Håravfall

M

maxxxime

Förlåt att jag tjatar om mina frågor och problem men jag har fått så många bra svar här och då leder det ena till det andra...

Jag har sett att min hund har tappat lite hår på huvudet och på ena benet... Det är inte mycket men lite kalare än överallt annars...
Undrar om det kan ha med åldern att göra (strax över 4 månader)
Finns det en speciell ålder då dom "byter" päls?????????

Hon har inga sår eller märken och hon kliar sig inte mer än vanligt
 
Sv: Håravfall

du kan prova att ge extra b-vitaminer (shy feeder eller b-kombin forte n). försvinner det inte inom några veckor eller om det sprider sig/blir rött ska du kontakta vet. det kan vara någon sorts svampinfektion.
 
Sv: Håravfall

Köper man det på apoteket eller i djuraffär?
 
Sv: Håravfall

shy feeder är till hästar och det köper man i hästaffären och b-kombin är till människor och köps på apoteket.
 
Sv: Håravfall

Har läst att många staffar kan få lite kala fläckar (ofta på huvudet eller på mitten av svansen) i samband med att de byter tänder. Hon är ju i den åldern så det kanske är därför?

Kan också vara demodex.. Många får juvenil demodex, oftast innan de fyllt ett år och den brukar gå över av sig självt om jag inte minns fel. Jag skulle nog ha försökt få en tid hos veterinären.
 
Sv: Håravfall

Hon är mitt uppe i tandbytning just nu så det kan ju vara det...

Hörde talas om demodex igår men då skall det väl klia? (hörde att det var en form av eksem) det verkar det inte göra, så jag kanske väntar en vecka och ser om det blir bättre eller sämre...
 
Sv: Håravfall

Jag tror inte att juvenil demodex kliar.. Kolla i hälsa/sjukdom/kost-forumet på staff.se, där finns en tråd som heter demodex och där har några förklarat bra vad det är. :)
 
Sv: Håravfall

Har kollat de trådar som finns där och det verkar vara exakt samma symptom så jag ska börja med att "olja" in henne på de kala fläckarna och se om det blir bättre annars får jag kontakta vet...
Känns skönt när det verkar vara något relativt ofarligt iaf
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 977
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 595
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 083
Senast: AnneB
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 051
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp