Bukefalos 28 år!

Hård kritik riktas mot djurtransport

coari

Trådstartare
Läste detta och la in det på som jag uppfattade det på rätt underforum eftersom transporten handlar om trav hästar. I detta fall gäller det föl och då i från en mkt stor uppfödare inom Svensk travsport.

Jag blev förskräck över att ägarna transporterade och hanterade dessa föl på detta "ekonomiska" sätt samtidigt som man påstår att dom behandlas som ädelstenar.

Tråden mottogs med varma servetter på underforumet och alla slog sig fria från att ngn inom travet skulle behandla sina föl på detta sätt. Mitt inlägg ansågs som enbart "provokativt".

Tydligen hade även både veterinär och djurskyddsinspektörer som stoppade denna transport anklagats för att gjort fel i sitt utförande trots dessa fakta:
Det här anmärkte
inspektörerna på
För många djur i transporten.
För lite foder. Inget vatten.
Dålig ventilation.
För klen och dålig inredning. Bland annat vacklade en mellanvägg, innerdörren var ihopknutan med balsnören, en ytterdörr bågnade utåt vid tryck, läckande taklucka.
Transporten saknade handlingar om transporttider samt intyg att fordonet var godkänt som transportfordon.


Så jag ställer om frågan här på hästvård och hoppas på mera kunskapsgivande svar i ämnet.

Frågan är, anses detta som god hästhållning och transportering av hästar och då främst föl, oavsett om det som i detta fallet är travare eller hästar. Är det som framgår både i denna länk: http://www.norrteljetidning.se//nyheter/artiklar/id/5745

och även i Aftonbladets Trav 365:s länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4327242.ab

rent felaktigt myndighetsutövande eller är det ett korrekt myndighetsutövande.

Är inte det bra att dessa transporter belyses oavsett om det är vanliga hästar eller det ligger mer ekonomiskt intresse bakom transporteringen.
Själv anser jag att det enda sättet att stävja detta är att inse att det existerar,ta del av sanningen som den är för att kunna påverkas och påverka.

Själv blir jag chockad över när jag läser stuteriägarnas "försvarstal" – Vi skulle aldrig göra något som skadar hästarna, de behandlas som ädelstenar, säger Margareta Berglöv, på företaget Oxalis som äger hästarna till Norrtelje Tidning.

och hoppas bara på att det är helt felciterat.

Vad är i så fall god djurhållning om detta anses som human hästvård och djurvård.

Skulle du vilja utsätta ditt föl för denna hästvård med det framtida psykiska lidande det redan i fölstadiet utsätter den enskilda individen med??

Har myndigheterna så som framgår av stuteriägaren aggerat felaktigt???
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Äh, sådär slår folk alltid i från sig.

De är tillsammans värda mellan 2,5 och tre miljoner kronor

Detta har ju inte alls med saken att göra i sammanhanget. Transporten var ju undermånlig. Varför då hävda att hästarna är värd si eller så ? Transporten blir knappast i bättre skick bara för man slänger ur sig ett värde på djuret.


Nej tack, jag skulle aldrig transporterat så där. Jag tycker det är bra att myndigheter lägger sig i...så himla mycket skit som förekommer så det inte är klokt. Äh vadå..travfolk är väl lika goda kålsupare som alla andra. Det finns bra folk och det finns rötägg. INGEN är alls förskonade bara för det råkar vara den eller den grenen.
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Tja, är det tvunget att hästarna har vatten framför nästan precis hela resan, likaså hö?
VAR det verkligen för många hästar i transporten, räknat ordentligt per kvadratmeter, eller var det bara en uppskattning från inspektören?

Man måste ta allt man läser med en nypa salt...
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Nej, det är inte ett bra sätt att transportera hästar på, oavsett ras eller ålder.

MEN; denna delen av artikeln borde kanske oxå få belysning?

Hästarna ägs av familjeföretaget Oxalis i Solna som i flera år drivit uppfödning på stuteri Tooma i Estland. Hästarna hade transporterats till Sverige för att frysmärkas och nu skulle de tillbaka till stuteriet i Estland. Enligt djurskyddsinspektören fanns det varken mat eller vatten till de 17 hästarna.

Men enligt både transportören och Oxalis vd Margareta Berglöv fanns det hö och hästarna skulle få vatten när de kom ombord på båten.

Att hästarna stod för trångt stämmer inte heller.

– De hade 1,2 kvadratmeter per häst vilket är enligt reglerna, säger Margareta Berglöv till Norrtelje Tidning.

Hästtransporten fick åka tillbaka till Enköping med hästarna och ärendet är nu överlämnat till åklagarmyndigheten i Stockholm.

Mats Gabrielsson som äger Stall Tooma förstår inte varför veterinären inte stoppade transporten från början.

– Jag tar ingen i försvar men jag anser att det var extremt dåligt av veterinären att släppa iväg transporten. Konsekvensen blev att hästarna for mer illa av att färdas fram och tillbaka till Kappelskär, än om de hade fått stå i lugn och ro på båten, säger Gabrielsson till tidningen.

Mats Gabrielsson en av landets största hästägare och driver flera framgångsrika finansföretag.

Och sen slog sig inte alls alla fria, sitt inte o ljug!! :mad:
Kritiken rikades mot dig eftersom du enbart la in artikeln för att visa på det dolda djurplågeriet inom travet.. Du fortsätter även här att sparka på travsporten.
PÅ trav hade du minsann inget intresse av att diskutera djurtransporter..

Ingen tycker väl det är ett bra sätt transporterna häst på o jag tycker detta är ett bättre forum för just debatten Djurtransporter!
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Alltså allvarligt, har du inte förstått någonting av den massmediala hetsen?
Media skriker efter sensationer! Eller kan du skriva under på att allt i artickeln är sant?

Ja jag vet, jag stavar som en kråka...

Känns iallafall så här långt som att din grej är akvariefiskar...

Vet du överhuvud taget hur t.ex. slaktdjur transporteras? Har dom vatten i transporten tror du?
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Nej detta är inte accepterat sätt att transportera unghästar på. Jag kan inte påstå att det har med just travsport att göra, det har att göra med en ägare som (oavsett vad han själv påstår) försöker spara in några tusenlappar till de miljarder han redan har, genom att föda upp hästar i Estland där det är billigare arbetskraft, foder, hyror...ja det mesta.

Det som har med travsport att göra i sammanhanget är väl i sådana fall att STC faktiskt kräver att en svensk häst skall vara "född" i Sverige och djuren måste hit för att frysmärkas och registeras. Diskussionen om hur man löser det kan vi ta på trav.

Självklart är det korrekt att stoppa en undermålig transport, det felaktiga ligger i att den inte stoppades redan på gården. Men vi har inte hört veterinärens sida ännu och jag vet inte om man kan hålla kvar en transport innan man fått kontakt med djurskyddet eller länsvet (man borde kunna men jag är inte säker, PL var är du?). Huvudsaken är att den blev stoppad, tvärtemot vad ägaren själv säger så anser jag inte att tio timmar på en båt med 1,2 kvadratmeter per häst en lämplig resa och ger "lugn och ro". Det skulle vara interresant att veta mer rena fakta som inte är silat genom media. Tycker det är lite fånigt att direkt hoppa på och misstänka att djurskyddet agerat fel, räknat fel på kvadratmeter, dividera om vattenhinkar och hö, för jag misstänker att bristen på vatten inte är huvudorsaken till att transporten stoppades.

Det är inte första gången hästar kopplade till denne ägare åker i undermåliga transporter. Det finns gott om "billiga" transportörer utanför Sveriges gränser och jag har sett hästar transporteras i bussar utan hela väggar (typ staket). Innan ni skriker "varför anmälde du inte dj***la s**ba" så vill jag föregå med att säga att det undrar jag också, med erfarenheten jag har idag skulle jag gjort det, men som väldigt ung "längst ner på skalan" stalldräng så fungerar man annorlunda, men det är mitt kors att bära.

Sammanfattningsvis handlar det i min mening om en uppfödare som inte har lust att betala vad det kostar att föda upp kvalitetshästar och försöker därför snåla in på unghästarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

oavsett om det som i detta fallet är travare eller hästar.
Åsikten som du står för här kan kanske vara en bidragande orsak till att travhästägare blir lite griniga på dig?
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Det står i artikeln att hästarna inte hade hö och vatten, men ett av fölen på bilden har uppenbart hö i munnen. Var kommer det ifrån då?
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

KL

Det här har väl egentligen inte med ämnet att göra.. Men..

Är det bara jag som aldrig hört talas om Oxalis eller Tooma?
Jag är ändå hållt på med trav bra länge.. Så stora kan de väl inte vara?
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

KL

Det här har väl egentligen inte med ämnet att göra.. Men..

Är det bara jag som aldrig hört talas om Oxalis eller Tooma?
Jag är ändå hållt på med trav bra länge.. Så stora kan de väl inte vara?

Oxalis har varit storhästägare länge med hästar i Sverigeeliten. Småskalig uppfödning men har utökat sista 10 åren, sammaslaget med "Global Farm" under några år i slutet av 90-talet och håller nu till i Estland. Så nej, de är inga storuppfödare i den bemärkelsen men har ägt hästar länge (Born Quick, Iata Käll, Dream of Gold, Tres Solide L, Ideal Somolli V mfl)
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Frågan är, anses detta som god hästhållning och transportering av hästar och då främst föl, oavsett om det som i detta fallet är travare eller hästar.

Vad e de för skilnad mellan en travare och en häst?????

Jag kan inte förstå hur man kan särskilja dom olika raserna inom djurarten häst och sätta en ras som högre eller lägre stående.


Mvh
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Jag hade inte transporterat några hästar på sånt sätt .
Jag tycker det är bra att djurinspektörer blandar sig i

En transport som inte är godkänd som transport säger väl sig självt att det inte är ok !? Lagad med balsnören ? Nä, Tack
Vad det gäller maten och drycken står nog ord mot ord, och kan nog ha missuppfattas av media .

Hej från Hambo
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Alltså allvarligt, har du inte förstått någonting av den massmediala hetsen?
Media skriker efter sensationer! Eller kan du skriva under på att allt i artickeln är sant?

Ja jag vet, jag stavar som en kråka...

Känns iallafall så här långt som att din grej är akvariefiskar...

Vet du överhuvud taget hur t.ex. slaktdjur transporteras? Har dom vatten i transporten tror du?
Jaha så man ska skjuta budbäraren alltså?
Varför blir du inte upprörd över att fölungar behandlas som en flock kråkor..:confused:
Har man minsta lilla hästkunskap så ser man att fölungarna på bilden ser rätt olyckliga ut,och antagligen rätt stressade.
Allt som står i tidningar är inte sant,men för den skull behöver denna historia inte va osann.
Osmakligt av ägarna att jämföra fölungar av kött och blod med nån jäkla ädelsten,ädelstenar slipas och tumlas,är det så fölungar ska transporteras?:eek:
Nä fy!:mad:
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Jaha så man ska skjuta budbäraren alltså?
Varför blir du inte upprörd över att fölungar behandlas som en flock kråkor..:confused:
Har man minsta lilla hästkunskap så ser man att fölungarna på bilden ser rätt olyckliga ut,och antagligen rätt stressade.
Allt som står i tidningar är inte sant,men för den skull behöver denna historia inte va osann.
Osmakligt av ägarna att jämföra fölungar av kött och blod med nån jäkla ädelsten,ädelstenar slipas och tumlas,är det så fölungar ska transporteras?:eek:
Nä fy!:mad:

Jasså, hur kan man avgöra det på en bild?
Jag ser ögonen på 2 hästar o de är bländade av blixten? TYcker inte man ser tillräckligt för att avföra något alls om deras tillstånd.

Men jag tycker du fokuserar ganska konstigt?
Jag kan kalla min häst för guldklim o mena att hon är dyrbar för mig, jag skulle tro att et är vad som menas här, att hästarna är dyrbara som ädelstenar o behandlas men försiktighet o man är rädd om dem..
Ser inget osmalkligt i det? Varför ens märka ord så?

I detta fallet transporteras de tyvärr dock inte direkt varsamt.
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Utan att lägga vikt i sanningshalten på denna artikel, så utgår jag nu ifrån det man med säkerhet vet. Om dess ägare är kunnig, och om dessa ägare värdesätter sina djur på det sätt som beskrivs, så finner jag det nog märkligt att man inte inte kontrollerar bättre vad det är man beställer för transport och referenser mm. Jag finner det också märkligt att människor som jag utgår ifrån har stor kunskap, tillåter transporter av dylika slag? Eller beror det på okunskap? Och i så fall vad består denna okunskap i?

Jag struntar i kommentarer som hö och vattenfråga, dessa går att lösa under te x transporten med färjan. Men handen på hjärtat alla, hur många hade transporterat 17 föl i samma transport med gott samvete?
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

KL

Det här har väl egentligen inte med ämnet att göra.. Men..

Är det bara jag som aldrig hört talas om Oxalis eller Tooma?
Jag är ändå hållt på med trav bra länge.. Så stora kan de väl inte vara?

Finns ett par Tooma hästar som gått lite dock är dom inte i närheten så stora som Coari vill få dem att vara.
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Utan att lägga vikt i sanningshalten på denna artikel, så utgår jag nu ifrån det man med säkerhet vet. Om dess ägare är kunnig, och om dessa ägare värdesätter sina djur på det sätt som beskrivs, så finner jag det nog märkligt att man inte inte kontrollerar bättre vad det är man beställer för transport och referenser mm. Jag finner det också märkligt att människor som jag utgår ifrån har stor kunskap, tillåter transporter av dylika slag? Eller beror det på okunskap? Och i så fall vad består denna okunskap i?

Jag struntar i kommentarer som hö och vattenfråga, dessa går att lösa under te x transporten med färjan. Men handen på hjärtat alla, hur många hade transporterat 17 föl i samma transport med gott samvete?

Jag tror vi alla är övereens om att det inte är ett bra sätt transportera häst på, bakrunden till varför osv lämnar jag osagt eftersom den saknar jag totalt insikt i.
 
Sv: Hård kritik riktas mot djurtransport

Av vad man kan se på bilden så saknades ju inte hö, en av fölungarna har ju hö i munnen...
Jag motsätter mig å det grövsta att frakta djur på detta sätt. Men det får gälla alla djur då..

Men, jag litar inte det minsta på sådan här journalistik! Tycker man skall vara kritisk nuförtiden till sådana ryktesspridningar. Journalisterna verkar göra allt för publicitet!

Vad gäller de plockade gässen som plågades häromdagen har t.ex. uppkommit nya rön om att detta skulle vara fejkat, eller ha inträffat för många år sedan...

Vad gäller de 17 fölungarna kan man ju fråga sig om det inte hade varit bättre att skicka frysmärkarna till dom, verkar ju dessutom billigare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) En transport med 17 travföl från stuteriet Tooma har stoppats av Norrtäljes djurskyddsinspektörer. Enligt inspektören...
Svar
1
· Visningar
666
Senast: Modett
·
  • Låst
Trav Hård kritik riktas mot djurtransport. "Hästarna behandlas som ädelstenar" Fölen tillhör familjeföretaget Oxalis med stuterinamnet...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 178
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp