Har ska träningen läggas upp?

Miranda.123

Trådstartare
Jag är medryttare på en islänning, dock ingen tölt elelr pass på henne då hon är inriden som ”vanligt”. Tanken är att jag ska köpa henne och skriva kontrakt på måndag. Hon är i äldre åren och är ganska bestämd och envis med vad hon vill göra och lyssnar ibland inte på mig. Frågan är då hur ska jag läggs upp min träning, hur ofta ska hon ridas, hur hårt kan hon ridas, och hur ska jag lägga upp träningen för att få henne mer uppmärksam på mig? Vi har bara en paddock och skogen att rida i, inga bommar, hinderstöd eller ridhus. Tanken är att hon ska stå kvar i samma stall fram till sommaren, eventuellt längre.
sedan måste jag tänka lite på fodret, vad jag vet nu äter hon 5 kilo hösilage per dag och nästan inga tillskott alls,, Tacksam för svar!
 
Det är omöjligt att säga hur du ska lägga upp träningen. Ingen här vet vad du och hästen kan och i vilken kondition den är. Om man inte har kunskap att själv avgöra hur en häst ska tränas så är det oftast bäst att ta hjälp av en tränare och tillsammans med denna göra ett vettigt upplägg.
 
Jag är medryttare på en islänning, dock ingen tölt elelr pass på henne då hon är inriden som ”vanligt”. Tanken är att jag ska köpa henne och skriva kontrakt på måndag. Hon är i äldre åren och är ganska bestämd och envis med vad hon vill göra och lyssnar ibland inte på mig. Frågan är då hur ska jag läggs upp min träning, hur ofta ska hon ridas, hur hårt kan hon ridas, och hur ska jag lägga upp träningen för att få henne mer uppmärksam på mig? Vi har bara en paddock och skogen att rida i, inga bommar, hinderstöd eller ridhus. Tanken är att hon ska stå kvar i samma stall fram till sommaren, eventuellt längre.
sedan måste jag tänka lite på fodret, vad jag vet nu äter hon 5 kilo hösilage per dag och nästan inga tillskott alls,, Tacksam för svar!
Hur gammal är hästen, hur är hullet, är hon pigg eller åt det lite slöare hållet? Finns det någon analys på fodret, vad ligger det på för ts?
 
Håller med övriga, det är helt omöjligt att ge råd till ett ekipage när man inte vet något om varken häst eller ryttare. Det jag reagerar på är 5 kg hösilage till en islandshäst, det borde vara för lite för alla utom möjligen de allra minsta.
 
Ja, jag håller med @Speedway - hitta en tränare som kan hjälpa dig med upplägget. Hur rids hästen idag?
Hon rids endast av mig och en till medryttare, inga av oss är på den högre nivån utan rider mest som hobby ryttare. Vi rider endast i skog och lugnare pass på banan eftersom hennes kondis inte är den bästa
 
Det är omöjligt att säga hur du ska lägga upp träningen. Ingen här vet vad du och hästen kan och i vilken kondition den är. Om man inte har kunskap att själv avgöra hur en häst ska tränas så är det oftast bäst att ta hjälp av en tränare och tillsammans med denna göra ett vettigt upplägg.
Tanken med detta inlägg var inte att någon skulle säga mig exakt vad som ska göras, mer kanske övningar som kan vara roliga att göra tillsammans med hästen eller någon speciellt foder man gillar och vill tipsa om, samt kanske hur man tränar sin häst som inte är uppmärksam på ryttaren eller liknande
 
Tanken med detta inlägg var inte att någon skulle säga mig exakt vad som ska göras, mer kanske övningar som kan vara roliga att göra tillsammans med hästen eller någon speciellt foder man gillar och vill tipsa om, samt kanske hur man tränar sin häst som inte är uppmärksam på ryttaren eller liknande
Trista svaret angående fodret är att det är totalt omöjligt att ge förslag utan att veta hur analysen på höet ser ut.

Jag brukar göra mycket övergångar för att få hästen mer uppmärksam och vakna till.
 
Tanken med detta inlägg var inte att någon skulle säga mig exakt vad som ska göras, mer kanske övningar som kan vara roliga att göra tillsammans med hästen eller någon speciellt foder man gillar och vill tipsa om, samt kanske hur man tränar sin häst som inte är uppmärksam på ryttaren eller liknande

Ok, jag kanske missuppfattade ditt första inlägg där du skriver "Frågan är då hur ska jag läggs upp min träning, hur ofta ska hon ridas, hur hårt kan hon ridas, och hur ska jag lägga upp träningen för att få henne mer uppmärksam på mig?". Är det bara roliga övningar du vill ha så finns det mycket att hitta på bl a Hippsons hemsida.
 
Priset skall sättas efter att den är 3 gångare. ca avdrag med 30-50 % då det är tölten som "kostar pengar " på en islandshäst
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 962
Senast: Skjøldur
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 517
Senast: Boj
·
Islandshäst Har tittat lite på islandshästar. Är väldigt sugen på en egen. 😍 Har tittat litegrann och konstaterat att dom är ganska dyra. Hur kommer...
Svar
9
· Visningar
3 949
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp