Har ni vilodagar?

S

__Stilett__

och i så fall hur ofta?
står hästen helt på sin vilodag eller gör ni ngt annat?

min häst brukar ha 2 vilodagar/vecka då han bara går i hagen.
sista tiden hr han fått extra vila ca 3 dagar/vecka.
 
jo. han får vila en gång i veckan, men han går ju ändå i hagen såklart. :)
han står oftast helt, men ibland kan vi leda honom eller bara skritta i sisådär 10-15 minuter.
 
Hon vilar alltid på lördagar för då orkar jag inte rida efter jobbet och det blir oftast samma sak på söndagar. Och sen går hon tre-fem dagar i veckan.

Inget bestämt egentligen.
 
ca 1 dag i veckan. står oftast helt, men ibland skrittar vi en kortare tur i skogen.
 
Z 17 år vilar 1 dag/v, han vilar då helt. Går i hage förstås. W 5 år vilar 3 dgr/v, går i hage. M dräktig, 13 år vilar 2 dgr/v, C 13 år bantas (hehe) vilar bara nån gång/månad om ingen har tid att motionera henne den dagen. Z 27 år vilar mer än hon går, motioneras i mån av tid kan man säga.
 
Min häst brukar ha 1-2 vilodagar per vecka. Han går alltid ute i hage, dygnet runt, året runt.
 
min har ungefär en vilodag per vecka när hon bara går i hagen. kan vara när jag har mycket att göra och inte hinner, eller om vi gjort nåt väldigt jobbigt dagen innan.
en dag i veckan gör vi nåt annat än ridning också, tex promenad, longering, löshoppning.
 
har tyvärr blivit så att han vilar ca 3 dagar i veckan vilket inte alls är meningen, tiden har bara flygit iväg. men 1-2 dagar i veckan tycker ja e okej att han vilar. själfallet är han ute o skuttar i hagen.
 
Min häst har en vilodag i veckan. Då står han helt. Oftast borstar jag inte ens utan ser bara igenom honom och pussar lite på honom.
Det är främst för att han ska få vila mentalt som han har en vilodag.
 
Båda mina, fjording 21 år och varmblod 10 år har 2 vilodagar/vecka. Och då har dom just vilodag, går bara i hagen. :)
 
Min häst har vilodag ca. 1-2 dagar i veckan. Då går han förstås i hagen som vanligt o ibland pysslar jag lite med han o ibland inte.. :)
Oftast får han vilodag då jag inte hinner eller om jag helt enkelt känner mig omotiverad.. :smirk:
 
Just nu rider jag varannan dag, dels för att jag har börjat med en helt ny träning, som inbefattar mycket nytt & nya muskler = vill ge gott om tid att tänka & bygga. Märker jag att han börjar gå tbx eller det blir för jobbigt för hand kropp så får han några dagars vila för att komma ikapp både mentalt och kroppsligt
 
Elton vilar 1-2 dagar beroende på hur han känns samt hur mycket jag jobbar.
Han skrotar i hagen dom dagarna ev får han massage eller badas/klipps eller dyl.
Sedan kan han ha lugna dagar med promenad vid hand också beroende på hur han känns!
 
Mina hästar står 1-2 ggr/vecka beroende på hur det är med skolarbeten, vädret och träning. Men dom motionerar sig själv väldigt bra i hagen =)
 
Mitt varmblod, 13 år, vilar 1-2 dagar/vecka. Oftast måndag och fredag. Då struttar han bara i hagen.
Typisk vecka för mig och min häst är:

Måndag: Vila
Tisdag: Rida ut, mkt skritt på långa tyglar och klättra.
Onsdag: Dressyrträning
Torsdag: Rida ut
Fredag: Vila eller rida ut
Lördag: Longera, tömköra eller löshoppa
Söndag: Lösgörande övningar, låg form etc i ridhuset.

Sen blir det ofta förändringar så man flyttar om aktiviteter på dagarna, men vi gör alltid samma saker varje vecka ungefär. :)

Halvblodet är på tillridning nu och kommer inte hem fören i maj.
 
Jo våra hästar har också vilodagar! Lite för många tyvärr=( då det är kallt o dåligt med tid=( Då de har vilat har de gått som vanligt i hagen!

Målet är att de helst inte ska vila alls men efter hårt arbete så kan de få en skrittprommenad dagen efter. Vilket innebär 2 skritt dagar i veckan! Vi får se om vi kan leva upp till vårt mål :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 127
Senast: Cambrie
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 970
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
494
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp