Har vi någon hoppdomare här?

Ninnurur

Trådstartare
Utbildade hoppdomare sökes! Efter två incidenter och olika svar från domare på klubbens tävlingar försöker vi reda ut vad som gäller. Incidenten är att en annan ryttare som varit på banan samtidigt stått i vägen för tävlande ekipage och därmed förstört dennes resultat.
Domaren på ena tävlingen säger att ryttaren ska stanna och protestera på en gång och därmed få rida om. Nästa domare sa att så är det inte alls och när protest lämnades in direkt vid avslutad ritt så avslogs den. Det enda vi hittar i TR är i moment 376 enligt bild, men det känns ju ganska godtyckligt. Det går ju att sabba för tävlande om man är illvillig... Är det någon som kan hjälpa oss reda ut vad som gäller? Screenshot_20210824-134137_Drive.jpg
 
Jag är inte hoppdomare men har jobbat med hoppdomare på ett stort antal större hopptävlingar. Dessa domare har varit helt överens om det du skriver att den första domaren sagt. Att man ska säga till direkt och sedan få starta om därifrån incidenten skett.
 
Utbildade hoppdomare sökes! Efter två incidenter och olika svar från domare på klubbens tävlingar försöker vi reda ut vad som gäller. Incidenten är att en annan ryttare som varit på banan samtidigt stått i vägen för tävlande ekipage och därmed förstört dennes resultat.
Domaren på ena tävlingen säger att ryttaren ska stanna och protestera på en gång och därmed få rida om. Nästa domare sa att så är det inte alls och när protest lämnades in direkt vid avslutad ritt så avslogs den. Det enda vi hittar i TR är i moment 376 enligt bild, men det känns ju ganska godtyckligt. Det går ju att sabba för tävlande om man är illvillig... Är det någon som kan hjälpa oss reda ut vad som gäller?Visa bifogad fil 75889
Jag tycker inte att det låter som att domarna gett olika svar. Att "protestera direkt" innebär att stanna under pågående ritt och påkalla domarens uppmärksamhet om att det uppstått en händelse som påverkar ekipagets resultat (en annan ryttare red i vägen), inte att avsluta ritten under de premisser som var (för då har ryttaren godkänt dem) och sedan lämna in en protest.

Den som medvetet rider i vägen kan få böter, så det är inte att rekommendera.

Mvh,
Lady_S
 

Liknande trådar

Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
3 542
Senast: ginnies
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 664
Senast: jemeni
·
Dressyr Har ni någon gång varit med om att bli totalt felbedömda på dressyrtävling? Vad var det som hände och har ni tagit det muntigt med...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 384
Senast: Magnum
·
Dressyr Jag ska snart rida min allra första dressyrtävling någonsin i livet och skulle vilja läsa på om bedömningskriterierna. Det vill säga...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 013
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp