Har ni hemlarm?

Nej, jag har inget larm. Det finns inget att stjäla här och risken att drabbas tror jag är väldigt liten, så jag har inte orkat bry mig. Dessutom hyr jag bostad och tror att det är krångligt med larm.
 
Vi hade det i Florida och nar vi kopte ranchen i South Carolina ... sedan sade jag upp det da vi skaffade rottweilers istallet.:p Det ar betydligt snabbare reaction med rottisar an med formella larm.:angel:
 
Ja vi har larm brand och inbrott
Det känns som en liten extra trygghet för oss och våra hundar
Jag vet inte om larmet hindrar någon tjuv, men jag vill tro det
 
Ja, jag har larm. Bytte nyligen leverantör och nu har jag även brandlarm kopplat till larmcentralen vilket känns tryggt då jag har vedeldad uppvärmning.
 
Larm för brand var jag inte ens varse att det fanns :o . Vanligt brandlarm har jag ju, men inget som är kopplat till central. Vad är poängen med det? Huset hinner ändå brinna upp innan brandkåren kommer. Ett antal falsklarm lär jag också få om jag misslyckas med matlagningen och bränner vid. Sånt händer ibland.
 
Ja. Största anledningen är uttryckningen.
Min syster var för ett år sedan med om att komma hem och hitta en inbrottstjuv hemma! Det är min mardröm! En annan bekant fick inbrott då de sov på natten!
Med larm hade det börjat tjuta och larm gått till centralen. Då hade vakter åkt ut och man slipper vara den som går in och möter någon.
Däremot har jag inga förhoppningar om att larmfirman ska ta någon dkr det är inte realistiskt.

Men för mig är det värt pengarna att slippa möta inbrottstjuven. Det är snarare det jag är rädd för snarare än att bli av med saker.
 
Nej. Jag har visserligen inget att stjäla (men det vet de kanske inte förrän de redan är inne), men jag känner att larm är att mata nojjor... Ingen pik till någon som känner sig tryggare med larm, vi upplever alla saker olika! Men jag tycker att det är att ge alldeles för stor plats åt oro i livet.

Sen har jag ju Monster också, han är kanske något avskräckande. Återigen är väl frågan om det är något inbrottstjuvar vet förrän de är inne... (Och han är det värdefullaste jag har, tjuvar finge gärna ta för sig av allt i huset bara de lämnar hundstackaren ifred! Även om jag brukar skämta om "gratis hundmat" ibland. :o)
 
Jag känner lite såhär; vi bor 1mil/10min utanför en mindre stad där då vaktbolaget plus polis finns. Så tankarna går ju helt klart till om väktare/polis hinner ut innan tjuvar drar? Kanske skillnad om man bor så att nån är snabbt på plats? Hur tänker ni ang det?
Känns inte som tjuvar åker fast så ofta ändå. Visst kan väl larm skydda till viss del, eller avskräcka iallafall kanske?
 
Jag känner lite såhär; vi bor 1mil/10min utanför en mindre stad där då vaktbolaget plus polis finns. Så tankarna går ju helt klart till om väktare/polis hinner ut innan tjuvar drar? Kanske skillnad om man bor så att nån är snabbt på plats? Hur tänker ni ang det?
Känns inte som tjuvar åker fast så ofta ändå. Visst kan väl larm skydda till viss del, eller avskräcka iallafall kanske?
Larm är i första hand inte till för att tjuvarna ska åka fast om man ska vara krass. De hinner oftast inte dit. Det erkände tom larmföretaget för mig.

Syftet är två saker: 1. det är avskräckande. Både om de ser att det finns larm eller att det börjar tjuta när de bryter sig in.
2. Du slipper komma hem och möta en inbrottstjuv då larmföretaget går in först.
 
Vi har larm nu sen vi flyttat till hus. Jag tycker larm är toppen och jag rekommenderar det även till folk som bor i lght. Sen kan det kanske bero lite på vart i Sverige man bor men vi har extremt mycket inbrott i Sthlm Det det egentligen handlar om är att tjuven ska välja en annan bostad än min. För göra inbrott kommer han göra men det sker markant mycket mindre inbrott i bostäder med larm. En annan mycket bra sak är faktiskt att ha hund. Och gärna tapetsera bostaden med "här vaktar jag" skyltar och bild på en stor rottis ;-)

Sen är vårat larm också kopplat till brandlarmet och vi har även kameror. Det bästa med det larmet är om det skulle börja brinna när vi sover. Röken dödar och då har vi en möjlighet att vaktbolaget ser röken och kan ringa och väcka oss.
 
Jadå, kombinerat inbrotts- och brandlarm med uppringning. På grund av geografin förlitar vi oss på grannsamverkan istället för väktarutryckningar, hittills har det inte varit sämre.
Brandlarmet ser vi stor nytta med; huruvida larmet till räddningstjänsten kommer någon minut efter att en detektor aktiverats eller först när någon av en händelse visuellt lägger märke till lågor eller känner röklukt gör stor skillnad för förloppet. Brandstationen ligger tvåhundra meter bort, och första bilen är på plats hos oss 3-4 minuter efter larm.
Dessutom utnyttjar vi ibland skalskyddsfunktion för ökad säkerhet när bara en av oss sover hemma.
 
Nej. Jag har visserligen inget att stjäla (men det vet de kanske inte förrän de redan är inne), men jag känner att larm är att mata nojjor... Ingen pik till någon som känner sig tryggare med larm, vi upplever alla saker olika! Men jag tycker att det är att ge alldeles för stor plats åt oro i livet.

Sen har jag ju Monster också, han är kanske något avskräckande. Återigen är väl frågan om det är något inbrottstjuvar vet förrän de är inne... (Och han är det värdefullaste jag har, tjuvar finge gärna ta för sig av allt i huset bara de lämnar hundstackaren ifred! Även om jag brukar skämta om "gratis hundmat" ibland. :o)
Jag ser på vårt larm ungefär som att jag låser dörren på natten och när vi inte är hemma. Inte mycket noja behövs för att låsa.;)

Larmet hos oss är främst till för att skydda hundarna och oss.
Jag vill inte att mina hundar ska råka ut för ett inbrott
Om larmet skrämmer en tjuv, så har vi haft nytta av det.

(Vi bor inte i ett områden med mycket inbrott, jag är inte särskilt orolig)
 
Sen är vårat larm också kopplat till brandlarmet och vi har även kameror. Det bästa med det larmet är om det skulle börja brinna när vi sover. Röken dödar och då har vi en möjlighet att vaktbolaget ser röken och kan ringa och väcka oss.

Ett vanligt enkelt brandlarm som du sätter i taket tjuter så att döda vaknar. Du vaknar helt garanterat snabbare och mer garanterat än att någon på ett vaktbolaget först ska se röken och sedan väcka er med en telefon. Hur många decibel har du på din telefon?

Jag glömde strykjärnet en gång så brandlarmet gick mitt i natten. Alltså satan i gatan vad jag hoppade högt och snabbt. Jag var garanterat klarvaken på en halv sekund. Det finns inte ett vaktbolaget eller telefon som slår det. Värt att notera är att ett brandlarm ser röken innan du (eller ett vaktbolag) ser den med blotta ögat.
 
Nej. Jag har visserligen inget att stjäla (men det vet de kanske inte förrän de redan är inne), men jag känner att larm är att mata nojjor... Ingen pik till någon som känner sig tryggare med larm, vi upplever alla saker olika! Men jag tycker att det är att ge alldeles för stor plats åt oro i livet.
Jag håller delvis med men har ändå valt att ha larm. Inte för att jag är rädd för egen del, men jag upplever ändå att det är skönt att det finns en extra koll på katt/hund när dessa är ensamma hemma.. Så jag har larm pga mina djur skulle jag nog säga, resten är inte alls lika viktigt.
 
Ett vanligt enkelt brandlarm som du sätter i taket tjuter så att döda vaknar. Du vaknar helt garanterat snabbare och mer garanterat än att någon på ett vaktbolaget först ska se röken och sedan väcka er med en telefon. Hur många decibel har du på din telefon?
Fast lyckligtvis är det inte så det funkar. :up:
Alla bostadslarm med integrerat brandlarm som jag känner till larmar omedelbart lokalt, precis som vilken dum brandvarnare som helst. I de flesta fall även med fördelen att alla detektorer och ljudkällor i fastigheten larmar samtidigt. Brandlarm i någon del av vårt hus innebär t ex att samtliga 6-7 brandvarnare plus ett antal separata inomhussirener larmar direkt, plus att larmmeddelande går iväg externt.
Det är när ingen är hemma som fördelen med kamera och vaktbolag blir aktuell.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har smörjt mig med voltaren gel idag och får ingen effekt alls. Så jag undrade om jag också kunde ta Ipren och läste i fass för...
Svar
1
· Visningar
181
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
647
Senast: Mint
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
8
· Visningar
484
Senast: Sedna
·
Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
30
· Visningar
1 224
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp