Har ni mycket svenskt i era hem?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag har blivit påmind om att jag har väldigt mycket svenskt i mitt hem, och funderar lite över om det här har något med mitt utlandsboende att göra eller om även folk som bor i Sverige har det så. Man brukar ju säga att personer som flyttar utomlands på många sätt blir mer svenska (eller var man nu kommer från) än någonsin, att man liksom förstärker sin "national identity" för att nästan kompensera lite för sitt utlandsboende. Jag funderar på om det kanske på något sätt är en bakomliggande anledning till min tendens att vilja köpa från svenska designers, eller om det hade varit likadant om jag bodde kvar i Sverige. Jag tror inte det, faktiskt. Kanske är det för mig även ett sätt att bota hemlängtan lite, att liksom känna att jag ändå är omgiven av Sverige, på något vis.

Eller är det så pass enkelt som att Sverige är ett ganska framstående land inom inredning och design, och att det därför finns mycket därifrån som faller mig i smaken?

Lite flummigt och rörigt kanske, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar!
 
Det finns mycket bra möbler, användningsvänliga och inom rimligt pris. Bara som att IKEA är svenskt är långt ifrån en slump.
Svensk design skulle jag klassa som generellt stilrent och djärvt på samma gång.

Har själv inte så många designermöbler som är svenska. Mig veterligen.
En laminofåtölj som jag fått för flera år sedan och några andra möbler som jag nu glömt vem som designat.

Vad gäller billigare möbler har jag från IKEA mest på kontoret. Enkla och hållbara.
Sängen är också IKEA sultan men med en stomme från furniture vilket tog en halv evighet att få ihop alla delarna.
 
Fem bokhyllor av dessa. Gillar att det är glas och IKEA. Någon kanske vet årtal? Gissar på 90-talet

72287010-D3FE-4C93-A8BF-987ED77B1C4D.jpeg
 
Jag älskar Rörstrand och svensk glasdesign, så har en del sånt. Annars har jag mycket svenskt konsthantverk hemma.
Möbler har jag typ bara råd att köpa billigt begagnat, eller så har jag hittat dom. Så där tar jag vad jag får tag i typ.
 
Har en del ikea-möbler som levt kvar sen studenttiden fortfarande, men har även en del Bröderna Andersson-möbler som jag gillar skarpt. Alla tavlor jag har är sånt mormor målat, eller jag+kompisar. Eller foton från nån i familjen. Annars är det mest blandat, ofta saker från nån av mina resor. Gillar svenska saker i köket också, tex porslin eller redskap!
 
Kom på att jag har en sängstomme från Engelsson också. Sedan några möbler som jag har fått men inte vet dess ursprung. Skulle kunna vara svenska. Det är en salig blandning här men funkar ändå på något sätt :laugh:

Edit: bild på sängen.
Hade gärna sovit i den om den inte var så liten
 

Bifogade filer

  • 642F9DD0-A4C5-4E66-B237-4AE90F6CDE35.jpeg
    642F9DD0-A4C5-4E66-B237-4AE90F6CDE35.jpeg
    290,5 KB · Visningar: 40
Jag har blivit påmind om att jag har väldigt mycket svenskt i mitt hem, och funderar lite över om det här har något med mitt utlandsboende att göra eller om även folk som bor i Sverige har det så. Man brukar ju säga att personer som flyttar utomlands på många sätt blir mer svenska (eller var man nu kommer från) än någonsin, att man liksom förstärker sin "national identity" för att nästan kompensera lite för sitt utlandsboende. Jag funderar på om det kanske på något sätt är en bakomliggande anledning till min tendens att vilja köpa från svenska designers, eller om det hade varit likadant om jag bodde kvar i Sverige. Jag tror inte det, faktiskt. Kanske är det för mig även ett sätt att bota hemlängtan lite, att liksom känna att jag ändå är omgiven av Sverige, på något vis.

Eller är det så pass enkelt som att Sverige är ett ganska framstående land inom inredning och design, och att det därför finns mycket därifrån som faller mig i smaken?

Lite flummigt och rörigt kanske, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar!
Jag har nog rätt mycket svenskt i mitt hem faktiskt, speciellt eftersom jag har en hel del gamla loppisfynd. Bland annat ett soffbord som jag köpte från IKEA fynd för närmare 20 år sedan. Det är så gediget och fint, i massivt trä. Sedan har jag saker som t.ex. min gamla guldpendyl. Tillverkaren är en svensk urmakare.
 
Har en majoritet svenska och danska möbler hemma pga gillar skandinavisk design. Porslin, inredningsdetaljer som ljushållare mm är mer blandat men också mycket svenskt. Ingen aning om huruvida skandinavisk design är internationellt framstående dock.
 
Jag har väldigt(!) mycket ikea hemma... Annars inte så mycket svenskt, vad jag kan komma och tänka på nu iaf.
 
Jag har blivit påmind om att jag har väldigt mycket svenskt i mitt hem, och funderar lite över om det här har något med mitt utlandsboende att göra eller om även folk som bor i Sverige har det så. Man brukar ju säga att personer som flyttar utomlands på många sätt blir mer svenska (eller var man nu kommer från) än någonsin, att man liksom förstärker sin "national identity" för att nästan kompensera lite för sitt utlandsboende. Jag funderar på om det kanske på något sätt är en bakomliggande anledning till min tendens att vilja köpa från svenska designers, eller om det hade varit likadant om jag bodde kvar i Sverige. Jag tror inte det, faktiskt. Kanske är det för mig även ett sätt att bota hemlängtan lite, att liksom känna att jag ändå är omgiven av Sverige, på något vis.

Eller är det så pass enkelt som att Sverige är ett ganska framstående land inom inredning och design, och att det därför finns mycket därifrån som faller mig i smaken?

Lite flummigt och rörigt kanske, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar!
Sverige tillsammans med Danmark och Finland är kända för sin design. Den skandinaviska inredningsstilen är ett koncept internationellt.

Vi har mycket svenskt (Ikea, Carl Malmsten, Bruno Mathsson mm) men också en hel del danskt hemma (gillar t.ex Klong och House Doctor). Och i köket har vi mycket finskt (Iittala).
 
Jag bor i Tyskland, och ja, jag tycker nog jag blivit lite mer ”svensk”. Min favvis är en stor ärvd dalahäst. Handlar gärna på IKEA och blir själaglad när jag hittar svenska produkter i mataffären. Säger bara SIA-glass! :love: (Men jag har även köpt Dafgårds frysta köttbullar, som jag aldrig skulle köpa ”hemma”, bara för att jag hittade det i affären mm mm... Intressant fenomen.
66B3ED9B-34CB-41BD-92B0-3C97AC87522B.jpeg
 
Jag har nästan bara skandinavisk design, svensk, dansk och finsk. Det gäller faktiskt allt, från möbler till tapeter. Men har "bara" bokskåp från Ikea ;)
Gillar den lekfulla men praktiska designen från -60-talet. Har dock ett italienskt hangjort marmorbord med ben i marmorblock i biblioteket, katten bland hermeliner :D
 
När jag skaffat möbler och saker har jag nog aldrig tänkt speciellt på ursprungsland. Jag har köpt det jag gillat och haft råd med.
Som engagerad i konstfrämjande och konstförening så har den konst som finns här nästan uteslutande varit regional, med något undantag. Det är det jag stött på helt enkelt. ;)
 
Jag har blivit påmind om att jag har väldigt mycket svenskt i mitt hem, och funderar lite över om det här har något med mitt utlandsboende att göra eller om även folk som bor i Sverige har det så. Man brukar ju säga att personer som flyttar utomlands på många sätt blir mer svenska (eller var man nu kommer från) än någonsin, att man liksom förstärker sin "national identity" för att nästan kompensera lite för sitt utlandsboende. Jag funderar på om det kanske på något sätt är en bakomliggande anledning till min tendens att vilja köpa från svenska designers, eller om det hade varit likadant om jag bodde kvar i Sverige. Jag tror inte det, faktiskt. Kanske är det för mig även ett sätt att bota hemlängtan lite, att liksom känna att jag ändå är omgiven av Sverige, på något vis.

Eller är det så pass enkelt som att Sverige är ett ganska framstående land inom inredning och design, och att det därför finns mycket därifrån som faller mig i smaken?

Lite flummigt och rörigt kanske, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar!

En hel del Ikea som inköpts de senaste 25 åren. Byter aldrig ut grejer men byter användningsområden emellanåt. Gillar också att designa egen inredning, liksom mer platsbyggd åt precis det ändamål man vill just där.

Har aldrig koll på designernamn eller ursprungsland 🤭 när det gäller inredning. Saknar rätt allmänbildning och intresse.
 
Jag har blivit påmind om att jag har väldigt mycket svenskt i mitt hem, och funderar lite över om det här har något med mitt utlandsboende att göra eller om även folk som bor i Sverige har det så. Man brukar ju säga att personer som flyttar utomlands på många sätt blir mer svenska (eller var man nu kommer från) än någonsin, att man liksom förstärker sin "national identity" för att nästan kompensera lite för sitt utlandsboende. Jag funderar på om det kanske på något sätt är en bakomliggande anledning till min tendens att vilja köpa från svenska designers, eller om det hade varit likadant om jag bodde kvar i Sverige. Jag tror inte det, faktiskt. Kanske är det för mig även ett sätt att bota hemlängtan lite, att liksom känna att jag ändå är omgiven av Sverige, på något vis.

Eller är det så pass enkelt som att Sverige är ett ganska framstående land inom inredning och design, och att det därför finns mycket därifrån som faller mig i smaken?

Lite flummigt och rörigt kanske, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar!
Det är ju rätt dyrt att importera möbler, så jag skulle säga att de flesta har rätt mycket inhemskt i sitt hem. Jag skulle t ex gärna ha velat haft ett Ercol-bord hemma, men gav upp det när jag insåg att jag skulle få importera det själv från England i så fall. Så nu har vi ett svenskt bord istället.

Sen finns det ju många svenska designklassiker som är fina, så man behöver ju inte gå över ån efter vatten heller. String t ex är ju en klassiker av en anledning.
 
Inser jag har mycket :) Gamla möbler från tiden när det fanns riktiga möbelfabriker i varje mindre samhälle. Både möbler från orten där jag bor idag och min tidigare hemkommun tre mil bort. I övrigt mycket glas och porslin som är svenskt. Tre svenska gamla hederliga stringhyllor. Vår Continental säng är tillverkad i Småland i alla fall :)
 
Jag har mycket nordisk (främst finskt och danskt). Inte för att jag letar efter det, utan för att det mesta som finns att köpa är nordiskt (långväga import av möbler är antagligen rätt dyrt eller rent skräp).

Dessutom tilltalas jag av designen, och det passar bra i nuvarande bostad.

Om jag är ute efter något speciellt börjar jag oftast leta bland lokala designers, och vidgar cirklarna efter det. Tex textil finns ju hur mycket som helst häromkring. (Kläder väljer jag ofta svensk design.)
 
Sverige tillsammans med Danmark och Finland är kända för sin design. Den skandinaviska inredningsstilen är ett koncept internationellt.

Vi har mycket svenskt (Ikea, Carl Malmsten, Bruno Mathsson mm) men också en hel del danskt hemma (gillar t.ex Klong och House Doctor). Och i köket har vi mycket finskt (Iittala).
Ja precis, det är det jag menade när jag skrev att Sverige är ett framstående land inom inredning och design. Danmark kanske ännu mer så. Men Klong är minsann svenskt och inte danskt, så det så! ;)

Jag bor i Tyskland, och ja, jag tycker nog jag blivit lite mer ”svensk”. Min favvis är en stor ärvd dalahäst. Handlar gärna på IKEA och blir själaglad när jag hittar svenska produkter i mataffären. Säger bara SIA-glass! :love: (Men jag har även köpt Dafgårds frysta köttbullar, som jag aldrig skulle köpa ”hemma”, bara för att jag hittade det i affären mm mm... Intressant fenomen.Visa bifogad fil 64386
Haha, ja visst är det lustigt vilka märkliga saker man plötsligt tycker blir väldigt viktiga/goda/spännande så fort man flyttar utomlands :D Spännande att det finns Sia-glass i Tyskland förresten, undrar hur det kommer sig!
 
Nu är jag intresserad av design och i kombination med att jag är road av nätauktioner så blir det mer och mer svensk design, men även lite danskt och norskt.

Däremot försöker jag aktivt fasa ut Ikea, dels för jag tycker inte de slits med patina och dels för att man kan hitta bra mycket mer gedigna möbler för samma peng på auktionerna.

Det är lite intressant att både Sverige, Finland och Danmark är kända som designländer, men det är rätt tyst om Norge?
 
Ja precis, det är det jag menade när jag skrev att Sverige är ett framstående land inom inredning och design. Danmark kanske ännu mer så. Men Klong är minsann svenskt och inte danskt, så det så! ;)


Haha, ja visst är det lustigt vilka märkliga saker man plötsligt tycker blir väldigt viktiga/goda/spännande så fort man flyttar utomlands :D Spännande att det finns Sia-glass i Tyskland förresten, undrar hur det kommer sig!
Det där med glassen (och andra svenska produkter) är nog att många tyskar generellt ÄLSKAR Sverige som tex semesterdestination. De flesta får lite glansiga drömmande ögon när de hör att jag är svensk, och börjar fråga om typ älgar, sjöar, skog och röda hus - och norrsken. Det gör nog att de ”tar med sig“ vissa produkter hem. Tänker jag mig.
 

Liknande trådar

Äldre Dagens lunchdiskussion på jobbet: Har ni/skulle ni kunna tänka er att anlita en städerska för att hjälpa till med städningen av ert hem...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
12 518
Senast: Vallmo
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 170
Senast: Wonna
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 164
Senast: Sar
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 742
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp