Har ni "mål" med era relationer??

Cha9

Trådstartare
Jag är kanske en alltför enkel person utan så många stora drömmar och förväntningar på livet - utan helt enkelt nöjd om jag mår bra och är lycklig för stunden..
Min nyblivne sambo, som jag älskar högt, och jag har däremot emellanåt diskussioner som ofta mynnar ut i att vi inte alls förstår varandra och jag känner mig "intellektuellt otillräcklig" (hittar inget bättre ord..). Vi kommer från olika bakgrund - jag från arbetarsläkt och han från akademikerhåll (om det nu gör nån skillnad?) och vi bor i en liten "brukshåla" dit han är inflyttad.

Han vill gärna att vi diskuterar "gemensamma mål" med vår relation och det på ett mera abstrakt plan. Tex är det viktigt att reda ut hur man vill att vänrelationer ska se ut - och på vilket sätt de ska "berika och utveckla" en själv som människa. (Som jag förstår det, men jag kan ha fel, så anser han att "vänner" som inte delar ens värderingar och ideal egentligen inte är riktiga vänner..) Även parrelationen ska ses ur en sådan aspekt och att det är viktigt att "växa som människa". Eller - inte bara viktigt - utan "en skyldighet man har som reflekterande människa, vilket även berikar samhället i stort".

Och jag som är nöjd bara jag har några vänner över huvud taget :o , mat på bordet och ett trevligt vardagsliv :nailbiting: I mina tidigare relationer har "mål" varit betydligt mera konkreta, tex vad pengarna ska användas till, om man ska bo i hus eller lägenhet mm. Sådana frågor är jag och min sambo helt överens om - och det räcker för mig.

Jag är inte van alls att ta den här formen av diskussioner - och därför undrar jag - diskuterar ni sådana här frågor i era relationer (vänner eller partner)?

Jag har tex en väninna som är väldigt komplex som person (vem är inte det) - och som ofta "råkar" sätta sig själv i första rummet i alla möjliga sammanhang. (I väninnekretsen är detta ett känt faktum - och ämne för dråpliga diskussioner) Min sambo tycker däremot att hon är "outvecklad som person och saknar empatisk förmåga" vilket gör att han har svårt att förstå varför jag överhuvudtaget umgås med henne..

Jag tar det som negativ kritik, dvs att han "ser ner på mitt val av vänner" - men han påstår att det inte handlar om det. Det ska tydligen handla om att reda ut vad i min personlighet som gör att jag vill umgås med henne - eftersom den vetskapen kan hjälpa OSS i vår relation att utveckla varandra.. Jag blir alldeles snurrig :crazy:- och hinner bli ledsen för att jag upplever att han kritiserar mig. Han tycker att jag är konstig som inte är van att diskutera på det här sättet och menar att "det här måste vi reda ut eftersom vi har kommunikationsproblem" .
Jisses och hjälp!
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Som jag förstår det, men jag kan ha fel, så anser han att "vänner" som inte delar ens värderingar och ideal egentligen inte är riktiga vänner..

Shit, vilken otäck navelskådarklubb det blir - var min reaktion på den idiotin. Att möta någon som inte tycker likadant i olika frågor tycker jag är mycket mer berikande än att möta någon som redan har samma värderingar. För att kunna utveckla mig och andra.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Och till slut tycker jag inte att han ska ha så mycket åsikter om DINA vänner - när du inte efterfrågat det. Jag tycker att det är viktigt att man kan ha relationer till vänner som inte har med parrelationen att göra. Där liksom kopplingen inte behöver finnas.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Jag tycker att du analyserat det hela utmärkt och väldigt redigt i ditt inlägg. Nu har jag ju inte alls hela bilden av din sambo, men just i den här frågan låter han lite som en tonårig filosofistuderande som klär sig i "Nietszche hade inte heller så roligt"-tröjor och i hemlighet tycker att hen själv är bäst i universum. Sorry.

Har du frågat honom rakt ut om allt det här handlar om att han egentligen inte gillar den specifika väninnan som du berättar om? I så fall får han ju helt enkelt hitta ett sätt att leva med det faktum att du är vän med henne. Hur resonerar han kring sina egna vänner, eller gör han det över huvud taget?

Det kan ju också vara så att han helt enkelt tycker att det är kul att problematisera allt möjligt, bara för diskussionens skull. I såna fall kan du vänligt men bestämt föreslå att ni diskuterar något annat än dina vänner.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Jag tycker att det låter rätt uppblåst och pretentiöst, ärligt talat.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Har din sambo någon slags livskris eller något liknande?

Det låter i alla fall väldigt jobbigt att hålla på och utvärdera sina relationer på det sättet. Hade en kompis sagt till mig att hen utvärderade vår relation på det viset som din pojkvän beskriver hade jag blivit illa till mods tror jag.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Nu har jag ju inte alls hela bilden av din sambo, men just i den här frågan låter han lite som en tonårig filosofistuderande som klär sig i "Nietszche hade inte heller så roligt"-tröjor och i hemlighet tycker att hen själv är bäst i universum. Sorry.
+1 på den.

Och för att svara på frågan
diskuterar ni sådana här frågor i era relationer (vänner eller partner)?
så nej, det gör vi inte. Jag skulle ta genuint illa upp om någon, pojkvän som vän, skulle börja analysera mig och mitt umgänge med den utgångspunkten och på det sättet. Som om jag vore en mindre vetande och mindre värd, som någon sorts råtta på ett forskningslaboratorium.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Hehe. Jag gjorde ett test som vår förvaltningschef ville alla skulle göra på förvaltningen.
Där fanns en fråga som löd ungefär - väldigt ungefär men budskapet var tydligt;
När du möter en ny person hur tänker du då?
A Börjar prata med personen för att utröna om jag ha nytta av personen.
B Avvaktar lite för att se om det här är en person som kommer att tillföra min personlighet något.
C Jag ställer några snabba frågor för att bedöma personens potential -om det verkar ointressant avslutar jag snabbt och går vidare.
Man var tvungen att välja att fördela poängen 10 . Jag totalvägrade att sätta något alls.

Alla svaren var en triljon från hur jag tänker och att bedöma nya bekantskaper så - VA? Ha nytta av? Herreminje, jag är nyfiken på alla. Finns inte en människa som jag inte skulle vilja prata med. Om det sen blir en relation som jag har nytta av...ehhh, näää troligen inte.Men jag kanske har trevligt under tiden.

Min förvaltningschef har extremt svårt att dölja att han bedömer mig som en person han ALDRIG ser som en potential personlighet och som han aldrig kan ha något UTBYTE av och jag förstår efter testet hans människosyn och tycker mest synd om honom.
Jag tror nämligen att vi skulle kunna ha roligt på dom där tillfällena när vi måste umgås - vi har liknande musiksmak tex och humor.

Sist vi satt i en "social" situation och han själv satt sig bredvid mig och jag frågade - Men du som bor vid kusten, du bränner dig inte på solen? Han svar -Det är en lång historia som jag inte tror du vill höra. Jag blev helt ställd. VA??? Då hade jag väl inte frågat?

Jag tror människor som måste ha mallar för att växa som människor har problem med empati, sympati och låg självkänsla osv.

Självklart är det jättebra att man pratar om sitt umgänge så att inte relationen blir lidande men jag tycker TS kille låter som en klassiskt försök att alienera sin partner så jag skulle passat mig noga.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Jag tycker han låter som Sheldon i Big Bang Theori :p

Men jag kan ändå förstå vad din sambo menar på ett enklare plan - att om din väninna sätter sig själv i främsta läget alltid så kanske det inte är en så kul vänskap. Men vad det har att göra med er relation fattar jag inte.

Jag ser dock en öppning, om han anser att ni har kommunikationssvårigheter så skulle du ju kunna föreslå att ni tog hjälp för att reda ut dessa. Där kanske han sen kunde få hjälp att förstå att Du inte har behovet att analysera precis allt.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

i så fall är jag också en enkel person
Jag lever ihop med den man jag har ett bra liv ihop med och jag umgås med de vänner jag har något gemensamt med. Inget mer analyserande...
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Jag tycker att du analyserat det hela utmärkt och väldigt redigt i ditt inlägg. Nu har jag ju inte alls hela bilden av din sambo, men just i den här frågan låter han lite som en tonårig filosofistuderande som klär sig i "Nietszche hade inte heller så roligt"-tröjor och i hemlighet tycker att hen själv är bäst i universum. Sorry.

Det var ungefär det första jag tänkte också när jag läste ts inlägg.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Alltså, på ett allmänt plan kan jag (nog) förstå hur han tänker. Jag är grymt intresserad av personlig utveckling, ser det som en självklarhet att jag som människa ska försöka växa och bli "bättre" (dåligt ordval men hittar inget bättre just nu). Fast det handlar om mig och endast mig. Andra får göra som de vill (så länge de inte sårar någon annan). Och i en relation kan det ju finnas en vits med "personlig utveckling" om det behövs, typ som ett annat ord för problemlösning. Typ, om jag har lätt för att bli bossig och min pojkvän ser det som ett problem så kann det finnas en idé att prata om det och försöka se om det finns någon anledning och något sätt att lösa det på. Det är min typ av personlig utveckling, men jag skulle aldrig gå in på sådant "bara för att" (det känns som att be om problem). If it ain't broke, don't fix it. Vidare tycker jag det är grymt intressant hur andra människor tänker och fungerar och kan diskutera div. psykologiska fenomen i timmar. :D Men jag skulle aldrig pracka på någon annan det.

Och dina vänner förstår jag inte alls vad han har med att göra? Har du sagt att du inte är intresserad av att diskutera dina vänner på det här sättet? För det verkar som at than har dragit hela analyserandet ett par varv för långt...
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Jag tycker det låter jättefjantigt och förstår inte heller vad han har med dina vänrelationer att göra.

Men så kommer jag ju också från ett arbetarklasshem...:angel:
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Shit, vilken otäck navelskådarklubb det blir - var min reaktion på den idiotin. Att möta någon som inte tycker likadant i olika frågor tycker jag är mycket mer berikande än att möta någon som redan har samma värderingar. För att kunna utveckla mig och andra.


:bow:

Ska man inte kunna möta folk med andra åsikter? Jag tror det är JÄTTE nyttigt att umgås med folk som kanske ser på saker annorlunda från hur man själv ser på det. Då "tvingas" man reflektera och ifrågasätta sina åsikter och värderingar. Detta tror jag leder till UTVECKLING.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Sen för att svara på din fråga

Nej, eller klart vi har diskuterat om någon vän från min sida eller min sambos sida har tydligt dåligt inflytande. T ex för min sambos del så har han SJÄLV efter att sett det hela lite mer ut i från, valt bort många vänner. Detta för att droger var deras enda gemensamma sak. Eftersom det inte är något han håller på med längre, så drar han ju ingen nytta alls av att ha kontakt med de personerna (eftersom det var DÄRFÖR han hade kontakt med dem)
För övrigt från han vara vän med vem som helst. Dock är han en sådan person som lätt låter folk utnyttja honom, en vän av hans såg jag gjorde detta systematiskt och jag kunde inte hålla käft om det. När jag väl pekade ut det, så såg han det själv.
Nu kör han inte längre land och rike runt för att skjussa henne (gratis) eller bjuder henne på inträde när vi är ute eller köper en limpa cigg till henne för att hon använt upp pengarna på droger.
Hon slutade rätt snart höra av sig. Så mycket vän var hon:p
Men både han och jag tycker det är viktigt att vi har "våra" umgängen. Allt behöver man inte har gemensamt. Dock fungerar vi med varandras vänner hur bra som helst. Men skulle det vara någon han inte tycker om eller vise versa så ska inte det vara något hinder.

Jag trivs med honom, vi utvecklas ihop och enskilt. Vi älskar varandra och har numera en lugn och trygg vardag. Vad mer behövs?
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

:bow:

Ska man inte kunna möta folk med andra åsikter? Jag tror det är JÄTTE nyttigt att umgås med folk som kanske ser på saker annorlunda från hur man själv ser på det. Då "tvingas" man reflektera och ifrågasätta sina åsikter och värderingar. Detta tror jag leder till UTVECKLING.

:bow: :bow:

Ska man vara lite hård och sätta det hela i ett lite större kontext så var/ är det ju precis så (att bara acceptera "rätt" åsikter) som div. trevliga extrem-grupper arbetar, typ Hitlers Nazityskland, Al Qaida, EDL... Tyck som oss, eller dra - typ... Jag kan nog faktiskt inte komma på ett enda exempel där att bara acceptera likasinnade har lett till något gott.

Ironiskt nog är det just den typen av människor som bara kan umgås med likasinnade som jag har svårast att umgås med...
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Jag tycker det låter jättefjantigt och förstår inte heller vad han har med dina vänrelationer att göra.

Men så kommer jag ju också från ett arbetarklasshem...:angel:

Jag tror inte att det har med saken att göra. Min familj är akademiker i generationer tillbaka till renässansen ungefär, och jag tycker ändå som du om det här.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Ärligt talat låter han rätt pretto!

Några av mina favoritstunder är när jag, maken och våra vänner sitter och diskuterar högljutt och vilt om allt mellan himmel och jord. Taket är högt, nivån stundtals låg och vi håller definitivt inte med varandra om allt. Men det är helt underbart! :D Det om något är väl utvecklande?!
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Men herregud ett sådant jobbigt, uppblåst, självgott, överanalytiskt, pretentiöst ... miffo! Förlåt, men jag får ju för fasen klåda bara av att läsa!! Hur står du ut?

Detta var också min första tanke:

i den här frågan låter han lite som en tonårig filosofistuderande som klär sig i "Nietszche hade inte heller så roligt"-tröjor och i hemlighet tycker att hen själv är bäst i universum.

För att besvara frågan: Nej.

Vi är överens om var och hur vi vill bo och hur vi ska spendera våra pengar. Vi har gemensamma intressen, en bra vardag och bra sex. Så har det varit från början varför vi från en sådan grund, med den andres stöd, kunnat växa som individer, d.v.s. uppfylla våra egna individuella mål (som inte har så mycket med förhållandet att göra). Detta har inte diskuterats, utan det har bara blivit så. Människor som mår bra vill växa och vill låta andra växa och behöver inte ta till krystade prettoresonemang för det. Vi ger varandra utrymme, helt enkelt.

Och jag har verkligen inga åsikter om vem min partner umgås med.

Nej, det är inte en klassfråga. Både maken och jag är akademiker men kommer från högst skilda bakgrunder och vi får ihop det ändå utan krystade, pseudointellektuella/pseudofilosofiska resonemang.
 
Sv: Har ni "mål" med era relationer??

Det ringer varningsklockor här hos mig när jag läser detta. Dels tycker jag det är läskigt att han har synpunkter på dina vänner och den frågeställningen. För mig och de flesta jag umgås med så umgås vi för att vi gillar varandra. Alla människor har ju både bra och mindre bra sidor och det är ju helheten som gör en människa.
Sedan det där tugget om värderingar. Jag anser att det finns vissa värderingar som man måste dela om det ska funka att ha en relation absolut. Men de jag tänker på är så grovyxade liksom att de flesta klarar det. Sedan när det gäller värderingar av annan karaktär tycker jag tvärtom att det är väldigt utvecklande om man får ta del av andras. Jag vill verkligen inte bara umgås med dem som är lika mig och delar mina värderingar intressen etc.
Målet för vår relation är enkelt. Vi vill må bra och ha trevligt tillsammans. Göra varandras liv roligare och gladare. Vi har projekt tillsammans och en del framtidsplaner. Sedan har vi massor med egna projekt också och vari den personliga utvecklingen består i vet jag inte riktigt. Men jag kan se att vi kommer från diametralt olika bakgrunder så det är utvecklande tex.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 226
Senast: Whoever
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 708
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 660
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 211
Senast: Anders
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp