Har ni mycket svenskt i era hem?

Av vad jag begriper så är originalklädseln bara relevant på antikviteter.

"Modernare" (1900-tal) möbler kan du snarare få högre värde på om du låter klä om i ett bra tyg. Det kan till och med vara så att det tyget som den är klädd med finns i nyproduktion.
(Tygvärlden är stor och fascinerande)

Jag har sett Malmstensoffor och dansk design som blivit rena smycken efter att de fått ny och fräsch klädsel.
Det är en antikvitet. Rokoko. En föredetta antikhandlare sa det till mig. Vad du än gör klä inte om den. Samma sak med en äldre spegel med missfärgat glas. Det fick absolut inte bytas!
 
Fast jag har svårt att se att någon skulle köpa en möbel med trasig klädsel för att inte vilja klä om den. Greppar inte riktigt resonemanget.
Just på denna möbeln ska man inte byta. Speciellt tyg. Möbeln i sig är värd alldeles för mycket så vågar knappt sitta på den. Men tyget har gått sönder på ett ställe. Sådant stör mig men att klä om den skulle alltså minska värdet och verkligen inte höja det.
 
Fast jag har svårt att se att någon skulle köpa en möbel med trasig klädsel för att inte vilja klä om den. Greppar inte riktigt resonemanget.
Jag är med dig och förstår inte vitsen med läder som är så utslitet att det nästan pulvriseras om man ens tittar på det eller tyg som kommer med hål. Riskerar hellre en sänkning av värdet än att ha trasiga, schaviga möbler i huset. Ska man sälja till samlare känns det dock som ett annat typ av ball game.
 
Jag är med dig och förstår inte vitsen med läder som är så utslitet att det nästan pulvriseras om man ens tittar på det eller tyg som kommer med hål. Riskerar hellre en sänkning av värdet än att ha trasiga, schaviga möbler i huset. Ska man sälja till samlare känns det dock som ett annat typ av ball game.
Det låter väldigt överdrivet. Det är inte läder på soffan men de möbler som är med läder och som ägaren skött om är långt mycket finare tycker jag än en helt ny lädermöbel.
Äldre möbler ska man ändå kunna se på att de har använts. Gillar inte att man ska kasta allt så fort det blir nån fläck nånstans. Det är det jättemånga som gör. Snacka om köp och slängsamhälle :(

Edit: Hade velat ta kort på soffan men den står i förrådet hos min pappa i Stockholm så det är lite av ett projekt att ta sig dit i dessa tider.
 
Det låter väldigt överdrivet. Det är inte läder på soffan men de möbler som är med läder och som ägaren skött om är långt mycket finare tycker jag än en helt ny lädermöbel.
Äldre möbler ska man ändå kunna se på att de har använts. Gillar inte att man ska kasta allt så fort det blir nån fläck nånstans. Det är det jättemånga som gör. Snacka om köp och slängsamhälle :(

Edit: Hade velat ta kort på soffan men den står i förrådet hos min pappa i Stockholm så det är lite av ett projekt att ta sig dit i dessa tider.
Självklart ska man vara rädd om gamla möbler! Det är bla.a därför jag har två underbara gamla 40-talsfåtöljer som jag låtit klä om i ett häftigt tyg. Den kvaliten på fåtölj har jag itne råd att köpa idag.

Har också en mindre fåtölj som jag fått från min far hem. Den är ett smycke med sitt nya tyg.

Antikviteter är många gånger ett dilemma. Ska man ha dem framme trots att de är trasiga eller ska man gömma dem i nåt förråd. Kanske sälja och skaffa något annat för summan. Såvida de inte har affektionsvärde förstås.
 
Det låter väldigt överdrivet. Det är inte läder på soffan men de möbler som är med läder och som ägaren skött om är långt mycket finare tycker jag än en helt ny lädermöbel.
Äldre möbler ska man ändå kunna se på att de har använts. Gillar inte att man ska kasta allt så fort det blir nån fläck nånstans. Det är det jättemånga som gör. Snacka om köp och slängsamhälle :(

Edit: Hade velat ta kort på soffan men den står i förrådet hos min pappa i Stockholm så det är lite av ett projekt att ta sig dit i dessa tider.
Mitt hus har typ bara vintage, second hand och loppis möbler så jag är knappast den som slänger ut gamla saker. Däremot klär jag gärna om möbler och eller målar dem fina eller fixar till så att trä som blivit sunkigt och fult återgår till sin forna glans :)
 
Bor utomlands men har inte jättemycket svenskt. Dalahästar och Falujungfruar har jag en del men utöver det bara några IKEA möbler, mest för att det är den möbelaffär som ligger närmast där jag bor (1 km bort) och efter att ha bott här många år äger jag numera också en liten svensk flagga, behövde den vid en internationell fanträff för Werder Bremen för ett par år sedan.

Handlar däremot svenska matvaror och godis ofta, online och i Swedenshopen på IKEA.
 
Jag har nog en hel del svenskt. De allra flesta möbler är från Ikea och Mio. I köket finns både Orrefors, bruka, Klong, kosta Boda, rörstrand, Höganäs och svenskt tenn. Finns säkert mer som jag inte ens tänkt på är svenskt! Jag gillar svensk design uppenbarligen då det inte alltid varit ett aktivt val att köpa svenskt. Men tex Höganäs är sånt jag oftast köpt på plats direkt från designern/tillverkningen.
 
Majoriteten av mina möbler är från IKEA, minsta motståndets lag eller så. Arvegodset jag har kan jag inte tänka mig annat än att det är svenskt heller. Har klätt om en ärvd möbel från 50talet-ish, jag tänker att den följer med mig resten av livet. Matbordet + stolar är från Bodafors, om vi får bonus på jobbet i år tänker jag mig att stolarna kläs om. I övrigt har jag lite finskt glas + textil, svenskt glas och danska vaser. Jag är väldigt svag för dansk design! Övriga prydnadsgrejer är sånt som följt med från resor.
 
Min matrums mobel kopte jag i Sverige pa utforsel, det visade sig att fraktkostnad blev lite mindre an den skatt jag inte behovde betala. Nar det sedan kom till USA sa var priset pa mobeln precis under $3,000 (da nastan exact 30,000 sek) och man betalar inte tull annat an pa varor over $3000. :p
Mina gula skinnsoffor kopte jag pa Finlandia utanfor Stockholm och aven dar gick de pa utforsel och kom in i USA tullfritt och frakten var mindre an Svenska tullen.

Jag har ett par IKEA bokhyllor och ett par IKEA fatoljer ... men mina Dalahastar ar nastan bortglomda i ett skap, bara min Orrefors (jag har ganska mycket Svenkst glas) star bakom glasdorrar i ett IKEA skap.:p
 
Jag har nästan gjort det till en sport att inte köpa nya möbler. Allt jag äger i möbelväg är från början inköpt av någon annan (utom mina lampor). Men när jag jämför med vänner från t ex Thailand och Iran så är det uppenbart att smaken är skandinavisk. Det är trä, grått, Ikea inklusive en Billy. Inga grälla färger, inte en massa guld. Och få mattor.

Inga svenska symboler synligt dock. Vunnit lite porslin på hundtävlingar men de är undanstoppade.
 
Senast ändrad:
Hittade ett totalt bortglömt klassiskt 40 cm Kockums emaljfat - beige med gröna kanter - i matsalen igår. Har diskat rent det och nu står det på vardagsrumsbordet med handblåsta ljusstakar som jag köpt på typ Åhlens för 2000 år sedan. Tror de är från Spanien men nu räknar jag in dem som svenska 😆
 
Vi har massa svenskt då nästan alla möblerna är allmoge/’bonnabyggt’ eller hemmagjorda 😅

Smågrejer, porslin och tavlor har vi också valt svenskt/lokalt/hemmagjort.

Det utländska vi har är ffa lite inredningsdetaljer (textilier) från när jag bodde i Botswana.
 
Vi har massa svenskt då nästan alla möblerna är allmoge/’bonnabyggt’ eller hemmagjorda 😅

Smågrejer, porslin och tavlor har vi också valt svenskt/lokalt/hemmagjort.

Det utländska vi har är ffa lite inredningsdetaljer (textilier) från när jag bodde i Botswana.
Apropå "bonnabyggt", i sommarstugan har vi ett omålat stort klappbord i köket, den vippar om man bara så vilar sin armbåge på den :laugh: men jag älskar den! :love: Sådär grov med bägge trä"pussel" (vet inte vad det heter där man använder trä istället för spikar) och grova gamla spikar. Om sommarstugan skulle någon gång säljas så vill jag ha den :love:
 
Jag tror att det mesta vi har vi vårt hus vad gäller möbler är svenskt, (trots att ganska lite är Ikea). Vi har engelska tapeter i sovrummet men det är väl typ det :p Eller jo ett par möbler som en släkting har gjort och han är halvfinsk :D
När det gäller mindre inredningsprylar, textilier osv har vi en del som vi själva har köpt med oss från resor, men det mesta svenskt även där.
 
Jag har blivit påmind om att jag har väldigt mycket svenskt i mitt hem, och funderar lite över om det här har något med mitt utlandsboende att göra eller om även folk som bor i Sverige har det så. Man brukar ju säga att personer som flyttar utomlands på många sätt blir mer svenska (eller var man nu kommer från) än någonsin, att man liksom förstärker sin "national identity" för att nästan kompensera lite för sitt utlandsboende. Jag funderar på om det kanske på något sätt är en bakomliggande anledning till min tendens att vilja köpa från svenska designers, eller om det hade varit likadant om jag bodde kvar i Sverige. Jag tror inte det, faktiskt. Kanske är det för mig även ett sätt att bota hemlängtan lite, att liksom känna att jag ändå är omgiven av Sverige, på något vis.

Eller är det så pass enkelt som att Sverige är ett ganska framstående land inom inredning och design, och att det därför finns mycket därifrån som faller mig i smaken?

Lite flummigt och rörigt kanske, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar!
Vi har nog mest IKEA och ärvt o så, dvs svenskt antagligen men inte någonting av fina svenska levande designers, tyvärr kanske (det hade ju varit mysigt men) . (utom kanske en funkisgolvlampa jag fått som har något namn som jag glömt). Det enda riktigt medvetet köpta är väl köksbordet från någon svensk snickerifirma, så det är ju svenskt. Vi har inte någon annan europeisk stil, mer mellaneuropeiskt kan ju vara lite svulstigt för mig (tror jag, tänker jag?)
 
Senast ändrad:
Apropå "bonnabyggt", i sommarstugan har vi ett omålat stort klappbord i köket, den vippar om man bara så vilar sin armbåge på den :laugh: men jag älskar den! :love: Sådär grov med bägge trä"pussel" (vet inte vad det heter där man använder trä istället för spikar) och grova gamla spikar. Om sommarstugan skulle någon gång säljas så vill jag ha den :love:
Plugg tror jag det kallas med träspikar.
 

Liknande trådar

Äldre Dagens lunchdiskussion på jobbet: Har ni/skulle ni kunna tänka er att anlita en städerska för att hjälpa till med städningen av ert hem...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
12 519
Senast: Vallmo
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 170
Senast: Wonna
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 166
Senast: Sar
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 748
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp