Har socialhjälpen holkats ur?

alazzi

Trådstartare
Först lyssnade jag på "Fattigfällan" av Charlotta von Zeigbergk och chockades över hur glest vårt skyddsnät visade sig vara. Bra och skrämmande. Klart att det måste finnas regler, men det var verklig nöd och stelbent byråkrati samt riktiga giftormar som drabbade personen. Sen råkade det bli "Gangsterprinsessan" av Helen Stommel Olsson och där fick personer hjälp med bostad, pengar och så vidare. Så där fanns det ett skyddsnät. Det kan ju vara så att det handlar om olika stadsdelsnämder och att det är olika i olika kommuner? Ja, det satte igång tankarna helt klart. Båda historiorna är ju baserade på verkliga händelser. Kan det vara så att socialen har olika riktlinjer i olika stadsdelar? Eller var det lättare "förr" att få hjälp? I ärlighetens namn blir sen gansterprinsessan nekad hjälp senare när hon hade bränt några chanser.
 
Det har alltid varit olika. Det blir aldrig rättvist - som en god vän brukar säga.
Allt hänger på vad man bestämmer sig för att rikta spotlighten mot.

Jag vågar påstå att vi har en bra omsorg och att det är oklokt att bedäma nivån på vår välfärd från romaner som skildrar enstaka fall.

Oc lagstiftningen är densamma i hela Sverige- ifall du hade tvekat om det.
 
Fattigfällan är ju dock ingen roman, utan snarare ett reportage.

Jag har förstått det som att det nu är betydligt lättare (alltså större risk för) att man helt faller igenom de sociala skyddsnäten än vad det tidigare har varit. Alltså, att detta inte är en fråga om åsikter och värderingar, utan att det är så det är, helt enkelt.

Sen har ju bland annat sjukförsäkringen ändrats på sätt som fått dramatiska konsekvenser för enskilda under ett antal år. Med till exempel utförsäkrade personer som följd.
 
Socialtjänstlagen är grunden som gäller i hela landet.
Därefter har kommuner rätt att ha olika riktlinjer kring vad och hur man hjälper till med inom lagens ramar.

Till exempel har socialtjänsten ingen skyldighet att ordna permanent bostad till folk. Många kommuner har en tak-över-huvudet-garanti som innebär att folk inte ska behöva stå på gatan utan kunna få en säng på ett vandrarhem över en natt. Andra kommuner kan bevilja förtur om man står utanför bostadsmarknaden p g a skulder, missbruk etc. Kommuner utan bostadsbrist kan kanske ordna permanenta bostäder, jag har aldrig jobbat i en sådan så det saknar jag kunskap om.
 
Socialtjänstlagen är grunden som gäller i hela landet.
Därefter har kommuner rätt att ha olika riktlinjer kring vad och hur man hjälper till med inom lagens ramar.

Till exempel har socialtjänsten ingen skyldighet att ordna permanent bostad till folk. Många kommuner har en tak-över-huvudet-garanti som innebär att folk inte ska behöva stå på gatan utan kunna få en säng på ett vandrarhem över en natt. Andra kommuner kan bevilja förtur om man står utanför bostadsmarknaden p g a skulder, missbruk etc. Kommuner utan bostadsbrist kan kanske ordna permanenta bostäder, jag har aldrig jobbat i en sådan så det saknar jag kunskap om.
Ja, jag läste om en hemlös man som åkte Ålandsbåt eftersom det var billigare än annat boende. Kommunen gav honom en lägenhet i Hagfors som tydligen inte var bebolig. https://www.hemhyra.se/nyheter/vagrade-flytta-till-hagfors-bor-pa-alandsbaten
 
Först lyssnade jag på "Fattigfällan" av Charlotta von Zeigbergk och chockades över hur glest vårt skyddsnät visade sig vara. Bra och skrämmande. Klart att det måste finnas regler, men det var verklig nöd och stelbent byråkrati samt riktiga giftormar som drabbade personen. Sen råkade det bli "Gangsterprinsessan" av Helen Stommel Olsson och där fick personer hjälp med bostad, pengar och så vidare. Så där fanns det ett skyddsnät. Det kan ju vara så att det handlar om olika stadsdelsnämder och att det är olika i olika kommuner? Ja, det satte igång tankarna helt klart. Båda historiorna är ju baserade på verkliga händelser. Kan det vara så att socialen har olika riktlinjer i olika stadsdelar? Eller var det lättare "förr" att få hjälp? I ärlighetens namn blir sen gansterprinsessan nekad hjälp senare när hon hade bränt några chanser.

Socialtjänstlagen är en ramlag sen har varje kommun självbestämmanderätt. Nu har jag inte läst något av det du refererar till men i vissa av storstäderna t.ex. får inte alla hjälp med bostad ens över natten alltid det är helt enkelt en sån stor bostadsbrist att det inte finns någonstans att placera folk. Då får socialtjänsten prioritera hårt vilka grupper de kan hjälpa.
 
Ja, jag läste om en hemlös man som åkte Ålandsbåt eftersom det var billigare än annat boende. Kommunen gav honom en lägenhet i Hagfors som tydligen inte var bebolig. https://www.hemhyra.se/nyheter/vagrade-flytta-till-hagfors-bor-pa-alandsbaten

Tänker du att kommunen då var dumma som inte gav honom en ordentlig bostad?
Eller tänker du att de gav honom ett förslag på hur han kunde lösa sin bostadssituation?

Om han tycker att Ålandsbåten är det billigaste sättet att lösa sin situation så är ju det kreativt! Har han egna medel kan han ju använda dem som han vill för att lösa sin boendesituation,
 
Nej jag tyckerr inte att socialtjänsten varit "dumma"...men att hänvisa en hemlös person till ett boende långt bort som dessutom inte är männisjovärdigt känns sorgligt. Människor som är hemlösa är kanske inte så starka.
 
Nej jag tyckerr inte att socialtjänsten varit "dumma"...men att hänvisa en hemlös person till ett boende långt bort som dessutom inte är männisjovärdigt känns sorgligt. Människor som är hemlösa är kanske inte så starka.

Vad tänkte du att de skulle göra istället då det inte finns några tomma lägenheter i Stockholms län?
Alternativet hade barit att inte bli hänvisad alls, inte att bli anvisad en lägenhet närmare.
 
Vad tänkte du att de skulle göra istället då det inte finns några tomma lägenheter i Stockholms län?
Alternativet hade barit att inte bli hänvisad alls, inte att bli anvisad en lägenhet närmare.
Ingen alls är väl bättre än en lägenhet som inte är tjänlig att bo i skulle jag säga.
 
Nej jag tyckerr inte att socialtjänsten varit "dumma"...men att hänvisa en hemlös person till ett boende långt bort som dessutom inte är männisjovärdigt känns sorgligt. Människor som är hemlösa är kanske inte så starka.
Vi har ju ingen aning om det är soc som hänvisat mannen till boende på båten. Dessutom har vi ingen aning om hur soc ställer sig till att han avböjde lägenheten i Hagfors. Ofta är det så att om man tackar nej till ett erbjudande så ges inga andra alternativ.

Att basera sina åsikter/tyckande på anekdotisk bevisning i form av en artikel i kvällsblaskorna är väldigt vanskligt. Vi vet inte alls hur bakgrunden ser ut.

T. ex. så var det för inte så länge sedan samma blaska hade en snyftartikel om en förtidspensionerad person som var tvungen att arbeta extra för att överleva, dvs att denna person som fick ut 6 000 kr från sin sjukersättning inte kunde försörja sig, måste arbeta.
Allt tack vare stora stygga försäkringskassan.

I alla kommuner finns en "norm" för vad som är skälig ersättning för att erhålla socialbidrag, i den normen ingår hyra, tv, telefon, el o boendekostnad. Artikeln nämnde ingenting om vad kvinnan fick ut av ev trygghespension eller bostadstillägg.

Snyft, men det säljer lösnummer.
 
Problemet är väl, vad det gäller bostäder att vi, genom våra regeringars försorg skapat ett sug efter bostäder som gör att priserna går upp. Det i sin tur trycker ord dem med låg budget ( där soc ingår) till sämre bostäder, avsides belägna. För det är knappast rimligt att soc ska betala för dyra lägenheter i attraktiva områden för sin klienter...
 
Vi har ju ingen aning om det är soc som hänvisat mannen till boende på båten. Dessutom har vi ingen aning om hur soc ställer sig till att han avböjde lägenheten i Hagfors. Ofta är det så att om man tackar nej till ett erbjudande så ges inga andra alternativ.

Att basera sina åsikter/tyckande på anekdotisk bevisning i form av en artikel i kvällsblaskorna är väldigt vanskligt. Vi vet inte alls hur bakgrunden ser ut.

T. ex. så var det för inte så länge sedan samma blaska hade en snyftartikel om en förtidspensionerad person som var tvungen att arbeta extra för att överleva, dvs att denna person som fick ut 6 000 kr från sin sjukersättning inte kunde försörja sig, måste arbeta.
Allt tack vare stora stygga försäkringskassan.

I alla kommuner finns en "norm" för vad som är skälig ersättning för att erhålla socialbidrag, i den normen ingår hyra, tv, telefon, el o boendekostnad. Artikeln nämnde ingenting om vad kvinnan fick ut av ev trygghespension eller bostadstillägg.

Snyft, men det säljer lösnummer.
Men du kan väl åtminstone läsa artikeln innan du drar igång?

* Hem & Hyra är ingen ”kvällsblaska”, den är Hyresgästföreningens medlemstidning.
* ”Anekdotiska bevis” (för vadå?) har inget med journalistik att göra. En tidningsartikel är ingen bevisning.
* Artikeln påstår inte att soc hänvisat mannen till Ålandsbåten, han kan ha valt det själv.
* Det soc hänvisade honom var en lägenhet 33 mil bort på en ort där han aldrig varit i ett hus som beskrivs såhär: ”... vars aktuella fastighet Geijersholm 1:123 i Hagfors redan hyrs av migrationsverket. Men migrationsverket har sagt upp avtalet eftersom bostäderna är fulla av kackerlackor, mögel och råttor vilket uppmärksammats flera gånger i media. Migrationsverket klassade till slut lägenheterna som obeboeliga och flyttade ut samtliga asylsökande i november förra året.”

Hade du själv flyttat 33 mil för att bo där?
 
Jag läste artikeln i kvällsblaskan. Jag hade med största sannolikhet inte flyttat dit, o andra sidan har jag bott i liknande kommuner, både i Dalarna och i Värmland, inget jag gör om frivilligt.
 
Jag tänker att får man det enda erbjudande som går att ordna så kan man själv välja om man vill säga ja eller nej till det.
Alltså, avståndet etc har jag inga problem med - men tycker du själv det är okej att erbjuda bostad som är "fulla av kackerlackor, mögel och råttor " ?
Och hur ska den som får erbjudandet veta det? Nu var det ju tur att dessa bostäderna som var uppmärksammade sedan innan, men tänk om de inte varit det? Ska folk flytta tvärs över landet för att bo i misär? En misär som soc har ordnat åt dem?
Då är det ju bättre att inte erbjuda något alls.
 
Vad tänkte du att de skulle göra istället då det inte finns några tomma lägenheter i Stockholms län?
Alternativet hade barit att inte bli hänvisad alls, inte att bli anvisad en lägenhet närmare.
Hur fungerar det egentligen om nu soc hänvisar någon till annan kommun? I det här fallet ville de skicka honom till Hagfors men vem är det sedan som står för fiolerna? Helt enkelt hur länge kan Stockholm anses vara de som ska stå för kostnaderna för personen i fråga om han flyttat dit och blivit kvar där i ett antal år?
 
Hur fungerar det egentligen om nu soc hänvisar någon till annan kommun? I det här fallet ville de skicka honom till Hagfors men vem är det sedan som står för fiolerna? Helt enkelt hur länge kan Stockholm anses vara de som ska stå för kostnaderna för personen i fråga om han flyttat dit och blivit kvar där i ett antal år?

Kan jag inte svara på för jag jobbar inte med det, men jag vet att det finns riktlinjer och prejudikat att gå efter.
 
Först lyssnade jag på "Fattigfällan" av Charlotta von Zeigbergk och chockades över hur glest vårt skyddsnät visade sig vara. Bra och skrämmande. Klart att det måste finnas regler, men det var verklig nöd och stelbent byråkrati samt riktiga giftormar som drabbade personen. Sen råkade det bli "Gangsterprinsessan" av Helen Stommel Olsson och där fick personer hjälp med bostad, pengar och så vidare. Så där fanns det ett skyddsnät. Det kan ju vara så att det handlar om olika stadsdelsnämder och att det är olika i olika kommuner? Ja, det satte igång tankarna helt klart. Båda historiorna är ju baserade på verkliga händelser. Kan det vara så att socialen har olika riktlinjer i olika stadsdelar? Eller var det lättare "förr" att få hjälp? I ärlighetens namn blir sen gansterprinsessan nekad hjälp senare när hon hade bränt några chanser.
Ja, det har blivit ökade klyftor i Sverige, de rika tjänar mer och de fattiga blir fattigare grovt uttryckt. Vi har aldrig haft så många miljonärer som idag. Det är en medveten politik att man t ex stramar åt sjukförsäkringen så att folk som är sjuka hänvisas till arbetsförmedlingen som i sin tur säger att de för sjuka för att ens kunna jobba. Det är en synnerligen tråkig utveckling, alla skulle vinna på en ökad jämlikhet även de rika faktiskt i form av ett tryggare samhälle.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp