Har varit hos veterinären idag...

loveponies

Trådstartare
...med Chivas. Han har hostat till och från under en tid. Inget allvarligt, nån gång om dagen ngefär. Jag trodde det var mask ach avmaskade. Men eftersom det inte hjälpte så tyckte vi att det var bäst att låte en vet undersäka honom.
Vet lyssnad epå lungorna, och hon tyckte han lät lite rosslig och hade en aning förhöjd andningsfrekvens.
Så hennes gissning var antingen lunginflammation eller astma. Eftersom han är så ung så uteslöt hon astma nuläget, och vi fick recept på antibiotika mot lunginflammation.

Men nu känner jag mig så orolig för att det inte ska hjälpa, och det visar sig att han har astma i alla fall.
Jag menar, kan jag fortfarande använda honom i avel då? Någon som vet hur det är med den saken? Räknas astma som ett medfött, ärftligt fel?
Astma går ju visserligen att behandla det med, och han mår ju i nuläget inte dåligt, så jag är inte orolig för den sakens skull, men det vore ju hemskt synd om det visade sig att han inte håller för avel alls. :(
 
Vet inte svaret på din fråga...

Men fy vad trist när nåt som egentligen bara är ett mindre symtom faktiskt visar sig vara något :(!

Hoppas det går bra för Chivas!

mandalaki
 
Ja, det jag hoppas mest på är ju att han ska svara på antibiotikan, så att han blir frisk!
Fast det kommer vara ett h-vete att ge honom det. Eftersom han är såpass stor så var tabletter inget bra alternativ, så han fck mixtur, 6,5 ml ska jag få i han, varj dag i två dagar! :crazy:
Jag som tyckte det var jobbigt att ge 3 ml avmaskningsmedel i tre dagar! Jaja, vi får se hur det går... Går det inte så får vi ta tablettre i alla fall, men det kommer bli svårt att dosera...
 
Usch, stackare! Vi försökte få i våra innekatter axilur-mixtur för ett tag sen... fat chance! Enda resultatet blev att de numera vägrar äta allt som ens liknar det som var deras favoritblötfoder innan :(

mandalaki
 
Oj! Jag såg att jag skrivit att jag skulle ge antibiotika i två dagar. Två VECKOR menade jag ju förstås! :D
Chivas är relativt snäll att ha och göra med. Han använde aldrig klor eller nåt sånt, men han är ju inte så himla lien, så han får ju knappt plats i mitt knä, och då är det int eså himla lätt att både hålla fast alla slingande ben och kroppdelar samtidigt som man ska lyckas hålla fast hans huvud så att jag kan spruta i mixturen i munnen på han... :crazy:
Jaja, vi får väl se. Jag får a hjälp av min sambo så ofta det går.

En annan sak som var lite jobbit var att detta antibiotika var så pass krafitgt att det inte ska ges på tom mage. Alltså ska det ges i samband med måltid, men mina katter har ju fri tilgång och går och småäter lite då och då...
Så det kan bli svårt att pricka in.
Mamma kom med ett bra förslag. Att jag skulle ge honom lite filmjölk precis innan jag ger medicienen varje gång. Det är ju snällt mot magen i alla fall.
 
Vet inte hur detta med avel funkar tyvärr.
Astma kan en katt få när de inte är gamla alls,min var ca 1 år när diagnosen ställdes.I min katts fall är det säkerligen medfött,men man kan ju aldrig veta helt säkert.I dag är hon 5 år,astman håller vi borta mha kortisontbletter,hon får en rätt låg dos så det ska inte påverka hennes kropp negativt ialla fall enl. vet.Men de få gånger som hon får ett anfall sitter hon och hostar ca en halv minut och sen är dét över.Gjorde pricktest på henne för att få fram vad hon inte tål så att jag kunde undvika dessa saker men tyvärr så är det inte så lätt......Hon reagerar mot Gråbo,ylle,kvalster samt att hon också är lite allergisk mot just........KATT :eek: :)
 
Så det är alltså allergi som framkallar själva attackerna?
Hmm.. Intressant.
Jag hoppas innerligt att det inte är astma. Låter jobbigt att behöva ha katten på behandlign resen av hans liv. :(
 
ja det är allergi.Men inte är det jobbigt inte,min får 1/2 kortisontablett varannan dag,i början ville hon inte ha,spott tvi och blääää,men nu kommer hon tom springandes när jag skakar på burken.det tar 2 sekunder att ge.De vänjer sig ju.Man KAN tydligen ge sprutor för att slippa ge tabletter.Var 3:e månad tror jag det var och det kan man ge själv hemma.Men i början ska de ha spruta varje dag,och min misse skulle ALDRIG gå med på det,och åka till vet. varje dag i början skulle ha ruinerat mig!!Så jag valde tabletter. Ser inget som helst problem med det och det faktum att hon har astma,vi har hittat en lagom kortisondos som funkar.... Nån enstaka gång kan hon få ett anfall,tex om det är mycket gråbo ute och jag glömt stänga fönstret....Då ökar jag på dosen igen och trappar sen ner igen. :)
 
Ok.
Fast det är ju ändå trist att behöva ha katten på cortison hela livet.
Finns det ingen möjlighet att få ta de där sprutorna själv då? Om man kan alltså?
Men nu tar jag ut saker i förskott. Min största förhoppning är ju förstås att han svarar på antibiotikan han kommer få nu...
 
Ja ,jag håller tummarna för din katt,astma är inte SÅ vanligt på katter ändå!
Och visst - man får själv välja hur man vill behandla en astma-katt,tabletter eller sprutor! För mig var valet enkelt - jag blir nästan svimfärdig av sprutor,och det räcker GOTT OCH VÄL med alla sprutor jag varit tvungen att ge min häst på sistone... :)
 
Ok, jo ifall man inte gillar att ta sprutor så är det klart man väljer tabletter. Men jag håller på att utbilda mig till sjuksköterksa, och är dessutom utbildaddjurvårdare, så jag tror jag borde klara att ge spruta till en katt... :)
Och katter brukar inte reagera så mycket på sprutor, så egentligen så är det skonsammare för katten än att behöva bråka med dem för att ge tablett... Fast ag tror inte det skulle bli så svårt med Chivas, han är så snäll.

Gick förresten jättebra att ge antibiotikan idag, han svalde så snällt.
Men tyvärr så kräktes han upp det en halvtimma senare... :crazy:
Ringde till vet, och hon tyckte att jag skulle hoppa över att ge nytt idag, och bara fortsätta imorgon, och då se till att han har mer mat i magen.
Jag har ställt undan matskålarna nu inatt, så jag hoppas att han är hungrig i morgon bitti. Så får jag ge när han ätit då...
 
Om du utbildar dig till sjuksyster så är ju sprutor "piece of cake" för dig!
Men det ska väl inte bli nödvändigt för dig förhoppningsvis.Din misse blir säkerligen bra efter antibiotika-kuren ska du se.
Lycka till i alla fall!
 
Hoppas verkligen att det inte är astma... :( Även om man kan mediciner så finns ju alltid risken att medicinen en dag inte hjälper mer... För några år sedan fanns det ett par korater med astma, men det blev aldrig utrett vilka linjer som låg bakom, vi verkar ha haft tur iaf, för på senare år har vi inte haft några sådana problem. Astma och allergi är ärfligt, jag tror att det nedärvs recessivt, men uttrycks polygenetiskt, men jag är inte riktigt säker :confused:
 
Hmmm. Om det visar sig att det är stma så tänker jag ta kontakt med hans uppfödare och fråga henne om råd om hur ja ska göra. Det är ju ändå hennes linjer, så hon borde vara intresserad av vad jag gör med dem...

Idag spydda han upp antibiotikan igen. :(
Dom skulle fundera på vad som kunde göras på klniken, och så skulle de återkomma...
Hoppas bara det här inte tar för lång tid, för jag ska ju på utställning 27 sept, och det känns inte så kul att åka med en katt under antibiotikabehandling... :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min Gordon setter som jag bara hunnit ha i 2månader ligger inne på djursjukhuset efter en lång orolig dag. Jag åkte in med en hund som...
2
Svar
26
· Visningar
17 816
Senast: vallhund
·
Övr. Katt Som ni kanske kommer ihåg (om ni läste den tråden) så var jag hos vet med Chivas för två veckor sen för hans hosta. Han fick då...
Svar
7
· Visningar
1 579
Övr. Katt Min 8-åriga perserkatt är inte riktigt okej :cry: Det började sent i vintras, februari ungefär. Precis som alla andra år brukar hon...
Svar
2
· Visningar
908
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 229
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp