Har ni varit med om ett sto som brunstar som mitt?

B

BREA

I flera dagar varje gang den har donnan brunstar gar hon inte att hantera ordentligt. Hon blir galen..
Hon ar snall men det blir nastan farligt att hantera henne, ga in i boxen, leda henne, ja allt bara for att hon tror att varenda liten beroring ar en hingst man ska trycka sig upp emot.
Haromdagen da jag fyllde pa vatten i boxen trykte hon upp mig mot boxvaggen sa jag trodde jag skulle do, fick ingen luft, och det har ar ingen liten sak min lilla bjasse ar pa 168, jag var tvungen att ta mig loss pa nagot vis sa jag anvande tander och fingrar till att nypa henne sa hyrt att hon flyttade sig. Stackaren maste det gjort jatteont pa men vad skulle jag gora...

Jag alskar denna hast och marker verkligen att nar hon brunstar blir on helt anorlunda, en knapp i huvudet, en svallvag av hormoner, det ar sex sex och ater sex som finns i hjarnan pa henne.. ater gor hon inte ordentligt da heller..

hon ar valdigt utmattad efter en sadan har period med all ratt, nafsar *karvanligt* putar pa en med huvudet om man kommer fram till henne, sta dagarna i anda med uppskjuten bakdel huvudet hangande och ingen mat ar nog ingen barnlek. Direkt efter brunsten blir hon som vanligt igen, pigg glad snall och flyttar sig nar man ror henne istallet for att trycka emot..

finns det nagot hormonmedel for sadana ar hastar? ar det nagon annan som har en liknande hast?
 
Sv: Har ni varit med om ett sto som brunstar som mitt?

Har jag lagt in traden under fel rubrik ar det bara att flytta :)
 
Sv: Har ni varit med om ett sto som brunstar som mitt?

Inte så extremt som din men en stallkompis häst var jättejobbig o nu är jag rädd att mitt sto kanske är så oxå. Hon har bara gått med ston sen hon föddes o nu i dagarna flyttar det snart in en valack här som har varit här o hälsat på o jag gillade inte mitt stos beteende....

Munkpeppar ska väl kunna funka men det verkar vara delade meningar om det har jag läst. Nån som har bra råd? Veterinärt?
 
Sv: Har ni varit med om ett sto som brunstar som mitt?

Borde det inte fungera att sterilisera ston? Jag är inte insatt men som en sista utväg?
 
Sv: Har ni varit med om ett sto som brunstar som mitt?

Mitt sto var liknade så där förut. Minns att min veterinär gav henne en B-vitamin spruta och efter det har hon blivit väldigt harmonisk. Ex. brunstade hon nästan jämnt och ständigt förut, nu märks det knappt.
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni varit med om ett sto som brunstar som mitt?

oj later jattebra med b-vitaminssprutan, men ar det nagonting du gor konturnueligt?

Sterilisering har jag tankt pa da jag last om det forut men har for mig att det ar en ganska stor kostnad nogon som vet? I artiklen stod det ochsa att de var inte helt sakra pa att det skulle hjalpa med en sadan operation, men det borde det gora.

Hon har ganska bra stam sa tar antagligen ett fol pa henne(sa slipper hon ochsa brunsten ett helt ar) men efter det kanske man kunde prova om inget annat hjalper om det verkligen for effekt och utifall priset ar rimligt. Da jag kanner att jag enkelt skulle kunna lagga ut nagra tusen for badas skull.

Och foresten, ursakta mig att jag skriver utan alfabetets sista bokstaver.:)
 
Sv: Har ni varit med om ett sto som brunstar som mitt?

Vi gav henne bara 1 spruta och har sedan fodrat extra med B-vitamin vid pälsfällningen. Hennes brunst och pälssättning brukar ligga ungefär samtidigt så det brukar hjälpa hennes humör..
 
Sv: Har ni varit med om ett sto som brunstar som mitt?

Var ett sto på ridskolan som var sån, såfort du kom bakanför manken var du där för att sätta på henne, hon vart inte långvarig...
gick enbart att sadla om man var flera, att sätta på benskydd var ett halvt projekt och hon hade värsta muggen påväg mot rasp på bakbenen, men det var bara att glömma att kunna komma nära nog att behandla...
dessutom var hon jätte känslig, såfort det kom nya hästar så brunstade hon, och det var stor rulians på det stället= ständigt brunstig
Hon var dessutom 170 plus ...
Men hon var riktigt trevlig att rida när man väl kom upp, men vad hjälper det...
 
Sv: Har ni varit med om ett sto som brunstar som mitt?

Munkpeppar funkar på min som just nu är grinig vid ridning o som tur var inte vid hantering, lika dant var det i höstas ett tag.
Jag köpte tinktur men det fanns inte i affären denna gång så det blev hela örten istället o det var ingen hit tyckte hästen, får knappt ner den fast jag blandar ut med allt annat gott hon gillar.
 
Sv: Har ni varit med om ett sto som brunstar som mitt?

Ja, munkpeppar hjälper lite. Och total isolering från omvärlden skulle jag tro. Det har jag såklart inte prövat. Kommer inte pröva och rekommenderar inte någon att pröva.... :)

Tycker att hästar som inte är i balans är mer benägna att brunsta och hingsta sig. Ex hingst som rullade på liten sten och fick ont i ryggen blev mer och mer hingstig (ond cirkel -spände rygg mer då också) tills vi kom på problemet. Samma med sto som fått ont av virus i huden (utslag), mer brunstbeteende än när hon var som hon skulle. Obalans kan ju även vara pälssättning etc så b-vitamin kan kanske hjälpa därför. Någon mer som tycker sig sett något mönster?
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 471
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 074
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp