Har ni stallbandage?

C

Catinca

Är lite nyfiken på hur ni använder stallbandage på era hästar.
Jag har det på min unghäst när hon fått gå ett lite hårdare pass. Allt för att undvika gallor.
Vet dock personer som alltid packar in hästen i stora stallbandage varje kväll.
Vill gärna höra era åsikter om stallbandagens vara eller inte vara!!!

(Det suckas lite över mig och mina lindor i stallet, men jag vill göra allt för att hästens ben skall hålla)
 
Använder inte stallbandage.

Dessutom tvistas det väl om stallbandage verkligen gör någon nytta mot gallor.
 
Precis!
Men det är lite trist om det skulle hjälpa... Därför använder jag dem bara efter tuffare träning.
Och då kanske det kan kvitta. Hm...
 
Jag använder liniment och bandage efter hoppträningar.
Jag har även bandage när hästarna är på meeting och går hårdare än vanligt.
 
På min häst hjälper stallbandage mot gallor iaf. Har han stallbandage = inga gallor, inga stallbandage = gallor... Började med stallbandage på honom då veterinären rekommenderade att han skulle ha det på nätterna för värmens skull eftersom han har haft problem med sina kotor. Har använt Back on Track-paddar under stallbandagen och jag tycker att det fungerar jätttebra. Inga gallor och (peppar peppar) han är än så länge fräsch i benen.
 
Har inte stallbandage på någon av hästarna (från 5 till 27 år), tycker inte det behövts då ingen av dem har gallor. Däremot är jag mkt noga med ordentlig avskrittning och stretching efter hårda pass.
 
Jag har på min gammla häst (23 år...), alltid på vintern, på sommaren om det är riktigt varmt så behöver han inte. Har det för att bättre på blodcirkulationen, värme ----> blodkärlen vidgar sig ---> mer friskt blod till benen!
Han svullnar dock inte extremt mkt utan lindor, har sett betydligt yngre hästar som svullnar dubbelt så mkt!

Och det är INTE sant att om man har börjat, så får man fortsätta!! Benen vänjer sig inte, men om det som gör benen bra tas bort, så är det ju en självklarhet att det blir sämre igen.... Logik... :smirk:

Unghästen (-98) har endast i undantagsfall. T.ex om han har slagit sig på benen eller så.
 
23-åringen lindas bak varje natt. Upptäckte att han var lite gallig, provade att linda och han blev bättre. Sen slarvade jag med lindandet några nätter och han blev gallig igen. Så nu är det varje natt som gäller. I övrigt kan jag tänka mig att linda efter extra hårda pass etc.
 
Lindar endast vid skador eller dylikt. Inte i vanliga fall. Pålle kan bli lite gallig i bak om han står men inte när han arbetas. Vill jag öka blodgenomströmningen använder jag arnikaliniment. Funkar fint. Men det behövs sällan.
 
Min häst lindas bara på ett ben pga en skada hon haft. Då har jag Back on track-pad under fleecelindan. Det har gett bra resultat på den galla som kom av skadan (men som faktiskt fanns lite grann innan också). Den har blivit mycket mindre av denna behandling.
Jag tror inte att vanligt stallbandage hade hjälpt utan här är det nog Back on track-paden som gjort nytta.
 
nej jag har inga, bara om det hänt nåt speciellt så jag måste ha. :p
 
jag brukar linda valakens ben när vi har haft ett hårt tränings pass.

den högdräktiga damen har däremot börjat svullna i sina bakben på natten så hon har stall lindor på natten för att öka blodsirkulationen och på så vis ha lättare att transportera bort vätskan :)
 
Sköthästen började lindas varje natt eftersom hans ben svullnar när han står inne, med lindorna är benen torra och fina när han ska ut i hagen igen på morgonen.
 
Så ofta jag kan; back on track paddar och några lindor från typ källquists, fulgula :p Jag tycker att det hjälper iaf, han har en knöl på ena framkotan för att han stryker sig och dom VÄGRAR ta på/av benskydd (han skulle bara behöva ett...) så jag har BoT-paddar när jag mockar o gör allting i stallet så att det blir värme där, funkar skitbra :) Den har krympt iaf :)
 
Min häst har dte nästan varje kväll, hon blir tjock under natten då hon bara står stilla och med bandage blir det ingen tjockhet i benen
 
Vi lindar stora hästen om han har tränats lite hårdare än vanligt.. Lindar man rätt så är det helt suveränt, benen ska hålla länge och orka med mkt.
 
lindar om han är svullen.
lindar efter hårdare träning med arnika under.
lindar om equisaken säger att jag ska göra det för -någon- orsak.

lindar inte ofta över natten (har ofta lindir vid ridning men det är bara för att det är fint)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
913
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 423
Senast: manda
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
606
Senast: valy
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
956
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp