Har ni kontakt med era hundars uppfödare? (Utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

Lillefrun

Trådstartare
Har ni mycket kontakt med era hundars uppfödare? Alvin har jag ju haft hos mig i 10 år och Milou 1 år. Jag gillar verkligen deras uppfödare, vi har haft kontakt i alla år . Hon hör av sig och frågar hur jag mår, hur Alvin och Milou mår och jag skriver små noveller om vårt liv här som hon älskar att höra om. Hon uppdaterar mig om vad deras syskon gör och vi kan prata om lite jobbiga perioder i livet. Ibland skickar jag bilder. Hon tycker det är roligt att jag hittar på så mycket med dom.

Jag tycker om att hon bryr sig om oss tre, och att hon följer upp hur det går för hennes valpar. Hon skrev igår att det har varit jätte högt tryck nu på valparna som kommer om någon vecka och att hon fått säga nej direkt till många. Hon vill nog egentligen att jag ska ta en valp och jag är frestad men det räcker med 2 hundar just nu.
 
Har ni mycket kontakt med era hundars uppfödare? Alvin har jag ju haft hos mig i 10 år och Milou 1 år. Jag gillar verkligen deras uppfödare, vi har haft kontakt i alla år . Hon hör av sig och frågar hur jag mår, hur Alvin och Milou mår och jag skriver små noveller om vårt liv här som hon älskar att höra om. Hon uppdaterar mig om vad deras syskon gör och vi kan prata om lite jobbiga perioder i livet. Ibland skickar jag bilder. Hon tycker det är roligt att jag hittar på så mycket med dom.

Jag tycker om att hon bryr sig om oss tre, och att hon följer upp hur det går för hennes valpar. Hon skrev igår att det har varit jätte högt tryck nu på valparna som kommer om någon vecka och att hon fått säga nej direkt till många. Hon vill nog egentligen att jag ska ta en valp och jag är frestad men det räcker med 2 hundar just nu.
Har Humlas uppfödare på fb och Instagram, och hon brukar kommentera när jag lägger ut nått särskilt :) Vi hade mer kontakt nu när Humla var sjuk, men annars hörs vi inte så mycket.
Var rätt tät kontakt i början, men jag försökte dämpa den lite efter ett tag då jag tyckte det blev för mycket, och det funkade :up:
 
Har ni mycket kontakt med era hundars uppfödare?
Med Briams uppfödare har jag knappt någon kontakt med alls förutom när det kommer till det nödvändigaste att prata om.
Fennas uppfödare har jag dock väldigt bra kontakt med, vi pratar allt från avel och allmän kooikersnack till privata saker utanför hundvärlden.
Även om Fenna inte finns nu pratar vi fortfarande om allt och är fortfarande välkommen på kooikerträffar trots att jag numer är kooikerlös.
 
Har ni mycket kontakt med era hundars uppfödare? Alvin har jag ju haft hos mig i 10 år och Milou 1 år. Jag gillar verkligen deras uppfödare, vi har haft kontakt i alla år . Hon hör av sig och frågar hur jag mår, hur Alvin och Milou mår och jag skriver små noveller om vårt liv här som hon älskar att höra om. Hon uppdaterar mig om vad deras syskon gör och vi kan prata om lite jobbiga perioder i livet. Ibland skickar jag bilder. Hon tycker det är roligt att jag hittar på så mycket med dom.

Jag tycker om att hon bryr sig om oss tre, och att hon följer upp hur det går för hennes valpar. Hon skrev igår att det har varit jätte högt tryck nu på valparna som kommer om någon vecka och att hon fått säga nej direkt till många. Hon vill nog egentligen att jag ska ta en valp och jag är frestad men det räcker med 2 hundar just nu.
Vi hade mycket kontakt förr, och jag har även bott periodvis hos dem för att hjälpa till med hundarna. Nu har vi ingen kontakt oavsett vad som händer.
 
Har ni mycket kontakt med era hundars uppfödare? Alvin har jag ju haft hos mig i 10 år och Milou 1 år. Jag gillar verkligen deras uppfödare, vi har haft kontakt i alla år . Hon hör av sig och frågar hur jag mår, hur Alvin och Milou mår och jag skriver små noveller om vårt liv här som hon älskar att höra om. Hon uppdaterar mig om vad deras syskon gör och vi kan prata om lite jobbiga perioder i livet. Ibland skickar jag bilder. Hon tycker det är roligt att jag hittar på så mycket med dom.

Jag tycker om att hon bryr sig om oss tre, och att hon följer upp hur det går för hennes valpar. Hon skrev igår att det har varit jätte högt tryck nu på valparna som kommer om någon vecka och att hon fått säga nej direkt till många. Hon vill nog egentligen att jag ska ta en valp och jag är frestad men det räcker med 2 hundar just nu.
Villes uppfödare har jag kontakt med till och från, kommenterar på Facebook, Instagram och här. ;) Är det något speciellt tar vi det på Messenger. :)
 
Har ni mycket kontakt med era hundars uppfödare? Alvin har jag ju haft hos mig i 10 år och Milou 1 år. Jag gillar verkligen deras uppfödare, vi har haft kontakt i alla år . Hon hör av sig och frågar hur jag mår, hur Alvin och Milou mår och jag skriver små noveller om vårt liv här som hon älskar att höra om. Hon uppdaterar mig om vad deras syskon gör och vi kan prata om lite jobbiga perioder i livet. Ibland skickar jag bilder. Hon tycker det är roligt att jag hittar på så mycket med dom.

Jag tycker om att hon bryr sig om oss tre, och att hon följer upp hur det går för hennes valpar. Hon skrev igår att det har varit jätte högt tryck nu på valparna som kommer om någon vecka och att hon fått säga nej direkt till många. Hon vill nog egentligen att jag ska ta en valp och jag är frestad men det räcker med 2 hundar just nu.
Saulos uppfödare har jag ingen kontakt alls med. Vi hade lite de första åren angående röntgen och sådant men inte sen.

Impas uppfödare har jag däremot mer kontakt med. Just nu hörs vi nog en gång i veckan per telefon pga Impas valpar annars tar vi det mesta via messenger med samtal lite då och då.

Testas uppfödare och jag hörs varje vecka, ofta flera gånger i veckan och vi skriver nog till varandra på messenger varje dag. Vi har blivit riktigt goda vänner och pratar om allt
 
Jag har ganska löpande kontakt med mina valpköpare via facebook/Instagram. Följer alla, kommenterar osv. En del är inte så aktiva på sociala medier och med dem hörs jag mer på sms eller via telefon. Får ofta uppdateringar när något gått särskilt bra vilket är jätteroligt :love:

Jag jagar mycket med Laddas uppfödare, och de är dessutom nära vänner till familjen. Med labbarnas uppfödare är det också en ganska regelbunden kontakt, och vi tränar för henne åtminstone ett par gånger/år trots att hon bor långt bort.
 
Har min uppfödare i Tjeckien så blir inte mycket kontakt. Har skickat resultat från BPH, röntgen och utställningar vilket uppskattades.
Ebbots pappas ägare ramlade över en av mina bilder på sociala media och berömde hur fin han var utan att veta att det var en avkomma. Så vi hade lite kontakt under unghundstiden.

Kommer snart hämta hem en valp och den uppfödaren bor ”bara” 45 mil ifrån så hoppas på mer kontinuerlig kontakt där :)
 
Jag har ingen kontakt med min chowhanes uppfödare, men det beror på att han fullständigt ballade ur och försvann... en amerikan som tillfälligt bodde i Sverige och tog en kull här (jag köpte inte hunden från honom utan fick den som omplacering av den första köparen), flyttade tillbaka till USA där han fortsatte med sin uppfödning, blåste några välkända uppfödare och till sist gjorde det man bara brukar se på djurräddningsprogram på TV: flyttade till okänd ort och lämnade hundar kvar i det övergivna huset... Jag hade kontakt med honom när han bodde i Sverige och ett tag därefter och han var jättetrevlig, men hade en sådan annorlunda syn på hundhållning och uppfödning att jag aldrig skulle ha sålt en hund till honom.

Uppfödarna till mina andra hundar har jag däremot bra kontakt med: mopsarna uppfödare finns i Sverige, chowtikarnas uppfödare finns i England, Nederländerna och Finland. Nästan all kontakt sker via Messenger och e-post, även om just den finska uppfödaren är lite speciell då hon inte kan vare sig svenska eller engelska. Jag går via en annan finsk uppfödare som är nära vän med henne om jag behöver framföra eller fråga något speciellt. Den andra finska uppfödaren har fött upp min tiks mamma och har en kullsyster.

Som uppfödare så vill ju jag ha bra kontakt med de som köper mina valpar och det har jag nästan alltid haft också. Den jag har mest kontakt med är den enda av mina valpköpare jag aldrig träffat eller ens pratat med och hennes hundar från mig är sedan länge borta pga ålder. Denna valpköpare bor i Sydafrika och är själv uppfödare. Vi har periodvis mycket kontakt via Messenger och e-post där vi diskuterar olika saker som har med rasen att göra.
 
Ja det har jag. Skriver på fb och hälsar på ibland. Är mindre nu pga corona, men jag är nöjd att ha den kontakten. Saknade det med min förra hund då jag bodde 100 mil från den uppfödaren. Har nu typ 6-7 mil och det är en helt annan sak.
 
Har ni mycket kontakt med era hundars uppfödare? Alvin har jag ju haft hos mig i 10 år och Milou 1 år. Jag gillar verkligen deras uppfödare, vi har haft kontakt i alla år . Hon hör av sig och frågar hur jag mår, hur Alvin och Milou mår och jag skriver små noveller om vårt liv här som hon älskar att höra om. Hon uppdaterar mig om vad deras syskon gör och vi kan prata om lite jobbiga perioder i livet. Ibland skickar jag bilder. Hon tycker det är roligt att jag hittar på så mycket med dom.

Jag tycker om att hon bryr sig om oss tre, och att hon följer upp hur det går för hennes valpar. Hon skrev igår att det har varit jätte högt tryck nu på valparna som kommer om någon vecka och att hon fått säga nej direkt till många. Hon vill nog egentligen att jag ska ta en valp och jag är frestad men det räcker med 2 hundar just nu.

I början hade vi mycket kontakt och hon verkade verkligen bry sig.
De sista åren svarade hon aldrig (jag uppdaterade henne om herr pudel blev sjuk osv) så nu har vi noll kontakt.
 
Ingen alls med labbens uppfödare. Har henne som vän på FB men det är allt.

Lagottons uppfödare hade jag bra kontakt med. Skulle kunna köpa av henne igen, eller be om hjälp om jag behövde kontakter.
 
Hellas uppfödare har en fb grupp där alla tikens avkommor och intressenter till tikens avkommor finns med. Där lägger vi alla upp lite olika med jämna mellanrum. Annars så pratas vi vid på messenger lite till och från men inte mer än så.
Hon bor ju tyvärr en bit bort så det blir ju inga snabbvisiter heller direkt.
 
Jag har kontakt med både nuvarande hunds uppfödare och min gamla hund som dog för 10 år sen. Inte varje dag men definitivt regelbundet. Men jag har kontakt med många av uppfödarna i min ras - vi träffas genom rasklubben och många av dem blir ens vänner efter ett tag.
 
Nej inte sedan det konstaterades att min hund är allergisk. Hen säger att hen vill ha uppdateringar men svarar inte på kontaktförsök längre. Har hen på fb och är med i hens grupp på fb men ingen kontakt.

Det var guld och gröna skogar när min hund fick toppresultat på utställning, höftledsröntgen och på bph men hen förnekar att hen har någon form av allergi i sina linjer och alla som skriver i gruppen om något problem/sjukdom raderas inläggen för och de uppmanas att ta kontakt via telefon.

Jag skulle inte köpt av hen alls om det inte var så att det var just min hund och honom köpte jag som omplacering. Jag skulle inte köpa från hen igen eftersom jag nu vet vilket tveksamt avelsmaterial hen avlar på.
 
Minns uppfödare lever inte längre så där finns ingen att ha kontakt med. Jag har dock viss kontakt med uppfödarens man som var den som omplacerade Minn till mig. Minns pappas uppfödare har jag på fb och insta och har sporadisk kontakt därigenom. Den uppfödaren är den som anordnat MH och MT för kullen, hon har tagit över en del av uppfödarrollen för Minns kull när uppfödaren tragiskt gick bort.

Viktors uppfödare har jag också kontakt med främst via fb och insta. Jag uppdaterar när det är nått och kan ställa frågor om jag undrar över något. Vi bor över 60 mil ifrån varandra så träffa så klart inte speciellt mycket.
 
Viktors uppfödare har jag också kontakt med främst via fb och insta. Jag uppdaterar när det är nått och kan ställa frågor om jag undrar över något. Vi bor över 60 mil ifrån varandra så träffa så klart inte speciellt mycket.

Vilken kennel är det? Skicka gärna PM om du inte vill skriva här :)
 
Jag har inte jättemycket kontakt med uppfödarna till Lasse och Gibbs. Kan alltid ställa frågor om jag vill, uppdaterar när vi tävlat osv, men inte så mycket kontakt utöver det.
 
De två förstas uppfödare är vår granne, så ja, där har vi bra kontakt.
Nästa hämtade vi i Italien, och hon är väldigt aktiv på Fb, Insta och i vår kulls Messenger-grupp. När man får åka till Italien igen är det inte omöjligt att vi förlägger en semester som inbegriper ett besök hos henne 🇮🇹
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 990
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 385
Senast: snorp
·
Övr. Hund Milou lider av extrem gosighet. Han har senaste tiden hittat ultimata stället att lägga sig på, nämligen precis framför/under mig och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 485
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp