Har ni läst/sett om incidenten vid Ale stenar?

Masse

Trådstartare
Det har bl a skrivits om det i lokalpressen ( som jag inte kommer åt).
I stora drag var det ett som planerat in ett speciellt frieri vid Ale stenar. Om jag fattat det rätt var det lite senare på dagen när det är mer folktomt och ringen fanns i en blombukett plus att man hade hunden med sig.
Plötsligt dök det upp kor och som personerna skrev "var det också tre tjurar". Det blev panik hos de tvåbenta som springer iväg. I tumultet blir buketten med ringen uppäten och en mobil blir förstörd på något sätt.
Rätt skrattretande så här långt, speciellt för alla som är lite vana vid djur som går på bete.
Men det roliga och skrämmande, för alla djurägare är det man gör sedan. Man går på Facebook och frågar efter ägaren till korna. Man vill ha ersättning för der korna har förstört. För dom visste varken att där fanns kor eller att kor kunde bli arga på en hund i koppel.
Vad ska man säga?
 
Det första jag tänker är att det nog inte hände just i/vid fornminnet. Där är ju inte betesmark utan promenadområde, åtminstone alla gånger jag varit där. De måste ha varit inne i nån närliggande hage och snurrat.

De har varit inne bland stenarna och betat, i alla fall förr. Då var det gnäll om att stenarna blev förstörda när korna "slipade hornen" mot dem...

När jag var där senast, för ett par-tre år sen fanns inga kor, men det var gott om torra koläddor, så de hade ju varit vid stensättningen.
 
Det första jag tänker är att det nog inte hände just i/vid fornminnet. Där är ju inte betesmark utan promenadområde, åtminstone alla gånger jag varit där. De måste ha varit inne i nån närliggande hage och snurrat.

Jag var där för några veckor sedan och då var korna inne bland stenarna. De kändes inte det minsta aggressiva dock, men väldigt kontaktsökande.
 
Haha, tack för tipset, vilken härlig frukostläsning!! :D Stackars dom. Pontus som planerat det perfekta frieriet. ”Ett av djuren knuffade Pontus och två andra gick i stridsställning mot varandra.” https://www.expressen.se/kvallsposten/de-busfracka-kossorna-at-upp-forlovningsringen/
Men jises den artikeln bygger ju på fördumningen av samhället ännu mer :crazy:. På riktigt "Vid platsen för angreppet var det tillåtet för allmänheten att vistas i hagen" Det låter ju som om de blivit attackerade av en arme eller något
 
Men jises den artikeln bygger ju på fördumningen av samhället ännu mer :crazy:. På riktigt "Vid platsen för angreppet var det tillåtet för allmänheten att vistas i hagen" Det låter ju som om de blivit attackerade av en arme eller något

Precis vad jag också hakade upp mig på!

Den som skrivit artikeln vill uppenbarligen att man ska tycka synd om det korkade paret och kanske inte ens fattar att många skratta åt dem istället. Hoppas i alla fall att det får någon att tänka till innan man tar med sig en hund in i en hage med betesdjur. Man har ju fått häpna mer än en gång över folks naivitet.
 
Men jises den artikeln bygger ju på fördumningen av samhället ännu mer :crazy:. På riktigt "Vid platsen för angreppet var det tillåtet för allmänheten att vistas i hagen" Det låter ju som om de blivit attackerade av en arme eller något
Låter dessutom som att det skulle finnas specielt utpekade platser som är till för att allmänheten ska kunna vistas där. :confused: Till skillnad från alla andra platser där man inte får vara? Eller som ska vara garanterat säkra från oönskade inslag av natur- och djurliv?
Är allemansrätten helt utdöd? Det där med att man kan vistas överallt, men samtidigt gör det under eget ansvar?

Och "tvingades fly för sina liv" O_o
Det är väl en sak om de i sin rädsla kände så, men en helt annan när tidningen beskriver det som ett inträffat faktum.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp