Bukefalos 28 år!

Har ni varit med om något liknande???

B

Becca85

Idag på morgonen skulle jag ta ur hästarna. När jag skulle ta av min häst hennes täcke som hon haft under natten. Så ville hon klia sig på box dörren och det brukar hon få göra så jag vände mig om och hängde upp täcket. Och då smiter hon ut och jag efter henne, men det var lönlöst att få tag på henne.

Så jag gick i i stallet för att hämta grimskaft och något att locka med. Men då hör jag henne och ser genom fönstret att hon kommer tillbaka. Då går jag lungt mot henne och lockar på henne då kommer hon. Och så visar jag henne in igen och hon går tillbaks till hennes box......

Har aldrig varit med om att en lös häst gå in igen i stallet??? Hon måste ha varit lite knäpp i morse. Har ni också stött på något som det här???
Becca
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

"Våra" går alltid in i stallet igen om dom kommer lös... de springer möjligen runt och velar lite tills de inser att alla hagar är stängda :D
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Vilka duktiga hästar. Trodde min skulle gå till hagen eller något sånt. Men när ingen annan följde med så gick hon in igen. Igen annan var ju ute....
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Är det ingen mer som har en liknande situation att berätta???
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Sådär gjorde en liten ponny vi hade innan också.Hon lyckades alltid meckla med boxdörren på något vis och få upp den ,då rusade hon ut glad i hågen och sprang ett varv runt stallbacken sedan rusade hon in igen och bad om att få bli insläppt.:smirk: Hon var så himla rädd att vara ensam utan sin flock.
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Vi de få tillfällen mina varit lösa har de uppspelta tagit ett par varv i trägården sen har de kutat in i stallet och ställt sig i sina respektive boxar.
Tack o lov
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

En häst i stallet sprängde staketet och drog järnet. Tog naturligtvis med sig alla andra hästar också. Efter att ha härjat runt ett bra tag sprang min häst in och ställde sig i sin box medans de andra hästana forsatte att härja runder. Där stog min häst med öppen boxdörr o flämta helt ensam. Det är inte annat än att man känner sig lite stolt!:angel:
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Hi hi... Vilka hästar det finns. Men hon har aldrig smitit förut. Utan hon brukar bara stå där och klia sig och sen när hon är färdig så väntar hon på att gå ut. Hin tyckte väl att jag var för seg då på morgonen. Var väl inte rikitgt vaken.
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Ganska normalt att en häst som kommit lös söker sig tillbaka till tryggheten. Stallet & kompisrna.
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

ja, det är väldigt normalt.. t.o.m i andra stall känner sig hästar trygga..
jag var på skolDM i helgen och då kom en häst lös på bana (tränset hängde i en martingal eller liknande och runt bakbenet) hoppade taffligt över ett staket mellan banan och framridningen, nästan in i ett ekipage där, sprängde bommen från framridningen och rakt upp i ett ridskolestall där den aldrig satt sin fot förut.. så nog drar stallet och tryggheten inne i en box med hästkompisar runtomkring..
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

För min del låter det inte som nåt ovanligt;)... Var glad över att den gör så:D
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Jo det får man vara. Har varit med om hästar som drar ut från stallet och så går de inte att fånga sen.
Min häst brukar inte vara så lätt fångad. Så när hon mset så såg jag en hel dag framför mig med att fånga henne. Inte så kul. Så då blev jag stolt över att hon gick in igen.
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Jag hittade en av mina bekantas hästar ca 100 meter från stallet en morgon, längs vägen. Utan grimma... Inget rep hade jag så jag la handen på ganschen och gick in i stallet, han visste precis vart han kom ifrån och lunkade snällt med.

Och sen har vi ju min gamla favvis som tröttnade på sommarbetet, kröp under staketet och gick in och ställde sig i sin box och krävde frukost... Hon var ingen hag-häst inte.
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Hi ha haaa. Vilka smarta hästar. Det har jag aldrig hört om tidigare. Att en häst går in från sommar betet. Undra om det finns fler. Brukar vara att de inte går att från in från sommar betet istället.
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

"Tappade" min häst i paddocken efter ett löslongerpass och hon knatade dierkt in i stallet. Inget kul att vara ute själv ju.
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Mina hästar springer alltid till grannarna :crazy:
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

*kl*

Mina hästar springer alltid in i stallet om de har kommit lösa, men bara om de kommer lösa ensamma.
I höstas rymde två av stona i stallet, min häst och kompisens, så vi fick jaga dem över trafikerade vägar och nysådda åkrar, efter ca en timme och ett helvetes springande fick vi äntligen tag i dem.
Men ibland när det inte går att fånga min tjurmupp till häst i hagen så brukar jag ta de andra och låta henne gå lös, och då springer hon några varv på stallplanen först tills hon inser att de andra är inne i stallet och då kommer hon springandes helt uppjagad och rädd för att hon har blivit övergiven, sen går hon snällt in i sin box och ställer sig.
Likadant om man löshoppar och de råkar komma lösa, då springer de alltid in i stallet, förvisso inte alltid in i sina boxar, men antingen det eller så fastnar de vid hösilagebalen:p
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Dom drar sig hem i alla fall, sen att det är intressantare att stanna hos tjurarna och äta av deras mat är en helt annan sak ;).

Jag hade en häst tidigare som hoppade in i hagen i fall hon kom lös och ingen annan följde efter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: tessan.g
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
981
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 548
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 692
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp