HAr ni totalt tröttnat på hästar någon gång? Ang skador, motflyt o där

ako

Trådstartare
Hej alla!

Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna, trots skador ibland, konstant tidsbrist och allt annat det innebär, varit min stora källa till glädje. Har varit igenom både det ena o det andra, men alltid tyckt att hästarna har varit värda det mesta.

Saken i sig: Konstant motflyt vad det gäller skador sedan 1999 (innan dess, inga skador. Köpte ponnyn 1988 o storhäst 1994). Att allt nu känns ännu värre har säkert till stor del att göra med att min pappa dog för en och en halv månad sedan o allt blev nattsvart därför. Detta ska dock inte handla om pappa, utan om hästarna (till den som tycker jag låter allt för deppig: Lugn! Har en underbar sambo :love: o härliga vänner...).

Som sagt; till och från motflyt sedan 1999, då jag pensionerade min hbl valack, som jag då haft i fem härliga, skadefria o mkt givande år, efter en senskada (red FT på den tiden o ville inte utsätta honom för risken att skadan skulle gå upp). Han lever i största välmåga som promenadhäst o är till mycket glädje för sin promenadmatte :). Köpte ny pålla, som efter att jag haft henne i ett år fick en mysko bakbenshälta som till dags dato inte är diagnosticerad. Har varit på div kliniker inkl scint på Ultuna utan resultat. Hältan syns bara på böjt spår o tottan är glad. Betäckte henne (snälla, ingen kritik om att avla på skadade ston. Hon var 11 när skadan kom, den kom över en natt o hon hade hållit för flera säsonger i MSV fälttävlan) fick en fin liten fölis :love: . Har nu lämnat ut stoet på foder till en tjej som ska ta föl på henne.

Köpte, efter mkt funderande, ny pålle (igen) i november. 6- årigt sto som köptes från uppfödaren men hade stått på utbildning hos min fd tränare o tillika fd arbetsgivare, m a o en person jag tyckte mig kunna lita på. Trevlig, pigg o glad häst på alla sätt. Enda defekt är en parallellförskjutning på h f o intånig b f, men inget som min vet tyckte var något att bekymra sig om. PUCKAD SOM JAG VAR köpte jag henne alltså trots inkorrektheten. Självfallet gick hon dock igenom bes u a.

Tre veckors glädje med min nya häst... Vid första träningen säger sedan dressyrtränaren att hon inte ser ren ut... Förtvivlan och ilfart till Strömsholm o hältutredning som visade diagonal kotledsinflammation v b och h f. Behandling, vila.

Sedan gick min pappa och dog ganska så plötsligt mitt upp i alltihopa, och p g a detta blev ombehandling o återkoll förskjutet med några veckor. För tre veckor sedan kollade vi henne iaf, o hon var helt ren. LITE glädje mitt i bedrövelsen. Började skritta.

Igår hade jag equiterapeuten här, som check innan igångsättning tänkte jag... Hon konstaterade dock att totta var spänd i hela kroppen o att hon var onormalt muskelfattig i ryggen (vilket jag självfallet sett redan från början, men bara trott hade att göra med att hon behövde jobbas mer, ut o klättra etc). Inget kul besök, alltså. Nu ska jag tömköra i tio dagar, sen kommer hon tillbaka o kollar o behandlar vidare. Equiterapeuten var dessutom mer bekymrad för p- förskjutningen än vad min vet var :( ... Hon tyckte även att om Nasse inte musklar på sig SNART med tömkörning e t c att jag borde röntga ryggen på henne.

Alltså: Hästen är spänd o ansträngd i hela kroppen efter att ha vilat i två månader i hage och skrittat i tio dagar: Ingen kanonprognos, direkt.

Jag orkar inte mer!!!! Orkar knappt se hästarna just nu. SJÄLVKLART får de adekvat skötsel, men inte mkt utöver det. Stackars gamla ponnyn som inget ont gjort har jag knappt ridit alls de sista månaderna, först p g a pappas död och sedan för att detta med nya hästen alldeles har fått mig att tappa sugen vad det gäller hästar på ett sätt jag aldrig gjort förut.

Funderar oxå på vad jag ska göra om det är något "ordentligt" fel på Nasse. Tycker det känns etiskt fel att ta bort henne, hon busar ju glatt i hagen med lysande ögon o min filosofi är rent allmänt att "mina hästar lever så länge de mår bra", men å andra sidan, om hon inte gå att rida på alls, vad ska jag göra? Har ju redan pensionärer upp över öronen (som alla tre visserligen kan ridas på rätt nivå) o ville ha en RIDhäst. Känns ju sjukt att äga fem hästar (varav två ute på foder; tidigare nämnda valack o sto samt gamla ponnyn, ettåringen o denna nya olycksfågel), bo på en hästgård med skrittväg till ridhus o tränare o inte kunna vara igång o rida annat än eventuell promenadridning. Vet att det är dumt att grubbla på detta i förskott, men kan inte låta bli. Kan ju inte heller värdera N's liv lägre än de andra gamlingarnas... Å femtielfte sidan; ska hon gå här i en hage i kanske 15 år o skrota? En häst som jag har haft egentlig glädje av i TRE veckor...

Fy fasiken... Dessutom känns det ju otroligt, att OM det är något riktigt allvarligt fel med henne (typ kissing spines) att hon skulle ha fått det efter TRE veckor hos mig. Vill heller inte tänka mig att jag blivit "lurad". Och, visst, jag kanske målar fan på väggen...

Dessutom ska kanske tilläggas att jag kämpat med en envis vrickning på åringen i nästan två månader. Den verkar dock äntligen ha läkt ut.

Är bara så ofantligt trött på alltihop... Känns inte som om det är värt allt slit längre... Vad göra för att orka igen? Och vad göra med stoet OM det verkligen ÄR något REJÄLT fel på henne?

BLÄÄÄÄÄ! Tack ni som orkade läsa hit!!

Anna-Karin- Bruden som måste ha retat de högre makterna på något sätt...
 
En liten parantes bara om nyköpta hästen. Det är inte ovanligt att de reagerar med ledinflammationer ganska snart efter köp trots att de är besiktade UA. Oftast så rider nya ägaren ANNORLUNDA (menar inte sämre elelr ngt, men annorlunda, annorlunda upplägg, annorlunda krav, kanske sitter lite annorlunda etc) och detta är det som sagt inte ovanligt att de reagerar på med ledinflammationer. Dessa brukar dock om de svarar på behandling inte återkomma.

Sen hjälper ju inte det grundgrejen, den att hästeriet blivit tungt och tråkigt nu. Kanske du ska ta en paus och vänta in åringen?
 
Jag tycker synd om dig. Jag har haft en del problem själv och sitter i exakt samma situation som dig. Jag har precis köpt ny häst som visade sig ha ont i ryggen redan efter ett par dar. Först trodde jag det berodde på att hon stått och spänt sig under transporten (ca 8-9 timmar), men det blev aldrig helt bra. Precis som din häst så är min lite parallellförskjuten, 4 år, köpte henne av uppfödaren, hon var på inridning 2 mån innan jag köpte henne. Hon är lite omusklad. Självfallet gick hon genom vet besiktningen gjord på klinik.
Jag har varit till klinik med min häst, men det blev jag inte så mycket hjälpt av, visserligen röntgades ryggen ua, men jag vet fortfarande inte varför hon har ont. Hon har blivit behandlad med kortison och fått antiinflammatoriskt, men hon har fortfarande ont. Hon är enligt vet ohalt. Equiterapeuten tycker hon är ojämnt musklad och har låsningar/spänningar i ländryggen. Hon sätter inte gärna hb under sig utan ställer ut benet lite istället. Min equiterapeut har däremot inte sagt något om parallellförskjutningen. Är lite nyfiken på vad den kan ställa till med.

Har du pratat med förra ägaren? Med tanke på att du haft henne så kort tid så kanske du kan försöka häva köpet. Jag har själv haft de tankarna, på något sätt måste man försöka bevisa att problemen fannas tidigare vilket kanske inte är helt lätt eftersom hon gick igenom ua på besiktningen.

Du blev väl inte så mycket hjälpt av det här inlägget, jag ville bara berätta att du inte är själv om dina problem.
 
Du har rätt att lämna tillbaka hästen i ett halvår efter att du har köpt den. Det är konsumentverkets regler.

Inte 100% säker, men 99%, kolla upp det om du "vill bli av med" hästen...
 
Jo, jag vet att det är vanligt, och min stora förhoppning är ju att det trots allt är så. Trodde och hoppades mycket på den teorin ända fram till equiterqpeuten var här. Tycker tyvärr det är lite för skumt att hon är så spänd i hela sin muskaulatur efter att nu ha vilat i två månader i hage o sedan skrittats i tio dagar uppsuttet.

Men, som sagt, ingen är gladare än jag OM det inte är något hemskt och farligt, och hon med lugn och genomtänkt igångsättning (och ev massage, equiterapeftbehandlingar, glucosamine o dyl) kan fungera. Har ju inte värdscupen som mål, men skulle gärna vilja kunna komma till LB-LA nivå i både hoppning o dressyr på sikt. Om det är så enkelt att ryttarbytet orsakat problemen så är det ju något som kan lösas.

Skulle helst av allt göra som du föreslår och vänta in Krumelur (lulla runt lite på gamal Bolla så länge), men har man tagit fan i båten får man ju ro honom i land, tyvärr. OM det skulle vara så illa att jag måste ta bort Narciss (dumt att gå händelserna i förväg - jag vet) så blir det definitivt INTE någon annan pålle, utan då väntar jag på att K ska växa till sig.

Hej så länge
 
Stackars du oxå!!!!! Skönt att inte vara ensam, men väldigt tråkigt att fler sitter i samma båt :(.

Pratade m gamla ägaren både före o efter första Strömsholmsbesöket, men inte mer sedan. Nej, då, det har aldrig varit fel på henne...

Ang häva köp känns det ju som om det måste finnas något "riktigt" att ta på (röntgenförändring e d), något som verkligen måste ha funnits från början, men visst 17 har jag haft tanken. Å andra sidan, som Alexandra skriver, mga hästar blir knackiga vid ryttarbyte. Å tredje sidan, om det är så väl så är det inget egentligt problem. Hoppas...

Å hundrafjortonde sidan: OM pålle har en allvarlig, kronisk skada (medfödd eller förvärvad) kanske det är bättre att lita på försäkringen o få den utslagen o ta bort den så att inte förra äg försöker sälja igen o pålle får gå o ha ont hos någon som kanske inte är lika uppmärksam som jag?

Suck! Nu ska jag ut o rida en sväng på gamla tjockisponnyn för att skingra tankarna.

Skriv gärna o tala om hur det går för dig!

Lycka till!
 
Nja, så enkelt är det inte, och väl är väl det. Annars hade ju ingen vågat sälja hästar alls, om de kunde komma tillbaka "utan anledning". Det är inte som ett par byxor man kom på att man inte gillade när man provade dem hemma.

Däremot, om man kan visa på att hästen har ett s k dolt fel som fanns redan vid köptillfället, kan man få lämna tillbaka den i upp till två år. Det blir dock av naturliga skäl svårare att bevisa att skadan redan fanns vid köpet ju längre tiden går.

Tack för tipset, ändå.
 
ÄR TRÖTT....

Du är inte ensam!!
Allt började för mig, oxå 1999.
På valacken upptäcktes en cysta i knäleden hb, opererades, & klarade konvalecensen bra. Sattes igång & red ett par ritter 00, 01 & 02. ( Är ( VAR) arab & distanshäst.) Blev halt i maj 02, konstaterades pålagring i kronleden + hovbroskförbening, samma ben (hb). Behandlades för inflammationen som pålagringen orsakat, & blev OK. Åkte sedan till klinik av annan anledning med honom, där visade han hälta på tre ben, röntgades i h b knä & cystan är tillbaka. Får han utdömd, & tas bort i nov 02. Har en ny pållis köpt i okt 02, som matvägrar, tar tid & evighet innan vi kommer tilltätta med problemen ( sept- 03). Vill ej ha Hö, utan allt vänder när hon får hösilage. Tar sig dock lite redan under sommaren ( 03), med hjälp av gräset. Skadar sig dessutom i boxen dec 02, rullar fast i ett galler, ( bränner hål på höften, som tog 1, ett!!! ÅR att läka) Nu har hon 2 ggr på kort tid ( jan & mars( igår 10/ 3) 04) drabbats korsförlamning, & troligen är det hennes " älskade" hösilage som är boven. Tar jag bort det, så blir hon mager igen.
Valackens mamma var dräktig, fölar april 03. Fölis ligger fel, kommer med bakbenen först & tar 1½ h att få ut honom.
Är död vid födslen. Stoet blir mkt sjukt, svävar mellan " liv & död" ett par dagar innan det vänder. Drabbats av bukhinneinflammation, livmodersinflammation, förlossningsfång & förstoppning. Tillbringar ett par veckor på djursjukhus.
Så, du är inte ensam, & jag förstår att du är på god väg " att ge upp". Men jag tror ändå att man reder det tillslut. även om tiden på vägen, kan tyckas VÄLDIGT lång.. Jag undrar hur lång???
 
Jag kan väl sälla mig till skaran av olycksdrabbade. För mig började det -97. Min dåvarande häst - den vackraste i hela världen och den mest underbara - Kapatcza, en arabflicka på dryga 10 år, började utveckla underliga beteenden som visade sig vara hälta i alla leder alla fyra ben. Hon blev utdömd en flera behamdlingar och vila sommaren -98.

Jag köpte en ny häst sommaren -98, satsade stort på en klar tävlingshäst - nu skulle jag äntligen få tävla!! Första säsongen var det problem med vaccinationerna (fel uppgifter från vet. m.m.), men vi fick vara med på en liten klubbtävling på hösten. De tre nästföljande tävlingssäsongerna hann vi avverka sammanlagt 3 !!!! tävlingar. Det var hovbölder och andra mer eller mindre konstiga hältor. Till slut insåg jag vart detta var på väg och köpte mig en "påläggskalv" hösten 2000. Under sommaren-hösten 2000 pågick av och till behandlingar och vila av tävlingshästen. Kunde sätta igång honom på hösten och han verkade fräsch igen.

Under våren 2001 började han krångla igen. Halt tänkte jag - och visst det var han. Ny behandling + vila ledde till att vet. tyckte att jag skulle sätta igång honom. Jag tyckte inte att han var fräsch. Flera återbesök på olika kliniker - samma svar - rid.

På hösten 2001 fastnade min "påläggskalv" i stallet och skadade sig så svårt att jag fick ta bort honom. Två månader senare fick jag ta bort tävlingshästen. Sedan stod jag där utan häst!!

Jag köpte då två nya hästar - för att ha en i reserv - då kunde det inte bli fel. En skulle även bli avelssto var det meningen. Hon betäcktes förra året och är konstaterat dräktig med levande foster (i förrgår). Den andra, som jag skulle ha och tävla på, skadade sig i höstas och var nära att avlida inne på klinik. Jag vet fortfarande inte om hon kommer att bli ridbar igen - det kan bara tiden utvisa -låååååååång tid.

Så nu står jag här igen, med två hästar och ingen att rida :smirk:. Så visst kan man misströsta. Har många gånger under denna tid tänkt att det vore bättre med en annan hobby, men de är ju så underbara!! :love:

Lycka till med dina pållar - man kan väl inte ha "motflyt" hela livet, någon gång måste det vända - så tänker jag!
 
Jo, jag vet att det är vanligt, och min stora förhoppning är ju att det trots allt är så. Trodde och hoppades mycket på den teorin ända fram till equiterqpeuten var här. Tycker tyvärr det är lite för skumt att hon är så spänd i hela sin muskaulatur efter att nu ha vilat i två månader i hage o sedan skrittats i tio dagar uppsuttet.

Vad har det varit för underlag i hagen? Is? Har hon varit broddad eller obroddad? Kan ju vara ett halmstrå men de spänner sig REJÄLT när de står/går på is hela dagarna. Märks tydligt på oskodda individer som man inte kan brodda..

Sen, som lite uppmuntran så första gången equiatrikern tittade på min så tja, han lät väl ungefär slaktfärdig. Spänd som en fiolsträng i hela högersidan och kunde inte länga den (jag förstod precis varför vi hade högerdrag och hamnade i dikena i högergalopp..) och dessutom spänd både här och där på vänstersidan. Nu har jag dock en himla bra equiatriker som mest tyckte 'Såja, det är inte så illa som det låter, det är inte alls ovanligt att hästarna är såhär första gången jag träffar dem', och alla ggr efter så har detju bara varit lite på hans 'problemställen' (vb och hf). Nu har ju equiatriker olika åsikter, min är sällan negativ ang prognos, och hon har sällan fel. Så gräv inte ner dig riktigt än ang equiatrikerns utlåtande (om du kan, jag vet hur det är..)

*kram*
 
Fy 17 att vi är så många otursförföljda... Håller alla tummar för att fölis tittar fram levande o välskapt!!
 
ja förstår hur du känner,jag har åxå haft oflyt länge nu..har fått en häst för ett halvår sen ungefär som antagligen har kotledsinflammation nu...:( inge kul alls...men lycka till med hästarna och ge inte upp..
 
Broddad runt om... Fast, de kan ju spänna sig av att gå på is ändå. Håller tummarna o ska bort o tömköra när ridhuset blir ledigt i kväll.

Känner inte denna equiterapeut ännu, första gången jag anlitade henne. Den jag anlitat tidigare (sist är för två år sedan) hade så eländes mycket att göra, så jag provade med den här istället. Har fått henne rekommenderad av flera kompisar o tyckte själv hon verkade vettig. Hon försökte ju muntra upp mig, men jag fick känslan av att hon var rätt bekymrad för alla spänningarna.

Har inte du varit på kliniken i dag? Hur gick det? HOPPAS det gick bra!!!!!! Vem vet, du kanske är i full färd med att författa en rapporttråd just nu.
 
Jag brukar orka ett ganska bra tag, men sen kan det minsta lilla utlösa "katastrofen", ibland verkar det som att man inte skall ha häst, men numer ger jag upp tidigare än innan, eller jag gör "allt jag kan" men fortsätter det att jävlas så är det inte meningen bara....

Hade en älkling som ALLT bara sket sig med, så fort han var i ordning så hände det något, och det var inga vanliga ledinflammationer uten mycket huvudbry blev det :crazy:..höll på några år och det som utlöste allt var bara vanlig feber...DÅ bestämde jag mig för att aldrig sätta en vagn mer på honom...sådär blir det för mig...jag kämpar o kämpar och sen är det bara det lilla som får mig att ge upp...som om nån talar om för mig....men GE dig.

Peppar peppar, nu är det många år sen jag hade nån krångelhäst, och jag hoppas dom inte visar sig heller :D
 
OMMMMM!!!!!! :(
Jag är SÅÅÅ LESS just nu!!
För ca 3 veckor sen blev min starthäst sparkad och fick en spricka i frambenet = 4-8 veckors STRÄNG boxvila...!!! Han var nu jättefin å hel efter en del skavanker å vi skulle börja köra fort inför kvalet....men icke...
INTE nog me det!
I förr går blev min ANDRA travare oxå sparkad!!!!! Nu bara hoppas jag att inte hon oxå fått en spricka eller nå.....
Hon är dock inte halt än..men väldigt svullen,,,,
FY FAN va allt känns surt!!
Just nu skulle ja kunna sälja allt å börja samla frimärken istället.......... :mad:
 
Jag den sanne entusiasten har lyckats med konst stycket att köpa två hästar som blivit utdömda månader efter köpet.
Med tiden har jag tuffat till mig i alla fall lite och skulle snarast lämna tillbaka en häst som inte var korrekt för man blir så ledsen och man lägger så mycket tid och energi på en häst som är sjuk.
Är det en häst som man ägt ett tag så är det självklart att man biter i hop och tar hand om sin häst så långt det bara går, men det är inte så man bör börja sitt nya hästägande.
 
Jo, men det är ju så himla svårt både att vara tvärsäker på och att bevisa att något fanns där innan köpet (även om det börjar luta åt att jag inte riktigt tror på att hon aaaaaaaaaldrig varit skadad tidigare...) Måste man inte ha något "riktigt" att ta på, t ex en stor, fet röntgenförändring eller liknande för att ens våga andas om att låta köpet gå tillbaka?

För visst är det så, att det är denna NYA skadade häst som absolut blev droppen vad det gäller hästledan. Tidigare har jag ju fortfarande tänkt framåt, vidare i hästvärlden, men nu känns det bara SÅ hopplöst. Glädjen över henne är liksom förtagen.

Men visst, om det inte går att konstatera att det är något allvarligt fel på henne o hon funkar efter equi behandlingarm så är ju allt fridens. Det är ju trots allt en jättetrevlig häst som jag valt just för att hon tilltalar mig.

Trevlig helg!

Anna-Karin
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 236
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 616
Senast: Lhas
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 504
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp