Har ni kontakt med era hundars uppfödare? (Utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

Uppfödaren bad om att få bli facebook-vän och det kunde jag ju inte neka. :)

De gillar mina inlägg ibland men i övrigt har vi inte nån kontakt. Mycket beror nog på mig. Jagär ju lite skeptisk till min hund och ser en hel del oönskade egenskaper och är rädd att bli alldeles för kritisk om vi skulle ha kontakt.
Har skrivit några mail och fått lite råd men det är allt. Vi klickade inte heller när vi sågs så det känns inte naturligt att höra av sig.

Min första flat och den sista kom från samma linjer och jag hade god kontkt med uppföadare. Lite kul dock eftersom sista flatten var en omplacering. Det var maken som skötte kontakten med ägaren och jag var lite skeptisk. Men när den hoppade ur bilen hemma på gården smälte jag för den var jättevacker! :love: Frågade vad den hette och de sa Almanza Flip a Coin. :D
 
Jag har god kontakt med uppfödaren.
Vi tycker olika om mycket, men kommer bra överens. Hon har överlag väldigt god kontakt med sina valpköpare och även vi som har hundar där ifrån har bra kontakt med varandra. Två stycken har jag blivit väldigt bra vän med vilket jag är oerhört tacksam för. ❤️
 
Nej ingen alls, jag har inget större förtroende för uppfödaren pga saker som har uppdagats efter vi köpte vår hund. Det har inte varit något direkt fel i bemötandet men jag står inte för hennes sätt att avla, alls. Kontakten dog ut helt efter typ 2 månader. Hon har inte haft något intresse av uppdateringar efter det.
Väldigt tråkigt, med nästa hund kommer jag efterfråga en uppfödare som verkligen vill vara delaktig långsiktigt.
 
Min hunds uppfödare bor i Tjeckien så vi har sporadisk kontakt via facebook. Hon pratar inte engelska öht så jag använder google translate till allt. Skulle det vara något man undrar eller problem man har så kan man alltid lägga ett meddelande till henne. Ser inget behov av att småprata i övrigt.
Skulle du behöva hjälp med att översätta något till/från tjeckiska så är det bara att hojta till :)
 
Förhoppningsvis så har vi snart en tredje hund från samma uppfödare. Vi hörs/ses flera gånger i veckan.
 
Absolut. Pratar inte med dem så ofta nu när hunden är "vuxen", men av och till, och de finns alltid tillgängliga om det skulle behövas.
 
Har stort förtroende för uppfödaren till min hund. Vänner på Facebook och vi träffas fyra till sex gånger om året, och tjattar oftare än så. Hon har svarat snabbt och sakkunnigt på mina frågor, och hela tiden varit hjälpsam med råd och dåd.

Det bör tilläggas att hunden är en toppenhund på alla sätt, vilket jag hela tiden varit mycket medveten om. Men jag tror att hon hade varit lika hjälpsam om hunden hade haft hälsoproblem eller jag och hunden haft en knepigare relation. Hon är helt enkelt en duktig och seriös hundmänniska, så där hade jag stor tur, inte bara med valpen utan med uppfödaren också.
 
Jag kom precis hem från en baby shower för Alpinas uppfödare. 😂 Hon är en av mina bästa vänner så vi har nästan daglig kontakt och det är även hon som äger Shiera. Vi kände inte varandra innan jag köpte valp.

Shieras uppfödare bor i Norge så det blir ju inte samma sak men vi följer varandra på insta och fb och hon kommenterar alltid osv. Vet att hon alltid skulle ställa upp om det skulle vara något. 🙂
 
Med Zvantes uppfödare dog kontakten snabbt ut. Zvante och en kullbror hade allergi och var inte bra mentalt och uppfödaren avlade vidare på kullsystern... 🤷‍♀️

Med Tage och Eltons uppfödare har jag jättebra kontakt. De bor över tre timmar bort så vi träffas väldigt sällan (ännu mer sällan nu när det inte är några utställningar...), men vi följer varandra på sociala medier och vi skriver på messenger lite då och då. Undrar jag något har hon alltid bra svar. Vi har väldigt lik syn på hundar och allt runtomkring så hennes åsikter litar jag verkligen på om jag är osäker på något. Hon kör med helt öppna kort i sin avel vilket jag såklart verkligen uppskattar, särskilt när jag vet hur det blev med Zvantes uppfödare.
 
Kailzie är ju född som en papperslös gårdshund här i Skottland så någon ansvarsfull 'uppfödare' finns inte, men de gånger jag springer på min gamla arbetsgivare frågar hon alltid efter tanten i alla fall.

Chikas uppfödare hade jag kontakt med de första åren såtillvida att jag brukade skicka en årsuppdatering som jag vet uppskattades, jag skickade också resultaten efter hälsotesterna, men det rann så småningom ut i sanden. Nu har hon inga hundar alls längre såvitt jag vet.
 
Det känns som om det här med kontakt har ändrats, till det bättre med mer kontakt mellan uppfödare/valpköpare nu. Mina första hundar hade jag ingen kontakt med uppfödarna alls efter köp, då pratar vi -80-talet.
Senare tog jag en tik på foder och då var kontakten naturlig tills kontraktet blev uppfyllt. Jag hade ett otroligt bra kontrakt, sådana skrivs nog inte längre. Men efter det så hade vi inte kontakt mer, men det berodde på att hennes liv kom emellan och hon slutade mer eller mindre med hundar.

Min nuvarande uppfödare och jag har kontakt ofta, både via Fb och privat. Vi med hundar från henne har en egen Fb-grupp som är ganska aktiv. Vi försöker ses minst 1 ggr/år. Men vi bor 60 mil ifrån varandra och det tycker jag är synd. Hade vi bott nära varandra så hade vi nog umgåtts väldigt ofta, både för träning och jakt. Men även rent privat då vi "klickade" som vänner direkt.
Jag tror det hänger ihop med att det är så pass mycket lättare att ha kontakt och följer man någon på Facebook/Instagram så är det lättare att skicka ett grattis och någon kommentar än om det hänger på att man ska ringa och berätta.
 
Min ras är lite vanligare nu än förr men det är fortfarande en liten ras som ingen vet speciellt mycket om, finns så otroligt mycket fördomar om nakenhundar som verkligen inte stämmer, men sen framförallt Powder puff som vet ingen vet vad det är. När jag skulle köpa hund sist pratade jag med många kennlar men ingen planerade kull inom en bestämd tid. Det var jätte svårt att få tag på en bra uppfödare som skulle ga valpar inom rimlig tid.

Tog självklart kontakt med Alvins uppfödare som inte visste när hon skulle ta nästa kull, hon övertygade mig om att ta Milou fast jag egentligen ville ha en yngre valp. Men det blev ju bra iaf.

Vet några uppfödare jag aldrig skulle köpa av men sen finns det uppfödare jag tror skulle vara bra men det känns nästan som ett svek att köpa från en annan uppfödare än Alvins och Milous. Vet ju att det finns lite motsättningar mellan vissa uppfödare (har märkt det själv och hört från andra) så att välja någon annan blir liksom en sak inom kines världen.
 
Faktiskt bara en av dom :/ dom andra är lite äldre och det blev väl inte naturligt att hålla kontakt utan social medier.
 
Min ras är lite vanligare nu än förr men det är fortfarande en liten ras som ingen vet speciellt mycket om, finns så otroligt mycket fördomar om nakenhundar som verkligen inte stämmer, men sen framförallt Powder puff som vet ingen vet vad det är. När jag skulle köpa hund sist pratade jag med många kennlar men ingen planerade kull inom en bestämd tid. Det var jätte svårt att få tag på en bra uppfödare som skulle ga valpar inom rimlig tid.

Tog självklart kontakt med Alvins uppfödare som inte visste när hon skulle ta nästa kull, hon övertygade mig om att ta Milou fast jag egentligen ville ha en yngre valp. Men det blev ju bra iaf.

Vet några uppfödare jag aldrig skulle köpa av men sen finns det uppfödare jag tror skulle vara bra men det känns nästan som ett svek att köpa från en annan uppfödare än Alvins och Milous. Vet ju att det finns lite motsättningar mellan vissa uppfödare (har märkt det själv och hört från andra) så att välja någon annan blir liksom en sak inom kines världen.
Är det verkligen en liten ras? Tycker jag ser både nakna och puffar lite överallt /)
 
Jag har jättebra kontakt med uppfödaren, min hund kommer från Serbien så det blir på engelska när vi hörs.
 
Är det verkligen en liten ras? Tycker jag ser både nakna och puffar lite överallt /)
[/QUOTE

Ja man ser dom oftare än förr men jag tycker nog inte att dom är så vanliga. Och när vi tränar och tävlar har jag aldrig mött en puff eller naken på alla år.
 
Vet några uppfödare jag aldrig skulle köpa av men sen finns det uppfödare jag tror skulle vara bra men det känns nästan som ett svek att köpa från en annan uppfödare än Alvins och Milous. Vet ju att det finns lite motsättningar mellan vissa uppfödare (har märkt det själv och hört från andra) så att välja någon annan blir liksom en sak inom kines världen.

Det finns motsättningar uppfödare emellan i många, många raser. Det ska ju dock inte hindra dig från att köpa från en annan uppfödare som du känner förtroende till.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 075
Senast: Migo
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 065
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 446
Senast: snorp
·
Övr. Hund Milou lider av extrem gosighet. Han har senaste tiden hittat ultimata stället att lägga sig på, nämligen precis framför/under mig och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 511
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp