Har problem...

rostad

Trådstartare
Håller på att utbilda en häst. Han är lite äldre så man kan inte kalla han unghäst. Men han är väldigt sen inriden. Men nu undrar hur ska jag lära han att länga och sträcka på benen? Ni vet. Så som de riktigt fina hästarna gör. Detta gäller även bakbenen.

Några tips?

// Rostad

Sv: Har problem...

rostad skrev:
Håller på att utbilda en häst. Han är lite äldre så man kan inte kalla han unghäst. Men han är väldigt sen inriden. Men nu undrar hur ska jag lära han att länga och sträcka på benen? Ni vet. Så som de riktigt fina hästarna gör. Detta gäller även bakbenen.

Några tips?

// Rostad

Man ska absolut inte träna ökningar med en unghäst/outbildad häst som anses som unghäst. det kommer senare när hästen behärskar att bära upp sig och balansera sig ordentligt.

Han är inte unghäst. Som jag skrev "han är lite äldre så man kan inte kalla han unghäst". Han är 7år. :D Fast vi håller på med grundutbildningen.

rostad skrev:
Han är inte unghäst. Som jag skrev "han är lite äldre så man kan inte kalla han unghäst". Han är 7år. :D Fast vi håller på med grundutbildningen.

det är samma sak. åldern spelar ingen roll om den inte är grund utbildad. då måste du utbilda den som du utbildar en unghäst.

om du vill att han ska sträcka ut benen så tycker jag att du ska prova att få honom att trava (en rätt stark trav) med så lägt huvud som möjligt. Lät honom sträcka ut sig. Snart kommer han att stäcka ut sina steg, och då kan du börja samla upp tyglarna lite i taget. Kom ihåg att driva med sätet ock skänklarna mycket när du samlar upp tyglarna.
du måste ha tålamod! Detta kan ta allt från någon vecka till en månad för hästen att lära sig. Stressa inte.
lycka till!:D

mackan skrev:
varför vill du inte ta till dig att du måste behandla en oriden 7 åring som du behandlar vilken unghäst utbildning som helst?

Det undrar jag också.
Varför vill vissa inte ta till sig av de sakkunniga svaren de får? De väntar sig bara ett särskilt svar och de andra ignorerar man bara. "Det var ju inte det svaret jag ville ha.." Varför fråga då om man redan vet svaret/vilket svar man vill ha?!
Frågar man "bara för att" eller?

Senast ändrad av en moderator:

1 vecka för en otränad häst att göra en ökning? Vilken planet bor du på?:rofl:

Till trådskaparen:

Att samla hästen och göra snygga ökningar kräver balans och rätt muskler. Det är ett långsiktigt arbete som måste göras försiktigt från grunden. Och din häst, som oriden "unghäst" har kanske något eller ett par års träning framför sig innan den klarar det.

Ta hjälp av en tränare för att komma dit på ett bra sätt som inte skadar hästen!
Det blir aldrig bra om man slarvar med grunden...

Rider du inte för tränare alls?

Prata med din tränare, det är viktigt att rida för instruktör, speciellt när man har en outbildad häst som ska läras saker.

Som mackan skrev, så är längning inte något man lär hästen det första året man rider den. Oavsett hästens ålder när man rider in den så ska man inte gå för fort fram. Man kan inte få en tävlingshäst på kort tid bara för att hästen råkar vara 7 och inte 3 år.

mackan skrev:
varför vill du inte ta till dig att du måste behandla en oriden 7 åring som du behandlar vilken unghäst utbildning som helst?
Han är riden nu i ett halv år och är redan tävlad. Han är 7år så det går fortare att få en häst bärig och upp musklad än om den skulle varit unghäst. Så oriden är ett fel ord. Mina tränare tycker att vi ska börja träna mellantrav. För det tycker att han är redo för det.

Senast ändrad:

Mitrolle skrev:
Rider du inte för tränare alls?
Jo jag rider för två styckna B-tränare. Och vi har börjat öka för den ena. Den andra rider jag inte så ofta för med denna hästen.

Om hästen inte kan samla sig korrekt kan den inte öka korrekt heller.
Försök att rida hästen bakifrån och fram och få den att arbeta genom hela kroppen innan du inleder arbetet med ökningar. Tänk också på att inte träna ökningar för mycket, det räcker med att "stämma av" ibland.

Till dig som pratade om att det kunde ta en vecka att lära hästen att öka... Jag har just börjat få min häst att göra korrekta ökningar. Jag har ridit honom långsiktigt i snart sju år, först nu börjar det komma. Frambenssprattel har jag alltid kunnat få fram dock, men det är ju inte alls samma sak.

Om du tränar för tränare, Rostad, så är det väl med denne du bör kolla av situationen?

Nirak

Tränade för en vecka sedan och då sa h*n (tränaren) att det var dax att träna längning. Inte ökning utan börjar så smått att länga steget så med tiden kommer ökningen. För vi har tränat samling nu ganska länge och schwungen och nu sitter den.

När jag fick min första häst så kunde hon bara skritt trav och galopp. Då var hon 12. Visserligen hopphäst men dressyren är lika viktig om inte viktigare på dem. När hon var 17 hoppade hon 1 m för första gången när hon var 19 var hon utbildad MSV dressyr och hoppade bana på 1,35. Allt var inte perfekt i dressyren men jag har alltid behandlat henne som unghäst för det är just det hon var. Oinriden.
Går man för fort fram så kan det bli totalt kaos av allt pga att hästen får så mycket att tänka på. Har sett sån hända.

Köpte ny häst samtidigt som en i samma stall. Hon en dressyrhäst jag en hopphäst. Min i tävlingskondition och hennes 7 år och bara riden i skogen och inte i tävlingskondition.
Efter att hon ägt hästen i 2 veckor gjorde hon sin första start (LA:A). Hästen hade aldrig varit på en tävlingsplats knappt varit på en ridbana.
Hon fortsatte i det tempot i ridningen. Ca 4 månader senare kunde hon inte rida sin häst. Han stegrade och levde rövare så fort hon satt upp 5 år senare kan hon fortfarande knappt rida sin häst.

rostad skrev:
Han är riden nu i ett halv år och är redan tävlad. Han är 7år så det går fortare att få en häst bärig och upp musklad än om den skulle varit unghäst. Så oriden är ett fel ord. Mina tränare tycker att vi ska börja träna mellantrav. För det tycker att han är redo för det.

vad baserar du det på att det går fortare med en äldre häst?
ett halvt år riden - det är en unghäst.
säger tränaren att ni är redo så får du väl avgöra om det är så eller inte. det blir konstigt när du frågar om frågor och sen inte vill höra svaren.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 541
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 084
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 635
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka