Har småbarn med sig i stallet

O

Onelove

När man har barn som är 7 år typ, man tar med dom till stallet varje dag. Ungarna står i stallet och skriker.(inte för att dom är arga- bara skriker) när hästarna står och äter springer dom feam och tillbaka utanför och slår i dörrar och skriker. När man är ute och rider sin unghäst skall dom smälla med skotkärror, hoppa på ensilachbalar och skirka och fektas, i stallgången springer dom och skriker och hoppas och fram och tillbaka vid hästarna, slå till hästen på nosen med jackan osv osv....


Jag vet inte vad jag skall ta mig till med dessa barn. Föräldrarna säger att vi får säga till dom, och det gör jag! Främst när den ena hade skottkärre rejs bakom min bakskygga unghäst...
men, när man väl säger till barnen- så säger föräldrarna bara till oss att " men dom är ju barn.. dom måste ju få hålla på. det är väl ingen fara!"

samtidigt som föräldrarna står och granskar allt man gör- uppifrån och ner hela tiden. vare sig man rider, longerar, tömkör, sadlar. ALLT! Dom går och säger att dom varit i ett stall och tagit hand om 21 hästar och dom är VÄRLDENS bästa och erfarnaste häst och unghästutbildare.

Vad gör man åt sådana här människor? När man försöker att inte bry sig, men ändå tar åt sig...
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Föräldrar har ansvar att se till att barnen har nog med stallvett för att uppehålla sig i stallet. Märkligt att de ser det utifrån fel synvinkel, det är ju främst för barnens säkerhet och för hästarnas välmående. Det måste finnas konsekventa regler hur man får och inte får uppföra sig runt omkring djur, i detta fall hästar.
Precis som man lär barn att inte störa hunden när den äter eller låter den ha sin liggplats ifred ser man till att barnen inte skriker i stallet, springer, kanske skrämmer djuren och tillslut kanske skadar sig själva.

Jag hade sagt till på skarpen, hade de då inte lyssnat hade de gulligt fått vänta utanför. Sådana är reglerna.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Vad ser jag från fel synvinkel?
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

7 år är inte småbarn! Ett barn i den åldern ska kunna fatta vad man säger till dem, om man förklarar varför. Jag skulle säga att de är mest ouppfostrade, alltså föräldrarnas fel!

Min äldsta dotter var med i stallet från 4 års ålder, och aldrig att hon betett sig så.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

7 år är inte småbarn! Ett barn i den åldern ska kunna fatta vad man säger till dem, om man förklarar varför. Jag skulle säga att de är mest ouppfostrade, alltså föräldrarnas fel!

Min äldsta dotter var med i stallet från 4 års ålder, och aldrig att hon betett sig så.

Jag anser också det. Om Föräldrarna inte bryr sig om oss andra och våra hästar, borde dom ju iaf bry sig att en häst av misstag kan trampa på dom, sparka dom eller vad som helst.. SKulle en häst sparka mot dom så är huvet i ett rätt bra läge, vilket föräldrarna borde bry sig om.
även om jag inte tycker det vore mitt fel skulle jag inte ilja leva med att min häst sparkat någon så svårt...

Så tycker jag att dom kan ta hänsyn när man rider, för när föräldrarna rider så måste dom sätta sig i sadelkammaren.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Mina barn är 4 och 7, de MÅSTE respektera hästarnas hem. Sonen är den som är 7 nu, han hade mkt myror i brallorna som yngre, fortfarande men kan kontrollera sig nu, men jag accepterade aldrig sådant beteende du beksriver. Och han hade aldrig några problem med att acceptera det:) Visst, när han var 4-5, fick jag vara på honom mer, men det fanns tex en stor studsmatta utanför stallet och han slutade alltid att hoppa om det kom en häst. Man måste som förälder lära barnen hur man uppför sig i ett stall, barnen kan inte komma på det själva.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Man flyttar därifrån alternativt säger upp dem om de är inack. i sitt eget stall.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Jag har inga större problem att säga till barn trots att deras föräldrar är i närheten, men jag skulle säga till barnen OCH deras föräldrar. Till en början skulle jag göra det på ett "fint" sätt men går inte budskapet fram får man ju säga till ordentligt. Barnen kan inte rå för att de är ouppfostrade, det ansvaret har ju föräldrarna.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Man skickar dem, både barn och föräldrar, på kurs i vett och etikett.
Man uppför sig inte illa i någon annans hem och stallet med omgivning är hästens hem.
Kan man inte uppföra sig när man är i någon annans hem så får man stanna hemma.

Min åsikt både som förälder, hästmänniska och min devis när jag jobbade på ridskola.

Kanske skulle du sätta upp en lapp att: detta är hästarnas hem, respektera det.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Samla ihop till stallmöte och ta och gå igenom ordningsregler. Som TinyWiny skrev, stallet är hästarnas hem och hösilaget är deras mat dvs inget man leker i! :mad:
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Jag nästintill avskyr att ha med mina barn i stallet:o, blir stressad och måste vara som en hök över dom hela tiden , bara att mocka boxen tar 45min extra pga att jag måste gå ifrån x-antal ggr för att kolla till barnen! mina minsta är 3och 7år,det är endast vid akuta tillfällen som dom får följa mig dit.jag vill kunna koppla av i stallet:devil:

tycker faktiskt att det är jobbigt med andras barn oxå,spelar ingen roll om dom är små eller stora,det ställs miljoner frågor det springer bakom rumpan på hästar som står i gången osv:crazy: om det händer något vems fel blir det då? jo hästägaren och dennes tokiga häst...
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Jag nästintill avskyr att ha med mina barn i stallet:o, blir stressad och måste vara som en hök över dom hela tiden , bara att mocka boxen tar 45min extra pga att jag måste gå ifrån x-antal ggr för att kolla till barnen! mina minsta är 3och 7år,det är endast vid akuta tillfällen som dom får följa mig dit.jag vill kunna koppla av i stallet:devil:

tycker faktiskt att det är jobbigt med andras barn oxå,spelar ingen roll om dom är små eller stora,det ställs miljoner frågor det springer bakom rumpan på hästar som står i gången osv:crazy: om det händer något vems fel blir det då? jo hästägaren och dennes tokiga häst...


Jag håller med.! Mina söner brukade cykla i stallet förut, och ligga och brottas! Jag höll på att bli galen på dem! Men hästarna tyckte det var spännande och vickade inte ens på ett öra när de härjade som värst!

Tur att det var mitt eget stall.
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Jag har alltid haft med mitt barn till stallet då och då. Han har varit med sen han var liten och är nu snart 8 år.
Har alltid varit noga med att lärt honom 'stallvett'. Främst för hans egen säkerhet! Det kan hända mycket olyckor i ett stall.

Tråkig situation du hamnat i, föräldrarna bryr sig uppenbarligen inte om sina barns säkerhet :mad:
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

men, när man väl säger till barnen- så säger föräldrarna bara till oss att " men dom är ju barn.. dom måste ju få hålla på. det är väl ingen fara!"

Åååå jag får EKSEM bara av att läsa!!!! Finns det nåt värre är "Dom är ju bara barn"??!!

Ock, när ska barnen lära sig regler och uppförande om inte när de är barn?!

I stallet är det hästarna som går först. Vill man att barn ska busa då går man till en lekpark. Samma sak när det gäller alla lösspringande/skällande/hoppande hundar. Vill man ha busande hundar då går man till en rastgård. Sen när blev hästarnas hem ett ställe där det ska stojjas och levas om? När glömde man bort det en annan fick lära sig på första ridlektionen, dvs "I hästarnas hem ska det vara lugnt och tyst, man GÅR omkring och man PRATAR utan att vara högljudd". Det är väl sånt som är inpräntat i var mans huvud i vuxen ålder?:confused:
Eller har dessa fenomenala unghästutbildare missat den grundläggande läran? :grin:

Hur som haver. Jag skulle aldrig stå ut. Alla tycker inte om stojjande barn och alla tycker inte om skällande hundar. Så är det. Tycker man om detta får man vara på ett ställe där det inte kan skada någon. Hur säkerhetsmässigt tänker man när man låter småbarn/hundar springa omkring och leva om bland hästar? Jag har också en hund, men hon är inte den lugnaste och tystaste - därför följer hon inte med till stallet för det är HÄSTARNAS hem. Hunden har sitt hem hemma hos sig. Det har väl barn också?:angel:

Jag skulle bli vansinnig om jag var tvungen att hålla reda på andras ungar då jag är i stallet. Jag stod förr inackorderad med hästen på en ridskola. Aldrig mer säger jag. Vill jag ha ungar hängande över mig samt hålla reda på och tjata på dem då hade jag jobbat på ett dagis/fritids! Jag tycker det är ohyfsat av föräldrar att ha med sig barnen om de inte själva tänker ha koll på dem. Man är där för att ta hand om sin häst, inte andras ungar. Punkt!
 
Senast ändrad:
Sv: Har småbarn med sig i stallet

jag blev vansinnigt arg och skällde ut ungarna. då blev det tyst, och dom var snälla så länge jag fanns i närheten. dom förstod att här var det någon som menade allvar. stallet är hästarnas hem, ingen jäkla lekstuga för ungar!!

sina föräldrar brukar såna ungar inte lyssna på... när barn beter sig så fruktansvärt respektlöst och är så bråkiga så har något gått väldigt snett i uppfostringen.

kan du inte klaga till stallägaren??
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Man flyttar därifrån alternativt säger upp dem om de är inack. i sitt eget stall.

Jag står inakoderad. Har stått där länge, dom med ungarna är nya, stått där 1 månad kanske 1,5 max... Tycker att alla inte kan byta stall pga av dom när det är dom som är problemet.. :mad:
 
Sv: Har småbarn med sig i stallet

Vad tycker övriga hästägare? Kan ni inte snacka ihop er och ta ett kollektivt snack med ägaren och de här nya småbarnsföräldrarna, så att det framkommer på ett verksamt sätt? Det är ju ingen ide att folk går o muttrar för sig själva. Men om det kommer fram att ett helt stall irriterar sig pga denna familj, då borde det inte vara så svårt att göra nåt åt tycker jag?:confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 379
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 365
Senast: Takire
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
12 619
Senast: Imogen
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 381
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp