Hår och simning

tanten

Trådstartare
Jag har tagit upp simningen igen.

Har haft kortare hår, till och med riktigt kort hår ("Marie Fredrikssonfrisyr) men har låtit det växa nu. Förr märkte jag ingen skillnad alls i håret. Men jag har ju blivit äldre och håret längre.
Tycker att det tar skada av att vara i bassängen och vara blött så länge. Simmar 2-3 ggr i veckan. Håret blir risigt.

Hade under en kort period för några år sedan en simmössa (heter det ens så?). Tyckte den var lite otäck att ha över öronen och dessutom gled den av. Jag saknar nämligen bakhuvud :D Kanske blir det mindre glid om jag har en tofs under mössan, som håller emot lite?

Finsn det olika varianter på mössor? Min köptes på badhuset. Fördelar nackdelar hos olika märken?
 
Jag har en Speedo som jag tycker fungerar utmärkt, har inte testat andra märken men tycker den fungerar bra. Jag tror det är kloret, eller vad de nu använder, som påverkar ditt hår, troligen inte vattnet i sig. Nu simmar jag inte lika mycket längre så jag har varit slapp med att använda den men planen ar att börja simma mer aktivt i år och då kommer jag ta med den igen, jag får grönt hår av kloret när jag simmar mycket.
 
Jag har en Speedo som jag tycker fungerar utmärkt, har inte testat andra märken men tycker den fungerar bra. Jag tror det är kloret, eller vad de nu använder, som påverkar ditt hår, troligen inte vattnet i sig. Nu simmar jag inte lika mycket längre så jag har varit slapp med att använda den men planen ar att börja simma mer aktivt i år och då kommer jag ta med den igen, jag får grönt hår av kloret när jag simmar mycket.
Oki.
Får ta en sväng förbi sportaffären i stan innan jag ramlar in på badhuset. :)

Blev lite förvånad att vattnet påverkar. Vårt badhus har så noggrann kontroll att de knappt använder klor. Förr luktade ju huden klor efter att man varit i en bassäng. I vårt nya badhus känns det inte.
 
Oki.
Får ta en sväng förbi sportaffären i stan innan jag ramlar in på badhuset. :)

Blev lite förvånad att vattnet påverkar. Vårt badhus har så noggrann kontroll att de knappt använder klor. Förr luktade ju huden klor efter att man varit i en bassäng. I vårt nya badhus känns det inte.
Det finns något annat de använder istället för klor på många ställen för att det är mindre irriterande på ögonen har jag för mig.
 
Funkar det inte om du sätter upp håret i en knut uppå huvudet då?
Jag hade så när jag gick på vattengympa och det fungerade bra för mig ;)
Eller är du under ytan och simmar också? :cautious:
 
Funkar det inte om du sätter upp håret i en knut uppå huvudet då?
Jag hade så när jag gick på vattengympa och det fungerade bra för mig ;)
Eller är du under ytan och simmar också? :cautious:
Nja.

Eftersom jag behöver mjuka upp axeln på den sidan som jag är opererad så simmar jag hälften bröst och hälften rygg. I ryggsimmet doppar jag ju hela bakhuvudet. Så att hålla huvudet ovanför ytan blir inte möjligt.

Får rapportera när jag skaffat mössa.
 
Sätt håret i kort och knubbig tofs under simmössan. Trä sedan simglasögonen över och under tofsen utanpå mössan. Då sitter den som en smäck! (Simglasögon har oftast "dubbelt" band baktill). Schamponera inte håret efter simningen utan skölj bara, och sätt i balsam.
 
Sätt håret i kort och knubbig tofs under simmössan. Trä sedan simglasögonen över och under tofsen utanpå mössan. Då sitter den som en smäck! (Simglasögon har oftast "dubbelt" band baktill). Schamponera inte håret efter simningen utan skölj bara, och sätt i balsam.
Schampo ska man ju använda innan man går i vattnet, liksom tvål på kroppen, för att vara ren när man börjar simma.
 
Schampo ska man ju använda innan man går i vattnet, liksom tvål på kroppen, för att vara ren när man börjar simma.

Nej.
Man duschar håret. Har aldrig hört talas om ett badhus som vill att man schamponerar sig innan bad.
Att tvätta sig är en självklarhet. Men schampo. Never ever. DÅ skulle håret verkligen bli förstört.
Och som sagt - badhuset har inga sådana krav alls.
 
Senast ändrad:
Det finns även mjuka simmössor i någon typ av tyg. Skyddar kanske inte håret lika bra men sitter inte lika tight över öronen.
Annars har olika märken olika form så det kan vara värt att testa.
 
Nej.
Man duschar håret. Har aldrig hört talas om ett badhus som vill att man schamponerar sig innan bad.
Att tvätta sig är en självklarhet. Men schampo. Never ever. DÅ skulle håret verkligen bli förstört.
Och som sagt - badhuset har inga sådana krav alls.

Båda de badhus jag brukar vara i har stora anslag om att man ska schampoonera håret och tvätta kroppen med tvål innan bad. De brukar också ha "kampanj" vissa veckor om året då de verkligen går in extra för att informera om detta, instruktörerna på vattengympa-passen och simskolorna säger till om det innan varje pass och alla som jobbar har t-shirts med tryck om "Schampoo för bad" och "Tvål före bad".
 
Båda de badhus jag brukar vara i har stora anslag om att man ska schampoonera håret och tvätta kroppen med tvål innan bad. De brukar också ha "kampanj" vissa veckor om året då de verkligen går in extra för att informera om detta, instruktörerna på vattengympa-passen och simskolorna säger till om det innan varje pass och alla som jobbar har t-shirts med tryck om "Schampoo för bad" och "Tvål före bad".
Jag har aldrig sett något sådant anslag i något av alla de badhus jag simmat i, tvätta sig ja, schamponera håret nej.
 
Jag har aldrig sett något sådant anslag i något av alla de badhus jag simmat i, tvätta sig ja, schamponera håret nej.
Vår simhall har ett liknande anslag men jag följer inte den anvisningen om shampo i håret. Simmar man någon enstaka gång, så javisst, men inte om man simmar regelbundet. Viktigt, kanske, om man har mycket produkter i håret, så som hårspray, hårgele´och liknande, det ska ju bort innan man hoppar i. Efter simningen sköljer jag håret med vatten och sätter till balsam, om jag simmar 3-4 gånger i veckan.
 
Båda de badhus jag brukar vara i har stora anslag om att man ska schampoonera håret och tvätta kroppen med tvål innan bad. De brukar också ha "kampanj" vissa veckor om året då de verkligen går in extra för att informera om detta, instruktörerna på vattengympa-passen och simskolorna säger till om det innan varje pass och alla som jobbar har t-shirts med tryck om "Schampoo för bad" och "Tvål före bad".
Konstigt. De måste ha stora problem med bakterier eller smuts? Annars skulle man inte behöva säga till om sånt.

Mitt badhus är ganska nytt. Drygt tio år gammalt. Deras vattenrening är effektiv och modern, och personalen väl utbildad. Folk verkar dessutom sköta sig vad gäller duschandet. Vattnet håller bra kvalitet säger de (jag får ju rapporter eftersom jag sitter i den nämnden)

Det badhusen generellt däremot verkar ha haft problem med är att killar har sina kalsonger kvar innanför badbyxorna. Gärna med linningen synlig om de har märkeskalsonger. ;)
 
Nej.
Man duschar håret. Har aldrig hört talas om ett badhus som vill att man schamponerar sig innan bad.
Att tvätta sig är en självklarhet. Men schampo. Never ever. DÅ skulle håret verkligen bli förstört.
Och som sagt - badhuset har inga sådana krav alls.
Jo.
Före mig i kassakön var det en äldre herre som gnällde om just hur håret kändes slitet. Kvinnan i kassan, som badar dagligen, förklarade då att det skonsammaste för håret och bästa för alla är att schamponera håret och tvätta kroppen innan bad och ha balsam eller inpackning efteråt. Hon la även till att om kroppen kliar efteråt så beror det på att man varit smutsig när man klivit i vattnet.
Det badhuset renoverades och moderniserades hyffsat nyligen.
 
Jo.
Före mig i kassakön var det en äldre herre som gnällde om just hur håret kändes slitet. Kvinnan i kassan, som badar dagligen, förklarade då att det skonsammaste för håret och bästa för alla är att schamponera håret och tvätta kroppen innan bad och ha balsam eller inpackning efteråt. Hon la även till att om kroppen kliar efteråt så beror det på att man varit smutsig när man klivit i vattnet.
Det badhuset renoverades och moderniserades hyffsat nyligen.
Hmmmmm..... Min make träningssimmar nästan dagligen och han är garanterat så ren man kan bli. Men han har problem med klåda på kroppen och måste använda hudkräm efter simning för att inte bli galen. Vår pool är väldigt modern med jättebra reningsverk och behöver därför inte använda så mycket klor som många andra pooler.

Jag tror måhända att det är skillnad mellan någon som simmar en gång i veckan och de som simmar 5-7 gånger i veckan.
 
Konstigt. De måste ha stora problem med bakterier eller smuts? Annars skulle man inte behöva säga till om sånt.

Mitt badhus är ganska nytt. Drygt tio år gammalt. Deras vattenrening är effektiv och modern, och personalen väl utbildad. Folk verkar dessutom sköta sig vad gäller duschandet. Vattnet håller bra kvalitet säger de (jag får ju rapporter eftersom jag sitter i den nämnden)

Det badhusen generellt däremot verkar ha haft problem med är att killar har sina kalsonger kvar innanför badbyxorna. Gärna med linningen synlig om de har märkeskalsonger. ;)
Nja klor fungerar så att det fäster på "smuts" och bakterier. Så luktar håret klor efter badet så har man haft för otvättat hår. Badmössa gör att man slipper det problemet men vill man ha håret i vattnet är det bästa att tvätta håret före badet och sen balsam efteråt.
Jag läste på en hel del när vi köpte vårt bubbelbad.
 
Hmmmmm..... Min make träningssimmar nästan dagligen och han är garanterat så ren man kan bli. Men han har problem med klåda på kroppen och måste använda hudkräm efter simning för att inte bli galen. Vår pool är väldigt modern med jättebra reningsverk och behöver därför inte använda så mycket klor som många andra pooler.

Jag tror måhända att det är skillnad mellan någon som simmar en gång i veckan och de som simmar 5-7 gånger i veckan.
Jag tolkat också klåda efter badet som uttorkad hud, i synnerhet på äldre personer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Som rubriken säger, mitt hår går av. Har alltid haft långt hår och har aldrigt haft några direkta problem, förns nu. Klippte av allt...
Svar
16
· Visningar
22 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp