Har veterinären gjort fel?

Det håller jag absolut med dig om alexandra_w, kanske är jag för godtrogen och borde tvingat på en röntgen. Han tyckte iaf inte det behövdes eftersom hon blivit så pass bra, och inget kunde tyda på fraktur, han sa att vi skulle avvakta tills måndag, hade det ej försvunnit/blivit bättre så skulle vi komma till hans klinik.

Mackan, absolut ska man det, men det jag tycker är bara att dom borde åtminstone kunna förstå att det sitter i benet och ej i hoven, känns lite som att gå till doktorn med en ond arm och få foten gipsad..
Ja veterinär #3 hade röntgen med sig.

Fast istället för att ta ut 3 veterinärer hade du tjänat på att direkt åka in till klinik. Ingen på hemmaplan utan fullständig hältutredning med bortbedövande av olika ställen på hästen, och/eller röntgen kan klargöra vad som är fel på din häst.
Inte heller kan ngn veterinär faktiskt ngnsin avgöra var en hälta sitter på en häst utom om man då lokaliserar ngt konktret i tex hoven via visitertång osv. Man KAN inte med ögat ens vid longeringsprov, bedöma var en hälta sitter, det är etablerat och konstaterat då man gjort ganska omfattande forskning bland veterinärer på just detta.
Jag vidhåller att veterinärerna du haft ute har gjort allt de kunnat för att hjälpa dig och din häst utifrån de möjligheter som erbjudits dom på plats utan klinik utredning osv. Möjligtvis tycker jag att veterinär 3 hade kunnat dra en röntgen på hästen, men å andra sidan gjorde han väl bedömningen som det låter, att det kan finnas flera ställen att röntga isåfall och att man då hellre tar det i samband med en komplett utredning på klinik för att uppnå bästa läge effektivitetsmässigt.

Att både vet 1 och 2 inte uteslutit fraktur som möjlighet när hästen var akut halt och dålig första dagarna, är ju öht inget konstigt alls. Fraktur KAN inte uteslutas under de omständigheter du beskriver. Därmed tycker jag att den som gipsade gjorde sitt bästa för att hjälpa hästen på plats utifrån möjligheterna som finns att så göra vid ett hembesök och utan röntgen osv. Jag skulle även gissa att gipsningen gjordes som akut-åtgärd för att det just inte gick att utesluta fraktur men att du samtidigt inte kunde ta dig till klinik, och att det var underförstått utifrån det att du givetvis skulle behöva in på klinik för en fullständig utredning av skadan oavsett inom snar framtid. I mina ögon fick du "första hjälpen på plats" av hemmavetten som gipsade. Inget annat.
 
Här ser man hur lätt det är att ställa både svar och diagnos utan att känna till helheten.

Man bör dessutom ha klart för sig att alla intte delger helhetsbilden, utan bara den bilden dom själva har förmedlat sig.
 
Jag har svårt att tro att du kan slippa betala. Det är en omöjlighet att utesluta fraktur eller liknande utan att röntga. Tas inga plåtar, kan man bara gissa (och självklart undersöka etc). Det är heller inte alla veteriärbesök som faktiskt leder till en slutsats/diagnos direkt - det kan krävas utredning och flera besök.

Min förra häst blev plötsligt kraftigt halt - snudd på blockhalt och sedan blockhalt. Jag körde in till klinik, där veterinär undersökte och röntgade. Ingenting syntes på röntgen av hoven. Hela hoven ömmade vid visitering med tång. Bedövade också, vilket mildrade hältan men tog inte bort den. Veterinärens slutsats: spricka i hovbenet (som inte öppnat sig tillräckligt för att synas ordentligt på röntgen ännu) eller hovböld. Omöjligt att säga - trots röntgen, utan det var till att lägga om hoven och åka hem och vänta. Hästen visade sig ha en hovböld, som visade sig efter ca 10-11 dagar. Men inte sjutton hade jag kunnat komma undan att betala den första fakturan, om hästen hade visat sig ha en fraktur. Skillnaden är att min häst röntgades, vilket inte gjorts med din.
 
Sett för många exempel på hästar som knappt borde kunna gå med de skador som de har - men som glatt travar runt...

Precis, min gamla häst gick igenom en vet-besiktning med frakturer på båda framkotorna. Hur det gick till vet jag inte, mutad veterinär? Men det är en annan historia. Att hästen kan stödja på benet är inget kvitto på att den är fri från fraktur.
 
Hej!

Nu är det så att i lördags morgon när jag skulle ta ut min häst så var hon väldigt, väldigt halt, hon var också svullen runt benet, men hennes allmäntillstånd var mkt bra.
Jag ringde iaf ut veterinär som kom ut och tittade på henne, hon tyckte hon kände ökad puls, svullnad, hälta samt varm hov.
Hon gav henne smärtstillande och gav henne diagnosen hovböld eller hovbensfraktur, hon gipsade dessutom hoven och sa att jag skulle låta henne vila tills på tisdag så skulle hon komma ut igen.

Hon reagerade väldigt mycket när man lyfte hoven och vi var tvungen och bremsa henne för att kunna sätta på gips. Jag tyckte att det kanske kunde vara att hon hade ont i benet ist för hoven, men nej det trodde inte veterinären.
Hon blir iaf mycket bättre redan nästa dag, hon är nästan inte svullen längre, visar endast en liten hälta, ingen puls eller varm hov längre.

Men veterinär #2 (inom samma klinik) kommer ut på tisdagen, hon läser journal och tar bort gipset.
Hon tittar på henne och hittar ingen hovböld, utan tror att det är en fraktur. Hon gipsar om och ber oss att ringa tid till en annan veterinär för röntgen. återligen vill hon verkligen inte lyfta benet utan brems blir aktuellt igen.
Måste även tillägga att denna veterinär var väldigt oerfaren, hon kunde inte ens tempa hästen utan var nära på att tappa den in i hennesrumpa (?!?!) hon tempade dessutom efter att hon hade gett smärtstillande :S

Vi ringer en annan veterinär som vi fått goda rekommendationer från, och ber honom komma ut och röntga.
Han kommer ut och tittar på henne, han försöker lyfta på hoven men hon sparkar rakt ut och vägrar.
han säger direkt att smärtan inte sitter i hoven utan högre upp i benet och tycker inte att röntgen är nödvändigt. Han säger åt oss att låta henne vila, gå korta promenader och vänta och se, eftersom att det redan hade skett en sån förbättring.
Han sa dessutom att även om det hade varit en hovbensfraktur så har föregående veterinären gipsat så dåligt att det ändå inte skulle hjälpt...
Eftersom veterinär #2 hade gipsat väldigt dåligt så ramlade det bort redan dagen efter. -,-'

idag kom även hovslagaren ut, han sa exakt som veterinär #3, att hon har ont högre upp i benet och hade det varit en fraktur hade hon inte kunnat stödja så bra som hon gör. Han ville inte sko henne idag för att riskera att göra henne illa och att inte stressa på (till skillnad från vet. #1 & #2...)

Så nu till min fråga, jag fick en faktura från veterinär #1 och #2 på 6500:-.
Tycker ni att jag ska betala när jag anser att dom har felbehandlat min häst?

Ja, jag tycker åtminstone att du skall framföra ditt missnöje då jag antar att det inom veterinärvärlden finns något som motsvarar människosjukvårdens Lex Maria: Att det bör finnas ett intresse för att uppmärksamma om man för hästens bästa kunde ha valt att agera annorlunda. Om du tycker att det är jobbigt att ringa och uttrycka ditt missnöje så kanske någon du känner kan göra det- men på ett trevligt vis så klart. Så kan den ringande förklara att du tycker att det är jobbigt att prata själv då du kanske är för ledsen för din hästs skull för att göra det bra.
Det kan ju vara så att veterinär 1 redan grubblat om den gjort rätt men tänkt att om du inte hör av dig så kanske det blev rätt ändå.
Om ni kan föra en dialog i trevlig ton så kanske veterinären själv kommer på att detta skall du inte behöva betala fullt ut. Även fast jag förstår det som att det inte är ev.återbetalning som är viktigast för dig, utan du undrar faktiskt vem som sagt vilket rätt om din häst som stundtals verkar ha jätteont.
 
En HÄLTUTREDNING vilket man ofta vill ha när ens häst är så pass halt som du beskriver, innebär att man försöker lokalisera var hästen har ont (släcker ut leder efter böjprov) och sedan röntgar de områden som kan vara intressanta att undersöka djupare.

Man kan faktiskt röntga andra områden än hovar, jag vet inte varför du fastnat på att det inte skulle röntgas, eftersom veterinären uteslöt hoven? Varför inte göra en utredning och sedan röntga om det behövs?

Men hon skriver ju att det var vet. som tyckte att det inte behövde röntgas och att hon kanske skulle ha tryckt på om att röntga benet istället? (kanske är jag för godtrogen och borde tvingat på en röntgen skriver hon)
 
@sockersoet;
Rätt eller fel är svårt i det här läget tycker jag. Veterinärerna gjorde vad de kunde hemma i stallgången så det är tyvärr bara att le och betala. Det är nog bäst att lasta och åka till klinik där de kan lokalisera hältan.

Det är sura pengar för "ingenting" men i dagsläget inte mycket att göra något vid.

Hoppas att hästen piggar på sig och att det inte är något allvarligt!
 
Hej!

Nu är det så att i lördags morgon när jag skulle ta ut min häst så var hon väldigt, väldigt halt, hon var också svullen runt benet, men hennes allmäntillstånd var mkt bra.
Jag ringde iaf ut veterinär som kom ut och tittade på henne, hon tyckte hon kände ökad puls, svullnad, hälta samt varm hov.
Hon gav henne smärtstillande och gav henne diagnosen hovböld eller hovbensfraktur, hon gipsade dessutom hoven och sa att jag skulle låta henne vila tills på tisdag så skulle hon komma ut igen.

Hon reagerade väldigt mycket när man lyfte hoven och vi var tvungen och bremsa henne för att kunna sätta på gips. Jag tyckte att det kanske kunde vara att hon hade ont i benet ist för hoven, men nej det trodde inte veterinären.
Hon blir iaf mycket bättre redan nästa dag, hon är nästan inte svullen längre, visar endast en liten hälta, ingen puls eller varm hov längre.

Men veterinär #2 (inom samma klinik) kommer ut på tisdagen, hon läser journal och tar bort gipset.
Hon tittar på henne och hittar ingen hovböld, utan tror att det är en fraktur. Hon gipsar om och ber oss att ringa tid till en annan veterinär för röntgen. återligen vill hon verkligen inte lyfta benet utan brems blir aktuellt igen.
Måste även tillägga att denna veterinär var väldigt oerfaren, hon kunde inte ens tempa hästen utan var nära på att tappa den in i hennesrumpa (?!?!) hon tempade dessutom efter att hon hade gett smärtstillande :S

Vi ringer en annan veterinär som vi fått goda rekommendationer från, och ber honom komma ut och röntga.
Han kommer ut och tittar på henne, han försöker lyfta på hoven men hon sparkar rakt ut och vägrar.
han säger direkt att smärtan inte sitter i hoven utan högre upp i benet och tycker inte att röntgen är nödvändigt. Han säger åt oss att låta henne vila, gå korta promenader och vänta och se, eftersom att det redan hade skett en sån förbättring.
Han sa dessutom att även om det hade varit en hovbensfraktur så har föregående veterinären gipsat så dåligt att det ändå inte skulle hjälpt...
Eftersom veterinär #2 hade gipsat väldigt dåligt så ramlade det bort redan dagen efter. -,-'

idag kom även hovslagaren ut, han sa exakt som veterinär #3, att hon har ont högre upp i benet och hade det varit en fraktur hade hon inte kunnat stödja så bra som hon gör. Han ville inte sko henne idag för att riskera att göra henne illa och att inte stressa på (till skillnad från vet. #1 & #2...)

Så nu till min fråga, jag fick en faktura från veterinär #1 och #2 på 6500:-.
Tycker ni att jag ska betala när jag anser att dom har felbehandlat min häst?

Jag tycker att det verkar som om alla veterinärer gjort rimliga bedömningar.
Första vet gjorde "nödåtgärder" utifrån de fynd som gjordes, hade två arbetsdiagnoser samt ordnade ny bedömning.
Veterinär nummer två förordade vidare utredning, vilket låter rimligt.
Varken vet 1 eller 2 hade förutsättningar för att göra så mycket mer.

Jag tror inte att veterinärer vanligen gör hälteutredningar i hemma-miljö utan att det görs på klinik?

Veterinär 3 har andra förutsättningar: halt häst som förbättrats avsevärt.

Håller dock med några andra kommentarer om belastning och hovbensfraktur. Känner till en travhäst som trots hovbensfraktur travade sig in i mål. Och en bekant vars häst markerade diskret med hovbensfraktur. Det faktum att hästen stödjer på hoven, utesluter inte sådan diagnos (men jag kan självklart inte ha synpunkter på vad hästen egentligen besvärats av; kommenterar endast åsikten att hovbensfraktur går att utesluta "kliniskt" utan röntgen).

Om hästen fortsätter vara halt: se till att få hästen till klinik.
Att den inte är lättlastad är ditt problem och inte veterinärernas.
 
Om hästen har ont är svårlastad så gjorde TS rätt i att ta ut en vet. med röntgen som också kan göra en hältutredning.

3 vet o hovis o inte ett dyft klokare:crazy:
visst är det en gissningslek om man inte använder ngn form av diagnosticering.

Fakturorna måste betalas trots det.
 
men herregud, veterinär 1 säger hovböld eller fraktur, hon får gips.
veterinär 2 kommer ut några dagar senare för att se, hon hittar ingen böld, utan säger att det då måste vara en fraktur.
Veterinär 1 och 2 kommer från samma klinik.
Jag ringer ut veterinär 3, för att han ska komma ut och ta röntgen, så vad får du för dig att jag inte var villig att betala för röntgen?
Men han säger att det ej behövs röntgen för att det inte sitter i hoven, vilket även hovis sa idag.

Vaddå "ej behövs röntgen för att det inte sitter i hoven"? Varför röntgade ni inte benet istället då?
 
Vet en häst som gick med fraktur på frambenet i 4 dagar innan det röntgades och frakturer upptäcktes.

Han blev ordinerad box vila med korta promenader men inget smärtstillande.
Han gick bättre på dag 3 och 4 än dag 2 och dag 1 hoppade han mer eller mindre in på 3 ben.

Han avlivades på kvällen dag 4 när de såg röntgenbilder.

Så kolla upp så det verkligen inte är en fraktur så stackaren inte behöver plågas i onödan.
 
Allmänt knapplån.
det finns väldigt många typer av frakturer/fissurer i ben osv, som inte per automatik innebär att hästen inte kan stå på sitt ben, men som för den skull är lika allvarliga.
så återigen: om en hemma vet kom ut och ansåg att den utifrån hästens status inte kunde utesluta fraktur, så ser jag inte några konstigheter att man valde att utifrån det gipsa benet i ett första läge, eftersom hästägaren enligt egen utsago inte kunde transportera hästen och valde att be om hemtjänst i fråga om veterinärvård.
Snarare är det väl så att man ska vara nöjd som hästägare, om det nu INTE är en fraktur osv, för gipsningen har ju inte orsakat några minus på protokollet i fråga om hantering eller vård av hästen ö.h.t, eftersom hästägaren inte vill utreda annat än på hemmaplan i detta skede.

I övrigt så en sk. Lex Maria görs inte av privatpersoner, utan den anmälan görs av behandlande instans själva pga brister.
ang. ansvarsnämd för veterinära mål osv, så även det handlar inte om att en veterinär inte kunnat diagnosticera en häst i sig med rätt diagnos, utan om rent regelrätta FEL behandlingar som dokumenterat orsakat djuret skada.
Det är ju inte fallet i det här fallet ö.h.t.
 
Det gäller även om man inte vidtagit nödvändiga åtgärder såsom röntgen i detta fall- om det nu senare visar sig vara en spricka eller mindre fraktur.

Vem lastar en ej lastbar häst ,med misstänkt fraktur?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 302
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
768
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 587
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp