Har vi råd med ponny?

Ponny567

Trådstartare
Hej!
Jag skulle verkligen behöva någons hjälp med att veta om vi har råd med ponny (kat C), eller åtminstone vad månadskostnaden blir, jag vet att det är väldigt svårt att säga men jag ska försöka underlätta det.
Min situation:
Min mamma är journalist och författare, tjänar dock inte mer än 500:- på böckerna/mån skulle jag gissa på.
Jag är enda barnet hon betalar för då min bror är 18 och bor knappt hemma.
Vi reser kanske en gång vart tredje eller fjärde år, bortsett från årliga skidresor som jag kommer undvika.
Stallhyran blir 1750, då ingår strö och kraftfoder, ridhus samt ridbanor.
Hovslagare blir 1000:- varannan månad.
Hö blir väl runt 700:-/mån
Jag ska varken tävla eller träna (löser träning på ett annat sätt: kostnadsfritt)
Försäkring vet jag inte riktigt vad det landar på.
Vill även påpeka att ponnyn i fråga kostar 10 000:- (säljs billigt till mig för jag har ridit och utbildat den i ett år).
Åker även kollektivt till stallet fram och tillbaka.

Är det något jag missar? Skulle vi förlora på det om vi först hyrde ponnyn för att se eller skulle inte det gå ihop?
Tack så himla mycket på förhand.
Med vänliga hälsningar:heart
 
Hej! Det tråkiga svaret är ju att bara din mamma vet om hon har råd med en ponny. Det kan ju ingen här säga. Om du själv vill räkna ut vad det kommer att kosta så gör en kalkyl och fråga runt ordentligt i ditt närområde, kolla upp försäkring osv. Och tänk på att t ex veterinärkostnader snabbt kan dra iväg även på en försäkrad häst.
 
Några kostnader du glömt men som du kanske bör kolla upp:
* Eventuella tillskott, mineraler etc som kanske inte ingår i stallhyran?
* Årliga vaccinationer, tandkontroll, träckprov etc
* Utrustning (oftast är det ju dyrast i samband med köp av hästen när "allt" ska köpas men det är bra att budgetera lite för trasiga grimskaft, hinkar, täcken osv eller när man inser att man behöver boots/annat bett/tjockare täcke osv, sånt händer hela tiden)

Och sen är det kanske inte säkert att det kraftfoder som erbjuds matchar det hö du köper, då kanske du måste köpa annat (eller inte behöver nåt alls - det vet man ju inte). Vet du säkert att ponnyn bara behöver skos varannan månad? Vissa behöver skos betydligt oftare, då blir det såklart också betydligt dyrare.

Och så är det ju bra om du försöker ta reda på vad försäkring kan kosta, om du vill lägga fram en trovärdig budget för din mamma.
Men kom ihåg att det kan bli dyrt ändå även med försäkrad häst. Min är försäkrad, men ändå landade min räkning på 5700 eller nåt sånt när min häst fick kolik. Utan försäkring hade det förstås kostat mycket mer men det är ändå mycket pengar som kan försvinna oväntat.

Så räkna på det, sammanställ alla kostnader (ta hellre i lite för mycket än lite för lite) och visa din mamma och diskutera med henne om hon anser att hon har råd och om hon är villig att lägga så mycket pengar på en ponny.

(Och om hon inte vill eller inte har råd - ge inte upp för det, börja försöka tjäna egna pengar och spara så kan du ha en häst i framtiden!)
 
Bara av det du räknat upp så har du en kostnad på 3450:-/månad och det saknas då poster för försäkring standard veterinär (vacciantion samt tänder) samt oförutsedda utgifter (sådana kommer tro mig). Av det du räknat upp så skulle din häst alltså kosta minst 41400:-/år. Det är mycket pengar. Om det är rimligt för din familj att lägga på ditt fritidsintresse är något som ingen här kan svara på.
 
Hej!
Jag skulle verkligen behöva någons hjälp med att veta om vi har råd med ponny (kat C), eller åtminstone vad månadskostnaden blir, jag vet att det är väldigt svårt att säga men jag ska försöka underlätta det.
Min situation:
Min mamma är journalist och författare, tjänar dock inte mer än 500:- på böckerna/mån skulle jag gissa på.
Jag är enda barnet hon betalar för då min bror är 18 och bor knappt hemma.
Vi reser kanske en gång vart tredje eller fjärde år, bortsett från årliga skidresor som jag kommer undvika.
Stallhyran blir 1750, då ingår strö och kraftfoder, ridhus samt ridbanor.
Hovslagare blir 1000:- varannan månad.
Hö blir väl runt 700:-/mån
Jag ska varken tävla eller träna (löser träning på ett annat sätt: kostnadsfritt)
Försäkring vet jag inte riktigt vad det landar på.
Vill även påpeka att ponnyn i fråga kostar 10 000:- (säljs billigt till mig för jag har ridit och utbildat den i ett år).
Åker även kollektivt till stallet fram och tillbaka.

Är det något jag missar? Skulle vi förlora på det om vi först hyrde ponnyn för att se eller skulle inte det gå ihop?
Tack så himla mycket på förhand.
Med vänliga hälsningar:heart
Huruvida ni har råd eller inte beror nog på mest vad ni är beredda på att ge upp i vardagen. Gå att få ihop summan gör det säkerligen om man prioriterar bort annat.

Så tänk på först och främst på vad ni är beredda på att ge upp för hästens skull.
 
Alltså kanske impopulär åsikt, men jag kan tycka att så länge man inte betalar sin häst är det inte frågan om vad man själv är beredd att ge upp - det är frågan om vad föräldern är villig att ge upp.

Nej, jag tycker inte att man ska tjata om en egen ponny om föräldern inte är med på det från början. Det är svindyrt att ha egen häst och inget som man ska ta för givet (speciellt i och med att man som barn sällan har helt korrekt insikt i sina föräldrars ekonomi).

Spelar ingen roll om en häst kostar 4000 eller 14 000 per månad - är det inte dina pengar, så är det inte dina pengar att spendera.
 
Alltså kanske impopulär åsikt, men jag kan tycka att så länge man inte betalar sin häst är det inte frågan om vad man själv är beredd att ge upp - det är frågan om vad föräldern är villig att ge upp.

Nej, jag tycker inte att man ska tjata om en egen ponny om föräldern inte är med på det från början. Det är svindyrt att ha egen häst och inget som man ska ta för givet (speciellt i och med att man som barn sällan har helt korrekt insikt i sina föräldrars ekonomi).

Spelar ingen roll om en häst kostar 4000 eller 14 000 per månad - är det inte dina pengar, så är det inte dina pengar att spendera.
Men var i ts inlägg står det att hen försöker tjata sig till en ponny, eller tar något för givet? Jag ser bara att hen ber om råd och hjälp med tänk runt kostnaden? Onödigt snorkigt svar till en ung person som faktiskt tar sitt ansvar och undersöker förutsättningarna. :(
 
Hur långt är ett snöre?

Om din mamma har råd är helt omöjligt att säga. Det beror på de faktiska kostnaderna. Hur mycket din mamma har över efter att ha betalt de nödvändiga kostnaderna och viljan att lägga pengarna på en häst till dig. Räkna med en 4-5000 kr i månaden med nämnda kostnader och på det häst, sadel och annan utrustning. Något NI kan jag inte se här, det enda du verkar vara beredd att bidra med är att inte åka på skidsemester och själv fixa gratislektioner. Här får du nog sluta att tänka vi tills du själv bidrar med en betydande del, det är en häst till dig som du undrar om din mamma har råd med. Kanske du kan komma på något sätt att tjäna en slant varje månad och vad du kan ge utbyte hemma för den stora kostnaden.

Jag tror ärligt att en ensamstående journalist inte kan betala en häst utan uppoffranden, och ganska stora sådana. Det enda rimliga sätt är att fråga din mamma.
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag skulle verkligen behöva någons hjälp med att veta om vi har råd med ponny (kat C), eller åtminstone vad månadskostnaden blir, jag vet att det är väldigt svårt att säga men jag ska försöka underlätta det.
Min situation:
Min mamma är journalist och författare, tjänar dock inte mer än 500:- på böckerna/mån skulle jag gissa på.
Jag är enda barnet hon betalar för då min bror är 18 och bor knappt hemma.
Vi reser kanske en gång vart tredje eller fjärde år, bortsett från årliga skidresor som jag kommer undvika.
Stallhyran blir 1750, då ingår strö och kraftfoder, ridhus samt ridbanor.
Hovslagare blir 1000:- varannan månad.
Hö blir väl runt 700:-/mån
Jag ska varken tävla eller träna (löser träning på ett annat sätt: kostnadsfritt)
Försäkring vet jag inte riktigt vad det landar på.
Vill även påpeka att ponnyn i fråga kostar 10 000:- (säljs billigt till mig för jag har ridit och utbildat den i ett år).
Åker även kollektivt till stallet fram och tillbaka.

Är det något jag missar? Skulle vi förlora på det om vi först hyrde ponnyn för att se eller skulle inte det gå ihop?
Tack så himla mycket på förhand.
Med vänliga hälsningar:heart

Du kan gå in på t ex Folksam och skriva in lite uppgifter och få ett ungefärligt prisförslag på försäkring

En annan grej jag tänkte på är när det kommer till vaccinering och veterinärvård om din mamma eller någon har en transport och kan köra ifall det behövs?

Min häst kostar ca 4000kr i månaden, då är min stallhyra 2500kr och resten nödvändigt ont.

Oavsett om hästen kostar 2000kr per månad eller 20 000kr per månad så är det föräldrarnas inkomster (och utgifter, bolån?) som måste matcha + den tid som uppoffring som kommer med.
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag skulle verkligen behöva någons hjälp med att veta om vi har råd med ponny (kat C), eller åtminstone vad månadskostnaden blir, jag vet att det är väldigt svårt att säga men jag ska försöka underlätta det.
Min situation:
Min mamma är journalist och författare, tjänar dock inte mer än 500:- på böckerna/mån skulle jag gissa på.
Jag är enda barnet hon betalar för då min bror är 18 och bor knappt hemma.
Vi reser kanske en gång vart tredje eller fjärde år, bortsett från årliga skidresor som jag kommer undvika.
Stallhyran blir 1750, då ingår strö och kraftfoder, ridhus samt ridbanor.
Hovslagare blir 1000:- varannan månad.
Hö blir väl runt 700:-/mån
Jag ska varken tävla eller träna (löser träning på ett annat sätt: kostnadsfritt)
Försäkring vet jag inte riktigt vad det landar på.
Vill även påpeka att ponnyn i fråga kostar 10 000:- (säljs billigt till mig för jag har ridit och utbildat den i ett år).
Åker även kollektivt till stallet fram och tillbaka.

Är det något jag missar? Skulle vi förlora på det om vi först hyrde ponnyn för att se eller skulle inte det gå ihop?
Tack så himla mycket på förhand.
Med vänliga hälsningar:heart
Hitta en medryttarhäst. Jag tycker din mamma ska lägga pengar på sig själv och på dina normala kostnader. Din hobby bör du finansiera själv vid 18 års ålder.
Lycka till.
 
Hej!
Jag skulle verkligen behöva någons hjälp med att veta om vi har råd med ponny (kat C), eller åtminstone vad månadskostnaden blir, jag vet att det är väldigt svårt att säga men jag ska försöka underlätta det.
Min situation:
Min mamma är journalist och författare, tjänar dock inte mer än 500:- på böckerna/mån skulle jag gissa på.
Jag är enda barnet hon betalar för då min bror är 18 och bor knappt hemma.
Vi reser kanske en gång vart tredje eller fjärde år, bortsett från årliga skidresor som jag kommer undvika.
Stallhyran blir 1750, då ingår strö och kraftfoder, ridhus samt ridbanor.
Hovslagare blir 1000:- varannan månad.
Hö blir väl runt 700:-/mån
Jag ska varken tävla eller träna (löser träning på ett annat sätt: kostnadsfritt)
Försäkring vet jag inte riktigt vad det landar på.
Vill även påpeka att ponnyn i fråga kostar 10 000:- (säljs billigt till mig för jag har ridit och utbildat den i ett år).
Åker även kollektivt till stallet fram och tillbaka.

Är det något jag missar? Skulle vi förlora på det om vi först hyrde ponnyn för att se eller skulle inte det gå ihop?
Tack så himla mycket på förhand.
Med vänliga hälsningar:heart

Ta reda på vad höet kostar per kg. De flesta ponnier äter kanske inte mer än 10 kg per dag om de har tex gräshage och tugghalm. Är ponnyn försäkrad redan? Fråga ägaren vad det är för försäkring och vad den kostar.
Då har du varje månad:
Stallhyran 1750:-
Hö xxx :-
Eventuella tillskott/vitaminer xxx:-
Försäkring xxx:-
Tillkommer gör skoning varannan månad 1000:-
Vaccinering, tandkoll ca 1 gång om året, om ponnyn skadar sig, buffert till det?

Har du utrustning till ponnyn som träns, sadel, eventuella täcken/benskydd/borstar/schabrak och annat man kan behöva? Grejer till sjuklåda? Det är sällan själva inköpssumman som är det dyra med hästar. Ta reda på mer vad ponnyn behöver och sätt dig och räkna på det tillsammans med din mamma så kommer hon kunna prata med dig om ni har råd eller inte. Kanske du kan ta ett extrajobb för att hjälpa till att betala lite för ponnyn? :)
 
Har aldrig lyckats hålla en häst för mindre än 4500 kr månad, om man slår ut vaccinering, hovslagare, tandläkare, hyra transport, foder, lagning av täcken, försäkring (hade då dessutom billig försäkring då hästen ej hade livförsäkring utan bara vet.vård) mm hästen gick på lösdrift och som hobbyhäst. Hade inga kostnader för träningar osv då alltså.
När jag sedan hade min första travhäst (tog b-licens bla.) Så låg hästen på 7500 kr ca i månaden. Då skötte jag den själv (mockning, fodringar osv) och tränade själv samt skodde ofta själv.
Det är MYCKET dyrare än man ens kan räkna på, även om jag försökte räkna på allt så tillkommer det saker HELA TIDEN. De tar sönder saker, köpte nog något nytt varje månad, allt från täcke till en hink. De drar av skor och man behöver ta ut hovslagare en extra gång, skadar sig så veterinär behöver komma ut osv.
Dessutom är det bra erfarenhet att ha haft medryttarhäst i några år innan man skaffar egen.
 
Nja. Det finns säkerligen många ensamstående med barn som inte alls skulle ha råd med en häst oavsett hur de prioriterade sina andra utgifter.
Tror du på riktigt att jag tror alla människor har råd med häst oavsett? Nej det tror jag inte. Det finns många som inte är ensamstående som inte heller har råd med häst också. Handlar liksom inte alltid om det.

I Ts fall så tror jag Ts har mer koll på det en vad vi andra har och har ens ämnet kommit upp så finns nog pengar om man hittar det man vill och kan spara in på.
 
Tror du på riktigt att jag tror alla människor har råd med häst oavsett? Nej det tror jag inte. Det finns många som inte är ensamstående som inte heller har råd med häst också. Handlar liksom inte alltid om det.

I Ts fall så tror jag Ts har mer koll på det en vad vi andra har och har ens ämnet kommit upp så finns nog pengar om man hittar det man vill och kan spara in på.
Lär bara vara ts mamma som har koll på det.
 
Tror du på riktigt att jag tror alla människor har råd med häst oavsett? Nej det tror jag inte. Det finns många som inte är ensamstående som inte heller har råd med häst också. Handlar liksom inte alltid om det.

I Ts fall så tror jag Ts har mer koll på det en vad vi andra har och har ens ämnet kommit upp så finns nog pengar om man hittar det man vill och kan spara in på.
Har jag inte påstått.
Det aktuella i tråden vad ensamstående+barn, därför det jag ser som relevant.

Det kan du väl inte förutsätta? Hela frågan som ställdes var ju kring om de kunde har råd eller inte, dvs. att ts INTE vet det. Och utan info om familjens ekonomi kan man inte alls anta att man "nog" eller "säkerligen" kan skaffa fram de pengarna.
 
Jag skulle gissa på att det kommer kosta er ca 4-5000kr/mån.
Sen förstår jag inte alla snorkiga och i frågasättande svar i tråden. Bara TS mamma kan avgöra om de har råd och om hon är villig att lägga pengarna på en häst åt dottern.
 

Liknande trådar

Tävling Jag har lusläst alla trådar om vuxna ryttare på ponnyer nu, men jag hittar inte svaret jag söker. Jag hoppas någon kan hjälpa mig såhär...
Svar
4
· Visningar
4 270
Senast: Springsteen
·
Ekonomi & Juridik Vi har hästarna uppstallade på ett litet stall på landet, det finns ridbana och strö och grovfoder ingår i stallhyran på 1500/ponny...
Svar
5
· Visningar
1 286
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp