Har ni koll på raserna?

machafuko

Trådstartare
Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D

Som flera vet är jag återigen (suck och stön) och röjer efter rätt ras. Den här gången har jag bestämt mig för att inte göra samma misstag som innan. Misstaget jag gjorde var jag att jag bestämt trodde att det var en sällskapsras jag ville ha och därefter kollade jag endast på sällskapsraser. Nu vet jag att jag var såå fel ute.

Så nu håller jag på att träffa en mängd uppfödare och hundar av olika raser för att förstå mig på vad för typ av aktivitetsnivå och hund som passar mig.

Så - för någon som vill ha en hund med Go i. En liten livsnjutare som älskar att vara med på allt. Vad har följade raser att ge:
Storpudel, Mudi, Schapendoes, Bearded Collie, Lagotto. En salig blandning, jag vet. Men försöker förstå mig på alla olika typer va hundar. Har förstått att Mudin är en arbetshund mer aktiv än de andra.

Sedan i den högre aktivitetsnivån har jag även tittat på jaktgolden och tollare, men där är jag rädd för dåliga individer, stress etc. Fördelen där är ju att jag vet att jag gillar apporteringen och kommer lägga ganska mycket tid på det. Är inte rädd för att jag ska bli uttråkad igen utan snarare funderar på om jag tar vatten över huvudet. De raserna har will to please vilket jag vill ha och är inte rädd för att de vara "diviga" som jag hört många säga att ex. storpudeln kan vara.

Kollar jag dock på några av de mer aktiva sällskapsraserna som jag nämnt ovan så kommer jag inte träna den provinriktade jaktapporteringen som jag så gärna vill åt. Så egentligen vill man ju säga att de går bort men fortfarande, som tidigare nämnt, inte ta på mig för mycket och bli missnöjd åt det hållet istället.


Eller andra förslag?

Önskemål:
Medelstorlek, en hund som inte fäller året runt, hög lek- och föremålsintresse, helst för apportering och lydnad men tänkt träna spår, htm och freestyle också (bland mycket annat). Gärna stort intresse för vatten (om man får önska:angel:) Tränar mellan 2-5ggr per vecka beroende på aktivitet och tid, så blir ju lite olika vid olika veckor. Svårt att säga nu i förhand innan jag ens fått en aktiv hund, men det är väl så jag försökt med min nuvarande tills jag insåg hennes motvilja till att träna. Får man en motiverad hund ökar väl ens egen sug på träning. :)
 
Jaktlabbe
Jaktcocker
Springerspaniel

Labbarna har jag funderat på men vi har träffat några med sambon och märkt att han reagerat på varenda labbes päls... Allergi är ju inte rasbundet men verkar som det är något med labbarna som gör att de producerar mer av de protein som min sambo reagerar på. Så han har väl mer eller mindre sagt att han inte vågar med att ha en labbe pga det. Han är ju inte jätteallergisk alls, men vi får ju vara lite försiktiga i alla fall. Blir att träffa fler.

Har inte så mycket koll på jaktcockern men framförallt springerspanieln. Hur fungerar de i t.ex. i sporter utöver jakten? Finns det meriter i lydnad och liknande också? :)
 
Och tillägg:

Det kan gärna vara en ras som är något reserverad eller i alla fall inte har "älskar allt och alla"-attityden. Den behöver absolut inte vara reserverad, men jag föredrar det. :)
 
Och tillägg:

Det kan gärna vara en ras som är något reserverad eller i alla fall inte har "älskar allt och alla"-attityden. Den behöver absolut inte vara reserverad, men jag föredrar det. :)

Jag tror du har fastnat lite på det här med reserverad. Ingen av mina hundar är reserverade. De är socialt öppna och ligger högt på socialitet på MH. De visar lågt intresse för folk ändå.
Ska du fortsätta titta på reserverade raser så ska du inte bli förvånad om du får en hund med låg social kamp och mindre samarbetsvilja. Reserverade raser är oftast avlade mot vissa mål där den typen av egenskaper inte behövs i deras arbete. Men vill du ha en kul, följsam hund med motor så kan den egenskapen gå emot det.

Varför är det här med reserverad så viktigt?
 
Jag tror du har fastnat lite på det här med reserverad. Ingen av mina hundar är reserverade. De är socialt öppna och ligger högt på socialitet på MH. De visar lågt intresse för folk ändå.
Ska du fortsätta titta på reserverade raser så ska du inte bli förvånad om du får en hund med låg social kamp och mindre samarbetsvilja. Reserverade raser är oftast avlade mot vissa mål där den typen av egenskaper inte behövs i deras arbete. Men vill du ha en kul, följsam hund med motor så kan den egenskapen gå emot det.

Varför är det här med reserverad så viktigt?

Det var precis vad jag skrev att det inte var, viktigt. Men jag föredrar hundar som är reserverade för jag tycker det är behagligare när man träffat främlingar/släkt och vänner etc. :)
 
Det var precis vad jag skrev att det inte var, viktigt. Men jag föredrar hundar som är reserverade för jag tycker det är behagligare när man träffat främlingar/släkt och vänner etc. :)

Behagligare på vilket sätt? Jag förstår inte skilnaden riktigt i vad det är du vill att hunden ska göra och inte göra som skiljer reserverad ras från "vanliga" hundar?
Att jag skrev "viktigt" är för att jag har sett att du ofta återkommer till detta i dina rasfunderingar och då får jag uppfattningen om att det är något du sätter rätt stor vikt vid trots allt. Samtidigt så är den hund du har väldigt typisk för reserverade raser i sina egenskaper och du är nu inte tillfredställd med hennes typ. Du har nämt tidigare att du vill ha en mer lekfull, följsam hund som lever om lite och vill träna mycket. Reserverade hundar har oftast inte den där viljan att vara människor till lags som jag uppfattat att du söker. Men jag kan ha missuppfattat dig.

Jag tänkte på detta igår när jag lämnade skägget på djursjukhuset att gud så skönt att INTE ha en reserverad hund.
Han var positiv till personal, inga problem alls i all hantering eller med att stanna kvar där...han var mentalt bekväm. För mig kändes det såååå skönt!
 
Det var precis vad jag skrev att det inte var, viktigt. Men jag föredrar hundar som är reserverade för jag tycker det är behagligare när man träffat främlingar/släkt och vänner etc. :)
Håller med @Voff där, många gånger tappar man andra bitar när man tittar efter just mer reservation. Min malle är inte på något sätt reserverad, men är inte intresserad av att hälsa på folk som hon inte känner. Hon har högt på socialbiten på MH och jag anser henne som socialt öppen. Men hon har inget behov av att hälsa på folk som inte ger henne något eller inte känner henne. Till stor del anser jag att det är en träningssak, min gamla flat tex fick hälsa på allt och alla när han var liten. Han var totalt odräglig med folk, alla var kompisar. Men folk i min omgivning hjälpte också till, de hälsade mer än glatt och hjälpte såklart till att dr upp honom. Hade jag varit mer erfaren så hade jag styrt upp det. Med vår lilla münster som vi har nu har jag från dag ett varit noggran med att hon bara får hälsa på utvalda människor som ger henne en positiv och trevlig upplevelse, just bara för att hon från början var galen i allt och alla. Redan nu ser jag att hon dämpat sig och inser att det finns några roliga vi träffar ibland men alla andra är egentligen bara statister. Så jag tror att det till viss del är vad man gör det till, samt att jag aldrig hade gått på hund vars MH visade på reservation.
 
Behagligare på vilket sätt? Jag förstår inte skilnaden riktigt i vad det är du vill att hunden ska göra och inte göra som skiljer reserverad ras från "vanliga" hundar?
Att jag skrev "viktigt" är för att jag har sett att du ofta återkommer till detta i dina rasfunderingar och då får jag uppfattningen om att det är något du sätter rätt stor vikt vid trots allt. Samtidigt så är den hund du har väldigt typisk för reserverade raser i sina egenskaper och du är nu inte tillfredställd med hennes typ. Du har nämt tidigare att du vill ha en mer lekfull, följsam hund som lever om lite och vill träna mycket. Reserverade hundar har oftast inte den där viljan att vara människor till lags som jag uppfattat att du söker. Men jag kan ha missuppfattat dig.

Jag tänkte på detta igår när jag lämnade skägget på djursjukhuset att gud så skönt att INTE ha en reserverad hund.
Han var positiv till personal, inga problem alls i all hantering eller med att stanna kvar där...han var mentalt bekväm. För mig kändes det såååå skönt!

Då förstår jag inte alls vad du menar. Har man en hund som har svårt för veterinärbesök etc då har man en otrygg hund. Jag skulle beskriva min hund som reserverad, men hon absolut inte skygg eller otrygg. Det tycker jag är skönt. På samma sätt som jag uppskattar att de flesta tollare jag träffat på senaste tiden skulle jag vilja beskriva som reserverade. Men inte tusan har de varit loja i arbetet eller haft brister gällande lekfullhet och följsamhet.

Så då tolkar vi nog reserverad som helt olika saker. Ber om ursäkt för att jag inte använder vad ni anser är rätt termer. Då kan jag väl säga så här. Vill ha en social hund som inte känner att det är nödvändigt att hälsa på allt och alla. :)
 
Och tillägg:

Det kan gärna vara en ras som är något reserverad eller i alla fall inte har "älskar allt och alla"-attityden. Den behöver absolut inte vara reserverad, men jag föredrar det. :)

Jag tror du ska utesluta kelpien då.

Edit: det var ju någon helt annan, jag är förvirrad idag. Ber om ursäkt.
 
@machafuko Jag tycker att du tolkar reserverad på helt rätt sätt!
En reserverad hund är aldrig skygg eller otrygg, utan bara ointresserad av människor och/eller andra hundar. Lätt att ha med till veterinär, för den bryr sig liksom inte så mycket.
 
Reserverad för mig är en hund som väljer att iaktaga isf att vara delaktig i nyuppkomna sociala samanhang och det är inte pga uppfostran utan det ligger i generna. Men exakt samma resultat får man med vilken ras som helst med lite uppfostran.
Och nej, rädd och reserverad är inte samma sak. Men en socialt öppen hund har oftast lättare att vara bekväm....inte bara acceptera konstiga situationer.

Att reserverade hundar är loja sa jag inte. Jag sa att reserverade raser oftast inte är framavlade för att jobba nära en förare vilket kan visa sig i träning. De kan vara svårmotiverade ex eller gå sin egen väg. De har ofta mer självständig jobb som tex gårdsvaktare.
Flera av de Tollarnas MH som du har lagt upp har ju visat på just låg socialitet, låg social lek, låg kamp. Det verkar vanligt i rasen och jag får bara inte riktigt ihop det med annat du skrivit tidigare att du önskar.

Jag försöker bara få ihop en bild av vad du söker för ibland tycker jag önskningarna krockar lite :)
 
Önskemål:
Medelstorlek, en hund som inte fäller året runt, hög lek- och föremålsintresse, helst för apportering och lydnad men tänkt träna spår, htm och freestyle också (bland mycket annat). Gärna stort intresse för vatten (om man får önska:angel:) Tränar mellan 2-5ggr per vecka beroende på aktivitet och tid, så blir ju lite olika vid olika veckor. Svårt att säga nu i förhand innan jag ens fått en aktiv hund, men det är väl så jag försökt med min nuvarande tills jag insåg hennes motvilja till att träna. Får man en motiverad hund ökar väl ens egen sug på träning. :)

Låter precis som min Aussie. Förutom att han är väldigt glad i folk när han får hälsa, brukar säga att han älskar folk, men han har absolut inte behov av att hälsa på allt och alla, däremot så blir han extremt glad när han får hälsa vilket kan vara lite jobbigt, men han är ung. Sjukt galen i leksaker, och föremål - allt är en leksak i hans värld och han skulle bo i sjön om han fick. :laugh:
 
Reserverad för mig är en hund som väljer att iaktaga isf att vara delaktig i nyuppkomna sociala samanhang och det är inte pga uppfostran utan det ligger i generna. Men exakt samma resultat får man med vilken ras som helst med lite uppfostran.
Och nej, rädd och reserverad är inte samma sak. Men en socialt öppen hund har oftast lättare att vara bekväm....inte bara acceptera konstiga situationer.

Att reserverade hundar är loja sa jag inte. Jag sa att reserverade raser oftast inte är framavlade för att jobba nära en förare vilket kan visa sig i träning. De kan vara svårmotiverade ex eller gå sin egen väg. De har ofta mer självständig jobb som tex gårdsvaktare.
Flera av de Tollarnas MH som du har lagt upp har ju visat på just låg socialitet, låg social lek, låg kamp. Det verkar vanligt i rasen och jag får bara inte riktigt ihop det med annat du skrivit tidigare att du önskar.

Jag försöker bara få ihop en bild av vad du söker för ibland tycker jag önskningarna krockar lite :)

Gällande MH har jag bara lagt upp exempel där jag själv inte vet om det är något bra eller dåligt mh. De hundar jag tittat på slm jag direkt tänkt "Fint Mh" på har jag inte behövt hjälp att tolka och därmed inte lagt upp.

Ja, jag vet som sagt inte om önskningarna krockar eller inte därför uppskattar jag er hjälp. Jag har som sagt inte krav på att hunden ska vara reserverad eller ja, "social men inte för påflugen". Huvudkriterierna är ju de övriga jag har nämnt.

Sedan tycker jag att tollarna har bra mycket mer lekfullet och föremålsintresse än många andra raser. Så för mig duger det, men för någon som har räserfäfers kanske det inte är tillräckligt ;)

Men för min del känns det väldigt missvisande att säga att de inte har lekfullheten i sig. Så det är min måttstock. Jag har ju aldrig haft en jakthund eller bruksras innan.
 
Gällande MH har jag bara lagt upp exempel där jag själv inte vet om det är något bra eller dåligt mh. De hundar jag tittat på slm jag direkt tänkt "Fint Mh" på har jag inte behövt hjälp att tolka och därmed inte lagt upp.

Ja, jag vet som sagt inte om önskningarna krockar eller inte därför uppskattar jag er hjälp. Jag har som sagt inte krav på att hunden ska vara reserverad eller ja, "social men inte för påflugen". Huvudkriterierna är ju de övriga jag har nämnt.

Sedan tycker jag att tollarna har bra mycket mer lekfullet och föremålsintresse än många andra raser. Så för mig duger det, men för någon som har räserfäfers kanske det inte är tillräckligt ;)

Men för min del känns det väldigt missvisande att säga att de inte har lekfullheten i sig. Så det är min måttstock. Jag har ju aldrig haft en jakthund eller bruksras innan.

Om det är en icke påflugen hund som önskas så är det ju bara en träningssak :)
 
Om det är en icke påflugen hund som önskas så är det ju bara en träningssak :)

Ja, jag vill tänka att så är saken. Men har träffat så många hundar (vid träningstillfällen etc) med motiverade ägare som trots detta varit påflugna. Även om ägarna sagt att de försökt dämpa hunden. Så verkar lättare sagt en gjort?
 
Låter precis som min Aussie. Förutom att han är väldigt glad i folk när han får hälsa, brukar säga att han älskar folk, men han har absolut inte behov av att hälsa på allt och alla, däremot så blir han extremt glad när han får hälsa vilket kan vara lite jobbigt, men han är ung. Sjukt galen i leksaker, och föremål - allt är en leksak i hans värld och han skulle bo i sjön om han fick. :laugh:

Vad go :love:
Nu känns det pinsamt att fråga, för jag borde ha koll. Men vad tränar du med honom? :o
 
Ja, jag vill tänka att så är saken. Men har träffat så många hundar (vid träningstillfällen etc) med erfarna ägare som trots detta varit påflugna. Även om ägarna sagt att de försökt dämpa hunden. Så verkar lättare sagt en gjort?

Jag tror sanningen ligger mer i att de säger så för att ursäkta sig och sin hund. De flesta är ju medvetna om att det kan ogillas med hälsande hundar och för många gör det egentligen inget om deras hund hoppar på folk. Nä, det är inte svårare att träna än annat :)
 
Jag tror sanningen ligger mer i att de säger så för att ursäkta sig och sin hund. De flesta är ju medvetna om att det kan ogillas med hälsande hundar och för många gör det egentligen inget om deras hund hoppar på folk. Nä, det är inte svårare att träna än annat :)

Okej! Men det är bara att förbi se det helt och hållet då. Kan verkligen tänka mig att det ligger något i det du säger. Så bortse från hela reserverad/social ramsan och så fortsätter vi med övriga önskemål. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 362
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 784
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 083
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 555
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp