Har ni röntgat era avelsston?

Quin86

Trådstartare
Ja, som frågan lyder. Är era avelsston röntgade innan ni börjar betäcka dom? Eller kör ni på ändå? 😊
 
Våran är fri röntgad som 3 åring då dåvarande tränare ville se att hon var fri från lösa benbitar innan han satte henne i ordentlig träning. Annars hade vi nog inte gjort de 🤷🏻‍♀️Och hon var UA på röntgen och med blotta ögat kunde man inte se några förändringar på utsidan heller. ( Varmblodstravare)
 
Nu kanske inte min häst kan kallas avelssto eftersom hon nu ska ha sitt första (och ev enda) föl men hon är i princip röntgad från topp till tå. Och inte med anledning av aveln utan att det varit krångel med henne som tävlingshäst. Men det är klart att det är skönt att veta och få en veterinär bedömning att hennes problem med största sannolikhet inte är något som nedärvs.
 
Ja, som frågan lyder. Är era avelsston röntgade innan ni börjar betäcka dom? Eller kör ni på ändå? 😊

Jag håller på med islandshästar, och det som eventuellt röntgas för på dem är spatt. Alla hingstar från fem års ålder måste spattröntgas för att få betäckningslicens, men någon annan typ av röntgen krävs inte, varken på hingstar eller ston.

Vi har två ston, ett som är 7 och fick sitt första föl förra året och ett som är 15 och förmodligen skall betäckas i år. Har inte röntgat någon av dem och kommer inte heller att göra det om inte något krånglar. Båda fungerar problemfritt i ridning, så gör inga undersökningar som jag inte tycker behövs.

Vad är det för röntgenundersökningar som normalt görs på andra raser? Vilka åkommor förväntar man sig att kunna hitta på ett avelssto?
 
Olika i olika raser.
mina shetlandsston är inte röntgade, jag vet inte vad man skulle röntga på dem
new-foreststona jag haft och betäckt har inte röntgats
swb-stona har varit röntgade, men inte för avelsändamål
fullblodsstoet var inte röntgad
 
Mitt islandssto är betäckt. Hon är röntgad tidigare knän, haser och hals. Inte för hon skulle betäckas utan för hon haft problem med bakknäna. Röntgen är ua.
 
Tror det är ganska ovanligt att man röntgar friska hästar enbart inför betäckning, om rasen inte har rasbundna sjukdomar, som tex islandshäst och spatt.
Sedan vet jag inte, men det borde ju inte vara ovanligt att tex en 15 årig häst har små bifynd på röntgen som inte påverkar hästen, och då känner jag att så länge hästen mår bra och funkar kommer man ju inte bry sig om dem där små förändringarna på röntgen, tror många hästar skulle ha förändringar om man röntgade alla.
 
Vårt första "avelssto" fick bara ett föl hos oss och var aldrig röntgad, men riden på hobbynivå flera år utan några hältor eller andra problem.
Den avkomman röntgades inte innan första betäckning men hade tävlat fälttävlan i tre år upp till dåvarande cnc* nivå utan ledproblem.
Efter första fölet lånades hon ut till tävling och hade då diverse diffusa problem som utreddes hos veterinär och hon blev då också enligt fodervärden röntgad "överallt" utan att något hittades.
Efter att hon kom hem igen har hon fått två stoföl.

Avkomma nr 1 konstaterades med Kissing Spines innan de båda andra var födda, och när även nr 2 fick samma diagnos som 6-åring valde jag att röntga även nr 3 som då var 3 år och jag egentligen planerat att betäcka. KS även på den, så nu blir det inte fler föl på den linjen. Nu när jag pratat med gamla stoets fodervärdar i efterhand och frågat specifikt om ryggen röntgades så verkar det inte vara gjort, så är ju möjligt att även hon har anmärkningar där.
 
Ja, som frågan lyder. Är era avelsston röntgade innan ni börjar betäcka dom? Eller kör ni på ändå? 😊

Mitt sto är röntgad i hovarna för att utesluta hovbroskförbening, efter krav från rasföreningens styrelse. Men egentligen finns inga ärftliga sjukdomar som man kan röntga efter i min ras, så nästa sto (om inte detta sto får ett stoföl) kommer inte röntgas.
 
Mina ston är röntgade. Vill veta vad jag har och vad jag avlar på.
Varför skall hingstarna röntgas och inte stona tänker jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
1 614
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst har vad veterinären tror är en spricka eller en fraktur på hovbenet. Vi har röntgat två gånger, första gången 8 dagar efter att...
Svar
10
· Visningar
799
Senast: kryckan
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp