Håranalys?

TinyWiny

Trådstartare
Hur seriöst är det med håranalys egentligen? Någon som har testat själv? Blev du hjälpt av att äta diverse tillskott eller stämde det inte alls att du behövde några tillskott? Någon som har gjort dubbeltest med både håranalys och blodprov i serum? Hur bra stämde det isåfall?

*greppar några halmstrån i hopp om att bli friskare*
 
Sv: Håranalys?

"kl"

Också nyfiken så jag lämnar ett spår.......

Hoppas någon svarar :)

En av dessa många pseudo-vetenskapliga metoder, som låter nästan medicinsk. Du kommer troligtvis få en massiv hög med piller att äta under 6 månader och få en schysst räkning på det. tillskott i tid och otid är ingenting som kommer att göra dig friskare, snarare tyder forskningen på att det är tvärtom - det är farligt på sikt.
 
Sv: Håranalys?

Jag gjorde en hår (päls) analys på min hund. Grep också efter sista halmstået så att säga. Dyrt blev det, och hunden blev inte ett dugg bättre med alla preparat som jag köpte.

Däremot gjorde min kusin samma analys på sin hund. De kom då fram till ett foder som passade hans foderallergiska hund och den är faktiskt mycket bättre idag.

Resultat: Jag är väldigt skeptiskt, skulle inte lita på det alls.
 
Sv: Håranalys?

Fast det företaget jag har hittat säljer inga tillskott själva utan hänvisar efter analysen till de tillskott som finns i handeln eller att man bör äta mer av viss sorts mat.
På sex månader hinner man inte få upp en stor mineralbrist, såpass kunskap har jag om mineraler och dess verkan.
Nej tillskott i tid och otid är inte bra. Det är ju därför jag vill veta innan så jag äter rätt om jag nu skulle ha någon brist.
 
Sv: Håranalys?

Vad kostade det att göra den analysen? Det här kostar drygt 1200 kr och det kan jag tycka att det är värt om jag får veta att jag kan göra något för att få må bättre.
 
Sv: Håranalys?

Jag var inne på det hela för några år sedan. Att försöka hitta en väg ut ur mitt träsk. Började läsa o 'forska' lite i ämnet och ju mer jag läste..ju mer ringde mina varningsklockor. Det slutade med att jag drog öronen åt mig o kom fram till att det var inte min väg att gå. Låter något för bra för att vara sant..är det för bra för att vara sant.
 
Sv: Håranalys?

Some people contend that criminal violence is related to a chemical imbalance which can be detected in the hair sample. Hair analysis actually does help detect arsenic levels... in dead bodies.

Jag tror absolut inte på håranalys. Man hittar massor om man googlar, och jag tycker att de som är mot verkar vettigare. Några fakta hittade jag dock inte.
:D
 
Sv: Håranalys?

Vad är det som låter för bra för att vara sant med en håranalys? Om du menar att man kan må bättre med rätt balans i kroppen så vore det väl märkligt om man skulle må sämre av det eller? Att man mår bäst av att ha kroppen i balans ovasett om det gäller mineraler eller sömn är väldigt självklart för mig. Frågan för mig är om håranalys är en väg att gå eller om blodprov är bättre.
 
Sv: Håranalys?

Vad är det som låter för bra för att vara sant med en håranalys? Om du menar att man kan må bättre med rätt balans i kroppen så vore det väl märkligt om man skulle må sämre av det eller? Att man mår bäst av att ha kroppen i balans ovasett om det gäller mineraler eller sömn är väldigt självklart för mig. Frågan för mig är om håranalys är en väg att gå eller om blodprov är bättre.

Det är för enkelt och för komplicerat på en och samma gång. För det första:

1. Analysen görs av ett företag i USA, utan någon som helst patientkontakt. Mycket lätt att resultatet kan feltolkas.
2. Ett enskilt analysresultat säger aldrig sanningen om någon människa. Alltså är det farligt att luta sig emot det.
3. De som utför håranalyserna och översätter "bristerna" eller "balanserna" till begriplig svenska är inga läkare eller experter på människokroppen. De är lekmän i hälsokostbranschen, krasst uttryckt, och de skäms inte alls för att dra tämligen stora växlar på resultatet.
4. Att peta i sig tillskott på dessa premisser är inte bra alls. Misstänker man brist av något slag, vänd dig till den auktoriserade vården.
 
Sv: Håranalys?

Fast det företaget jag har hittat säljer inga tillskott själva utan hänvisar efter analysen till de tillskott som finns i handeln eller att man bör äta mer av viss sorts mat.
På sex månader hinner man inte få upp en stor mineralbrist, såpass kunskap har jag om mineraler och dess verkan.
Nej tillskott i tid och otid är inte bra. Det är ju därför jag vill veta innan så jag äter rätt om jag nu skulle ha någon brist.

Mmm... och bet your bottom dollar på att företaget har någon form av samarbete med företagen bakom pillren som de rekommenderar.
 
Sv: Håranalys?

Vad är det som låter för bra för att vara sant med en håranalys? Om du menar att man kan må bättre med rätt balans i kroppen så vore det väl märkligt om man skulle må sämre av det eller? Att man mår bäst av att ha kroppen i balans ovasett om det gäller mineraler eller sömn är väldigt självklart för mig. Frågan för mig är om håranalys är en väg att gå eller om blodprov är bättre.

De sidor jag kom över om ämnet gav mig känslan av att de bara ville sälja. O då inte sälja själva hårprovet utan sälja sina produkter. Det var lite väl genomskinligt. Det räckte för mig för att inte gå vidare med det hela.

Personligen skulle jag börja med blodprov men det är jag det.
 
Sv: Håranalys?

Vad kostade det att göra den analysen? Det här kostar drygt 1200 kr och det kan jag tycka att det är värt om jag får veta att jag kan göra något för att få må bättre.

Tyvärr minns jag inte riktigt vad det kostade (var inne på hemsidan nu och hittade inte heller något pris där), men har för mig att det låg på runt 800 spänn. Men som sagt, osäker på den saken.
 
Sv: Håranalys?

Visst funkar håranalyser, man kan ju idag ta dopingprover flera år tillbaka på ett manprov t ex, idag dna testas travhästarna med tagel från svansen..hår/päls/manprov är den nya vetenskapen och dom som säger att det inte funkar borde dra ner mössan över huvudet o skämmas :D

Självklart kan man se massa saker genom det, och vill man ha en fullständig mineralanalys så kan du såklart få det, man ska nog bara passa sig för oseriösa människor ...som med allt i den sk "alternativa" djungeln.
 
Sv: Håranalys?

Det är för enkelt och för komplicerat på en och samma gång. För det första:

1. Analysen görs av ett företag i USA, utan någon som helst patientkontakt. Mycket lätt att resultatet kan feltolkas.
Hur menar du nu ?

2. Ett enskilt analysresultat säger aldrig sanningen om någon människa. Alltså är det farligt att luta sig emot det.
Det beror väl på vad man söker, ett enskilt blodprov säger heller inget

3. De som utför håranalyserna och översätter "bristerna" eller "balanserna" till begriplig svenska är inga läkare eller experter på människokroppen. De är lekmän i hälsokostbranschen, krasst uttryckt, och de skäms inte alls för att dra tämligen stora växlar på resultatet.
Hur vet du det ?

4. Att peta i sig tillskott på dessa premisser är inte bra alls. Misstänker man brist av något slag, vänd dig till den auktoriserade vården.
Hahaha, nu skojar du väl med oss

.....................................
 
Sv: Håranalys?

1. Diagnoser ställs vanligtvis med hjälp av patientens sjukdomshistoria. Inte av enskilda tester.
2. De som beställer blodproven är normalt läkare, med 12 års utbildning och en idé om vad de letar efter, baserat på patientens symtom. Inte random hälsokostkramare.
3. Jag vet, för jag har - shall we say - studerat ämnet.
4. Nej, jag skojar inte. :)
 
Sv: Håranalys?

Visst funkar håranalyser, man kan ju idag ta dopingprover flera år tillbaka på ett manprov t ex, idag dna testas travhästarna med tagel från svansen..hår/päls/manprov är den nya vetenskapen och dom som säger att det inte funkar borde dra ner mössan över huvudet o skämmas

Det är väldigt annorlunda att hitta substanser som inte borde finnas där, jämfört med att försöka "balansera mineraler" som ska finnas i människokroppen. Det borde vara ganska solklart.
 
Sv: Håranalys?

Visst funkar håranalyser, man kan ju idag ta dopingprover flera år tillbaka på ett manprov t ex, idag dna testas travhästarna med tagel från svansen..hår/päls/manprov är den nya vetenskapen och dom som säger att det inte funkar borde dra ner mössan över huvudet o skämmas :D

Självklart kan man se massa saker genom det, och vill man ha en fullständig mineralanalys så kan du såklart få det, man ska nog bara passa sig för oseriösa människor ...som med allt i den sk "alternativa" djungeln.

DNA-test görs på de levande cellerna i hårrötterna, inte från själva håren.

Det är inte "den nya vetenskapen", bara ett sätt att tjäna pengar. Jag tänker inte dra ner nån mössa och skämmas.
 
Sv: Håranalys?

Nej det vet jag att du inte kommer att göra, men hur kan man om man inget vet tala om att det inte fungerar ?

Dopingprover då ? tas de också från hårrötterna ??

Kan du verkligen säga med 100% säkerhet att man INTE kan ta fram mineralanalyser med
hårprover.

http://www.rmv.se/index.php?id=121

rättsmedicin kanske är ute o cyklar dom med vad det gäller håranalyser ?
 
Senast ändrad:
Sv: Håranalys?

Det är inte min uppgift att bevisa att det inte funkar, det är de som kommer med sådana här påståenden som ska bevisa ATT det funkar.

Möjligen kan man hitta spår av något specifikt, icke kroppseget, ämne i hår - men knappast få fram en total analys av någon "balans".
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 085
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 547
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp