Har ni också promenadkatter?

Roxer

Trådstartare
Jag har slagits av en grej senaste dagarna och det är att båda våra två katter brukar vilja följa med på kvällskissen med hundarna. Normalt sett brukar det vara hankatten som hänger på ca 5 meter bakom mig och hundarna, men igår fick vi istället sällskap av honkatten. Hon varierade sig lite med att gå nära hundarna eller en bit bakom. Hankatten brukar dessutom vika av en bit innan vägarna in på tomter, men honkatten gick snarare närmare oss när vägen var lite större - så det var som att vara ute på koppelpromenad med alla tre djuren (hankatten låg hemma och sov). Lustigt nog är det bara kvällspromenaderna som det här fenomenet uppstår - vad kan det bero på?

Är det några fler som har promenadkatter? ;)
 
Sv: Har ni också promenadkatter?

Katter är kvällspigga, i skymningen vaknar jaktlusten... Min Såfin hänger också gärna med, men det är inte som att ha henne i koppel. Hon går lite hit och dit och jamar om hon tycker jag går för fort.
 
Sv: Har ni också promenadkatter?

Ja, det är klart. Våra brukar komma in och äta efter kvällskissen och sen är de inne över natten. Sen går de ut på dagarna och ligger på gräsmattan och mojsar sig. De hänger inte med då vi går ut med vovvarna dagtid.

Essi stod näst intill under Abbe (gamla vovven) igår så fort han stannade.. Bodyguard? ;)
 
Sv: Har ni också promenadkatter?

Min gamla katt var sådan och även min lillasysters. De hängde oftast med på kvällarna men kunde följa med vilken tid som helst på dagen. Min katt följde med hela rundorna, även längre promenader i skogen och precis i närheten av oss/brevid hunden under hela rundorna. Lillsyrrans däremot var lat och började klaga efter bara några meter. Hon vägrade dock att lämna oss och gå hemåt utan hon skulle med på även de längre promenaderna, men önskade hela tiden att vi skulle vända om så hon slapp gå så långt. Alltså brukade jag gå med hunden i koppel, min katt precis brevid och lillsyrrans tjatande några meter bakom.:p
 
Sv: Har ni också promenadkatter?

Hejsan.

Vår ena huskatt är en promenadkisse och följer gärna efter hunden ute eller så följer han efter oss utomhus när hunden inte är med men annars sätter han hellre på altan och njuter, han tar enbart promenad om man själv ska gå ut. Tycker det är sjukt mysigt med sådana katter.
 
Sv: Har ni också promenadkatter?

Ja jag har också !

Det brukar vara jag, hunden och tre katter som tar kvällspromenaden. Det är inte säkert att alla katter följer med hela vägen men det händer ibland.

Grannen som har 3 hundar och 12 katter brukar också vara ett rätt härligt följe
 
Sv: Har ni också promenadkatter?

kl

Min mosters gamla hund hade alltid sällskap av familjens katt. Katten täckte över hunden kiss och bajs då hunden inte mera brydde sig om sånt. Ordning och reda.
 
Sv: Har ni också promenadkatter?

Min katt brukar hänga med på promenad, men det är oavsett tid på dygnet man går ut. Inte alla promenader dock men nån gång per dag i alla fall (så länge det inte är vinter :eek: )
 
Sv: Har ni också promenadkatter?

Jag har en sådan kisse som följer med på hundpromenaderna. Mycket uppskattat här i kvarteret:) Folk stannar på cyklar, kommer ut ur sina trädgårdar och blir allmänt glada av det. Men ¨så är kissen & vovven bra vänner och går så fint bredvid varandra att man inte kan låta bli att le.
 
Sv: Har ni också promenadkatter?

Oja! Här är det oftast hankatten som är med. Och det är inga lugna rogivande skogspromenader när han är med.
Pratar konstant och busar igång hundarna så det är full rulle.

Han har alltid koll på oss när det är promenad på G och då blir det alltid skogen, för jag vill inte ha med mig hela ligan på vägen.

När han är kissnödig då hörs han över hela bygden. Skriker som en "stucken gris" om inte jag och hundarna väntar tills han är klar.

En dag när jag var på väg till postlådan, det är ca 200m dit. När jag nästan var framme så hör jag nått knepigt ljud och vänder mig om. Efter kommer min Belgiska jättekanin + 10 höns som också ville följa med, bara att gå hem med dem igen.
 
Sv: Har ni också promenadkatter?

Alla våra tre katter hänger med ut :D Men Frida följer med på långa promenader och släpper en inte ur sikte. Hon går med och jamar för fullt. Om jag går mot den farliga stora vägen så "vallar" hon mig hemåt. :p
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 033
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 803
Senast: Luff
·
Äldre Det här är ett fenomen jag verkligen lagt märke till nu när jag har en hund som är osäker bland folk. För att träna måste jag ju vara...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 958
Senast: mandalaki
·
Äldre Det blir mer spännande än man tänkt sig ibland.. Ska släppa ut hunden för en nattkiss. Öppnar dörren - där står ungräven. Och tittar...
2
Svar
24
· Visningar
10 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp