Har veterinären gjort fel?

Det gäller även om man inte vidtagit nödvändiga åtgärder såsom röntgen i detta fall- om det nu senare visar sig vara en spricka eller mindre fraktur.

Vem lastar en ej lastbar häst ,med misstänkt fraktur?

Hur har du tänkt dig att man ska lösa det, om man inte vill/kan transportera hästen till klinik?
Jag vet att det på många ställen kan finnas portabel röntgenapparatur men det är inte så över allt i landet.

Är hästen jättehalt och man fått råd av veterinär att utreda på klinik, så tycker jag att man ser till att göra det. Smärtstillande plus sedering, kanske?
 
Allmänt knapplån.
det finns väldigt många typer av frakturer/fissurer i ben osv, som inte per automatik innebär att hästen inte kan stå på sitt ben, men som för den skull är lika allvarliga.
så återigen: om en hemma vet kom ut och ansåg att den utifrån hästens status inte kunde utesluta fraktur, så ser jag inte några konstigheter att man valde att utifrån det gipsa benet i ett första läge, eftersom hästägaren enligt egen utsago inte kunde transportera hästen och valde att be om hemtjänst i fråga om veterinärvård.
Snarare är det väl så att man ska vara nöjd som hästägare, om det nu INTE är en fraktur osv, för gipsningen har ju inte orsakat några minus på protokollet i fråga om hantering eller vård av hästen ö.h.t, eftersom hästägaren inte vill utreda annat än på hemmaplan i detta skede.

I övrigt så en sk. Lex Maria görs inte av privatpersoner, utan den anmälan görs av behandlande instans själva pga brister.
ang. ansvarsnämd för veterinära mål osv, så även det handlar inte om att en veterinär inte kunnat diagnosticera en häst i sig med rätt diagnos, utan om rent regelrätta FEL behandlingar som dokumenterat orsakat djuret skada.
Det är ju inte fallet i det här fallet ö.h.t.

Du skrev det så bra så behöver inte skriva det själv!
Förstår inte varför TS anser att veterinär 1 och 2 har gjort mer fel än veterinär 3? För att de har lyft benet på hästen även om den hade ont? Uppenbarligen blev ju hästen bättre efter deras besök så även om det inte satt i hoven och hästen inte ville lyfta på benet så verkar det inte ha förvärrat tillståndet.
 
Det finns konstiga historier, hur många skulle tro på mig om jag säger att jag tog ut en välkänd veterinär för hältutredning (jag bokade på deras klinik men de sa att de kunde komma ut istället ,de har portabel röntgen osv) som efter longering och ridprov sa att hästen är bara omusklad och vägrade böja hästen? Jag åkte in till annan veterinär som hittade kotledsinflammation båda fram. Som vid återbesök vägrade slå en plåt på ett bakknä som jag sa att jag trodde orsaken satt i. Då var hästen sederad och vi hade gjort exportröntgen men han (landslagsveterinär) vägrade röntga bakknäet.

Så jag bytte till veterinär nr 3 och som slog en plåt på bakknät och där hittade vi det....

Jag har funderat länge på att påtala bristerna för spec veterinär 1 men det gjorde jag aldrig.
 
Nej, jag blir inte ett dugg förvånad. Särskilt inte om det är den veterinärn jag får upp i hjärnan. Jag har begärt ut plåtar på saluhäst från stor klinik, där den kände veterinären satt hästen som UA fullt frisk, medan nästa veterinär både förundrades över den dåliga kvalitén på plåtarna (konstiga vinklar, otydlig projektion) och även att tre allvarliga anmärkningar gått veterinären spårlöst förbi.
 
Inte heller jag är förvånad när jag läser det ni skriver här ovanför. Jag har en historia väldigt lik den Hippocampus beskriver, men som handlar om en stor klinik och en erkänt duktig hästveterinär som båda missade grundproblemet (det ena stället behandlade inte alls och det andra behandlade sekundärproblem), trots att jag "tjatade" om symtomen... :( Man blir så less ibland! Ska väl tillägga, så ingen missförstår, att jag inte försökte pracka på någon av veterinärerna en diagnos men att jag påtalade problem bak när de envisades med att bara fokusera på fram. Jag fick också höra att jag skulle rida bättre...
 
Men detta med folks dåliga erfarenheter av ditten och datten veterinär har väl inget att göra med TS tråd i sig?
 
Jag anser att det är relevant då ett eller flera förs. bolag har begränsat ersättning för hältutredning avsevärt- av en anledning.
Vissa kliniker måste lämna in offert innan åtgärder vidtas medans andra godtas utan.
Det här drabbar givetvis oss hästägare med högre premier och sämre villkor o till syvende o sist våra hästar om man inte har råd.
UK o Europa har inte alls samma skyhöga taxa.

Ägarens kännedom om hästen dess historik är lika värdefull som vedertagen diagnostik.
Den enda som varit genuint intresserad är "min" docent. Jag blev förvånad då första gången för mer än 25 år sedan.

Jag var iväg långt med min häst med en höftskada vilket vet ignorerade o istället bara tittade på ryggmusklerna som var degenererade.
Han lovade att skicka en med portabel röntgen hem till mig - vilken aldrig kom, men det visade sig att det bara var ryggen som skulle röntgas o att höften inte kunde röntgas. Struntade i min livslånga kännedom om hästen o dess problem. DV pratade med sin kollega o menade att det var höften o att musklerna i ryggen var sekundärt. Sen var det för sent.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 543
Senast: tuaphua
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp