Har ni sett nåt liknande?!

G

Geisli

Ja, min nya breeeda bomsadel med en bomvinkel på 125 grader, alltså! :rofl: Ser ut som en pannkaka!

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1738291.html

Ni kan bläddra runt i fotoalbumet för att se fler bilder på sadeln.

Min islänning är 130 grader över manken, så denna sadel var INTE FÖR BRED för honom, utan satt riktigt bra. Efter de justeringar av stoppningen jag gjort idag så ska den sitta PERFEKT...

Köpte den igår som begagnad på hästsportsbutiken här i Kungälv. Men den är inte använd, knappt ens prövad. Den passade väl inte hästen så ägaren lämnade in den i butiken för försäljning.

Nu undrar jag: Är det någon som vet vad det är för sadel? Butiken kallade den bara för "Indisk xxxxw 18" " å visste inte var den kom ifrån när jag frågade.

Den är finare än de "indiska" jag har sett, då den är helt klädd i mjukaste, lenaste skinn, ovansida som undersida och bossorna är bra stoppade.

Det är en aningens ironiskt att jag efter massa års letande plötsligt i förbigående hittar en BOMSADEL som passar min "hopplösa" häst, när jag PRECIS har sytt klart bomlös nr två och är NÖJD med det resultatet... :p Men - jag ville ha en bomsadel som jag kan ha och hoppa i, och här kom den! Precis som jag fått färdigt bästa dressyrsadeln! ;) :bow: Bara att tacka stjärnorna! :o

Nån som vill gissa vad den kostade? :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har ni sett nåt liknande?!

scheisse! :D
det värsta jag sett i bomviddsväg var en sadel i bomvidd 38.. vet inte vad det motsvarar i grader??
 
Sv: Har ni sett nåt liknande?!

Jag har mätt avståndet mellan ortspetsarna på denna och kommit fram till att storleken på denna är 40! En firma jag hade kontakt med en gång, som fick en mankmall på min häst sa att han hade storlek 42...hehe.... :eek:

Men 38 är nära denna! :p
 
Sv: Har ni sett nåt liknande?!

haha, ja då finns det ju fler såna :p
den här var till en nordis. har en komips med islandshäst som är rätt bred (tycker jag :D )men han harn og inte mer än 33 kanske, den låg nästan bra på mitt halvblod som hade 32...
 
Sv: Har ni sett nåt liknande?!

Shit pommes frites, slutar du med hästar kan du använda sadeln på en elefant sen.... :D
 
Sv: Har ni sett nåt liknande?!

Hahaha, ja visst är den helt otrolig! När jag först såg den i affären så tyckte jag den var rena missfostret, men var tvungen att pröva den för skoj skull...Var så ÄCKLIGT bred att sitta i på den låtsashästen de har i affären...:eek: Men så slog det mig att det är ju fasen så det känns att sitta på min häst, så den kanske kan passa - måste ta hem å pröva! Å väl på hästen var den superbekväm! Verkligen tokgillade känslan att stå i fältsits och även att sitta ner i den.

Affärsinnehavarna hade fått in den samma dag å hade börjat skratta när de såg den! Å första tanken är ju om den har blivit överkörd av nåt eller vad?! :p Å såklart passar den MIN häst...hm! Men nu har jag börjat vänja mig å tycker den börjar bli den vackraste sadeln på jorden.... :banana:
 
Sv: Har ni sett nåt liknande?!

Misstänker att det är fler islandspållar (o andra breda modeller) som egentligen borde ha något sådant på ryggen, men som får gå o trängas i för små sadlar... Grattisgrattis!
 
Sv: Har ni sett nåt liknande?!

heylan skrev:
Misstänker att det är fler islandspållar (o andra breda modeller) som egentligen borde ha något sådant på ryggen, men som får gå o trängas i för små sadlar... Grattisgrattis!

Ja, det vore konstigt om min häst vore ett genetiskt undantag för rasen. Hoppas marknaden anpassar sig mer, så det slipper vara mer undantag än regel att ha nåt som passar. Fast jag måste säga att jag inte sett någon islänning som ser ut som min... :p Inte ens hans mamma... :D :o

Tack för grattis! Det är verkligen något makalöst som hänt! :-)
 
Sv: Har ni sett nåt liknande?!

DEN vore intressant att prova på mitt 5 åriga sto, hon är så satans bred och rund att jag inte vet vad jag ska ta mig till:crazy:
 
Sv: Har ni sett nåt liknande?!

Ja, tänk om jag visste vad det är för en sadel och var den kommer ifrån! Då kunde jag ju tipsa dig! Men det finns ju vissa specialsadlar numer, bl a Kaupre Ridsport har ju en tysk bomsadel upp till storlek 42 eller vad det är....

Ändring: var inne på deras hemsida å hittade den inte...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har ni sett nåt liknande?!

Vad är det för märke? Var kan man köpa den?
Pris?

Har ett litet helsicke med sadlar till mina hästar!

Hls

Banderilla
 
Sv: Har ni sett nåt liknande?!

Banderillas skrev:
Vad är det för märke? Var kan man köpa den?
Pris?

Har ett litet helsicke med sadlar till mina hästar!

Hls

Banderilla

Ja, det är ju det jag också är nyfiken på! Köpte den som begagnad (dock oanvänd) med okänt ursprung. Betalade ynka 500 kr för den! Å den är betydligt finare än liknande sadlar jag vet kostar 2900 kr.

Men om du verkligen söker en vid sadel så kan du ju hitta på t ex Hästlagret i Hjo, de har visst upp till storlek 40 (som jag mätt att denna är). Annars är det ju bomlöst jag tveklöst tänker på när du säger att du har ett helsicke med sadlar... :idea:
 
Sv: Har ni sett nåt liknande?!

Weeeii nu lättade mitt hjärta lite, att det FINNS så breda sadlar. Har en sadel som är superbred till min nsv, men den är för liten i övrigt. Alldeles för kort osv.
Den såg ut att kunna passa honom jättebra. Tror inte Charlies kommer få in några sådana till försäljning :p
Men Hästlagret i Hjo, har de bra priser?
 
Sv: Har ni sett nåt liknande?!

en sån tror jag att jag skulle behöva till min foderhäst som är en ardenner det är inte lätt att få sadlar till han just nu så har jag en western o en gamal manskapssadel....
 
Sv: Har ni sett nåt liknande?!

Bara jag som inte tkr den ser stor ut?
:rofl:

rider en nordsvensk .. hennes sadel ser ju ut sådär typ (:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp