Hårborstarnas djungel

emlem

Trådstartare
Jag behöver en ny hårborste men jag har ingen aning om vad jag ska välja.

Mitt hår är långt och vågigt och jag tappar tyvärr en hel del av oförklarliga skäl och jag blir lätt elektrisk och får stötar om jag använder vissa borstar.

(Just nu har jag en gräsligt grön plastborste med svart kudde.)

*HJÄLP
 
Jag behöver en ny hårborste men jag har ingen aning om vad jag ska välja.

Mitt hår är långt och vågigt och jag tappar tyvärr en hel del av oförklarliga skäl och jag blir lätt elektrisk och får stötar om jag använder vissa borstar.

(Just nu har jag en gräsligt grön plastborste med svart kudde.)

*HJÄLP
Tangle teezer kanske?
 
Jag behöver en ny hårborste men jag har ingen aning om vad jag ska välja.

Mitt hår är långt och vågigt och jag tappar tyvärr en hel del av oförklarliga skäl och jag blir lätt elektrisk och får stötar om jag använder vissa borstar.

(Just nu har jag en gräsligt grön plastborste med svart kudde.)

*HJÄLP
En borste i trä! :) Ska vara skonsam mot håret men gör det inte lika elektriskt som t.ex en borste med svinhår.
 
Jag har hört massa bra om tangle teezer men har inte hunnit prova den själv. Nästa borste blir definitivt en sån!

Oftast tappar man inte hår av oförklarliga skäl. Dels så tappar man hår naturligt och i vissa perioder mer än andra, det har med hårets tillväxtfaser att göra.
Annars så brukar det ha en naturlig förklaring i kosten, vitaminbris, stress eller psykiskt mående. Efter att man börjar må bättre efter att ha mått dåligt kan det ta lång tid innan håret återhämtar sig.

Elektriskt hår löser du genom fukt. Bra schampo och balsam för torrt hår. Den här tiden på året kan man även behöva både inpackning och någon leave in produkt :)
 
Jag behöver en ny hårborste men jag har ingen aning om vad jag ska välja.

Mitt hår är långt och vågigt och jag tappar tyvärr en hel del av oförklarliga skäl och jag blir lätt elektrisk och får stötar om jag använder vissa borstar.

(Just nu har jag en gräsligt grön plastborste med svart kudde.)

*HJÄLP
Svinborst och träkam :) Träkammen för att reda ut.

(mitt blir inte alls elektriskt av svinborst, men det kanske är för att jag använder lite hårolja i topparna ibland och så kan man tvätta håret mer sällan också. Man måste inte ha schampo i bara för att man har vatten i håret. Och man måste nog iofs inte ha vatten i håret bara för att man duschar, men det är så skönt med vatten över huvudet!).
 
Metalpiggar helst utan plastpluppar på en helt vanlig borste är mkt bättre än en helt i plast iaf :)
 
Denna borsten är den bästa jag någonsin ägt!
Kommer från Nashi och är en kopia på Tangle Teezer (som är originalet om jag inte missminner mig?)

33oppfr.jpg
 
Denna borsten är den bästa jag någonsin ägt!
Kommer från Nashi och är en kopia på Tangle Teezer (som är originalet om jag inte missminner mig?)

33oppfr.jpg

Har också en sån som jag älskar!
Haft en tangle teezer men avskydde att den inte hade nåt handtag!
 
Tangle teezer kanske?

Skriver under på denna! Jag har långt, tjockt och lockigt hår som avskyr att bli borstat. Har provat alla typer av borstar men det bara trasslar sig, gör ont och sliter av hårstråna. Av någon anledning så glider denna bara igenom alla trullsar, fastnar inte och reder skonsamt ut alla tovor. Älskar den!

Sånt här hår har jag, har några seriösa korkskruvar i underhåret som blir så krulliga att de bildar rör liksom och som sen efter en dag blir dreadlocks...
10494481_10204615430050148_5905344794657364097_o.jpg
 
Ser att det finns massvis med tanglare, är alla samma lika dana eller är det någon som man absolut inte ska välja?
 
Jag röstar också på tangle teezer! Jag tappar mindre hår med den och det går inte ont att borsta håret. Jag har en "orginal" men tvivlar på att det är så viktigt.
 
Jag har en "fejk-tangle teezer" som jag tror min mamma köpte på Claes Ohlsson. Den är kornblå och svart med svarta strån och har ett svart "lock" liksom. Inget handtag dock, men jag tycker nästan att det gör den lättare att borsta och komma åt med. Jag älskar den, och den känns jätteskön och bra för håret!
 
Jag håller med @Piek

Har du försökt räkna antalet strån du tappar per dag? 50-100 är normalt. Tappar du mer under längre tid skulle jag rekommendera att söka läkare trotts att det känns urfånigt. Om du har sköldkörtelproblem i familjen är det en bra idé att ta ett prov och testa för det är ärftligt med väldigt diffusa symptom (varav håravfall är ett) så man missar det lätt. Annars kan det vara stress eller mineralbrist.

Jag tappade 400-500 strån om dagen i tre månader och för min del var det sköldkörtelproblem kombinerat med mineralbrist.
 
Vi säljer Tangle Teezer och Nashiborsten med handtag. Det är ingen skillnad på piggare på dessa två. Jag gilla dock TT bättre. Vet ej varför, smaksak antar jag. TT finns även i en version som man kan ha i duschen (du kan ha den vanliga i duschen oxå men det kan komma in vatten i den...) och jag brukar reda ut håret medan jag har inpackning i.
 
Jag tappar runt 40 strån varje gång jag drar handen genom håret, vid borst är det betydligt mer och hårormarna som lossnar när jag tvättar håret ska vi inte ens tala om. Jag har tappat mer än hälften av mitt hår de senaste 4 åren. Hade tjockt långt hår som var mitt signum, nu " sörjer jag mitt hår" på något konstigt vis.
Har varit hos läkare flera gånger och de har tagit prover för bla sköldkörteln ( där de flesta av mina symtom passar in) men alla prover kommer tillbaka och ser jättebra ut. Jag är galet trött på att få höra det och - Jamen vad tycker du att vi ska göra då? jag är väl för fan inte läkare det är deras jobb inte mitt:rage:

Just nu befinner jag mig i jag ger upp och hatar den värdelösa vården stadiet, och jag fryser om huvudet:arghh:
 
Jag har en tangle teazer som jag inte är så överförtjust i... Fungerar inte bättre än vanlig borste på mitt hår.
 
Mitt hår blir typ dreads, mina favoritborstar är tangle teezer och så en rätt bred med träborst.
 
Jag kanske är helt udda... Men jag borstar aldrig håret :o
Har visserligen inte jättelångt eller tjockt hår, men tillräckligt för att det ska kunna trassla sig. Nu för tiden kammar jag det med en gles (!) kam en eller två gånger om dagen bara.
Det, i kombination med bättre hårvård i övrigt, har gjort mitt hår väldigt mycket gladare. Så en gles kam, får bli mitt tips. Och helst i trä.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 903
Senast: Görel
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
811
Senast: skiesabove
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 501
Senast: zassoo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 904
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp