det är många, som precis som jag, tänker att det är väl klart att hästen ska skos när den börjar ridas lite mer, utan att ens prova om det faktiskt går bra utan.
 
Jag ändrade min hästhållning pga hästarna. Min första häst hade jag en vision om lösdrift och lättsamhet med hästeriet. Han var dålig jämnt, kunde gå på sommarbete ett litet tag, lösdrift var inte att tänka på, täcke på för jämnan. Min andra egna var ett kallblod, där fick jag lättsamheten i hästeriet igen, dock fick jag ändra mig och mitt tänk igen, eftersom jag då var helt inne på att ha häst som den första. Kallblodet gick visserligen bara ett år på lösdrift, men gick ute dygnet runt nästa halva året, var frisk och kry och behövde i princip aldrig täcke.
 
Men självklart skor hon ju om hästen behöver det! Men fullt friska hästar, med bra hovar, sätter hon inte på skor bara för att. Tror nog att det är många, som precis som jag, tänker att det är väl klart att hästen ska skos när den börjar ridas lite mer, utan att ens prova om det faktiskt går bra utan.

Ok?
Tyckte det var så väldigt tydligt när du skrev: "så deklarerade hovslagaren att hon slår INTE på skor på hästar yngre än sex år!"
Det var ju både "deklarerade" och "INTE" samt ett utropstecken.

Jag har en annan häst som är fullständigt frisk och har fantastiska hovar där hovslagaren varje gång är helt lyrisk över det. Men, han kan ändå inte under ridning gå barfota.....helt omöjligt.
 
Jag ändrade min hästhållning pga hästarna. Min första häst hade jag en vision om lösdrift och lättsamhet med hästeriet. Han var dålig jämnt, kunde gå på sommarbete ett litet tag, lösdrift var inte att tänka på, täcke på för jämnan. Min andra egna var ett kallblod, där fick jag lättsamheten i hästeriet igen, dock fick jag ändra mig och mitt tänk igen, eftersom jag då var helt inne på att ha häst som den första. Kallblodet gick visserligen bara ett år på lösdrift, men gick ute dygnet runt nästa halva året, var frisk och kry och behövde i princip aldrig täcke.

Gud vad jag längtar tillbaka till detta. Hade ju sådana hästar före den jag fick ändra på allt. Det ska vara bekvämt att ha häst och man ska inte behöva oroa sig hela tiden.
 
Hej!

Min förra häst älskade att vara ute, hon var den perfekta lösdriftshästen. Hon funkade på utebox, men stå inne i stall blev hon tjurig och ledsen av. Hon hade sällan täcke och gick på fri tillgång (och blev jättefet, men det fattade jag inte då). Hon vägrade bli skodd av män, så jag fick leta kvinnliga - vilket inte var så vanligt på den tiden... Hon var en sån häst som man ibland behövde bli lite "arg" på, så hon inte förlorade respekten för en.

Sen fick jag ta bort henne pga skador och köpte en ny häst. En riktig prinsessa, som helst vill vara med sin människa dygnet runt. Hon klarar inte lösdrift - blir stressad och orolig. Hon klarar inte fri tillgång, för hon slutar inte äta. Jag har testat att ha henne utan täcke, men hon fryser när det är 15 grader plus och regn. Kyla funkar dock utan täcke :-). Hon accepterar heller inte vilken hovslagare som helst, helst ska de vara manliga... Hon fungerar inte att bli "arg" på, då blir hon värre och testar än mer.

Ston - roliga hästar :-)

/Lavinia, som anpassar sig efter sin häst så mycket det behövs.
 
Jag har blivit så illa tvungen. Min första häst var ute mycket, stora hagar, fri tillgång, dygnet-runt-bete maj-september och jag tyckte att det var det bästa sättet att ha häst. Enkelt för mig och bra för hästen. Med de jag har nu fungerar inte den typen av hästhållning tyvärr, de har lätt för att gå upp i vikt och båda har drabbats av fång, den ena pga ppid och den andra när den blev avställd länge pga skada. Fri tillgång är uteslutet, och därmed även dygnet-runt-bete. Så nu har jag två hästar i grusrutor och väger upp allt foder supernoga enligt beräknad foderstat så att de inte ska bli feta. Jag vet inte om de kommer tåla att beta alls, men hoppas på att det ska fungera dagtid med munkorg iaf. Ibland blir det verkligen inte alls som man tänkt sig.
 
Skaffade ponny i våras och fick lära mig den hårda vägen att de inte kan hållas på samma sätt som stora (mindre lättfödda) varianter. :o Så nu håller vi på att utforska hur man kombinerar hästhållning lämplig för växande unghäst modell större och ponny i behov av viss krympning. :angel:
 
Både ja och nej. Jag har ändrat hästhållning på grund av att stallförutsättningarna ändrats iom stallbyte och därmed insett att hästen faktiskt trivs än bättre på det sätt som jag inte föredrog från början. Ungefär.

Har alltid värderat att han ska gå i större, blandad flock "på naturligt vis" högt. Men vid inflytten i nytt stall gick han själv under en period (med sällskap i hagarna bredvid) och jag har aldrig haft en så trevlig häst. Pigg men lugn och avslappnad i både ridning och hantering. Efter ett litet tag fick han valacksällskap i hagen och den positiva trenden fortsatte. Han är rackarns ranghög och jag antar att han trivs bättre med att inte behöva ha stenkoll på en stor flock hela tiden, inklusive att rabiat vakta stona.

Var nästintill obstinat med utevistelse tidigare men inser att pållen inte lider nämnvärt av att stå inne kanske 5-6 timmar mer än vad han gjorde tidigare, eller komma in nattetid på vår- och höstkant. Att jag rider ordentligt och motionerar är ju betydligt viktigare för att han ska hållas igång än att han ska stå i en lerig hage och glo några extra timmar... Upplever honom som något piggare när han står inne mer också; tror han har tagit mycket "Hålla vakt"-ansvar som högst i rang tidigare.

Nu på äldre dagar har han blivit betydligt känsligare för kyla och vind vilket betyder att jag har fått ändra täckestänk och täckar som standard, i kontrast mot att jag täckade endast i extremfall tidigare.
 
Jag har ändrat min täckning av samma hästskrälle ngt extremt sedan han flyttade med mig ner till Skåne. Var innan helt oförstående till varför varmare täcken än 200 g fanns (han var då helklippt). Nu är det samma häst som går med dubbla vintertäcken (300+450 igår) som spårklippt :rofl: Han är iaf tydlig så det är lätt att läsa hur han vill ha det :)
 
Och sen köpte sambon en KWPN... Som nu går på fri tillgång både ute och inne. Äter i hönät inne (minst 14 kg), för maten är oätlig om den ligger på backen. Han har täcke från ca 10 plusgrader, för han fryser så han skakar och fattar inte att han blir varm av att äta. Där min prinsessa knappt kan ha 100 gr utan att bli överhettad behöver "brorsan" kännas ljummen under täcket för att inte frysa.

Inte äter han lusernsoppa heller, nej torr (men svälld) ska den vara! Suck, bortskämda skrällen!!

/Lavinia, anpassar sig efter söthästarna och älskar dom precis som dom är :love::love:
 
Jag har inte ändrat min hästhållning - jag kan erbjuda båda box och lösdrift här hemma. Vi köpte en tävlingshäst till dottern som efter rätt kort tid visade sig ha pålagringar i halskotpelaren på två ställen. Eftersom vi fick rådet att vila i minst 6 månader så hamnade hästen på en av våra lösdrifter. Och en lyckligare häst har jag sällan sett :D Han trivs med det livet som handen i handsken. Verkligen härligt att se.
 
Fick ändra på lite olika sätt.

Hade tidigare 3 hästar (egna uppfödningar och deras mor) som var lättfödda och inte påverkades av kyla/regn så det märktes. Fungerade på Box och var ute på magert sommarbete utan problem.

Av olika andleningar fick jag ta bort alla 3 vid olika tillfällen.

Köpte en ny och den trivdes inte på Box, är en riktig fryslort och behöver mycket mat mer mat än tidigare hästar ☺️.

Flytta till lösdrift, fick köpa tjockare täcken och fri tillgång på grovfoder samt se till att ha ett mycket bra bete och stödfodra på sommaren.

En av de tidigare hästarna mådde bäst om man gjorde exakt samma sak varje dag i ridningen tex, blev väldigt stressad om något ändrades.
Ny hästen trivs med variation (vilket jag oxå föredrar, men tyvärr inte gamla hästen) och det tar ett tag att ändra sitt sätt att tänka efter 10 år med samma häst och rutin.

Men nu fungerar det strålande!
 
Hade en robust connemara med tjock päls, hårda hovar och krävde inte speciellt mycket mat. Kunde gå barfota utan problem och behövde sällan täcke. Nuvarande av samma ras fick jag börja sko redan som 2åring då han slet ner hovarna bara av att gå i hagen och promeneras lite, kräver täcke så fort det är runt 0 grader(och vid högre temperatur om det är regnigt/blåsigt) annars blir han spänd i ryggen eller får gaskolik. Kräver ganska mycket mat för att hålla sig i bra form. Ska snart flytta och har där möjlighet till lösdrift, får se hur det går, om det passar prinsen :D
 
Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera...
När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka om hästhållningen med.

Jag kan börja.
När jag skaffade min första häst för ca 15 år sedan, hade jag den på lösdift, täcke på bara vid behov. Ägde kanske ett regntäcke och ett vintertäcke. Så fortsatte min hästhållning. När jag satt in dem på box skulle jag ha dem ute så länge som möjligt - tidig morgon till sen kväll. Så naturligt som möjligt. på sommaren gick de ute dygnet runt så länge det gick. Funka riktigt bra, tills jag för 6 år sedan skaffade min arabdam. :banghead: Då fick jag ändra på min hästhållning.
Märkte tidigt att sommarbete inte var något för henne, hon ville inte vara ute dygnet runt. Försökte flera år, tänkte att hon var ung och behövde vänja sig... 6 år senare och det funkar inte ännu.:D Men hon får nog gå vissa perioder ändå.
Fryslort är hon också, blev väldigt spänd i musklerna om hon får kallt, blev det riktigt jobbigt så stod hon å skaka. Hon hatar blåst och regn. Och här blåser det ofta. Hon lägger sig inte ner och sover i boxen vintertid om hon inte har pyjamas på sig, (innetäcke)
Hon står gårna inne mer när det är blött och lerigt ute. Visar tydligt att hon inte vill ut när det är som äckligast.

Jag har under årens lopp fått gilla läget med henne helt enkelt och göra det bästa för henne.
Nu blir de ändå att gå ute 10-12 timmar om dagen vilket jag tycker är helt ok. De kommer in tidigare vid riktigt dåligt väder och hon visar tydligt när hon fått nog.

Eran tur!:banana:


Javisst lite grann har det ändrats men inget drastiskt tycker jag..
Från början hade så var det såhär för mig, hästarna reds, klipptes ej, stod på box men hade vila och gick i stora hagar. Gick ute hela sommaren, några veckor helt på bete men reds sedan under tiden på betet. Fick sedan nya hästar som tränades lite hårdare och började tävlas, blev svettiga= börjas klippas och få tjockare täcke, lite mindre utetider då de frös och ville in. Annars som tidigare. Nya hästar kom in i livet. Tänkte fortsätta med detta men fick en ny häst som absolut inte kunde gå på bete. Alla andra blev lite sommartjocka men hon tunnade av rejält, hon var så stressad på betet trots alla andra var lugna. Fick inse att det gick inte, fick stalla upp henne och en ponny på box igen. Denna hästen hade tunn päls och klipptes ej. Behövde ha mkt mer täcke än de andra.

Nya hästar igen i mitt liv som tävlingsrids varav en är en liten tjockis, går i stora hagar på gräs men den kan inte gå på sommarbete, då blir den för tjock och jag är rädd för fång på den så den hålls begränsad. Samma häst är väldigt varm av sig och behöver inte lika mkt täcke som de andra. Klipps på halsen och ner mot bogen. Sparar alltid över ryggen, spec nu när den börjar bli till åren. Andra nuvarande hästen är en fryslort. Piper om det blåser mkt och gud nåde om det regnar eller är snö för länge. Visar om hon vill ut eller inte. (nej hon får inte alltid bestämma men kan jag undvika att släppa ut henne när de regnar som värst så gör jag det). Det är en princessa deluxe. Väldigt frusen av sig, kräver mer täcke än ngn annan häst jag vet. Klipps om den går hårt endast lite på halsen. Går inte på sommarbete men i stora gräshagar. Inte mkt "ledigt" man får själv längre när dom inte går på sommarbete men jag försöker alltid göra vad som är bäst för hästen och inte för mig själv.
 
Jag hade ett fullblod tidigare, en mycket känslig herre på alla sätt. Frös lätt, låg i rang, svårfödd, sköra hovar osv. Han ville absolut gå in så tidigt som möjligt och upplevde 12 timmar ute som ett straff... Skoddes om var 5:e vecka för att hovarna inte skulle spricka och krävde stora mängder foder.

Köpte mig sedan en buse från Holland, som är raka motsatsen förutom att han också är svårfödd. Nya hästen trivs inte alls på box då han blir nervös och understimulerad, drar tänderna i gallret och gräver. Han får i stället leva loppan på lösdrift där han kan sysselsätta sig hela dygnen. Visst behöver han täcke, men inte alls i samma kaliber som fullblodet. Han går barfota så länge det är barmark. Så jag har verkligen fått lägga om min hästhållning! Ser dock inget konstigt i att anpassa hästens liv efter personlighet och vad de föredrar.
 
Min förra ponny gick på lösdrift, blev lätt lite tjock. Frös inte direkt så mycket, "behövde" inte så mycket träning utan att bli understimulerad. Min nya ponny är helt tvärtom, han måste nästan gå 7 dagar i veckan, han tränas ofta väldigt hårt (varierar såklart med lugna dagar också, och får en lugnare vecka lite då och då). Han kan inte tränas som en hobbyhäst då blir kan knäpp i huvudet. Han fryser väldigt mycket och har blivit spänd i ryggen av kylan, även om han vad jag vet aldrig varit för kall. Vill inte vara ute på lösdrift alls då vi testade ha honom på bete, han blev överlycklig när han fick komma hem och börja tränas. Han kan nästan gå på fri tillgång till hö utan att bli tjock. Jag har ändrat min hästhållning ganska mycket, tycker inte det är konstigt, vi människor lever också på olika sätt. Det viktigaste är alltid hästens välmående!

Iofs så är min nya ponny en sportig fälttävlansponny i sina bästa år medan den förra var ett äldre russ, så det är väl därför också som dom vill ha det på olika sätt och är vana vid olika saker.
 
Har alltid haft box och tagit in dom till kallare tider. Men för över ett år sen flyttade dom och där blev det lösdrift.
Gamlingen är fortfarande frusen, men får sina täcken på¨sig, men hon har fått hagmuskler som jag kallar det ;)
Den nygamla, som jag viljat haft inne på grund av hennes bak, hon var alltid stel. Hon har sen hon kom ut 24/7 vart mycket bättre. Mer hagmuskler och mindre stel. Hon har jag inte täckat jätte mycket i vintras, som jag gjort hennes 2 första vintrar här.
Foderhästen, vet jag inte om det är skillnad i box lr bara ren utevistelse. Det var första vintern med henne och hon vill helst inte ha täcke på sig. Hon lyckas ha av dom, men dom värsta dagarna när hon var tvungen att ha, då satt dom kvar iaf.
Den nya vet jag inte så hur hon är när det är som kallast.
Men dom har fri tillgång på hö och har sitt hus, dom ignorerade i vintras. Men väldigt nöjda och mycket bättre i kropparna, än förut. Funderar bara på att ställa gamlingen påbox nästa vinter och låta dom tre ungdomaran forsätta att vara ute 24/7. Jag har fått ändra mitt tänk på senare år.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 732
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp