Har ni några tips på smart spånförvaring?

E

eldhroka

Svärfar har en liten såg och det gör att jag får hämta spån gratis när han har sågat. I dagsläget använder jag mig av svarta sopsäckar men det är ju ett mörker.. Varje gång man ska lasta dem i eller ur bilen så går de sönder någonstans. När man sen ska ströa spiltan så går de sönder när man bär dem genom stallet.

Har ni några bra tips på en större spånförvaring, dock ej container, som man kan ha i stallet? Jag kan väl fortsätta att frakta spånen på detta vis till stallet men jag skulle gärna vilja ha någon typ av låda eller så att hämta spånen ur när jag ska ströa.. På affären har de just nu billiga plastlådor som rymmer 50 l. Har funderat på att köpa 10 st såna och frakta spånen i.

Tacksam för svar :)

mvh Anna
 
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

pappsäckar är bättre till spån, de rivs inte upp lika lätt.
gamla fodersäckar kan man ha också, men de är lite små.
 
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

Posten har bra säckar i nån slags nylon. Håller i evigheter, finns i två olika storlekar. Jag har nallat några att ha till hö, de är jättebra! Så känner du nån som jobbar på posten så kanske du kan få ett gäng den vägen.... Eller gå till ditt utdelningskontor och fråga snällt;) .
 
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

Får du inte tag i något annat så är blå sopsäckar mycket hållbarare än svarta. Något dyrare men dom går att använda flera gånger plus att dom är något större också.
 
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

Du kan hämta spånet i släpkärra ( med lock eller en pressenning över) och förvara det i en hög på stallplan med en pressening över . Om du har stor loge så kan man också bygga ett litet "fack" att ha spånet i..
 
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

Jag har byggt ut en vägg i logen så det blir som ett förvaringsfack. Jag hämtar spån i en traktorkärra men får köra in för förvaring med skottkärra. Skottkärran använder jag också när jag fyller på boxarna.
 
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

I väntan på att ta till något av tipsen som de andra kommit med kan du använda dubbla sopsäckar. En säck inuti en annan, alltså. Inte en lysande lösning men det funkar tills du ordnat något bättre.
 
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

Du kan hämta spånet i släpkärra ( med lock eller en pressenning över) och förvara det i en hög på stallplan med en pressening över . Om du har stor loge så kan man också bygga ett litet "fack" att ha spånet i..

Vad jag minns så var det ngn som lade in en bild av sin spånkärra. En omgjord hästtransport, tror jag det var, med praktiska finesser.
Ngn som minns?
 
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

Tack för era svar :)

Jo, jag har haft de blå sopsäckarna tidigare men de finns inte att köpa längre, inte där jag bor iaf :( Hittade dock tjockare, svarta sopsäckar)..

Det är inte mitt stall, jag har min häst inackorderad men köper spån och foder själv. De har sin spån i papperssäckar. Utrymmet för spån är litet, kanske 2x2 meter. I stallet står deras två hästar + min häst. Dessutom så är stallet byggt så att hö,spån, foderkammare coh sadelkammare ligger i en annan nivå än resten av stallet. Därmed går det inte att köra spånen med skottkärra.. Jo, går gör det väl, om man går genom hagen med de tre ungtjurarna.. Frågan är bara hur mycket spån man har kvar i kärran när man har passerat där :p

Jag har funderat på om jag kunde få ha någon sorts låda med lock i deras spånförråd och på så vis int ta upp så mycket plats men ändå slippa spånsäckarna.. Men för att frakta spån dit så skulle jag då ha mindre plastlådor (har köpt en 50 l låda som jag har hällt över luzernen i) som jag staplar in i bilen. (Jag förvarar det mesta av spånet och fodret i mitt eget stall och tar med lite i taget till stallet där jag hyrt in mig).

Jo, jag kan ju ta med mig spånlass på släpet och sen ha i spånet i en större låda iofs.. Jag är dock så värdelös på det där med att backa med släp i trånga utrymmen.. Deras stallplan är inte stor och där står det en släpvagn, tre bilar (inkl. min), cyklar och ibland någon moppe. Stallplanen är väl ca 5-6 meter bred och ungefär 10 m lång...:crazy:

mvh Anna

Som sagt, tack för era svar. Ska klura vidare :)
 
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

Hannely skrev:
Posten har bra säckar i nån slags nylon. Håller i evigheter, finns i två olika storlekar. Jag har nallat några att ha till hö, de är jättebra! Så känner du nån som jobbar på posten så kanske du kan få ett gäng den vägen.... Eller gå till ditt utdelningskontor och fråga snällt;) .
Tror du Posten sponsrar spånhantering?
 
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

Jag vet inte omd ekfunkar för spån men jag har höet i ikea säckar (du vet de där blåa man kan köpa). Annars en ren soptunna. Du vet sådana svarta höga som alla har nu förtiden. Där har jag mitt foder
 
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

Beror nog på vem man frågar.. Såna där säckar finns det miljontals av. Jag har ett gäng själv iaf! Har frågat chefen om jag fick ta och det var inga problem.
 
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

Hannely skrev:
Beror nog på vem man frågar.. Såna där säckar finns det miljontals av. Jag har ett gäng själv iaf! Har frågat chefen om jag fick ta och det var inga problem.
Ni kanske har bättre ekonomi än här, men jag tror inte min chef skulle godkänna det!
 
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

eldhroka skrev:
Svärfar har en liten såg och det gör att jag får hämta spån gratis när han har sågat. I dagsläget använder jag mig av svarta sopsäckar men det är ju ett mörker.. Varje gång man ska lasta dem i eller ur bilen så går de sönder någonstans. När man sen ska ströa spiltan så går de sönder när man bär dem genom stallet.

Har ni några bra tips på en större spånförvaring, dock ej container, som man kan ha i stallet? Jag kan väl fortsätta att frakta spånen på detta vis till stallet men jag skulle gärna vilja ha någon typ av låda eller så att hämta spånen ur när jag ska ströa.. På affären har de just nu billiga plastlådor som rymmer 50 l. Har funderat på att köpa 10 st såna och frakta spånen i.

Tacksam för svar :)

mvh Anna


soptunnor på hjul, sådanna som "alla" har stående vid vägen.
 
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

Tack för tipsen om soptunnor :-) Stallägaren var förbi och fikade igår och vi pratade om allt möjligt som gäller hästar.De hade också varit inne på det här med soptunnorna. Jag undrar vad det kostar att köpa en extra soptunna från kommunen? Får väl ringa och fråga :)

mvh Anna
 
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

Kommunen är nog skitdyra, kolla som det inte finns någon "prylhandlare" du vet en sådan där gubbe som köper och säljer allt i deras väg, de brukar kunna ordna det mesta även begagnade soptunnor som är fräsha.

Vi har dessa soptunnor till allt möjligt, förvaring, transport av spån och havre mm.

Jag kollade i en katalog på jobbet här där det sålde soptunnor, där kostade den lilla på 190 l 897 kr, vi köpte våra som låg på 240 resp 300 liter för 100 kr st hos "en sån där gubbe".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har ni några tips på smart spånförvaring?

Jag har sådana soptunnor och har kraftfoder i. De är jättebra och garanterat råttsäkra. På en del ställen kan man få tag på storsäckar i nylon. Ibland kommer bl a utsäde och gödning i sådana. Fast det blir nog tungt som attan och frågan är om de går att flytta för hand. Tror det får plats typ ett ton havre i dom.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Äldre Jag och familjen ska på en tredagarsresa till London i slutet av maj och jag kollar nu runt efter saker att hitta på. Den mesta av tiden...
Svar
16
· Visningar
709
Senast: machafuko
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: axel
·
Övr. Katt Jag hörde ett vildare liv från trädgården medan jag pratade i telefon och rusar ut för att se grannkatten och min ena i ett vildare...
2
Svar
30
· Visningar
2 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp