Hård i munnen

morris

Trådstartare
Är det någonting som går att räna bort? Red en häst i helgen som var jätteseg i munnen, i galoppen körde hon fram huvudet och gapade - oavsett om jag hade kontakt med munnen eller om hon sprang på lös tygel - och ville absolut inte lyssna när jag ville sakta av. Visst, det gick ju, men det måste väl finnas nåt sätt att få henne lite känsligare i alla fall? Är inte roligt att "dra" ner hästen... :mad:
 
Kan ju vara så att hon har ont någonstans i kroppen och att det är därför, munnen eller ryggen!
 
det går sällan att göra en häst som gått många år och varit hård i munnen till en superlänslig häst, men det går absolut att förbättra. Att se en vända på Kyra K:s ABC-video är ett tips!

Gå tillbaka till skritt och jobba med hästen, få den att reagera snabbt på signaler från marken/i longering, typ framåt och halt (gärna med röstsignaler åxå). Sedan från ryggen Skritt-halt-skritt-halt. Hästen skall gå igång på lätta hjälper och svarar den inte på lätt skänkeltryck, lite hårdare skänkel så sparka till ("gör hus i helvete") och så samma när du skall göra halt: ta lätt+sitt emot, ta hårdare och TA I!!! när hästen svarar bra på dessa hjälper (det kan ta ett tag, mne det går fram till slut) gå över till trav-halt-trav-halt och räkna med att det tar ännu längre...
Lycka till!

/Malin
 
Hin kan ju som sagt ha ont nån stans.. Det kanske är nått i munnen som inte stämmer.. Åka till tandläkaren är kanske att rekomendera..
Klart att det går att förbättre de hela, men de krävs nog en del jobb.. Men allt går ju bara man vill..
 
Kolla om hon inte har ont i munnen eller om bettet kanske inte passar. Det kanske är perfekt i storlek med modellen kanske inte är vad just den hästen trivs med. Det går att jobba bort om man är konsekvent o rider med mjuk hand o inte ger något att hänga i och inte drar tillbaka. Rid med sits o röst ett tag med, det brukar hjälpa. Sits ska man ju alltid använda vid inbromsningar men tänk extra mycket på det.
 
Sv: Hård i munnen

KLÄTTRA!
Det hjälper verkligen skitbra! Rid mycket slalom mellan träden, upp och ner över stock och sten och bromsa och sväng med sätet :) Underbar känsla hur mjuka de blir efteråt! Då man klättrar brukar även spänningar och stelhet försvinna, sådant som kanske inte vi kommer åt vid vanlig träning.
Ta sedan var gångart för sig och börja med skritt, sedan trav osv.

LYCKA TILL!


Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.
 
Sv: Re: Hård i munnen

finns många hästar som blivit hårda i munnen av för hårda händer så jo.
 
Sv: Hård i munnen

hej byt bett till ett tjockare bett eller gummi bett, var väldigt mjuk i handen när du rider ,med helst långa tyglar och rid bara framåt och byt om volterna ,öka och minska tempo kräv istor sett ingenting,rid
alla rid vägar,skritt ,trav ,och galopp,beröm när det går bra,
låt bli att bråka med hästen, gör annat istället.du ska själv vara
som gummi docka i kroppen,mycket lös görande arbete i bogarna,
trava över cavaletti.rid gärna ut iskogen och klättra upp och ner
över små kullar byt ofta om rid vägar ,för hästen är trött och less
på ridningen och kan ha ont någonstans,byt till nya skor ,och kolla
med veterinären om tänderna är ok!
gör en hälso undersökning,var kan felet sitta?
gör halter och kolla framåt bjudningen,halv halter,försök att få hästen att lyssna på dig ,att det är bara roligt hela tiden.
börja med att longera hästen och börja om från början.glöm inte
att sköta om hästen mycket både för och efter ridning.låt hästen bara koppla av ,men öka därefter jobben . :bump: :banana: :angel: :love: :rofl: :bow: :) :bump:
 
Sv: Hård i munnen

Tycker absolut inte du ska byta till ett tjockare bett! Det är "gammal kunskap" att tjocka bett är snälla! Istället är det så att ju mindre tjafs hästen behöver ha i munnen ju bättre trivs den. Ett lagom stort tunnare tredelat tränsbett är det som numer är "standardbett". Prova med det om du ska byta bett!

Och så är övningen som någon beskrev ovan att täna stopp och start i alla gångarter och kräva bixtsnabbt svar från hästen på dina hjälper det bästa. Sitt aldrig och nöt runt i samma gångart och tempo. Variera gångart tempo och vägar så hästen blir mjuk följsamm och uppmärksam!
 
Sv: Hård i munnen

Det skulle jag nog inte rekommendera, eftersom det är otroligt lätt att göra minsta fel och allt blir fel.
Att träna ett blixtsnabbt svar från en häst som är hård i munnen bara så där, kan bli väldigt fel. Om du nödvändigtvis måste träna i paddock och tempon, välj först och främst skritten. Använd rösten, vikten och små hjälper.
Man skall aldrig ta för många steg frammåt än vad ryttare och häst klarar av, då måste man ju ta ett steg tillbaka fler gånger än vad egentligen är nödvändigt!
Hoppas det löser sig och skriv gärna hur det har gått hur du har gått till väga och om det gett resultat! Vore kul att höra!
Lycka till!


Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.
 
Sv: Hård i munnen

Jag har en häst som är jätte tung i munnen.
Det känns så märkligt att rida henne. för hon är en ganska tunn häst. så det känns så fel att hon kan hänga så mkt i tygeln som hon gör.
detta är någonting jag stör mig på fruktansvärt mycket.. det finns ingenting som är mer jobbigt än att behöva sitta och hålla emot för att hästen måste lägga all tyngd och stöd på tygeln. det förstör ju all annan träning.

Jag vill verkligen få bort det här. det här är en häst ja ska tävla med inom hoppningen. då kan jag inte ha en häst som lägger all tyngd och allt i tyglarna. då kommer man aldrig kunna genomföra en bra omhoppning.:(
 
Sv: Hård i munnen

Är det någonting som går att räna bort? Red en häst i helgen som var jätteseg i munnen, i galoppen körde hon fram huvudet och gapade - oavsett om jag hade kontakt med munnen eller om hon sprang på lös tygel - och ville absolut inte lyssna när jag ville sakta av. Visst, det gick ju, men det måste väl finnas nåt sätt att få henne lite känsligare i alla fall? Är inte roligt att "dra" ner hästen... :mad:


Ja, det går att träna bort, men det krävs lite tid och tålamod. Att dra ner hästen på tygeln är oförskämt och otrevligt mot hästen, då är det bättre att den inte går i form alls.Troligen är denna häst enbart felriden, den försvarar sig med att slita ner huvudet för att undvika arbete och obehag.

Tillåt inte hästen att någonsin dra ner huvudet och bita tag i bettet, den ska kunna stå stilla i halt och ha en mjuk och fin kontakt med handen. När den kan det så fortsätt i skritt och följande gångarter. Träna genom att själv vara mjuk i handen. Varje gång den tar ner huvudet så påminn den om att det inte var okej. Man kan inte slita och dra i detta läge (det ska man aldrig göra) utan var rörlig i handen och mjukna direkt om den mjuknar. Det blir belöningen till hästen, som snart kommer att uppskatta den vänliga handen.
 
Sv: Hård i munnen

KL

Om de också hänger i bettet som du beskriver Mimmilajn3n så kan det ju vara så att de lägger tyngden framåt eftersom hästen inte orkar bära sig i bakkärran. Jag menar hästar har naturligt mer tyngd lagd på frambenen än bak, så om dem är tungjobbade främst om dem också är nätta hästar i övrigt så skulle jag vilja tro att baken behöver aktiveras med för att få motorn bak. Så stärk upp bakbenen och alla muskler därikring (klättring är ju bra) Så orkar ju hästen bära sig bättre och bli lättare i framänden.
 
Sv: Hård i munnen

huvudsaken är att du inte är densamma, måste vara lätt på hand även om hästen är hård i mun.
kanske testa hackamore ?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 886
Senast: Bri
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 483
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp